Klein spul op de hei

31 augustus 2014

Een andere naam voor augustus is oogstmaand. Maar ik heb dit jaar een andere naam aan deze maand gegeven: heidemaand. En dus ga ik weer op pad naar een heideveld. Na de reeën in het Gooi en de heidevelden van de Veluwe gaat mijn aandacht vandaag uit naar het kleine spul dat op de heide leeft. Dan bedoel ik vooral vlinders en libellen. Ik blijf wat dichter bij huis deze keer en ga naar De Oostermeent tussen Blaricum en Huizen. Een klein heideveld met een aantal plassen. Volgens mij moet daar wel wat rondfladderen wat ik kan fotograferen.

Natuurlijk ben ik weer vroeg aanwezig. Een mooie zonsopkomst laat ik niet lopen. Helaas komen de opklaringen vandaag te laat om de zon boven de horizon te zien verschijnen. Ik kan me dus volledig concentreren op de zoektocht naar mijn fladderende en vliegende vriendjes. Maar vandaag slapen ze blijkbaar uit, want ik zie helemaal niets. Op een enkele langpootmug na. Maar ook die willen niet meewerken. Als dan ook nog een regenbui overtrekt vlucht ik de auto weer in. Ik wacht tot de bui is overgetrokken. Daarna zie ik de lucht openbreken, dus ik heb goede hoop dat na deze valse start het toch nog een mooie foto-ochtend wordt.

En dat blijkt, want opeens zie ik een aantal kleine vlindertjes tussen het gras zitten. Het zijn hooibeestjes. Een onopvallend vlindertje als hij met gesloten vleugels stil zit, maar als ze wegvliegen zie je de mooie oranje bovenkant verschijnen. Natuurlijk zoek ik er eentje die op een heidestruikje zit. En ik heb mazzel.

Hooibeestje

Hooibeestje

Je ziet nog net een randje van het oranje op zijn vleugel. Soms heb je het gevoel dat de eerste foto die je maakt gelijk de mooiste van de dag is. Vandaag heb ik dat idee ook. Maar natuurlijk ga ik nog even door. Je weet maar nooit! Een stukje verder zie ik weer een hooibeestje op een heidestruikje zitten. Alleen is het nu een andere heidesoort, namelijk dopheide in plaats van struikheide.

Op de dopheide

Op de dopheide

Al met al ben ik toch zo’n half uurtje met deze vlindertjes bezig. Time flies when your having fun!

Ik zie helemaal geen libellen. Misschien zitten die dichter bij het water? Ik speur dus de oevers af, maar ik zie geen libellen. Wel juffers en die zijn ook best fotogeniek. Door de knieën dus, want ze zitten vrij laag bij de grond. Mijn eerste model is een beetje verlegen. Zoals zo veel juffertjes draait ie steeds achter de grasstengel, mij ondertussen goed in de gaten houdend met zijn bolle oogjes. Deze foto is recht tegen het zonlicht in genomen. In de nabewerking heb ik het geheel donkerder gemaakt. Ik vind het wel mooi hoe de libel afsteekt tegen de donkergroene omgeving.

Verstopt

Verstopt

Het grappige is dat als je vanuit een andere hoek gaat fotograferen je een heel ander beeld krijgt. Zachte, lichte tinten voeren dan de boventoon. Je merkt dan dat je camera toch heel anders met het licht omgaat dan je eigen ogen. Soms zie je met je ogen iets heel anders dan wat er op je display verschijnt. De kunst is om te kijken als je camera en zo de mooiste beelden om je heen vast te leggen.

Fragiel

Fragiel

Dit is dus dezelfde juffer, op hetzelfde plekje, alleen genomen vanuit een andere hoek. Twee totaal verschillende foto’s! Mijn voorkeur? Ik denk dat ik toch ga voor de tweede. En jullie?

Ik laat hem verder met rust en kijk nog even in het riet bij de andere plas. Daar zie ik een hele mooie juffer rondvliegen: een pantserjuffer. Prachtige, metaalachtige juffers. Je hebt daar meerdere soorten van. Ik denk dat deze een tengere pantserjuffer is.

Pantserjuffer

Pantserjuffer

Bij deze foto blijkt maar weer eens hoe bepalend e de achtergrond is voor een foto. De strepen van het gras achter de juffer zorgt voor een sfeervolle omgeving. Als de achtergrond helemaal egaal gekleurd was, had je een veel saaiere foto gehad.

Nog steeds geen libelle gezien. Maakt niet uit. Ik vermaak me wel met hun kleinere neefjes. Bij dit plasje wemelt het van de juffertjes. Ik zie zelfs een parend paartje. Dan volgt er een soort van jacht op ze op de foto te krijgen. Elke keer als ik ze net goed in beeld heb vliegen ze weer op. Elkaar ondertussen goed vasthoudend. Dit kat en muis spelletje tussen juffers en fotograaf duurt een tijdje, maar uiteindelijk lukt het me dan toch.

Paringswiel

Paringswiel

Een waardige afsluiter van mijn fototripje. Maar ik denk dat mijn gevoel van eerder op de ochtend toch goed was: de eerste foto was gelijk de mooiste! Bij deze sluit ik de heidemaand af. Ik ben van plan om vaker gedurende een periode met een bepaald thema te werken. Welke dat wordt voor september? Ik heb wel wat ideetjes, maar die hou ik nog even voor me. Misschien wordt dat wel duidelijk in mijn volgende blog!

12 Reacties

  1. Genieten weer René…. dank!

    14 september 2014 om 18:44

  2. Mooie serie weer, de eerste foto’s spreken mij het meest aan, de kiekeboe juffer is ook erg leuk. Je ziet goed dat je later toch wat harder licht hebt, ja de vroege uurtjes zijn toch echt het beste voor dit soort mooie foto’s.
    groetjes Ghita

    7 september 2014 om 12:34

  3. yemrev

    Leuk, al dat kleine spul. Mijn favoriet is de eerste.
    Septembermaandthema? Geen paddo’s hoop ik, dat doet iedereen al!
    Groet, Dick

    5 september 2014 om 23:18

  4. P

    Hallo Rene. Het was weer goed om met jou mee de heide op te gaan. Prachtig. Ikzelf ben steeds alert aan het kijken naar libellen. Heb er al een behoorlijk aantal, en geniet er van om naar te kijken. Groeten.

    4 september 2014 om 15:53

  5. Mooie beelden René en die met de gestreepte zachte achtergrond zegt mij het meest

    3 september 2014 om 23:22

  6. Mooie serie weer, René. Vooral die hooibeestjes kunnen me we bekoren, want die heb ik zelf nog nooit voor de lens gehad. Ook de derde foto vind ik een prachtplaat.

    3 september 2014 om 21:32

  7. Wat me opvalt is dat de foto’s kleiner zijn na aan klikken maar ook een stuk beter van kwaliteit René. Een beetje als de foto’s zijn uitgerekt (opgeblazen)

    Vooral bij foto 4 zoek je de bovengrenzen van je belichting op. Je zit wel binnen de perken en levert je een prachtige heldere foto op.

    3 september 2014 om 19:39

  8. Leo

    Gisteren ook. Heide op geweest (Strabrechtse), ook met veel moeite de parende juffers op de foto gekregen en ook geen libelle. Maar de serie hierboven mag er best zijn.

    3 september 2014 om 14:40

  9. Het hooibeestje vind ik ook het mooist en van je verhaal heb ik weer genoten. Ik kan me altijd goed inleven in je vertellingen.

    3 september 2014 om 12:38

  10. Allemaal mooie beelden maar ik ga voor drie en vier vandaag.

    3 september 2014 om 11:43

  11. Heerlijke beelden

    3 september 2014 om 09:54

  12. Trudi Sennhauser

    Prachtige serie met die heide en vlinders, mooi licht. De libelles zijn ook mooi maar dit jaar heb ik er veel voorbij zien komen.

    3 september 2014 om 09:22

Geef een reactie

