Samen op paddo jacht

26 oktober 2014

***Voor een grotere en scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Vandaag wordt een bijzonder fototochtje. Waarom? Ik heb een “cursist” die met me mee gaat. Mijn zus heeft net een nieuwe camera met een macrolens gekocht en ze wil graag wat tips. Nu heeft ze de eerste fout eigenlijk al gemaakt door een Canon te kopen, maar ja het blijft toch je familie hè? Dus gaan we samen op pad. Wat is er dan mooier om het bos in te gaan op jacht naar paddenstoelen. We hebben afgesproken bij restaurant “Boshuis Drie” in het Speulderbos. Dat ligt mooi in het midden van onze woonplaatsen en het is natuurlijk een prachtig bos. Als ik op de locatie arriveer zie ik een grote groep fotografen staan. Ze zal toch niet al haar collega’s en vrienden meegenomen hebben? Dat blijkt gelukkig niet het geval. Deze groep gaat waarschijnlijk een workshop volgen en ik wandel samen met mijn zus, die er al was, het bos in.

We hoeven niet ver te lopen om de eerste mooie paddenstoelen te vinden. Ik laat haar eerst lekker haar gang gaan en aan de hand van de gemaakte foto’s probeer ik wat mee te geven over diafragma, sluitertijd, ISO en witbalans. Leuk om te zien hoe duidelijk de verschillen soms zijn. Voordeel voor mij is dat ik gedwongen ben om langer op één plek te blijven. Meestal loop ik veel te veel, maak wat foto’s en wandel dan weer verder. Maar als je op dezelfde plek blijft zie je dat er op een paar vierkante meter vaak al genoeg te vinden is. Zoals deze geweizwammetjes.

Geweizwammetjes

Geweizwammetjes

We merken gelijk dat je soms op een foto meer ziet dan met je eigen ogen. Zoals een piepklein slakje dat op een omgevallen paddenstoel zit. Ook blijkt het lastig om zonder statief te werken. Ik ben zelf iemand die 99% van zijn foto’s met statief maakt. Of anders op zijn minst toch een rijstzak of een ander stabiel oppervlak. Omdat ze nog geen statief heeft leen ik de mijne even uit en laat mijn zus ervaren hoe het is om met statief te werken. Want het kan soms ook wel eens lastig zijn. Wel weer een mooi moment om uit te leggen dat je met statief langer sluitertijden kan gebruiken en dus een lagere ISO (minder ruis) of kleiner diafragma (groter scherptegebied). Ik lijk wel een docent! 😉 Maar ze pikt het snel op en na een uur(!) op hetzelfde plekje lopen we verder.

We zijn nog geen tien meter op weg als mijn oog valt op een aardappelbovist. Er liggen er veel in dit bos en ik laat ze eigenlijk altijd met rust. Ik vind ze namelijk niet erg fotogeniek. Maar deze valt op omdat hij is opengebarsten en een mooi “kratermondje” heeft. Dus gaan we weer plat op de grond. De foto’s worden wat druk door het vele blad en daarom zet ik een fototas erachter. Dat ziet er beter uit.

Aardappelbovist

Aardappelbovist

Ik heb nog steeds een foto in mijn hoofd, waarbij je de sporen eruit ziet komen. Heb al een ideetje hoe ik dat zou kunnen aanpakken. Maar dan moeten de omstandigheden precies goed zijn. Misschien dat het ooit gaat lukken. Wel een leuk project lijkt me.

Gezellig keuvelend lopen we door het bos. Ondertussen uitkijkend naar mooie paddo’s. Het voordeel van twee paar ogen is dat je meer ziet. Zoals deze kleine paddenstoel, die parmantig rechtop stond tussen de gevallen bladeren. Kon ik weer de schoolmeester uit hangen om te vertellen dat je ook met een macrolens de omgeving mee kan nemen in de foto. In dit geval de bomen in de achtergrond. En zo weer een heel ander beeld krijgt.

Parmantig

Parmantig

Even later komen we op een plekje waar heel veel verschillende paddenstoelen staan. Mijn zus heeft de smaakt te pakken en gaat helemaal los! Ikzelf doe het wat rustiger aan en geef af en toe wat aanwijzingen. Bijvoorbeeld over dat ene takje dat stoort of dat blaadje dat een vervelende schittering geeft. Paddenstoelen fotograferen is toch ook een beetje tuinieren. En soms de werkelijkheid wat mooier maken dan ze is. Een goed voorbeeld is de volgende foto. We vinden een omgevallen of omgetrapt rodekoolzwammetje. Ik zet hem op een boomstam tussen het mos en maak mijn foto. Niet zoals we hem aantroffen, maar wel een mooi beeld.

Rodekoolzwam

Rodekoolzwam

Ik moet er wel bij vermelden dat ik nooit een paddenstoel hiervoor expres zou plukken of afbreken! Maar als ik één zie liggen, maak ik er zeker gebruik van. Zo heb ik ook wel eens mooi de onderkant van een paddenstoel kunnen fotograferen.

Gelukkig was dit niet het enige exemplaar van deze soort die we vonden. Sterker nog: er stonden er heel veel! En ik vind ze erg mooi om te fotograferen. Omdat er genoeg stonden konden we mooi tegelijkertijd aan de gang. Het is altijd weer uitproberen met wat je scherp wilt en wat onscherp. Hier heb ik wat blaadjes op de voorgrond gebruikt om daar extra onscherpte te krijgen.

Dichtgevouwen

Dichtgevouwen

Een ander optie is om meerdere exemplaren in beeld te nemen. En zo een herhaling op de achtergrond te krijgen. Dat werkt meestal erg goed. Hieronder een voorbeeld van dit “trucje”.

Herhaling

Herhaling

Als ik bij een ander inzoom op het randje zie ik een hinderlijk takje. Ik haal het weg en zie dan ineens dat het takje beweegt! Het blijkt een klein rupsje te zijn. Snel zet ik hem terug waar ik hij zat. Uiteraard is hij nu wat verstoord en hij kijkt wat onrustig om zich heen. Sorry kleintje, ik had echt niet gezien dat je een rupsje was!

Rupsje

Rupsje

Ik heb nagevraagd op het forum van waarneming.nl wat het is en het blijkt de rups van de gele oogspanner te zijn. Nooit van gehoord. Zo leer je elke keer weer. En mijn zus heeft zeker wat geleerd vandaag. Nu maar hopen dat het blijft hangen 😉

Na een bakkie koffie in het restaurant is deze “masterclass” voorbij. Het was gezellig en wie weet doen we het nog eens. Diegene die benieuwd zijn naar de foto’s van mijn zus kunnen even op deze link klikken: https://www.facebook.com/heleen.vos.58/posts/525461567589218

18 Reacties

  1. Prachtige foto’s weer, René, een perfecte reeks!

    31 oktober 2014 om 00:03

  2. Heel leerrijk is er iets mis met canon ?? is dat een merk of zoiets ? Groetjes

    30 oktober 2014 om 18:26

    • Canon is inderdaad een merk Willy. En er is niets mis mee hoor. Gewoon een grapje , omdat ik een ander merk camera heb. Namelijk Nikon.

      30 oktober 2014 om 19:08

  3. Hier heb ik ook iets van opgestoken. Een mooie masterclass!

    29 oktober 2014 om 20:03

  4. Heleen

    Ik heb de foto´s maar op google+ gezet omdat de facebook link niet goed werkt.

    https://plus.google.com/photos/107847435607223341356/albums/6075641605833063521

    Het was erg leerzaam en er is nog genoeg te leren, zoals ook aan mijn foto´s te zien is. Maar voor de eerste keer niet slecht denk ik.

    Gr. Heleen

    29 oktober 2014 om 16:16

  5. Mooie serie René met prachtige kleuren / sfeertje en scherpteverloop.
    Groetjes Tinie

    29 oktober 2014 om 15:01

  6. Erg leuk om te lezen René.Heb er ook wat van opgestoken en fijn dat je dat met je zus mocht doen. Wou dat ik ook op pad kon met iemand die me tips kon geven maar veel doen en je ogen open houden helpt natuurlijk ook.Mooie sfeerfoto’s en ik ga ook eens bij je zus kijken.

    29 oktober 2014 om 13:55

    • de link naar je zus doet het niet.Misschien is een wachtwoord nodig.Spijtig dat ik ze niet kan bekijken.

      29 oktober 2014 om 13:58

      • Ze heeft de foto’s op facebook gezet. Je moet dus wel een facebook account hebben om ze te zien. Misschien is dat het probleem.

        Gr. René

        29 oktober 2014 om 15:54

  7. Ik ben niet zo thuis in de paddo’s en meestal staan ze op donkere plekjes waardoor ik eigenlijk niet vaak foto’s van ze maak. Toch staan die bij jou er mooi op, duim omhoog.

    29 oktober 2014 om 12:35

  8. yemrev

    O, nu werkt de link wél!

    29 oktober 2014 om 12:01

  9. yemrev

    Je zus kon een slechtere leraar treffen. Mooie plaatjes zitten er weer tussen, vooral de eerste en de derde rodekoolzwam. Ik wist niet dat dat ook kon met een Nikon 😉
    Een stuivende stuifzwam had ik ook al op mijn lijstje staan en ook ergens een hint gelezen hoe je dat doet. Eén keer geprobeerd, maar dat werkte toen niet.Moet ook wel windstil zijn…
    Ben ook benieuwd naar de foto’s van Heleen. De link werkt bij mij niet. Krijg alleen een witte pagina te zien 😦
    Groetjes, Dick

    29 oktober 2014 om 12:00

  10. De foto’s zijn als vanouds weer erg mooi, René.
    Leuk om zo samen op pad te gaan, leerzaam voor je zus, maar door wat langer op één plekje bezig te zijn heb je er zelf ook weer wat van opgestoken, begrijp ik. Echt plezier voor twee dus.

    29 oktober 2014 om 00:15

  11. Haha, ik heb ook een Canon, maar moet er wel om lachen. Grappig hoe de meningen verdeeld zijn.
    Leuk om zo samen op stap te gaan, het geduld te oefenen 🙂 en elkaar te kunnen wijzen.
    Mooie serie. Prachtige kleuren. Het geweizwammetje is zowat de enige zwam die ik weet te benoemen, maar ik leer hier ook weer graag de benamingen van de andere paddo’s.

    28 oktober 2014 om 22:06

  12. Trudi Sennhauser

    Leuke serie, erg leuk dat rupsje

    28 oktober 2014 om 20:17

  13. Leo

    Ik hoop dat ze alles goed opgeslagen heeft, de volgendestap is dan een blog. 🙂

    28 oktober 2014 om 20:11

  14. Jij maakt echt vrienden met je reclame voor Canon 🙂 Verder een mooi blog met mooie opnames en tevens een aantal nuttige tips voor de beginnende macrofiel.

    28 oktober 2014 om 19:51

  15. Prachtige serie, ik was een was kilometer verder die dag.

    28 oktober 2014 om 19:32

Geef een reactie

