Grijs in het Paradijs

18 januari 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

De derde maandag in januari wordt ook wel “blue monday” genoemd. Bedacht door een Britse psycholoog en volgens hem de meest deprimerende dag van het jaar. De goede voornemens mislukt, het geld is opgegaan aan de feestdagen en de vakantie lijkt oneindig ver weg. Maar vandaag is het de dag er voor. En ik noem hem vanaf nu “grey sunday”. Na een heerlijk zonnige zaterdag sta ik op en zie een druilige regen uit de grauwgrijze hemel komen. Je zou er depressief van worden. Maar ja, dat mag morgen pas! Er was sneeuw voorspelt, maar dat kan ik wel vergeten. Wat te doen? Ik besluit om eens te gaan kijken in een nieuw gebied. Voor mij tenminste. Een soort verkenningstocht. Waarschijnlijk kan ik toch geen mooie foto’s maken met dit weer, dus dan kan ik net zo goed ergens zonder doel gaan rondkijken. En plannen maken voor de komende tijd. Het doel: Het Paradijs bij Barneveld, ook wel bekend als Klein Bylaer. Maar het Paradijs klinkt me toch wat aantrekkelijker in de oren.

Als ik met de auto de parkeerplaats op rij miezert het nog steeds. De camera krijgt zijn regenjasje aan en ik ga op pad. En ik kan met recht zeggen: “het is grijs in het paradijs!”

50 tinten grijs?

50 tinten grijs?

Wat je hier ziet is wel kenmerkend voor dit gebied: water, gras, heide en dennen. Een laag sneeuw zou nu wel erg mooi geweest zijn. Door het weer is het lekker rustig. Op een paar eenden in een plas na, zie ik weinig leven. Ik lijk wel gek om hier in mijn eentje rond te banjeren. Maar toch geniet ik ook nu van de natuur. En heel langzaam verminderd de regen wat en komt er wat kleur op de wangen van deze zondag.

bosven

De druppel

Ik vind de kringen van de vallende druppel linksonder een leuk detail in deze foto.

Zo rondlopend zie ik al een aantal mooie mogelijkheden. Ik denk dan vooral aan macrofotografie van libellen en vlinders en daarnaast kikkers en misschien wel hagedissen. Verder zullen er ook genoeg vogels rondfladderen als het wat mooier weer is. Op een akker zie ik een sprong reeën, een stuk of zes. Die zitten er dus ook! Nu kan ik ze helaas niet goed fotograferen.

Een ander voordeel is dat het een klein gebiedje is. Ik heb altijd de neiging (te) grote afstanden te wandelen. Daardoor mis ik wel eens de rust om te fotograferen. Dat probleem zal ik hier niet zo snel hebben. Lekker overzichtelijk! Ik ben nu dan ook al weer bijna terug bij het begin. Maar ik loop nog even een smal pad op, achter het water langs. En dat is geen verkeerde beslissing.

Bespiegelingen

Bespiegelingen

Ik ben benieuwd of dit ven open blijft in de zomer of dat het helemaal is dichtgegroeid met gras. Ik ben bang dat het laatste het geval is. Een klein stukje verder is het water iets minder begroeid en krijg je dus ook een nog mooiere spiegeling. Ook de vormen van de bomen werken goed mee.

Het Paradijs

Het Paradijs

En zo eindigt deze grijze ochtend. Ondanks het slechte weer heb ik toch nog wat aardige foto’s kunnen maken. En ik weet zeker dat ik hier vaker terug ga komen! En of het dan wit, geel, groen of paars is? Het zou allemaal kunnen hier in het Paradijs!

 

15 Reacties

  1. bas

    die weerspiegelingen vind ik super.

    21 februari 2015 om 11:59

  2. Ik ben hier een paar jaar geleden eens geweest, en zie dat het de moeite waard is om nog eens terug te gaan. Je laatste twee foto’s met de spiegelingen vind ik de mooiste. En ik zie dat bij foto 3 nu wat van de lucht afgehaald hebt, echt een verbetering!
    Groet en fijn weekend
    Loes

    24 januari 2015 om 17:59

  3. Gerrit

    Je hebt in ieder geval de fotogenieke kanten van het gebiedje goed uitgebuit!

    22 januari 2015 om 17:21

  4. Blue monday was voor mij een vermoeiende monday omdat ik de hele nacht gereisd had, terugkomend van Tenerife. Jij denkt al aan libellen en vlinders .. haha, nog een maandje of 2 wachten. Of 50 tinten grijs een paradijs is? Sommigen vinden dat misschien wel ja … uhumm.

    Enfin, de laatste 2 foto’s zijn niet zo grijs en hoewel die leuke druppel mist vind ik deze foto’s wel heel mooi met die spiegelingen.

    22 januari 2015 om 12:02

  5. Diffuus licht en water laten toch wel een mooie combinatie zien René. Ik ga voor de laatste 2 foto’s om de spiegelingen

    21 januari 2015 om 21:21

  6. Mooie foto’s René met prachtige spiegelingen.
    Groetjes Tinie

    21 januari 2015 om 18:29

  7. Een heel mooi gebiedje, ik ben daar ook wel eens geweest. De spiegelingen-foto’s vind ik super.
    groetjes Ghita

    21 januari 2015 om 15:41

  8. Ondanks de ‘grey sunday’ heb je je prima vermaakt in het paradijs 🙂

    Mooie weerspiegelingen!

    Gr, Carl

    21 januari 2015 om 09:51

  9. Heel mooi grijs!

    21 januari 2015 om 08:33

  10. Binnen blijven maakt een mens melancholisch.Dus ondanks het grauwe weer toch naar buiten.Er valt altijd wel iets te beleven.In de lente zal je dit paradijsje zo zien openbloeien René.

    20 januari 2015 om 20:10

  11. Dag René, je hebt weer een prachtige sfeervolle serie gemaakt. Heerlijk die stille omgeving.

    20 januari 2015 om 18:05

  12. Zo zie je maar weer, niet geschoten altijd mis! De laatste foto heeft een prachtige spiegeling en vind ik heel mooi.

    20 januari 2015 om 17:54

  13. peternadort

    Hallo René, weer een paar heerlijke foto’s, kan hier nooit genoeg van krijgen. Vooral de druppel en het paradijs. Mis daar alleen Eva in 😃 😃

    20 januari 2015 om 13:18

  14. Met name de laatste twee foto´s vind ik erg fraai. De spiegeling in het vennetje zorgt voor een mooie symmetrie tussen onder en boven. Goede foto´s zijn onder alle weersomstandigheden mogelijk!

    20 januari 2015 om 13:09

  15. yemrev

    Nou, dat valt best mee hoor, met dat grijs. Had je gisteren in de AWD moeten zijn: dat was pas grijs!
    Het lijkt me inderdaad wel een gebiedje met mogelijkheden, voor als het wat ‘normaler’ weer is (voorjaar bedoel ik). Je laatste foto vind ik het mooiste!
    Gtoeten, Dick

    20 januari 2015 om 10:26

Geef een reactie

