Zonsopkomst boven het Dwingelderveld

7 december 2014

***Voor een grotere en scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Dit weekend vieren we pakjesavond in Drenthe. Voor mij een mooie gelegenheid om weer eens de schoonheid van mijn geboorteprovincie proberen te vangen in mijn foto’s. De weersvoorspelling was dat na een heldere nacht, ’s ochtends de wolkenvelden vanuit het westen al snel binnen zouden trekken. En dan zal het al snel gaan regenen. Ik gok er op dat ik nog net de zon zal kunnen zien opkomen, voordat het betrekt. Mijn keus valt op het Dwingelderveld met zijn bossen, heidevelden en plassen.

Als ik in de auto stap zie ik aan de oostelijke hemel nog net een strook heldere lucht. De rest van de hemel is al verdwenen achter de wolken. De strook in het oosten kleurt al mooi in allerlei pasteltinten. Ben ik toch weer te laat op pad gegaan. Het wordt een race tegen de klok om op tijd in het veld te zijn. Het is nu een half uur voor zonsopkomst. Ik zou dan al ter plekke moeten zijn! Dan volgt er nog een onaangename verrassing: de weg die ik de vorige keer nam naar dit gebied loopt nu dood en eindigt op een parkeerplaats. Op enkele honderden meters vanaf het veld. Ze hebben het gebied opnieuw ingericht! Er zit niets anders op om de auto weg te zetten en met mijn spullen verder te lopen. En over tien minuten komt de zon op! Op een holletje, met mijn statief op de schouder, loop ik het bospad af. Ik kom erachter dat ik hoognodig weer eens wat aan mijn conditie doen!

Maar als ik bij het veld kom vergoedt het uitzicht de inspanning. De lucht in het oosten kleurt nu oranje en de wolken worden prachtig aangestraald. En er ligt hier een plas, die nog bevroren is na een koude nacht. Snel stel ik mijn camera in en probeer dit moment vast te leggen.

Zonsopkomst

Zonsopkomst

Dit maakt alle inspanning natuurlijk weer goed. Echt genieten! Goed is ook te zien hoe de plas nog bevroren is.

Nog even een liggende compositie proberen.

Ochtendsfeer

Ochtendsfeer

Het is altijd weer verbazingwekkend hoe snel de zonsopkomst gaat. Snel zoek ik nog een andere positie, nog wat verder het veld in. Maar alles moet snel gebeuren, want als de zon echt opkomt is het tegenlicht bij deze omstandigheden al te fel. Gelukkig ben ik nog op tijd voor deze foto.

Het eerste licht

Het eerste licht

Dan komt de zon op en verdwijnen de kleuren in de lucht al snel.

Maar dat wil niet zeggen dat ik klaar ben met fotograferen. Het eerst licht geeft een mooie tint aan de omgeving en versterkt de kleuren van de laatste herfstbladeren. Het meeste ligt al op de grond, maar enkele bomen houden hun bladeren nog even vast.

Dieprood

Ochtendlicht

Heerlijk om bij te fotograferen dit ochtendlicht. Maar lang duurt het niet. De zon verdwijnt achter de wolken en het begint al snel te miezeren. Net als verwacht werd dus. Door het bos loop ik terug naar de auto. Ik hou me nog even bezig met wat paddenstoelen en bekertjesmos. Maar zo mooi als de zonsopkomstfoto’s worden ze niet. Ik beperk me dus in dit blog tot de vier bovenstaande foto’s. Het was kort vanmorgen, maar niet minder genieten!

15 Reacties

  1. Pingback: Eindelijk weer eens sneeuw | René Vos natuurfotografie

  2. Je trof een mooie ochtend!
    Het kan aan mij, of aan mijn beeldscherm liggen, maar ik vind de hele serie toch wel erg rood, mag van mij wat minder, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak 😉

    Groetjes Loes

    19 december 2014 om 08:29

  3. Het hoeft niet altijd veel te zijn om te genieten, deze vier foto’s zijn prachtig René.
    Prachtig sfeertje met mooie warme kleuren.
    Groetjes Tinie

    15 december 2014 om 18:44

  4. Het is uiteindelijk toch de moeite waard geweest om vroeg en toch nog enigszins gehaast op pad te gaan, René, want vooral de eerste drie foto’s vind ik sprookjesachtig mooi.

    15 december 2014 om 11:26

  5. Een hele mooie sfeer heb je vastgelegd, het moet adembenemend geweest zijn! Ik moet ook maar es die kant op…. Groet, Angeniet

    15 december 2014 om 10:42

  6. Toch nog op tijd gelukkig want anders hadden wij die prachtige platen van je gemist. Geweldig die kleuren, je moet heel de dag op wolken hebben gelopen volgens mij 😉

    15 december 2014 om 00:22

  7. Prachtige beelden René wat fijn dat ik er mee van genieten mag.

    14 december 2014 om 22:05

  8. yemrev

    Wat een gestress en lichamelijke inspannig! Dat natuurfotograferen gaat je niet in de koude kleren zitten, hè? Levert je in ieder geval drie mooie zonsopgangfoto’s op!
    Groeten, Dick

    14 december 2014 om 20:50

  9. peternadort

    René, een schitterende reportage met juist in de ochtend die prachtige gouden kleuren van de herfst. Nogemaals, heel erg mooi, groet, peter

    14 december 2014 om 20:37

  10. Wauw, wat een prachtige zonsopkomst, je moet het maar net treffen met het licht en de kleuren en dat je op tijd op de mooie locatie staat. Het is jou gelukt, geweldige foto’s.
    groetjes Ghita

    14 december 2014 om 19:44

  11. Een zonsopgang met allure René. Je moet het ijzer smeden als het heet is en in dit geval was je exact op tijd om dit kleurenspektakel te vereeuwigen

    14 december 2014 om 17:44

  12. Dat zijn prachtige kleuren. Ik hoop dat je door alle bedrijvigheid er ook nog even van hebt kunnen genieten. De eerste 2 zijn bijzonder vurig maar de boom met zijn warme kleuren vind ik ook erg mooi.

    14 december 2014 om 17:22

  13. Prachtige beelden, om jaloers van te worden, echt mooi, proficiat !

    14 december 2014 om 16:51

  14. Leo

    Mooie foto’s Rene, vroeg in de ochtend heb je het mooiste licht, maar van korte duur.

    14 december 2014 om 15:47

Geef een reactie

