Het jaar begint in de polder

4 januari 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Een nieuw jaar, lege mappen op mijn computer en de wil om er weer iets moois van te maken. Ik ben benieuwd wat ik dit jaar allemaal voor mijn lens krijg. Allemaal ideetjes en plannen in mijn hoofd. Maar wat daar van terecht komt? De tijd zal het leren!

Mijn eerste trip van dit jaar gaat naar een bekend gebied: De Arkemheen polder bij Nijkerk. In het voorjaar en de zomer een walhalla voor weidevogels als de grutto en de tureluur. In de winter pleisterplaats voor o.a. ganzen en zwanen. Maar mijn doel vandaag zijn de buizerds en de torenvalkjes. Roofvogels heben een speciale aantrekkingskracht op me. Maar ze vaak lastig te fotograferen. Je moet net de mazzel hebben dat je een minder schuw exemplaar treft, die niet op de vleugels gaat als je in de buurt komt.

Maar voordat ik daar aan toe kom geniet ik eerst van de zonsopkomst bij het stoomgemaal Hertog Reijnout. Dit zie ik achter het gemaal voordat de zon opkomt.

Voor zonsopkomst

Voor zonsopkomst

Hierna loop ik snel naar de dijk om de zonsopkomst boven het gemaal te kunnen fotograferen. Maar oeps wat is het glad zeg! Ga ik toch bijna onderuit met mijn statief op de nek. Voorzichtig aan dan maar. Gelukkig ben ik op tijd om de ze foto te maken.

Zonsopkomst boven het gemaal

Zonsopkomst achter het gemaal

Altijd weer mooi om de zachte kleuren te zien intensiveren als de zon steeds hoger komt. Verder is de zonsopkomst niet heel erg spectaculair vandaag. Daarvoor heb je toch wat meer wolken nodig. Of laaghangende nevel. Ik hou het dus voor gezien hier en stap in de auto voor een rondje over de polderweggetjes. Ondertussen de paaltjes afspeurend naar de door mij gezochte roofvogels.

Maar vandaag hebben ze afgesproken om mij eens flink dwars te zitten. Zonder uitzondering vliegen alle valkjes en buizerds op, voordat ik ook maar in de buurt ben. Laat staan dat ik ze op de foto kan zetten. Vanuit de verte kan ik wel genieten van deze blonde buizerd die aan het ontbijt zit. De kraaien wachten als aasgieren op hun beurt. Te ver weg voor een echt goede foto, maar het moment is wel erg mooi!

Ontbijt met toeschouwers

Ontbijt met toeschouwers

En deze keer heb ik er ook eens aan gedacht om er een filmpje van te maken.

Meestal vergeet ik dat mijn camera behalve foto’s ook filmpjes kan maken. Maar als ik het doe vind ik het altijd iets toevoegen. Het eerste goede voornemen voor 2015 is dus geboren: meer filmen!

Omdat de doelgroep niet mee wil werken verleg ik mijn focus naar de andere vogels in de polder. En dat zijn er genoeg! Zo zit er een grote groep kleine zwanen in de polder. Ze hebben een vaste hangplek en zijn dus makkelijk op te sporen.

Kleine zwanen

Kleine zwanen

Ze delen hun veldje met een aantal families knobbelzwanen. Veel gebeurt er niet. De zwanen liggen wat in het gras en eten zo nu en dan zonder van hun plek te komen.

Knobbelzwanen

Knobbelzwanen

Ondanks dat dit veldje erg in trek is bij vogelaars vind ik het maar een saaie bedoening. Ik zie ze liever in het water of, nog mooier, in de lucht. Vooral de knobbelzwanen maken een heerlijk geluid als ze voorbij komen vliegen met hun zoevende vleugelslag. Ik laat de zwanen dus voor wat ze zijn en rij naar de andere kant van de polder. Even de benen strekken op de dijk van de Putterpolder. Ook dat hoort trouwens bij het Arkemheen gebied. Vanaf de dijk heb je uitzicht op het kustgebied, wat Delta Schuitenbeek wordt genoemd. Maar vlak voordat ik de auto wil parkeren kom ik nog een prachtige zilverreiger tegen. Die moet ik natuurlijk even meenemen. Net als de roofvogels kom je niet zo snel eentje tegen die gewoon zijn gang blijft gaan als je in de buurt bent. Deze trok zich niets van mij aan!

Grote Zilverreger

Grote Zilverreiger

Dan verlaat ik de auto en maak een wandelingetje over de dijk. Dat is toch wel een stuk leuker dan in de auto te zitten. De geluiden om je heen en het frisse winterzonnetje op je kop: Genieten met een hoofdletter G!

Het aantal watervogels op het water valt wat tegen. Een paar groepjes eenden is alles wat ik zie. Waarbij ik de wilde eend het vaakst tel. Maar dat mag de pret niet drukken. Ook deze “doodgewone” eend is prachtig, vooral het mannetje met dit zonnetje erop.

Spiegeleend

Spiegeleend

Dan hoor ik opeens een bekend geluid: vliegende knobbelzwanen! Boven het Nuldernauw komt een formatie van drie aanvliegen. Het is altijd weer een beetje geluk hebben om er een scherpe foto van te maken, maar eentje is er goed genoeg om in dit blog te komen.

KLM reclame

KLM reclame

Zeg nu eerlijk: veel mooier dan die suffe exemplaren in het weiland toch?

Het is tijd om weer terug te gaan. Als ik weer langs het groepje wilde eenden loop besluiten er twee om aan een wasbeurt te beginnen. Een mooi gezicht die spetterende en spartelende vogels. Soms liggen ze zelfs op hun rug in het water en zie je alleen de twee oranje pootjes omhoog steken. Als het wassen dan achter de rug is moeten nog wel de vleugels even worden droog gewapperd. Dat zie je dus hieronder.

Even met de vleugels slaan

Even met de vleugels slaan

Dit is trouwens niet helemaal een raszuivere wilde eend. Daarvoor is de witte ring om de nek te groot en te onregelmatig. Vergelijk het maar eens met de spiegeleend. Een wilde eend dus, maar wel met tam bloed.

En zo eindigt mijn eerste fotouitje van 2015. Niet helemaal wat ik voor ogen had, maar de natuur laat zich niet dwingen. En die roofvogels komen heus nog wel aan de beurt dit jaar. En wat er voor in de plaatst kwam is ook mooi. Mijn persoonlijke favoriet? Dan ga ik voor foto 2. Bedankt voor je aandacht en tot een volgende keer!

18 Reacties

  1. Gea

    Wat maak je toch ontzettend mooie foto’s René! Ook je verhalen bij de foto’s zijn erg leuk om te lezen. Vandaag heb ik ook weer lopen genieten op de Putter polder dijk. (pas kwam ik je daar tegen) Ik ga nu vaker op je blog kijken. Leuk en interessant! Groet, Gea

    1 februari 2015 om 19:33

  2. Een mooi begin van 2015 met zulke prachtige foto’s. De Arkemheen polder in de winter staat op mijn lijstje, als het goed weer is, gaan we volgende week een keer die kant op, want ik wil heel graag kleine zwanen en grote zilverreigers fotograferen. En een zonsopkomst in de polder is ook altijd mooi, dat laat jij wel zien hier. Heerlijk blogje. De foto van de knobbelzwanen in het gras vind ik ook erg mooi. Een buizerd met prooi, leuk dat je daar een flimpje van hebt gemaakt, moet ik ook eens gaan doen, want dat zou met mijn camera ook kunnen.

    16 januari 2015 om 15:19

  3. Lekker op uit geweest in het nieuwe jaar. De vliegende zwaan is inderdaad mooier dan vogels in het weiland, maar die zilverreiger mag er ook zijn. Roofvogels zoals de buizerd en torenvalk zijn echt cool. Ik snap je speciale aantrekkingskracht wel. Denk er steeds vaker over om ze te gaan fotograferen.

    Leuk dat je eerst de zonsopkomst bent gaan fotograferen voordat je richting de vogels bent gegaan. Minder leuk dat het zo glad was …

    Ook wel leuk dat je een filmpje hebt gemaakt. Kan die van mij niet … dus ik hou het op foto’s 🙂

    9 januari 2015 om 07:31

  4. Mooie start van het nieuwe jaar, René. Naast de fraaie landschappen bij zonsopkomst vind ik vooral de foto’s van de overvliegende zwaan en de statig stappende zilverreiger erg mooi. Bij die zwaan kan ik in gedachten het zwiepende geluid van de vleugels bijna horen …

    7 januari 2015 om 16:03

  5. Terwijl ik naar jou foto’s kijk , geniet ik mee van jou wandeling. Prachtig !

    7 januari 2015 om 14:24

  6. Fraaie serie van een keur aan watervogels. Toch ga ik voor de sfeer in beide landschappen … Prachtig

    6 januari 2015 om 20:43

  7. Wauw! De eerste twee foto’s zijn meteen echte binnenkomers, en dan de Zilverreiger, hoe parmantig! Groetjes

    6 januari 2015 om 20:36

  8. Fijn dat ik weer van je mooie foto’s mocht genieten.De vliegende zwaan en zilverreiger springen er voor mij uit René

    6 januari 2015 om 19:46

  9. Ditta Voetberg

    Genoten van je mooie verhaal en de prachtige foto’s erbij

    6 januari 2015 om 19:37

  10. Mee genoten.
    Hartelijke groet, d.

    6 januari 2015 om 16:47

  11. yemrev

    Nou, dat is een goed begin van 2015, René! En dan bedoel ik met name je eerste foto, een toppertje (in mijn ogen). Verder heb je natuurlijk gelijk wat betreft de zwanen. In het water dobberend valt het vaak tegen, in de lucht is het spektakel én deze staat er nog goed op ook.
    Wat het filmpje betreft vind ik voor al de kraai erg koddig, zoals die semi-nonchalant om de buizerd heen loopt! Zou je een leuke tekst onder kunnen verzinnen…
    Verder is de zilverreiger natuurlijk een jaloersmakende foto.
    Groeten, Dick

    6 januari 2015 om 16:39

  12. Dit was alweer geweldig genieten van je mooie natuurfotografie!

    6 januari 2015 om 13:16

  13. Hoi Rene, prachtige serie heb je weer neergezet, Het is altijd weer genieten.
    De zonsopkomst achter het gemaal is heel bijzonder.

    6 januari 2015 om 12:31

  14. De zonsopkomst vind ik een tikkeltje donker .. Ik persoonlijk val erg op de zilverreiger want die vind ik toch zo lastig te fotograferen. Dichtbij komen lukt me nooit en dan dat wit, speelt vaak een negatieve rol in het uiteindelijke resultaat. Daar heb jij geloof ik helemaal geen last van want het is een prachtige foto.

    6 januari 2015 om 12:28

    • Hoi Sandra, op mijn scherm is hij denk ik lichter. Ik kan het riet op de voorgrond zien. Als ik het op mijn telefoon is hij ook veel donkerder. Ben wel benieuwd hoe anderen deze foto zien.

      Gr. René

      6 januari 2015 om 19:00

  15. peternadort

    René, alweer een prachtige serie en dan ook weer een goed verhaal er bij. Wat mij overigens opviel dat de foto’s die ik zie op je site met zwarte achtergrond een veel beter beeld geeft dan in je blog. Heb je enig idee?
    groet, peter

    6 januari 2015 om 10:55

    • Hoi Peter, ik weet niet precies wat je bedoelt. Mijn blog heeft toch gewoon een zwarte achtergrond? Of bedoel je als je ze aanklikt om groot te bekijken?

      Gr. René

      6 januari 2015 om 18:59

  16. Tanja en Riny

    Een heel mooi uitje René, vanachter de pc hebben we meegelopen 🙂

    6 januari 2015 om 10:49

Geef een reactie

