Mevrouw ree en Schotse hooglanders

17 augustus 2014

***Voor een grotere en scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Augustus is de maand van de bloeiende heide. Tot nu toe heb ik weinig foto’s van bloeiende heide. Ik bezoek meestal de heidevelden in het Gooi. En die zijn de laatste jaren erg aangetast door het heidehaantje. Een klein torretje die er voor zorgt dat de heide bruin wordt en niet in bloei komt. Vandaag ga ik eens kijken of dat dit jaar ook nog zo is. En ik misschien kan ik nog wat reeën vastleggen.

Als ik de heide op loop zie ik al snel dat het overgrote deel van het veld ook dit jaar weer dor en bruin is.  Ik zal eens navragen hoe lang het duurt voordat een gebied zich hersteld heeft. Geen mooie paarse plaatjes dus vandaag. Dan maar op zoek naar de reeën. Eigenlijk zie ik altijd wel één of meerdere van deze prachtige dieren als ik hier vroeg genoeg  ben. En ook vandaag heb ik het voorrecht van een ontmoeting. Een hinde deze keer. Ze loopt tussen de bomen langs de zandweg. Als ze me hoort kijk ze stiekem om de boom heen.

Kiekeboe

Kiekeboe

Grappig hè? Ik blijf rustig staan en mevrouw ree kiest er voor om door te gaan met eten van het gras tussen de bomen. Tot er een vroege fietser aan komt. Dan loopt ze een stukje het veld in. Ik maak daar gebruik van door mij tussen de bomen te installeren met uitzicht op het veld.

In het veld

In het veld

Tussen het grazen door kijkt de ree af en toe op om te kijken of alles nog veilig is, maar verder maakt ze geen nerveuze indruk. Zo kan ik haar een tijdlang observeren. Dat zijn van die kostbare natuumomenten, waardoor het fotograferen even op het tweede plan komt. Ze blijft al die tijd rustig door eten. Maar ze heeft me zeker wel in de gaten.

Alert

Alert

Stel je nou eens voor dat die heide vol in bloei zou staan. Dat zou toch een prachtig plaatje opleveren? Maar ik ben bang dat het op deze plek de komende jaren niet gaat gebeuren 😦 Het is zoals het is en dus maak ik her het beste van. En mevrouw ree werkt lekker mee.

Lekker

Lekker

Toch wel een beetje brutaal om je tong uit te steken naar de fotograaf.

Zo langzamerhand wordt het wat drukker op de heide. De ree besluit wat verder het veld in te gaan. Ik besluit om niet achter haar aan te gaan. Dan kan ze rustig verder eten voordat het al te druk wordt. Ze kijkt nog één keer om.

Verder het veld in

Verder het veld in

Natuurlijk ben ik weer erg blij met deze serie. Ik vind het nog steeds voorrecht dat ik zulke mooie dieren kan/mag fotograferen.

Ik wandel verder om te kijken of er toch nog niet een aantal stukken zijn die meer in bloei staan. Maar het valt ook dit jaar weer erg tegen. Ik zal dit jaar maar eens serieus werk maken van het vinden van bloeiende heide. Ik denk dat ik dan toch op de Veluwe moet zijn. Ondertussen zie ik in de verte een kleine kudde Schotse hooglanders. Deze runderen zie je in heel veel natuurgebieden. Ik loop hun kant op, want het zijn best fotogenieke dieren. Alleen is het lastig scherpstellen op de ogen 😉

Harig

Harig

Zo heel af en toe vind ik zwart/wit een toegevoegde waarde hebben. En bij deze foto is dat ook zo. Maar ook in kleur zijn het prachtige dieren. En imposant met die grote horens. Daar wil je geen optater van krijgen.

Vervaarlijk

Vervaarlijk

En ik zie zowaar een oog. Een unicum voor wat mijzelf betreft. Er komen nog wat andere exemplaren bij. zo wordt het een gezellige boel op de heide. Dan zie ik plotseling dat deze kudde onlangs wat groter is geworden. Er loopt namelijk een klein kalf mee. Nu ben ik niet snel bang, maar met dieren die jongen hebben neem ik geen risico’s. Ook al hebben ze een zachtaardige karakter, als er kleintjes in het spel zijn weet je het nooit. Ik neem dus ietsjes meer afstand, maar sta nog dichtbij genoeg om een portret te maken van het kalf. En toch nog een beetje paars!

Kalfje

Kalfje

Wel jammer natuurlijk van die grote gele oormerken, maar ik kies er bewust voor om ze niet weg te poetsen. Ze zitten er nu eenmaal en horen er bij. Het maakt het beestje niet minder schattig. De kudde trekt rustig verder. Ik blijf achter met een “big smile”.

Trio

Trio

Ik heb weer eens een prachtige start van de zondag, het is droog gebleven en ik heb leuke ontmoetingen gehad met mevrouw ree en met de kudde Schotse hooglanders. Wat wil een mens nog meer?

18 Reacties

  1. Echt weer een mooie serie. De foto’s van mevrouw ree zijn ook werkelijk mooi helder en dat is goed te zien aan de ogen. Je kudde Schotse hooglanders mogen er ook zijn en dat kleintje is natuurlijk prachtig om te zien 🙂
    Groetjes, Helma

    26 augustus 2014 om 11:32

  2. Het is jammer de de heide het dit jaar laat afweten, maar je kwam toch weer met mooie beelden thuis. Lief dat kalfje van de Schotse Hooglanders, maar de ree steelt toch wel de show, vooral de eerste foto.

    Groet
    Loes

    26 augustus 2014 om 08:24

  3. Naar de heide gaan om de paarse deken op te zoeken en thuis komen met mooie foto’s van het grote wild 🙂

    De paarse heide ga ik ook zeker nog opzoeken dit jaar. Vorig jaar was ik trouwens net op tijd, en ik gok dat het dit jaar weer precies hetzelfde zal zijn … maar hopelijk dit keer met grondmist.

    Mooie foto’s. Heb weer genoten.

    Gr, Carl

    24 augustus 2014 om 09:36

  4. Mooie, fijne foto’s!

    23 augustus 2014 om 14:46

  5. weer hele mooie foto’s, René, alleen die oorflappen … ik kan er maar niet aan wennen …

    23 augustus 2014 om 11:19

  6. Prachtige foto’s Rene , watis de natuur toch mooi he

    21 augustus 2014 om 09:29

  7. Bij ons staat de heide prachtig in bloei maar reeën hebben we hier niet .Ik geniet dus erg van jou prachtige beelden René

    20 augustus 2014 om 23:02

  8. De ontmoeting met een ree blijft voor mij elke keer weer een bijzondere ervaring. Je hebt de ree bij dit treffen weer mooi in beeld weten te vangen, met de eerste foto als absolute topper wat mij betreft. Ook de hooglanders staan er mooi op. Met hooglanders heb ik hier in de buurt wat minder geluk dan met reeën, simpelwege omdat die laatste hier op veel meer plekken voorkomen dan de Schotse hooglanders.

    20 augustus 2014 om 22:58

  9. Leuk die reeën plaatjes. Heide in het paars had inderdaad mooi geweest maar dit donker-licht contrast vind ik ook leuk.

    20 augustus 2014 om 20:54

  10. Pracht foto’s René, dit is weer genieten op je blog.
    Groetjes Tinie

    20 augustus 2014 om 20:04

  11. Prachtige foto’s René. Wat heb je die reegeit mooi, en ja….stel dat de hei echt vol paars in bloei stond, dan had je nog mooiere foto’s, echt heel jammer dat het zo is aangetast. De zwart wit foto van de hooglander vind ik top. Leuk de familie koe, met een kleintje, hele mooie serie.
    groetjes ghita

    20 augustus 2014 om 19:16

  12. Prachtig blog weer, en reeën kan ik nooit genoeg van krijgen. En wat is de laatste foto leuk.

    20 augustus 2014 om 18:50

  13. Foto 1 prachtig ingekaderd, en dan dat nieuwsgierige koppie 🙂 Goed dat je voorzichtigheid in acht neemt bij de hooglanders. Zelf fotografeer ik niet meer in de natuur maar deze schoot ik 4 jaar terug. Nadat ik lange tijd had doorgebracht tussen de hooglanders liet de moeder mee simpelweg alleen met het kalfje. Ik had ‘m zelfs kunnen aanraken als ik dat had gewild. toch wel een bijzondere ervaring https://knakkie30.wordpress.com/2010/06/30/wat-ruist-er-door-het-struikgewas/

    20 augustus 2014 om 18:34

  14. Rianne

    Mooie serie!

    20 augustus 2014 om 15:04

  15. Hillechien Prins

    schitterend kan niet anders zeggen

    20 augustus 2014 om 14:34

  16. yemrev

    Wat wil een mens nog meer? Paarse hei toch? Kan je het grijs niet vervangen door paars (in PS)? Een ree ontmoeten blijft inderdaad altijd spannend. Jij kreeg in ieder geval gelegenheid genoeg om ze fraai te kieken. Ik ga morgen mijn geluk weer eens beproeven in de AWD, bij De Zilk. Daar ligt – als het goed is – ook een mooi paars heideveld…
    Ik erger me ook altijd wezenloos aan die lelijke oormerken. Kunnen ze die beesten niet ringen, net als bij vogels?
    Groet, Dick

    20 augustus 2014 om 14:04

  17. Wat mij betreft ben je met de mooiste foto begonnen, in elk geval de leukste. Die heide zou inderdaad mooi geweest zijn maar deze serie is erg om te genieten zonder heide.

    20 augustus 2014 om 13:34

  18. Robert-1968

    as always, weer erg leuk, lees je blog altijd met veel plezier. Ik ga komen weekend er ook maar weer eens op uit. misschien ff naar de ginkelse hei in ede of de posbank

    20 augustus 2014 om 13:06

Geef een reactie

