Op de voederplaats

2 november 2014

***Voor een grotere en scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik met mijn telelens op vogeljacht ben geweest. De laatste vogels die ik fotografeerde waren de grauwe klauwieren in de Amsterdamse Waterleidingduinen. En dat was in juli! Er is ook zoveel moois in de natuur waar je mee bezig kan zijn, maar nu is het echt tijd om mijn gevleugelde vrienden op te zoeken. Of liever gezegd: ik laat ze naar mij toekomen!

Een weekendje in Drenthe geeft mij de mogelijkheid om in de tuin van mijn moeder te fotograferen. Ze woont naast het bos en heeft een verscheidenheid aan vogels in de tuin. En als ik geluk heb komt er misschien wel één van de eekhoorntjes langs. Ze is nog niet echt bezig geweest met voeren. Ik moet eerst de voederplek nog inrichten. Het zal dus even afwachten worden of de vogels snel de plek vinden. Ik maak een mooi arrangement met herfstbladeren, kronkeltakjes, kleine kalebasjes en mos. Een bloemenarrangeur zou er trots op zijn 😉

Na verloop van tijd zie ik in de struiken en bomen verschillende meesjes en vinken rondscharrelen. Maar toch heeft een andere soort de eer om de nieuwe voederplaats te openen.

Boomklever

Boomklever

Hij of zij land op de paal waar een pot vogelpindakaas aan hangt. Die hing er al wel een tijdje, dus deze is waarschijnlijk al een geregelde gast. Hij laat zich de pindakaas in ieder geval goed smaken.

Dan zie ik opeens in één van de struiken achter in de tuin een vogel met een felrode borst landen. Nee, geen roodborst, maar een man van de goudvink. Helaas zit ie net achter een takje en na een minuutje wordt hij door een merel verjaagd. Ik zie hem hierna helaas niet meer terug. Maar wel een leuke waarneming. Zo vaak zie ik een goudvink nou ook weer niet. Dat andere roodborstige vogeltje laat trouwens niet lang op zich wachten. Hij laat zich duidelijk horen en komt dan eens kijken wat er te halen valt.

Roodborstje

Roodborstje

Eigenlijk zou elke tuin zijn eigen roodborstje moeten hebben!

Dan verliezen eindelijk ook de meesjes hun verlegenheid en komen ze naar de voederplek. De koolmezen zijn erg snel. Ze pikken iets wat van hun gading is en vertrekken dan snel weer hoog de bomen in om het op te eten. Dat gedrag zie ik ook vaak in mijn eigen tuin. Je moet dus snel zijn om ze op de foto te kunnen zetten. Gelukkig is mij dat gelukt.

Koolmees

Koolmees

Een seconde en weg is ze weer.

Gelukkig is het kleinere neefje iets minder schuw. Een pimpelmeesje verkent de voederplek en gaat op verschillende plekjes even zitten kijken. Zo’n meewerkend model wil je als fotograaf natuurlijk graag voor je lens hebben. Ik heb een tak van de kronkelhazelaar zo neer gezet dat in de achtergrond de herfstkleuren van het bos zichtbaar zijn. En als de zon er dan op schijnt krijg je zo’n achtergrond.

Pimpelmees

Pimpelmees

Maar zoals ik al zei verkend dit pimpeltje de omgeving erg grondig. Tot op het uiteinde van het takje. Als een acrobaat aan de trapeze.

Acrobaat

Acrobaat

Het geeft altijd weer veel voldoening als alle voorbereidingen het beeld opleveren wat je voor ogen hebt. In dit geval was het inrichten van de voederplek en de plaats ten opzichte van het bos en de zon bepalend voor de foto die ik uiteindelijk kan maken. Natuurlijk heb je niet altijd alles zo in de hand als op een voederplek in een tuin. Maar in de vier jaar dat ik nu fotografeer heb ik geleerd dat een goede voorbereiding net zo belangrijk is als het fotograferen zelf.

Het pimpeltje gaat ook nog even op het roodborsttakje zitten voordat hij afscheid neemt.

Op het takje

Op het takje

Hier geen herfstkleuren op de achtergrond, maar de groene klimop. Een mooi moment om mee te eindigen. Ik heb weer genoten van het fotograferen van de vogels. Het mogen dan wel geen bijzondere soorten zijn, maar dat geeft niets. Als ik tevreden ben met de foto maakt het niet zoveel uit of er nu een mus op staat of één of andere zeldzaamheid.

17 Reacties

  1. Mooie foto’s die je maakte op de voederplaats René.
    Vooral het pimpeltje met die mooie gekleurde achtergrond komt mooi uit.
    Groetjes Tinie

    19 november 2014 om 18:44

  2. Echt prachtige foto’s.

    13 november 2014 om 19:59

  3. Mooie foto’s René, heerlijke zachte achtergronden en mooie composities.

    Gr, Carl

    11 november 2014 om 11:55

  4. Da’s lekker spelen zo in de tuin, met mooie resultaten.
    Fijne compo bij robin met het steeltje mooi uit de hoek.
    De pimpeltjes in het herstgeel knallen er lekker uit!

    Groetjes Loes

    ps
    bedankt voor je tip groothoek/paddenstoelen, maar dat wist ik wel hoor en ben er ook mee aan de gang geweest, de resutaten waren echter niet naar mijn zin,

    11 november 2014 om 08:36

  5. Robert-1968

    Leuke serie weer en leuk geschreven ook. Mooi man.

    11 november 2014 om 07:43

  6. Ik kan me voorstellen dat dit een voldaan gevoel geeft. Ze staan er allemaal heel mooi op. Vandaag heb ik in een bos met beek nog een afgevallen boomtak zo neergelegd dat de ijsvogel het vast een aantrekkelijk visplekje vindt maar hij/zij kwam niet.

    9 november 2014 om 18:22

  7. mooie foto’s en een mooi verhaal

    8 november 2014 om 21:03

  8. yemrev

    Lekker bezig geweest, zie ik, En met succes! Heeft je leuke plaatjes opgeleverd. Ik mis alleen in het verhaal waar jij nu zat? Camouflagetentje in de tuin of gewoon lekke rbinnen achter glas?

    Groet, Dick

    8 november 2014 om 19:28

  9. heel mooi, de pimpelmees met de gele achtergrond is mijn favoriet, leuk zo’n tuin vol vogeltjes.
    groetjes Ghita

    8 november 2014 om 19:06

  10. Fraaie serie René. Ook aan de achtergronden is de nodige aandacht besteedt.

    8 november 2014 om 18:45

  11. Mooie kleurtjes zo met de mees in de hazelaar met dat geel erachter.

    8 november 2014 om 18:20

  12. Dit zijn prachtige foto’s en wat een geluk als je die in je tuin hebt!

    8 november 2014 om 17:59

  13. Je hebt meteen lekker kunnen profiteren van je moeders tuin, want het zijn stuk voor stuk weer prachtige foto’s.
    Het wordt tijd dat ik ook eens een voederplekje ga inrichten, maar ik ben nog niet echt in de stemming, eerst moet er wat winters weer in het vooruitzicht zijn.

    8 november 2014 om 17:19

  14. Je mag best tevreden zijn met je schattige tuinbezoekers.Het roodborstje spreekt me het meest aan alhoewel het de meest onverdraagzame gast is in de tuin

    8 november 2014 om 11:16

  15. Geweldig dat je moeite zich geloond heeft. Volgens mij heeft elke tuin ook zijn eigen roodborstje, ze houden van omgespitte grond, zodat insecten en wormen beter aan de oppervlakte komen en takkenbossen waar veel prooi onder schuilt, en het zijn ook echte territorium verdedigers, kunnen heel fel zijn.
    Prachtig, om de boomklever hier zo dichtbij te zien.
    Mooie foto’s, René.

    8 november 2014 om 10:09

  16. pauwla

    Heel heel mooi en lief deze schattige vogeltjes.

    8 november 2014 om 09:39

Geef een reactie

