Reptielen

 10 september 2014

***Voor een grotere en scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Vandaag is het tijd voor mijn jaarlijkse fotoworkshop. Ik probeer elk jaar een dag in te plannen. Ik kijk dan vooral naar de locatie en natuurlijk het onderwerp. Soms wil je meer leren over een bepaalde techniek en de andere keer wil je graag bepaalde soorten tegenkomen die je normaal gesproken niet zo snel ziet. En omdat mijn fotomapje met Nederlandse reptielen nog maagdelijk leeg is besloot ik een workshop slangenfotografie te boeken.

In Nederland leven drie verschillende soorten slangen: de ringslang, de gladde slang en de giftige adder. Geen van die soorten heb ik ooit gezien, laat staan gefotografeerd. Dat wordt dus een spannende dag en het feit dat de adder een giftig dier is verhoogt de spanning en het enthousiasme nog eens. Op weg naar Drenthe dus!

Na de voorbespreking, waarbij ons gegarandeerd wordt dat we slangen gaan zien, gaan we het veld in. Naast slangen kijken we ook nog uit naar hagedisjes en de hazelworm. Onze gids weet natuurlijk de plekjes en verteld ondertussen allerlei wetenswaardigheden over de levenswijze van deze toch wel mysterieuze dieren. Het duurt even, maar uiteindelijk is dan toch de eerste slang gevonden.

Ringslang

Ringslang

Een ringslang dus.

Een slang die houdt van een natte omgeving en ook goed kan zwemmen. Op zijn menu staan dan ook voornamelijk kikkers, padden en salemanders. Ze zijn gemakkelijk te herkennen aan de gele markeringen op en achter zijn kop. Net als alle slangen oriënteert de ringslang zich voornamelijk op de reuk; door de tong regelmatig uit de bek te steken (tongelen) worden geurdeeltjes opgenomen die naar het orgaan van Jacobsen worden geleid. Door de gevorkte tong kan hij in stereo ruiken en daardoor bepalen waar de geur vandaan komt.

Omhoog komend

Omhoog komend

Als je heel rustig bent kun je heel dicht bij de slang komen, tot op wel dertig centimeter. Een geweldige ervaring!

Natuurlijk is mijn dag al geslaagd met deze ontmoeting, maar de dag is nog lang niet afgelopen. Na een tijdje dient zich een tweede model zich aan: een hazelworm. De hazelworm is geen worm en ook geen slang. Het is een pootloze hagedis. Ons exemplaar was een centimeter of twintig, maar ze worden uiteindelijk ongeveer 40 centimeter. Het was best nog wel een uitdaging om er een redelijke foto van te maken. Echt fotogeniek zijn ze niet vind ik.

Hazelworm

Hazelworm

Zou je er één in je tuin aantreffen laat hem dan vooral lekker rondkruipen. Ze eten namelijk slakken! Een nuttig dier in je tuin dus.

Terwijl we zo bezig zijn met de hazelworm roept ineens één van de deelnemers: “hagedis!” En warempel zit er bovenin een heidestruik een hagedisje. Vertrouwend op zijn schudkleur houdt hij zich stil. Maar hij is ontdekt en wordt zodoende ons volgende model.

Levendbarende hagedis

Levendbarende hagedis

De naam heeft hij door zijn voortplantingstechniek. Er worden wel eieren geproduceerd maar de jonkies ontwikkelen zich volledig in de moeder. De eierschaal bestaat bij de geboorte uit een doorzichtig vliesje. Ze bevinden zich soms al buiten het ‘ei’ als ze ter wereld komen of verlaten het vlies spoedig na de geboorte. Vandaar dus levendbarend.

Erg leuk natuurlijk deze hagedissensoorten, maar het is niet voor niets een workshop slangenfotografie. We gaan dus op weg naar een ander heideveldje, waar we bijna zeker de adder moeten kunnen vinden. Onze gids stelt ons niet teleur: al snel heeft hij een adder gevonden. Een pracht exemplaar! Voorzichtig en langzaam bewegend maken we onze foto’s. Mijn hart klopt toch wel wat sneller dan eerder bij de niet giftige ringslang. Maar wat een topmoment!

Adder

Adder

De adder houdt zich verder stil. Ik duik, zo voor ver als dat gaat nog dichter tegen de grond aan. Ik lig gewoon oog in oog met een adder! GAAF!!!!!!!!!!!!!!!

Oogcontact

Plat tegen de grond

Maar ook vanuit een ander perspectief kun je dit dier mooi vastleggen. Als je vanaf boven kijkt zie je goed het prachtige zig-zag-patroon op zijn rug, waaraan je een adder kunt herkennen. Zoals gezegd is de adder de enige giftige slang in Nederland. Toch worden er maar weinig mensen gebeten. Omdat de adder meestal de mens al eerder waarneemt dan andersom is hij meestal al verdwenen voordat we in de buurt komen.

Vogelperspectief

Vogelperspectief

Ik duik al weer snel naar beneden voor een tweede close-encounter met de slang. Zo vaak zal ik dat niet meer meemaken, dus ik moet zoveel mogelijk genieten en profiteren van dit moment. En genieten doe ik zeker!

Klaar om toe te slaan

Klaar om toe te slaan

Je kunt op deze foto goed zijn roodbruine oog zien, met de verticale pupil.

Dan laten we de slang met rust. We zien nog een aantal adders, maar het loopt al tegen het eind van de middag. We gaan dus weer richting de auto’s. Onder het genot van een drankje wordt de dag nog even doorgesproken. Iedereen vond het een prachtige dag en allemaal hebben we de foto’s kunnen maken waarop we van te voren gehoopt hebben. Een topdag dus!

25 Reacties

  1. gevaarlijk maar mooi !

    14 oktober 2014 om 14:01

  2. Wonderful photos! 🙂

    30 september 2014 om 19:15

  3. Gaaf hoor, deze workshop, en ongelooflijk dat je al deze soorten hebt kunnen fotograferen. De eerste ringslang en de eerste adder behoren tot mijn favorieten.

    groeten Loes

    24 september 2014 om 10:50

  4. Met zo’n foto’s mag je het ook zeker een geslaagde workshop noemen, prachtig gewoon.
    Bij wie heb je deze workshop gevolgd? dit vind ik reuze interessant.

    23 september 2014 om 21:31

  5. Prachtige foto’s René kan begrijpen dat het een geslaagde dag was.De adder is bloedstollend mooi vanop zo’n laag standpunt

    23 september 2014 om 00:04

  6. pauwla

    Hallo Rene. Ik zie zonet je prachtige foto,s van de slangen. Momenteel ben ik in Drenthe en heb een baby adder op de foto. Ben ik Ook heel blij mee, maar die van jou is echt geweldig. Grt

    21 september 2014 om 21:06

  7. Prachtige serie René.
    Mooi om ook dit eens mee te maken.
    De eerste foto is favoriet bij mij, een juweeltje.
    Groetjes Tinie

    21 september 2014 om 19:21

  8. www.gonnievandeschans.blogspot.com

    Leuke en leerzame dag was dat. De eerste foto, de ringslang, is mijn absolute favoriet. Prachtig is hij, zowel de foto als de slang 😉
    De adders heb ik ook een keer gefotografeerd, maar zonder deskundige begeleiding en ik heb meer afstand gehouden. Ik durfde niet zo dichtbij te komen. Deze ligt helemaal vrij, dat is boffen.
    Groeten, Gonnie

    21 september 2014 om 17:56

  9. Prachtig!

    21 september 2014 om 12:37

  10. Leuk om elk jaar een fotoworkshop te doen. Echt heel gaaf zo oog in oog met een adder. Prachtige foto’s zijn het geworden.
    Groetjes Senna

    21 september 2014 om 12:29

  11. Super mooie foto’s en heel herkenbaar, ik heb deze workshop vorig jaar ook gedaan. En ja die hazelworm, dat valt nog niet mee.

    21 september 2014 om 09:58

  12. wow wat een serie mooi hoor en voor mij zijn foto 2 en 6 de mooiste

    21 september 2014 om 09:34

  13. Sietse Weide

    Educatie over slangen gecombineerd met prachtige foto’s. Heel mooi!

    20 september 2014 om 22:28

  14. foto 1 is een prachtige en heldere opname van de ringslang maar de adder in foto 5 is mijn favoriet. Je hebt ‘m bijzonder intrigerend neer weten te zetten op gelijke hoogte. Klaar om uit te vallen

    20 september 2014 om 17:22

  15. Hey René,

    Een succesvolle workshop geweest. Niet eens een slecht idee nee als je dringend opzoek bent naar de slangen in Nederland + dat je ook nog wat van opsteekt. Prachtige foto’s zijn het geworden van deze 100% garantie workshop. Wel jammer dat je niet de persoon in kwestie vermeldt van deze succesvolle workshop. 😉

    Groeten,
    Remco

    20 september 2014 om 16:17

  16. Wat een geweldige dag om deze schuwe dieren allemaal te kunnen fotograferen, en het zijn stuk voor stuk prachtplaten geworden. Vooral de foto’s van de adders vanuit dat lage standpunt vind ik erg mooi, zo heb ik een adeer nog nooit durven benaderen. Afstand houden en afdrukken is mijn motto bij deze jongens tot nu toe steeds geweest.

    20 september 2014 om 15:12

  17. Wauw, wat een supermooie blog. Leuk en interessant verhaal erbij, maar jouw foto’s vind ik echt geweldig, de tweede ringslang foto en de adder vanuit een laag standpunt zijn mijn favorieten, wat is dit gaaf zeg om te zien.
    groetjes Ghita

    20 september 2014 om 14:52

  18. prachtige foto’s, en je moet wel een “koele kikker” zijn om die griezels zo dichtbij te fotograferen 🙂

    20 september 2014 om 14:26

  19. Prachtig.

    20 september 2014 om 12:21

  20. Hoi Rene, Ik ben geen slangenmens, maar je foto;s zijn geweldig, prima werk.

    20 september 2014 om 11:51

  21. yemrev

    Mooie foto’s en een leerzaam verhaal. Lijkt me best spannend: plat op je buik oog-in-oog met een giftige adder.
    Groet, Dick

    20 september 2014 om 11:47

  22. Prachtige foto’s, Rene, waar zo’n workshop al niet goed voor is!

    20 september 2014 om 11:30

  23. Mooi hoor!

    20 september 2014 om 11:24

  24. Tjonge dit is een heel gaaf blog Rene!!!
    De slangen zijn van zichzelf al prachtig maar de manier waarop jij ze op de foto hebt gezet is magnifiek. De eerste zelfs met tong eruit terwijl dat zo snel gaat. En de Adder … prachtig.
    Ik moet nu wel denken aan mijn camera met omklapbaar schermpje … Hoef ik alleen maar door de knieën. toch wel handig soms.

    20 september 2014 om 11:14

Geef een reactie

