Jaaroverzicht 2014

31 december 2014

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Het is weer zo ver: de jaarlijkse terugblik op mijn fotojaar. Altijd weer leuk om nog eens terug te kijken en na te genieten van de mooie momenten die ik in 2014 heb meegemaakt en vastgelegd.

Een paar hoogtepunten die ik kan noemen zijn de twee verkiezingen in de top 3 van de week op National Geographic en natuurlijk mijn expositie in infocentrum “De Trekvogel” van het Flevo-landschap in Almere. Een hele eer en ik ben er dan ook erg trots op. En mijn eerste prijsje is binnen! Door maandwinnaar te worden op de site van de Nieuwe Wildernis mocht ik de dvd in ontvangst nemen.

Top 3 National Geographic

Top 3 National Geographic

Dat ik weer drie foto’s kon verkopen via mijn webshop bij Werkaandemuur.nl is ook erg leuk. Daarnaast heb ik een aantal foto’s verkocht voor gebruik op websites. En het gebruik van dertien van mijn foto’s in het boek “Tussen licht en donker” van het pastoraat van het VU medisch centrum is iets om trots op te zijn.

Verkocht via werkaandemuur.nl

Verkocht via werkaandemuur.nl

Verder nog een bijzondere reactie. Ik kreeg een mailtje van een kunstenaar die een foto van mij wilde natekenen. De afdrukken wilde hij verkopen op het Rembrandtplein in Amsterdam. Van elke verkochte afdruk krijg ik een euro. Niet te controleren natuurlijk, maar hij had mij ook niet hoeven mailen. Ik ga dan maar uit van het goede. Ik kreeg in ieder geval een afdruk van zijn tekening. Hieronder de originele foto samen met de ‘artist impression’.

foto en tekening

foto en tekening

Eind vorig jaar zei ik in het jaaroverzicht dat ik meer projectmatig wilde gaan werken. Dat is er niet helemaal uitgekomen. Daarvoor heb ik gewoonweg te weinig tijd en zijn mijn fotografie-uitjes te versnipperd. Wel ben ik vaker op pad gegaan met een van te voren bedacht doel en heb me dan ook gefocust op één onderwerp of een bepaald thema.

Maar genoeg geklets: het is tijd voor de maandfoto’s!

Januari

Afscheid

OVP-vos

Toevallig net als in 2013 ook dit jaar een vos als foto van de maand in januari. Ik kwam voor het eerst een vos tegen in de Oostvaardersplassen die zich niet zo veel aantrok van mensen. Ik vind vooral de houding en de blik van de vos in deze foto mooi. De omgeving is wat minder zo met die weg, maar heeft wel een symbolische betekenis. Dit was namelijk op het eind van de ochtend en op dit moment gingen we beide weer verder op onze eigen weg.

februari

Edelhert hinde

Edelhert hinde

Ook in februari een foto uit de Oostvaardersplassen. Op de één of andere manier had ik tijdens het maken van deze foto een soort van contact of verstandhouding met deze hinde. Dat maakt voor mij deze foto speciaal.

maart

Regenboog

Eempolder

Een prachtige ochtend in de Eempolder. Het was eigenlijk de bedoeling om de vroege grutto’s te gaan fotograferen op de slaapplaats, maar de wolkenluchten waren te mooi om links te laten liggen. Dus werd de telelens verwisseld voor de groothoek en het landschap van de polder werd het onderwerp van deze dag. Toen deze regenboog ontstond moest ik even sprinten naar de juiste plek, maar het leverde mij deze prachtige plaat op van de bekendste boom in de Eempolder.

april

Herhaling

Pinksterbloem

April was een drukke fotomaand met o.a. een bezoek aan de bos-vogelhut Hoenderloo. Voor mij een primeur om te fotograferen vanuit een hut met een aangelegde voerplek. En hoewel de natuurbeleving een stuk minder is heeft het prachtige beelden opgeleverd. Ik zou dus makkelijk één van die foto’s kunnen kiezen, maar toch kies ik voor een andere. Ik was deze dag op zoek naar oranjetipjes op de pinksterbloemen. Maar de vlindertjes lieten het afweten, dus moest ik werken met alleen de bloemen. Nu vind ik bloemen lastig om te fotograferen, maar die ochtend lukte het wonderwel. En daarom geeft deze foto mij ook zo veel voldoening.

mei

Alert omhoog kijkend

IJsvogel

Zonder twijfel was het hoogtepunt van mei de ontdekking van een ijsvogelnest. In totaal ben ik er drie keer geweest. Vaker leek mij niet verstandig omdat ik voor alles wil voorkomen dat ik de boel ga verstoren. Bovenstaande foto is één van de allereerste foto’s van die plek en daarom voor mij bijzonder.

juni

In het gras

In het gras

Ook juni was een prachtige maand wat betreft natuurbeleving. Zo ben ik mee geweest naar een dassenburcht en heb voor het eerst in mijn leven dassen rond zien scharrelen. Een geweldige belevenis! Een andere primeur waren de weidebeekjuffers. Ook die stonden hoog op mijn lijst van nog te fotograferen dieren. Na een tip heb ik mij een hele ochtend vermaakt met deze prachtige insecten.

juli

In love?

Konikpaarden

Juli was een rustige maand wat de fotografie betreft. Bovenstaande foto heb ik gemaakt in het Horsterwold (Stille Kern). Ook daar loopt een kleine kudde konikpaarden. Ik heb me vooral gefocust op de interactie tussen de individuen. Dit tedere moment is daar een mooi voorbeeld van.

augustus

Hooibeestje

Hooibeestje

Augustus was voor mij heidemaand. Elk fototochtje ging deze maand naar een heidegebied. Van Gooi tot Veluwezoom. Toch nog een beetje gedaan aan het projectmatig werken. Nationaal Park Veluwezoom was prachtig met de bloeiende heide, maar de zonsopkomst was net niet optimaal. Daarom is deze foto als winnaar van de maand augustus uit de bus gekomen.

september

Klaar om toe te slaan

Adder

In september had ik mijn jaarlijkse fotoworkshop. Deze keer had ik gekozen voor een slangen en reptielen workshop van het Centrum voor Natuurfotografie. Een prachtige dag met de mogelijkheid om ringslangen, hagedissen en deze prachtige adder te fotograferen. Een bijzonder en spannend moment om zo dicht bij dit prachtige dier te kunnen komen.

oktober

Spiegelven

Spiegelven

Vorig jaar had ik in mijn jaaroverzicht veel mistige landschapsfoto’s. Dit jaar heb ik wat minder mist en nevel meegemaakt. Maar op deze oktoberochtend waren de omstandigheden weer perfect voor intieme landschapsfoto’s. De foto is genomen op landgoed Gerven bij Nijkerk

november

Acrobaat

Acrobaat

November was erg karig op fotografie gebied. Eén keer met de camera op pad en een paar uurtjes in de tuin bij mijn moeder bij de voederplaats. Maar ondanks het gebrek aan kwantiteit heb ik niets te klagen over de kwaliteit. In die twee keer heb een paar prachtige foto’s kunnen maken. Dus het was toch nog erg lastig om een keus te maken. Uiteindelijk won de pimpelmees het van de herfstbladeren. Maar er moest een fotofinish aan te pas komen om de winnaar te bepalen!

december

Het eerste licht

Het eerste licht

Meestal is december ook niet een maand van veel foto’s. Maar dit jaar was een uitzondering! Op de valreep nog een winterserie kunnen maken, maar de foto van de maand is er één geworden van de zonsopkomst boven het Dwingelderveld.

Wat was het moeilijk kiezen zeg dit jaar! Ik zie dat maar als iets positiefs: blijkbaar heb ik genoeg mooie foto’s kunnen maken. Voor wie nog niet genoeg heeft van mijn foto’s heb ik via slidely een slideshow gemaakt van mijn facebookfoto’s van dit jaar. Hieronder staat de link.

Jaaroverzicht 2014

Ik wil iedereen bedanken die mijn blog heeft bezocht dit jaar en natuurlijk voor de reacties en de commentaren. Dat wordt erg gewaardeerd! Ik wens iedereen een prachtig 2015 toe in goede gezondheid.

19 Reacties

  1. Hoi René, projectmatig of niet, je laat hier wel een heel fraai jaaroverzicht zien, het is genieten van de eerste tot en met de laatste foto. De Adder vind ik echt super mooi en ook de foto van de Pinksterbloemen vind ik top. Ik wens je een goed en fotofantastisch 2015. Groetjes

    4 januari 2015 om 10:07

  2. Hoi René,

    een mooi gevarieerd jaaroverzicht met natuurlijk als hoogtepunt van 2014 je Expositie. Helaas ben ik niet wezen kijken vanwege de afstand, aan je foto’s heeft het in ieder geval niet gelegen, want je ontwikkelt je steeds maar wéér verder en géén enkele uitdaging staat je in de weg….dat waardeer ik enorm van jou!

    Ga vooral zo door, dan blijf ik lekker met je meegenieten van al jouw fotografische kunsten.

    Groeten en de beste wensen voor 2015.

    Remco

    ps. hangt je Maart foto aan de muur bij je? Schitterende plaat!

    3 januari 2015 om 11:47

  3. Wat fijn weer mee te mogen genieten van je kunstwerkjes René .De dagen zijn weer aan’t lengen al zien we dat nog niet maar het is begonnen en niet meer te stoppen, voor we het weten, is het februari.Veel plezier met fotograferen in 2015.

    2 januari 2015 om 18:52

  4. Zoals steeds, heb ik ook nu je foto’s weer met veel plezier bekeken. De ene foto is nog mooier dan de andere, en dat maakt kiezen niet makkelijk. Maar als ik er drie uit zou mogen zoeken, dan zouden het de foto’s van de boom onder regenboog, de ijsvogel en de adder zijn. Jaloersmakend mooi … 🙂
    Ik wens je een prachtig fotogeniek 2015!

    2 januari 2015 om 14:58

  5. Oei, dat is een mooie eindejaarsverzameling René! En wat leuk dat je het afgelopen jaar zulke mooie successen geboekt hebt, en terecht, je foto’s verdienen die eer.
    De blik van de vos is gigantisch mooi en ook de regenboog bij de bekendste boom van de Eempolder is een topper. Ik weet die boom te staan en realiseer me dat ik al weer te land niet in de polder geweest ben. Gauw weer eens doen.
    Een andere favo is de sprankelende pinksterbloemen, prachtig, ik mis het oranjetipje echt echt.
    Ga in het nieuwe jaar lekker zo door René, ik wens je succes!

    Groet
    Loes

    1 januari 2015 om 20:39

  6. Stoere platen met leuke begeleidende tekstjes.
    Die adder staat er goed op….en de pinksterbloem heb je heel lekker sfeervol weten vast te leggen. En die zo typerende houding van de vos heb je ook heel treffend vereeuwigd….mooie foto’s, mooie serie….en hopelijk ‘wordt vervolgd’ in 2015!
    Alle goed & groet,
    Roeselien

    1 januari 2015 om 19:38

  7. Judith

    Stuk voor stuk juweeltjes.

    1 januari 2015 om 16:30

  8. peternadort

    René, Prachtige serie en heb er van genoten en geniet er nog van. Ben eigenlijk wel een beetje jaloers met zoveel differentiatie in je werk. Hoop er dit jaar weer van te genieten.

    groet, peter

    1 januari 2015 om 16:18

  9. Super jaaroverzicht René!

    Veel bereikt met je verkiezingen bij National Geographic, je expositie, je verkochte foto’s en zelfs de maandwinnaar bij de Nieuwe Wildernis. Daar mag je inderdaad trots op zijn. Ook wel erg leuk die actie met de kunstenaar.

    Je zegt dat je te weinig tijd hebt voor projecten, maar ik heb je het afgelopen jaar natuurlijk gevolgd en ik moet zeggen dat je voor je fotografie-uitjes wel mooi de tijd hebt genomen met de benodigde voorbereidingen. Er zijn hele mooie foto’s uitgekomen. Mijn complimenten. Je blijft een inspiratie-fotograaf voor mij.

    Stuk voor stuk zijn het mooie foto’s in het foto jaaroverzicht. Lekker afwisselend. Top dat je schrijft over de bijzondere en spannende momenten tijdens het fotograferen, bijvoorbeeld het contact met de hinde in de OVP. Zo’n speciaal moment is moeilijk over te brengen op een foto, dus blijft het een persoonlijke beslissing om zo’n foto in het jaaroverzicht te zetten.

    Wat ik erg leuk vind, is de mist-foto in oktober. Deze doet mij namelijk veel denken aan mijn mist-foto die ik ook in oktober heb gemaakt, maar dan in de Ardennen. Ik wordt er gelijk rustig van 🙂

    Bedankt voor je foto’s en verhalen. De beste wensen voor 2015, en dat we er weer lekker veel op uit mogen gaan.

    Gr, Carl

    1 januari 2015 om 13:22

  10. Allereerst wens ik jou natuurlijk ook het allerbeste toe voor dit nieuwe jaar. Ik heb i.e.g. genoten van je blog en hoop dat nog lang te doen.
    Het was vast lastig kiezen, maar 1 foto van elke maand … 🙂

    1 januari 2015 om 13:16

  11. Een heel mooi overzicht met voor mij een aantal favorieten: regenboog (superfoto), pinksterbloem (mooi met de lichtjes), pimpelmees (lekkere herfstachtergrond), en de adder (superwaarneming en van mooi standpunt vastgelegd).
    Een goed 2015 en veel mooie fotomomenten toegewenst.
    groetjes Ghita

    1 januari 2015 om 13:15

  12. yemrev

    Een mooi overzicht weer, René. En je timmert ook lekker aan de weg. Hopelijk heb je dit jaar wat meer tijd om er op uit te trekken. In ieder geval de beste wensen voor 2015 met veel mooie fotomomenten, maar wat belangrijker is: blijf vooral gezond!
    Groeten,Dick

    1 januari 2015 om 12:59

  13. Hallo Rene prachtige fotomomenten laat je zien.
    ik hoop dat 2015 net zo mooi mag zijn.
    groetjes Herman.

    1 januari 2015 om 12:08

  14. Wat een mooi overzicht. Echt prachtige foto’s heb je afgelopen jaar gemaakt.
    Ik vind vooral de foto van maart heel bijzonder.
    groetjes Senna

    1 januari 2015 om 11:31

  15. wat mij betreft ga je minstens op dezelfde voet verder René. Je foto’s van dit jaar zijn prachtig en inspirerend voor menig fotograaf

    1 januari 2015 om 11:12

  16. Prachtig René. Stuk voor stuk een streling voor het oog.

    1 januari 2015 om 11:01

  17. Nel Bekema

    Wat een geweldig jaaroverzicht, René! Opzich zijn al jouw platen fantastisch, dus de keuze zal niet gemakkelijk zijn geweest. Toppie!

    1 januari 2015 om 10:51

  18. Kan niet anders zeggen dan prachtig! Hoop dat je dit jaar weer zulke juweeltjes zal schieten.

    1 januari 2015 om 09:42

Geef een reactie

