Eindelijk weer eens sneeuw

28 december 2014

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Het was volgens mij in maart 2013 dat ik de laatste sneeuwvlokken naar beneden zag dwarrelen. Voor een natuurfotograaf die van de winter houdt al veel te lang geleden! Maar voor deze zaterdag werd er veel sneeuw voorspelt, een weerswaarschuwing werd uitgegeven en de NS pasten hun dienstregeling aan. Handenwrijvend wachtte ik de ontwikkelingen af. Omdat we met kerst op familiebezoek waren in Drenthe zouden we juist zaterdag terugrijden naar Almere. Zouden we het redden of zouden we onderweg insneeuwen en ergens onderdak moeten zoeken. Helaas niets van dat alles! Terwijl in het zuiden van Nederland het leven tot stilstand kwam reden wij door een groene wereld terug naar huis. De natte sneeuwvlokken die vielen veranderden daar niets aan. Baal, baal en ik had me nog zo verheugd op een witte wereld!

Maar als de sneeuw niet naar mij toe komt, ga ik toch gewoon naar de sneeuw! Maar ja, waar zal ik dan naar toe gaan? Het is wel duidelijk dat Brabant en Limburg de meeste sneeuw hebben gehad. Limburg is te ver, dus blijft Brabant over. Misschien zijn de Oisterwijkse vennen een goed idee. Maar die liggen midden in het bos en dat is weer zonde als je een mooie zonsopkomst verwacht. Ik zoek even verder op google maps en zie een gebied naast Oisterwijk liggen met wat opener terrein: De Kampina. Ook met vennen, maar dan een meer heideachtige omgeving. Bingo! Dat wordt hem dus.

Als ik ruim op tijd voor zonsopkomst aankom (ja, ik heb geleerd van mijn fouten zie: Zonsopkomst boven het Dwingelderveld) is het even zoeken naar het goede pad. Een behulpzame collega fotograaf helpt me de juiste richting te vinden. Als je in een nieuw gebied terechtkomt is het altijd zoeken naar de mooie plekken. Maar zijn tips maken het wat makkelijker. Mooi op tijd bereik ik de open vlakte en dan is het kijken naar een goede plaats om de zon op te zien komen. Het is nog voor zonsopkomst als ik mijn eerste foto maak.

Voor zonsopkomst

Voor zonsopkomst

Ik loop om dit ven heen en kom bij een andere plas die achter de wal ligt die je op de eerste foto ziet. De lucht begint al wat meer te kleuren. Ik probeer een mooie compositie te maken met de bomen die langs het water staan.

Bevroren ven

Bevroren ven

De boom in de achtergrond trekt mijn aandacht: het heeft namelijk een prachtig silhouet! Maar hoe er te komen? Door de sneeuw is het moeilijk de paden te zien. En overal doorheen stampen als een olifant in de porseleinkast wil ik ook niet. Als compromis gebruik ik een pad dat duidelijk gemaakt is door de kudde koeien die hier ergens rondlopen. Ik kom bij de boom aan als de zon net boven de bosrand uit komt. Ik kan dan de volgende foto maken.

zonnig silhouet

Zonnig silhouet

Ik zie dan pas dat het eigenlijk twee bomen zijn, maar dat doet niets af aan de mooie vorm van het silhouet.

Tussen de eerste en de derde foto zitten 14 minuten. Om aan te geven hoe snel je moet werken om een aantal verschillende foto’s van een zonsopkomst te kunnen maken. Nu kan het allemaal wat in een rustiger tempo. Net als de koeien trouwens die aan mij voorbij sjokken. Ik laat ze rustig voorbij gaan en begin aan een heerlijke wandeling. Ondertussen hou ik natuurlijk mijn ogen open voor mooie plaatjes van het winterse landschap.

Winterberk

Winterberk

Door zijn vorm is deze berk een dankbaar foto onderwerp.

Wat is het weer heerlijk om in zo’n winters landschap rond te lopen! De frisse vrieskou om je kop en genieten van het uitzicht en de stilte. En genieten doe ik volop. Maar er worden natuurlijk ook foto’s gemaakt. Zoals van dit rijtje berken langs het pad.

Sneeuwpad

Sneeuwpad

Maar niet alleen de omgeving heeft mijn aandacht, ook van details in het landschap kun je mooie foto’s maken. Ik zou dat eigenlijk meer moeten doen. Misschien een goed voornemen voor 2015? Voor nu houd ik het bij dit polletje gras in een bevroren ven.

Graspol

Graspol

Om af te sluiten met een beeld dat karakteristiek is van hoe De Kampina eruit ziet onder winterse omstandigheden plaats ik deze foto als laatste. Op dit plaatje staat alles wat dit gebied te bieden heeft: vennen, vliegdennen, berken en (hoewel niet zichtbaar door de sneeuw) heide en gras.

winters Kampina

Winters Kampina

Het komt niet vaak voor dat je een gebied als eerste in deze omstandigheden leert kennen. Maar het nodigt zeker uit om hier nog eens terug te komen onder iets warmere condities. Wat zijn er eigenlijk nog veel mooie plekken in Nederland. Maar de meesten zijn wel erg klein van oppervlakte en dat is denk ik wel een bedreiging.

Ik ben blij dat ik de reis naar Brabant heb ondernomen en toch nog een winters blogje heb kunnen toevoegen aan het jaar 2014. Mijn volgende blog is het jaaroverzicht en daarmee zal ik dit fotojaar afsluiten.

19 Reacties

  1. Heerlijke sneeuwblog, echt jammer dat het winterweer slechts 2 dagen heeft geduurd. Ik hoop deze of volgende maand toch echt nog wat sneeuw te kunnen zien, dit soort foto’s doen mij verlangen naar echte winters…
    groetjes Ghita

    1 januari 2015 om 13:17

  2. Ik vind dat lef hebben hoor, met dit winterweer zó vroeg naar een onbekend gebied. Pfff dan moest je ook wel midden in de nacht je bed uit, respect !
    Ik ben afgelopen zomer voor het eerst in de Kampina geweest en heb me zeker voorgenomen daar nog eens terug te komen, daar is veel moois te ontdekken. Jij had je huiswerk goed gemaakt, want je hebt fraaie plekjes gevonden.
    BIj de eerste foto’s denk ik : je zou een grijsverloopfilter moeten hebben/gebruiken. Dan krijg je veel meer kleur in de lucht en is de voorgrond helderder.
    Je laatste foto pakt me het meest, uitstekende compo en mooie verdeling van zon en schaduw, waardoor het diepte-effect nog wordt versterkt.

    Groet
    Loes

    30 december 2014 om 20:03

    • Je hebt helemaal gelijk Loes wat betreft het grijsverloopfilter. Die heb ik nog niet, maar staat wel op mijn verlanglijstje.

      Gr. René

      31 december 2014 om 13:46

  3. Prachtige winterse landschapen René.
    Vooral met de berken zijn mooi. Ik had het hier graag zo gezien, maar helaas alles bleef groen ;-((
    Fijne jaarwisseling en een gelukkig nieuwjaar.
    Groetjes Tinie

    30 december 2014 om 13:33

  4. Het is genieten van je mooie sneeuwfoto’s. Wat een mooie landschappen.

    29 december 2014 om 22:15

  5. Prachtige serie van een schitterend landschap!

    29 december 2014 om 20:51

  6. mooie serie met “sneeuwpad” als absolute winnaar van deze serie

    29 december 2014 om 17:45

  7. Mooie foto’s!

    Goed dat je de sneeuw bent gaan opzoeken. Flink stuk dat je hebt gereden … Vroeg opstaan loont. Zo te zien een erg mooi gebied. Wie weet, krijgen we nog meer kansen om besneeuwde landschappen te fotograferen.

    Gr, Carl

    29 december 2014 om 17:15

  8. In Limburg lag lang niet overal sneeuw hoor, bij ons pas sinds vannacht en vanochtend. Wel gaaf om zo’n mooie serie te maken, vooral de berken vind ik erg mooi. ik heb al eens eerder gehoord van dit gebied maar weet even niet waarom …

    29 december 2014 om 16:57

  9. Het is de moeite waard geweest om die rit te maken, René, want het heeft je weer een prachtige serie opgeleverd. Vooral de eerste en de vijfde foto vind ik erg mooi.
    Hier in het noorden is helaas nog geen vlokje gevallen, en ik zie het er eerst ook nog niet van komen …

    29 december 2014 om 13:25

  10. Prachtige winterse foto’s! Ik hoop dat het hier ook binnenkort gaat sneeuwen
    Groetjes Senna

    29 december 2014 om 13:04

  11. yvonne van den brink

    schitterende foto’s en een prachtig schrijven erbij..

    29 december 2014 om 12:53

  12. peternadort

    Rene, je sneeuwfoto’s zijn prachtig! Maar ik was toch heel blij dat ik net boven de sneeuwgrens kon blijven. Wacht wel op de volgende lading als het in m’n achtertuin (de Veluwe) valt.
    groet, peter

    29 december 2014 om 11:48

  13. yemrev

    Wat ben jij een avontuurkijk type, zeg: voor dag en dauw een rot end door de sneeuw helemaal naar Brabant! En dan in het donker en de bittere kou je weg zoeken in het onbekende, moet er niet aan denken. Maar jij hebt in ieder geval je sneeuwplaatjes. Ik wacht wel tot de sneeuw mijn kant op komt… wanneer dan ook. Ik vind het zonnige silhout wel een geslaagde foto.
    Groet en goed jaarwisseling, Dick

    29 december 2014 om 11:44

    • paticia

      Mooi de sneeuw foto’s

      29 december 2014 om 11:49

  14. Mooie helderblauwe luchten die ’t prachtig doen boven het sneeuwdek. Mooie frisse foto’s in koude kleurtonen. Laag bij de grond vindt ik vaak ’t mooist. Foto 1 doet ’t dus goed bij mij en foto 5 nog beter hoewel het sneeuwdek daar niet meer maagdelijk is

    29 december 2014 om 11:28

  15. Kees Verhoek

    Ziet er mooi uit Rene,
    had zaterdag eenzelfde ervaring. Ging om toch nog maar wat sneeuw te pakken naar een totaal onbekend gebied voor mij (Leersumse veld) In het stikdonker aankomen en je plek vinden is dan wel een spannend ding. Je hoopt aan te treffen wat je bedacht hebt, maar dan…………Het was een mooie dag, met veel mooie plaatjes. Prachtig beeld van de Kampina. Ga ik zeker ook een keer heen.

    gr,
    Kees

    29 december 2014 om 11:10

  16. klaasfidom

    Prachtige serie!

    29 december 2014 om 11:06

  17. Het zijn erg mooie winterfoto’s geworden.Ik reed door het landschap maar moest me zo gefocust houden op de weg en stoppen kon ook niet want ik was al ergens vast gereden .Hier schijnt de zon nu en verdwijnt de sneeuw maar er zou nog sneeuw komen. Afwachten dus.

    29 december 2014 om 11:05

Geef een reactie

