Bij de bevers

26 juni 2014

***Voor een grotere en scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik een keer ’s avonds op pad ben geweest. Voor mij is het gewoon handiger om ’s ochtends vroeg op pad te gaan. Maar de komende weken heb ik een aantal foto-avondjes ingepland. De eerste is vandaag en ik ga weer eens op zoek naar de bevers. Kijken of ze op tijd willen zijn, zodat ik nog een beetje licht hebt om te fotograferen.

Er zijn verschillende plekken in Almere waar bevers zitten. Ik ga vandaag naar de Noorderplassen. Ik ben nog wat vroeg en ik wandel wat heen en weer. Plots hoor ik het schelle gepiep van een ijsvogel. Ik zie hem zitten aan de overkant. Te ver weg voor een goede foto, maar toch weer leuk om te zien. Ook de futen zijn actief en hebben nog kleintjes op de rug. Zo gaat de tijd snel voorbij en ik kies een plekje uit aan de waterkant. Hopelijk komen de bevers hier snel voorbij.

Na een half uur zonder dat er iets spannends gebeurt zoek ik een ander plekje op. Ik zit er nog maar net of een bever komt mijn kant op zwemmen. YESSS!!!!

Zwemmende bever

Zwemmende bever

Altijd zo fijn als je vind waar je naar op zoek bent!

Ik blijf stil zitten en de bever komt nog wat dichterbij. Heel rustig zwemt ie aan mij voorbij op een meter of 6. Volgens mij heeft hij me wel in de gaten, maar hij trekt zich niet veel van mij aan.

Nog dichterbij

Nog dichterbij

Dan zwemt hij weer een eindje terug en tot mijn grote verbazing klimt hij op de kant! Wow, dat had ik even niet zien aankomen. Nu pas kun je goed zien hoe groot ze eigenlijk zijn. En geloof me: ze zijn best groot!

Hij zit onder de bomen en ik heb geen goed uitzicht. Helaas dus geen foto’s van dit moment. Als hij weer het water in gaat, begint hij rustig te eten van wat planten die hij van tussen de bomen heeft meegenomen. Ik kan nu wat dichterbij komen en deze foto maken.

Lekker smikkelen

Lekker smikkelen

Zo dichtbij heb ik nog nooit een bever gezien. Echt een kippenvelmoment!

Weer blijft hij rustig doorgaan waar hij mee bezig is. Na een tijdje is hij uitgegeten en zwemt richting het open water. Ik slaak een diepe zucht. Wow, dat was gaaf! Maar het is nog niet afgelopen. De bever komt nog één keer terug gezwommen. Alsof hij nog even afscheid komt nemen.

Een laatste groet

Een laatste groet

Dan verdwijnt hij definitief uit het zicht. Mij achterlatend met een heerlijk gevoel. Als ik de foto’s terugkijk blijkt dit alles nog geen kwartiertje te hebben geduurd. Maar voor mij lijkt het minstens een uur!

Ik loop verder langs de waterkant en zie verderop nog een tweetal bevers zwemmen. Een andere zwemmer blijkt een muskusrat te zijn. Het wordt nu snel donkerder, dus de foto’s zijn niet mooi meer. Maar het is nog steeds genieten.  Helemaal als ik, samen met nog een drietal andere beverspotters, nog één ontdek. Deze klimt aan de overkant de wal op, knaagt een dikke tak af, neemt die mee het water in en zwemt er mee weg. Op weg naar de burcht voor de kleintjes? Dat zou zo maar kunnen.

Het is een heerlijke avond geweest en een goed begin van mijn serie foto-avondjes!

14 Reacties

  1. yemrev

    Altijd lekker als je vindt wat je zoekt! Op de tweede foto is goed te zien dat-ie je in de gaten heeft. Benieuwd naar je andere avondprojecten. Wel oppassen dat je geen avondmens wordt hoor!
    Groet, Dick

    3 juli 2014 om 21:48

  2. Mooi! Heel bijzonder!

    2 juli 2014 om 11:06

  3. Ik weet heel goed hoe het voelt als je op zoek bent naar iets,het vindt en het kunt fotograferen.Prachtige foto’s René en een gevoel van vreugde dat je steeds bij blijft.

    30 juni 2014 om 22:25

  4. Wauw, wat een geweldige serie en wat moet dit een super natuurbeleving zijn geweest, dan zit je toch met trillende vingers op je ontspanknop van je camera.
    groetjes Ghita

    30 juni 2014 om 21:59

  5. Zelf zou ik aan een gemuteerde rat denken bij ontmoeting met dergelijk wezen maar gelukkig heb jij meer verstand van dieren. Je weet het belevingsgevoel goed over te brengen met foto’s en verhaal

    30 juni 2014 om 18:16

  6. P

    Hallo Rene. Je schrijft een mooi verslag, je weet waar de bevers ongeveer zijn, en je krijgt ze er ook nog eens zeer goed op. Ja wat kan ik daar nu nog aan toevoegen. Geweldig.!!!

    30 juni 2014 om 15:05

  7. Prachtig om die voor de lens te hebben René.
    Wat mooi om te zien je foto’s.
    Groetjes Tinie

    30 juni 2014 om 14:59

  8. Prachtige serie, René, dat moet een heerlijk kwartiertje zijn geweest daar aan de waterkant. Ik dacht dat je voor bevers naar de Biesbosch moest, maar ik zie nu dat ze zich in de afgelopen jaren al in meer gebieden in ons land hebben gesetteld. Mooi!

    30 juni 2014 om 14:04

  9. Wat moet dit spannend geweest zijn! Als ik de foto’s in het groot bekijk zien die bevers er best groot uit!

    30 juni 2014 om 13:57

  10. WOW, wat een prachtig verslag van een heerlijke avond. Ik hoop ook nog steeds op zo’n ontmoeting in het Rijnstrangengebied in de Gelderse Poort.
    Gefeliciteerd met deze prachtige foto’s.

    30 juni 2014 om 13:40

  11. prachtige serie

    30 juni 2014 om 13:21

  12. Hallo Rene, dat moet een mooie ontmoeting zijn geweest, Ik heb ze nog nooit in het echt gezien, lijkt me reuze tof.

    30 juni 2014 om 13:01

  13. Heel gaaf René!

    Lijkt mij een mooi moment om zo dichtbij de bevers te kunnen zijn. Naast de mooie foto’s heb je er ook mooie momenten aan overgehouden.

    Kom maar op met je serie foto-avondjes, ik blijf je volgen 🙂

    30 juni 2014 om 12:43

  14. laura pasch

    Een prachtig moment zo’n ontmoeting en dan deze foto’s kunnen maken… fantastisch!

    30 juni 2014 om 12:31

Geef een reactie

