Koniks in de OVP

21 december 2014

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Voor het eerst sinds juli ga ik weer eens naar de Oostvaardersplassen (OVP). Mijn laatste blog over dit gebied is zelfs al weer van afgelopen februari. Op de één of andere manier heeft het gebied zijn aantrekkingskracht voor mij verloren. Het kleine gebied wat toegankelijk is bij Lelystad heb ik in de afgelopen jaren sterk achteruit zien gaan. En dan bedoel ik hoe het eruit ziet en de hoeveelheid dieren die je er aan treft. Volgens mij kun je duidelijk de nadelen van het gevolgde beheerbeleid zien. Nu heeft staatsbosbeheer de randen van het gebied aangepakt en toegankelijk gemaakt voor het grote wild. Ik hoop dat dat helpt, maar ben bang dat er gewoonweg teveel dieren rondlopen. Helemaal na de zachte winter van vorig jaar. Een pasklaar antwoord heb ik ook niet hoor, maar ik zie wel dat de gevolgen van hoe het nu gebeurt niet altijd positief zijn.

Maar vandaag ga ik weer eens kijken. Het is tenslotte mijn “achtertuin”! Het is donker weer vandaag en de zon zal zich niet laten zien. Niet echt ideaal fotoweer, maar dat mag de pret niet drukken. Niets moet en alles mag. Ik kijk wel wat ik tegen kom. Duidelijk is dat er veel gebeurd is in dit gebied. De graafmachines en bergen zand verraden de werkzaamheden. Over een paar jaar moet blijken of de mooie woorden overeenkomen met het resultaat. Op dit moment is het erg rustig. Maar gelukkig loopt er een kleine kudde koniks in het gebied. Daar richt ik dan ook al mijn aandacht op.

Interactie

Interactie

Als je bij zo’n kudde bent is het altijd weer interessant om te observeren hoe de verschillende individuen met elkaar omgaan. Deze twee lijken het goed met elkaar te kunnen vinden, maar na deze begroeting volgt een kleine schermutseling. Daarna lopen ze samen verder alsof er niets gebeurd is. Ze lopen vlak langs me en dat geeft me de mogelijkheid voor een close-up.

Het oog

Het oog

Zoals je ziet heb ik de foto’s van vandaag omgezet naar zwart/wit. Naar mijn idee komt de structuur van de haren dan veel beter over. Verder geeft het een stoere uitstraling aan de foto’s, wat heel goed past bij het karakter van deze dieren.

Her en der wordt er gewerkt aan de onderlinge band. Dat gebeurt door middel van elkaar krabben met de tanden en elkaar met de snuiten begroeten.

Vrienden

Vrienden

Verder gebeurd er in de groep niet veel. De konten zijn naar de wind gedraaid en er wordt af en toe wat gegeten. Ik ga nog wat dichterbij en kijk of ik wat detailopnames kan maken. Best lastig om er dan een interessant beeld uit te halen. Deze heeft wel wat vind ik.

Detail

Detail

Let op de natte haren bovenin die als dakpannetjes over elkaar liggen. Zo wordt het water dus afgevoerd!

Blijkbaar kom ik nu toch te dichtbij. De paarden beginnen om mij te reageren. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik probeer juist het natuurlijke gedrag te bekijken en vast te leggen. Dit exemplaar kijkt even naar achteren om te zien wat ik aan het doen ben.

Omkijkend

Omkijkend

Tijd dus om weer wat meer afstand te nemen. Dan kan ik gelijk proberen meerdere paarden in één shot te krijgen. Het is dan zoeken naar de goede plek waar je vrij uitzicht én een leuk groepje in beeld hebt. Deze keer heb ik de mazzel dat me dat lukt. Een aantal paarden staat in een soort van kringetje. Het komt op mij over of ze een vergadering hebben belegd.

Vergadering

Vergadering

Ik vind het zelf een prachtig beeld!

Het is me niet gelijk duidelijk wie de voorzitter van deze meeting is. Maar dat probleem wordt al snel opgelost.

De voozitter

De voorzitter

Geen idee wat ze aan het bespreken zijn. Het zal wel gaan over de komende wintertijd of misschien wel over het kerstmenu. Het ging in ieder geval zonder veel onenigheid. Daar kunnen sommige mensenfamilies nog wel wat van leren. Tenslotte is het kersttijd, dus “Vrede op aarde”.

Hiermee komt er een eind aan mijn tochtje van vandaag. Gemengde gevoelens over de staat van het gebied, maar blij met de resultaten van mijn ontmoeting met de paarden.

16 Reacties

  1. Hele goede keuze om zwartwit te gebruiken. Zo komen de paarden erg mooi uit.

    gr jowan

    24 december 2014 om 13:18

  2. Mooie foto’s Rene, die doen het prachtig zo in zwart /wit.
    Fijne kerstdagen, groetjes Tinie

    23 december 2014 om 19:06

  3. Wauw, wat heb je hier een mooie serie van de konikspaarden, prachtig in zwart wit. Ik vind de eerste foto heel erg mooi, daar wordt mijn aandacht steeds naartoe getrokken. Ik hou van foto’s waarop interactie tussen dieren of hun gedrag te zien is. De laatste foto, de voorzitter is ook een topper. Close up van het oog is ook mooi. Inspirerend, misschien ga ik binnenkort de koniks bij Lentevreugd (Wassenaar) eens opzoeken om dit soort bijzondere momenten te observeren en vast te leggen.
    groetjes Ghita

    23 december 2014 om 18:42

  4. yemrev

    Ik heb niks met paarden, maar dat wist je geloof ik al! Toch zijn de laatste twee wel leuk! Aardige momenten en het zwart-wit is hier zeker niet verkeerd.
    Jammer dat het niet zo goed gaat met de OVP. Nu maar hopen dat het ‘bijstellen’ van de natuur daar goed uitpakt. Er is hier in de AWD ook van alles verbouwd, ook maar wachten…
    Groet, Dick

    23 december 2014 om 12:34

  5. Niets moet en alles mag. Nou, van mij mag je vaker in zwart-wit omzetten. Erg mooi. Details komen beter naar voren.

    Grappig om de ‘vergadering’ te zien. De close-up van het oog is ook erg fraai.

    Gr, Carl

    23 december 2014 om 12:01

  6. Het heeft je weer een prachtige serie opgeleverd, René. Vooral de close-up van het oog en de eerste foto van de vergadering springen er voor mij uit.
    Hopelijk bieden de aanpassingen aan het gebied een oplossing voor de problemen, helemaal zonder menselijk ingrijpen zal het op termijn toch niet goed gaan, lijkt me. Daarvoor is de ruimte in ons kleine landje toch te beperkt, denk ik.

    23 december 2014 om 11:43

  7. Fantastische serie René. Koniks zijn altijd dankbare onderwerpen en in zwart/wit komen ze heel sterk uit. Die foto’s van de ‘vergadering’ zijn werkelijk super. Het is je echt gelukt om (even) deel uit te maken van de groep. Zo’n intiem moment heb ik ook wel eens ervaren: heel bijzonder. Soms lukt dat, soms ook niet.

    23 december 2014 om 10:38

  8. Hele fraaie serie René. De keuze voor Z/W pakt hier heel goed uit, ik moet daar toch ook eens wat mee gaan doen, dit is wel inspirerend.
    De laatste twee van de vergadering zijn mijn favorieten, maar de rest mag er ook zijn.

    groeten
    Loes

    23 december 2014 om 09:37

  9. Het zijn prachtige dieren en je keuze voor zwart-wit geeft meet details in de haren weer.Prettige feesten René

    23 december 2014 om 00:35

  10. Karen Pas

    Wat een verwennerij, René, deze foto’s! Zeker heel mooi in zwart/wit.
    Jammer dat het beheer van de OVP zo weinig recht doet aan de behoeften van de dieren in het gebied. We kunnen alleen maar hopen dat dit beter wordt…

    22 december 2014 om 23:47

  11. Foto 1 en 6 zijn voor mij favoriet in deze serie. Stuk voor stuk krachtige omzettingen

    22 december 2014 om 23:39

  12. De foto’s van de meeting zijn inderdaad heel bijzonder. Ik ben nog nooit hier geweest, hoor er veel over. Ik hoop dat het beter gaat worden. De film die er gemaakt is oogt toch prachtig.

    22 december 2014 om 22:54

  13. Prachtige beelden van deze mooie dieren.

    22 december 2014 om 20:44

  14. Zeker een boeiend verhaal, je vertelt erg makkelijk en wil als lezer zeker weten waar het naar toe gaat. Onderbouwd met fraaie beelden die naar mijn idee veel sterker zijn in zwart wit dan in kleur. Jammer dat je achteruitgang ziet in het gebied, al denk ik ook dat wij Nederlanders ook wel eens te verwend zijn. Want het blijft toch bijzonder dat je zo maar tussen een paar wilde paarden kunt staan? Of niet?
    Conclusie, fraai en zeker de moeite waard René !

    22 december 2014 om 20:24

  15. Frank E

    weer een prachtige blog, de keus voor zwart-wit is inderdaad erg mooi. De foto van de “vergadering” is mijn favoriet van dit blog maar de voorzitter mag er ook zijn. Jouw twijfels over het gebied deel ik. Begin augustus ben ik met zonsopkomst voor het laatst de Driehoek ingetrokken. Een landschap dat wel door een natuurramp getroffen lijkt te zijn waarin ik me zelfs wat onbehaaglijk voelde op die tijd van de dag. Het Oostvaardersveld, waar jij kennelijk nu geweest bent, heb ik nog niet bezocht. Hoop van harte dat het de dieren ten goede zal komen.

    22 december 2014 om 20:17

  16. Een boeiend verslag waarin je ook de achteruitgang van het gebied durft te benoemen.
    Je foto’s vind ik erg fraai, het z/w doet het uitstekend voor mij: heel mooi omgezet. Het levert een interessant sfeerbeeld op. Groet en fijne dagen gewenst! Angeniet.

    22 december 2014 om 20:01

Geef een reactie

