Weidebeekjuffers

1 juni 2014

***Voor een grotere en scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Ze stonden al een tijd op mijn bucketlist: de weidebeekjuffers. Eén van de mooiste juffersoorten van Nederland, maar helaas niet alom vertegenwoordigd. Ik had ze tot nu toe dus ook nog nooit gezien. Toen ik deze week dan ook op facebook prachtige foto’s voorbij zag komen uitte ik niet alleen mijn bewondering voor de fotografe, maar ook dat ik ze nog niet was tegengekomen. Bijna direct kreeg ik een persoonlijke berichtje waarin stond waar ze deze prachtige insecten gezien had. Hoe aardig is dat!

Dus heb ik maar gelijk besloten dit weekend er op uit te trekken om de weidebeekjuffer op de gevoelige plaat vast te leggen. De plek is midden in een woonwijk in een park langs een riviertje. Voor mij niet een alledaagse omgeving om te fotograferen zo in de stad. In het begin voelde ik mij ook wat onwennig. Maar ik was er vroeg, dus het was nog erg rustig.

Ik speur de rietkraag langs de oever af en het duurt niet lang voordat ik twee mannetjes zie zitten. Wel op lastige plekken en ik ben dan ook nog niet tevreden over de foto’s die het oplevert. Ik zoek dus verder naar een exemplaar wat iets gunstiger zit. En na een half uurtje zie ik ééntje mooi vrij zitten.

Weidebeekjuffer man

Weidebeekjuffer man

Wat een prachtig diertje! Met stip op één in de lijst met mooiste juffersoorten. De zwervende pantserjuffer is van zijn troon gestoten. Nu ik het mannetje te pakken heb is het natuurlijk zoeken naar de vrouwtjes. Die zijn iets lastiger te zien tussen het groene riet, omdat ze groener zijn en niet die donkere vlek op de vleugels hebben. Maar gelukkig zijn er genoeg hier, dus al snel zie ik één zitten. Maar blijkbaar vinden ook zij het riet een heerlijke plek. Het blijft lastig om tussen het riet door een gaatje te vinden en dan ook nog een mooie compositie te maken met een goede achtergrond. Maar uiteindelijk lukt het!

Weidebeekjuffer vrouw

Weidebeekjuffer vrouw

Missie volbracht!

Het leuke is dat nu het creatieve proces gaat beginnen. Ik heb ze mooi kunnen fotograferen, maar dan wil ik er ook een creatieve draai aan geven. En dat is vaak een hele zoektocht en soms ook wel wat frustrerend als het niet lukt zoals het in mijn hoofd zit. Het blijft natuurlijk natuurfotografie en je bent ook afhankelijk van wat de beestjes doen of waar ze zitten. En van je eigen inspiratie natuurlijk.

Ik zie een juffer zitten met op de achtergrond een gele lis. Ik kijk of ik daar wat mee kan.

Gele lis

Gele lis

Wel aardig en je ziet wat meer details dan op de eerste foto’s. Maar creatief? Nog niet echt vind ik. Ik heb trouwens deze foto ingeflitst. Ik moest tegen de zon in fotograferen en ik heb de interne flitser van mijn camera gebruikt. Om het flitslicht wat te verzachten hou ik een dubbelgevouwen tissue voor de flitser. Dat is dan misschien wel weer creatief.

Bij de vorige foto ben ik er wat dichter op gekropen, maar dat kan natuurlijk nog wat verder. Bij een juffer die mij frontaal aankijkt vanaf een blad probeer ik zo dicht als mogelijk te benaderen. Gelukkig is het nog vroeg en moeten ze nog opwarmen voordat ze weg kunnen vliegen. Het levert dit portret op.

face-to-face

face-to-face

Het wordt nu snel warmer en hoe langer hoe meer van deze juffers komen tevoorschijn. Samen met de bewoners van de wijk trouwens. Dat levert dan zo af en toe een leuk praatje op. En allemaal zijn ze nieuwsgierig wat ik nu aan het fotograferen ben. Grappig om te merken dat sommigen nog nooit deze prachtige beestjes hebben opgemerkt, terwijl ze er dagelijks hun hondje uitlaten. Ergens ook wel triest. Eén van de taken die we als natuurfotografen hebben is om de mensen kennis te laten maken met al het moois om hen heen. Vandaag kan ik dat een aantal keren in praktijk brengen. De reacties zijn eigenlijk altijd positief, dus het is nog leuk ook!

Na dit intermezzo ga ik verder met het creatieve proces. Maar alweer wordt dat onderbroken. Mijn oog valt op een grote libel, die rustig aan een grasspriet hangt te drogen. Het is best een grote, volgens mij de keizerlibel. Zo’n buitenkansje laat ik natuurlijk niet lopen.

Grote keizerlibel

Grote keizerlibel

Hoewel de weidebeekjuffers het doel van vandaag zijn, ben ik toch ook erg blij met deze foto.

Omdat het nu lekker is opgewarmd vliegen er steeds meer juffers in het rond. Ze zijn ook niet meer zo dicht te benaderen. Ik vervang mijn macrolens dan ook door een telelens. Dan kan ik van een grotere afstand mijn foto’s maken. En het levert ook andere foto’s op. Door op afstand te blijven zie ik meer het totaalplaatje en kan dat meenemen in de foto. Zoals de lijnen van het riet in onderstaande foto.

In het riet

In het riet

Dit is al niet zo standaard meer. We gaan de goede kant op!

Ik laat het riet nu voor wat het is en verleg mijn focus naar het gras wat voor het riet langs loopt. De oever wordt ecologisch beheerd, dus er zijn genoeg bloemen en kruiden waar de juffers kunnen gaan zitten. Ik zie massa’s kleine blauwe juffers zoals het lantaarntje en de watersnuffel. Maar de weidebeekjuffers zitten maar erg weinig in het gras. Het riet is hun thuis. Toch zie ik ééntje die speciaal voor mij even op een grashalm landt. Het geeft gelijk een heel ander beeld.

In het gras

In het gras

Kijk, dit komt aardig in de richting van wat ik in mijn hoofd heb. Grappig dat het, noodgedwongen, wisselen van lens het duwtje in de goede richting gaf.

Ik blijf het gras afspeuren, want ik wil graag nog een vrouwtje vastleggen tussen de halmen. Dat lukt helaas niet. Wel zie ik nog een mannetje op een leuk plekje zitten. Op een grasspriet die gebogen is gaat ie precies op de top zitten. Ook de achtergrond werkt mee.

Op de top

Op de top

Ik vind zelf de gebogen lijn van het gras erg mooi.

Zo komt er een eind aan deze prachtige ochtend. Ik heb genoten en zal hier vast nog wel eens terug komen.

 

22 Reacties

  1. Mooie foto’s, macrofotografie en juffers/libellen vind ik erg leuk en mooi!

    9 juni 2014 om 11:06

  2. och wat heb je mooie foto’s gemaakt. Daar hou ik zo van. Echt genieten. Mooi helder foto’s maakt je. Natuur is zeker prachtig om te fotograferen.
    Fijne vrijdag.

    6 juni 2014 om 08:12

  3. Wat is je foto’s bekijken weer genieten René.Pas terug van een weekje vakantie in de Ardennen en Nederland liggen hier veel foto’s te wachten maar doordat ik mijn pas geopereerde dochter wat moet helpen zullen die nog even op zich laten wachten.Geniet van het mooie weer dat er aankomt.
    Ik kijk al uit naar je foto’s

    6 juni 2014 om 01:25

  4. Mooi dat je ze door een tip hebt kunnen vinden. De op een na laatste heeft de meeste sfeer in zich en is daardoor mijn favoriet.

    5 juni 2014 om 21:17

  5. Ha ik zie de locaties er gewoon bij staan in de reacties. 🙂

    5 juni 2014 om 19:48

  6. Oh, wat zijn ze toch mooi, ik heb ze ook op mijn wensenlijstje staan, maar ja, dan moet je wel de plekjes weten. In de randstad zijn ze in ieder geval niet, dus ik ga ergens anders zoeken. Jij hebt er een prachtige serie van. In het gras vind ik erg mooi met de zachte kleuren. Maar ook de close up, recht ik de ogen is heel geslaagd.
    groetjes Ghita

    5 juni 2014 om 19:47

  7. ‘k Maak hier in het Utrechtse regelmatig een wandelingetje langs de oevers van de Kromme Rijn, en daar stikt het echt van de weidebeekjuffers. Ze fladderen meer dan ze vliegen, en daardoor lijken ze in de vlucht wel een beetje op vlinders. Tot mijn favorieten onder de juffertjes behoren ze overigens niet, daarvoor vind ik ze …eh… nou zeg maar een beetje te grof gebouwd. Aan het meesterschap waarmee de foto’s gemaakt zijn doet dat natuurlijk niets af: weer een heel mooie serie!

    5 juni 2014 om 01:01

  8. Prachtige serie met mooie scherptedieptes

    4 juni 2014 om 16:53

  9. Die mooie juffers heb je er ook heel mooi op gezet. Kan niet direct zeggen welke ik het mooist vind. Hier in Limburg komen ze heel veelvuldig voor, ook in mijn eigen tuin zitten er een aantal. Slecht benaderbaar is mijn ervaring.
    Nu is het opletten op zijn soortgenoot, de bosbeekjuffer. Zeer zeldzaam in Nederland. Net over de grens in Duitsland echter gewoon.

    4 juni 2014 om 16:03

  10. Dat heb je erg mooi gedaan met deze prachtige diertjes

    4 juni 2014 om 10:06

  11. Ik heb vorig jaar voor het eerste weidebeekjuffers gezien en oh wat zijn ze mooi!
    Genieten dus van jouw prachtige platen en binnenkort zelf ook maar weer eens op zoek..
    Groeten Loes

    4 juni 2014 om 07:35

  12. Prachtige macro opnames! Heel erg mooi..

    4 juni 2014 om 07:00

  13. Het zijn stuk voor stuk weer prachtplaten, waarbij ik een lichte voorkeur heb voor foto 3 en 4 en de laatste. Zelf heb ik helaas nog nooit een weidebeekjuffer voor de camera gehad, sterker nog: ik heb ze hier in de buurt nog nooit gezien.

    3 juni 2014 om 22:25

  14. Ada Z

    Prachtig mooie foto’s René! Haarscherp met een mooie scherpte diepte!

    3 juni 2014 om 21:43

  15. www.gonnievandeschans.blogspot.com

    Mooie beelden van deze prachtige libellen soort René. Toevallig ben ik deze week er ook een ochtend mee bezig geweest. Wel aan de tele gedacht, maar nog niet uitgeprobeerd. Moet ik toch eens doen.
    Groeten, Gonnie

    3 juni 2014 om 21:35

  16. een werkelijk prachtige serie

    3 juni 2014 om 21:32

  17. yemrev

    Fraaie serie. Ik vind de eerste drie en de laatste het mooist. Keizerlibel staat er ook netjes op; de volgende keer eens vliegend proberen; echt een uitdaging!
    Groet, Dick

    3 juni 2014 om 20:59

  18. laura pasch

    Prachtige fotos! Face to face vind ik echt super!

    3 juni 2014 om 19:57

  19. Knap fotowerk René. Het is niet alleen het onderwerp wat je sterk hebt vastgelegd maar het totaalplaatje is ook erg mooi en geeft een extra dimensie aan dit soort close-up/macro.

    3 juni 2014 om 19:09

  20. Het is een prachtige reeks en ik heb ze in het groot bekeken, een echte aanrader!

    3 juni 2014 om 18:08

Geef een reactie

