Swan lake

24 januari 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Normaal gesproken schrijf ik een heel verslag over wat ik beleef op mijn foto-uitjes. Maar vandaag doe ik het een keer anders. Ik loop in een besneeuwd natuurpark Lelystad. Plan: wisenten en edelherten in de sneeuw. Resultaat: minimaal! De wisenten liggen wat tegen het hek te niksen en de herten laten zich niet zien. Alleen de wilde zwijnen werken ietsjes beter mee. Maar het houdt allemaal niet over. Maar ook dat hoort bij natuurfotografie. Je kunt niet elke keer een parend ijsvogelpaartje, een buizerd die een konijn slaat of een reiger die een haas op eet voor de lens krijgen! Nu ik er over nadenk: dat heb ik überhaupt nog nooit gezien! Op die reiger met die haas na dan. (De reiger en de haas)

Anyway, ik loop terug richting de auto als ik in een kanaaltje drie wilde zwanen zie. En ze doen hun naam eer aan. Vrolijk spetteren ze er op los. Ik zal er verder geen woorden meer aan vuil maken, maar de beelden voor zich laten spreken.

Splish splash

Splish splash

Met z'n tweeën

Met z’n tweeën

Gespetter

Gespetter

Ik wil toch nog even vertellen dat ik de foto’s door een hek moet maken en hiervoor op mijn knieën in de smeltende sneeuw lig. Ach, alles voor de goede foto!

Engel

Engel

Panorama

Panorama

Poetsmomentje

Poetsmomentje

Eigenlijk zitten ze te dicht bij. En beetje meer ruimte zou wenselijk zijn. Wat een zeurpieten die natuurfotografen!

De laatste spetters

De laatste spetters

Tot slot

Tot slot

En zo wordt deze ochtend toch nog een fotografisch succes. Ik ben erg blij met deze serie. Het was genieten voor zowel zwaan als fotograaf. En hopelijk ook voor jullie.

23 Reacties

  1. Sjonge, wat een fantastische foto’s …

    4 februari 2015 om 17:32

  2. Rene schitterende foto’s, ik heb ze 2 weken terug gefotografeerd in het verboden gebied van Amsterdams Waterleidingduinen tijdens een excursie met de boswachter

    3 februari 2015 om 21:45

  3. peternadort

    Prachtige zwanen René, Heb ze daar ook al eens een jaar of 10 geleden al op de plaat gezet, maar niet zo mooi als jij, groet, peter

    3 februari 2015 om 07:53

  4. Hier zijn geen woorden nodig.De prachtige beelden spreken voor zichzelf

    2 februari 2015 om 21:40

  5. Wauw, René, met recht een spetterende serie. Wat hadden die zwanen er een zin in. Prachtig vastgelegd!
    Enneh… als ik dit door de zoeker zou zien, zou ik er niet eens erg in hebben dat mijn knieën nat en blubberig werden. (achteraf weer wel, natuurlijk).
    Hartelijke groet, Corrie

    1 februari 2015 om 20:22

  6. Wat een supermooie serie is dit zeg, prachtig belicht, het wit is echt mooi en de spetters, ja die spatten van het scherm. Dit maakt zo’n dag weer helemaal goed toch..
    groetjes Ghita

    1 februari 2015 om 19:56

  7. yemrev

    Je kan de natuur niet dwingen, René, zelfs niet in een natuurpark. Ondanks weinig tekst toch een leuke inleiding. De plaatjes van de wilde zwanen zijn gaaf om te zien.
    Groetjes, Dick

    1 februari 2015 om 18:47

  8. Gossie wat een mooie serie! Zulke mooie heldere beelden en prachtig van kleur!
    Ik heb een voorkeur voor Engel, Panorama en De laatste spetters, die vind nog nét wat fijner kijken dan de andere, maar ook die mogen er zijn hoor.

    Zijn de Wilde Zwanen in Natuurpark Lelystad eigenlijk wel echt wild?

    Groetjes Loes

    1 februari 2015 om 17:47

  9. Pracht foto’s René.
    Erg mooi om te zien deze serie.
    Groetjes Tinie

    1 februari 2015 om 15:59

  10. Wat een mooie serie en een mooie belichting, ik heb een lichte voorkeur voor 3 en 4. Even een technisch vraagje: heb je ze iets overbelicht?

    31 januari 2015 om 23:22

    • Hoi Ellen, ik heb niet overbelicht. Gemeten op het wit van de zwaan en in de nabewerking nog iets opgelicht.

      31 januari 2015 om 23:50

      • Als ik op wit meet doe ik meestal iets plussen maar in de nabewerking kan natuurlijk ook 🙂 in ieder geval mooi gedaan!

        1 februari 2015 om 01:02

      • Ik kijk altijd goed naar het histogram als ik aan het fotograferen ben. Ga meestal iets aan de rechterkant zitten. Dan is de aanpassing in de nabewerking minimaal.

        1 februari 2015 om 07:07

  11. Heel gaaf! Je hebt een prachtige reportage gemaakt.
    Jammer dat ‘mijn’ zwanen zijn weggejaagd door werkzaamheden, ik mis ze echt want ik vind het bijzondere dieren. Fijn weekend! Groet, Angeniet

    31 januari 2015 om 20:44

  12. Geweldig, René, zo’n ontmoeting maakt de dag dan toch meteen weer helemaal goed.

    31 januari 2015 om 15:14

  13. Mooie vrolijke serie!

    Zo zie je maar weer, dat het soms helemaal niet erg is om van het plan af te wijken 🙂

    Gr, Carl

    31 januari 2015 om 15:07

  14. WOW!

    31 januari 2015 om 13:43

  15. Een mooie serie hoor

    31 januari 2015 om 12:02

  16. Ik vind het een heel mooie serie. En juist zo dichtbij !!

    31 januari 2015 om 10:59

  17. Fraaie serie gemaakt van hun ochtendritueel René. Voorkeur voor de twee laatste foto’s

    31 januari 2015 om 09:53

  18. Leo

    Tja…het is inderdaad niet iedere dag prijs schieten nietwaar. Deze zijn ook leuk.

    31 januari 2015 om 09:28

  19. P

    Hallo Rene. . SCHITTEREND!!!

    31 januari 2015 om 09:02

Geef een reactie

