Modelfotografie

15 februari 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Ik ga vandaag op bezoek bij een dame. Een dame van stand mag ik wel zeggen. Het voelt of als ik op audiëntie bij de paus ga. Het is namelijk een regionale beroemdheid. Een beetje zenuwachtig stap ik in de auto. Er is namelijk nog iets: het is niet zeker of deze lady wel thuis zal zijn als ik er aan kom. Ze mag dan wel honkvast zijn, maar zekerheid wordt niet gegeven.

Hoe dichter ik bij haar huis kom, hoe hoger de spanning oploopt. Net als mijn hartslag trouwens. Zal ze me binnenlaten of vlucht ze bij de eerste aanblik. Via derden hoorde ik dat ze, ondanks haar bekendheid, meestal ruim de tijd neemt om haar gasten het naar de zin te maken. Daar hou ik me dan maar aan vast. Dan is het zover. Ik rij de weg naar haar huis op.

En warempel zit ze gelijk aan het begin aan de kant van de straat. Onze kennismaking verloopt goed en ik voel me gelijk wat meer op mijn gemak.

De kennismaking

De kennismaking

Ik zal haar even voorstellen: miss Bontepoort. Zo genoemd naar de weg door de Arkemheen polder waarlangs ze zich normaal gesproken ophoudt. Ze is totaal niet cameraschuw. Hele hordes fotografen komen dan ook van heinde en verre voor een fotoshoot. Ik ben vroeg en krijg daarom een privésessie aangeboden. Ondanks alle aandacht zijn sterallures zijn haar vreemd. Als ik na de eerste gebruikelijke beleefdheden vraag of ze even op een ander paaltje wil gaan zitten omdat er een lelijke witte band achter haar langs loopt, voldoet ze zonder een wanklank aan mijn verzoek. Geen onvertogen woord over lastige fotografen.

Een beter paaltje

Een beter paaltje

Aan haar blik kun je gelijk zien dat ze een professioneel model is. Het leuke daarvan is ook dat ik haar verder geen aanwijzingen hoef te geven. Geroutineerd werkt ze een heel arsenaal aan poses af. Hieronder de bekende verleidelijke blik over de schouder.

Verleidster

Verleidster

Nadeel van zo’n goed meewerkend model is dat je als fotograaf er al snel te dicht op gaat zitten. Mooie vrouwen hebben natuurlijk een mysterieuze aantrekkingskracht die moeilijk te weerstaan is. Maar ik verzet mij er tegen en neem, zij het met enige tegenzin, wat meer afstand.

Wat meer afstand

Wat meer afstand

Zoals je ziet maakt het haar niets uit en gaat ze gewoon door met het aannemen van leuke houdingen. En dat alles zonder dat ik haar moet vertellen wat ze moet doen. Met andere woorden: een natuurtalent! Ze lijkt gelijk wel een stuk kleiner zo op die grote weidepaal.

Maar mijn overpeinzingen worden onderbroken door de volgende pose die ze aanneemt. Het andere pootje gaat omhoog en ze kijkt met een turende blik in de verte. Waar zal ze dit allemaal geleerd hebben? Zou er een torenvalkmodellenvakschool bestaan?

Blik in de verte

Blik in de verte

Als ze alles heeft gegeven wat ze heeft en even geen nieuwe houding meer weet te vinden, zoekt ze gewoon een nieuw plekje op. Daarbij let ze er ook nog op of het paaltje fotogeniek is, of dat het iets speciaals heeft. Zoals de spijker op dit paaltje.

De spijker

De spijker

Als je wat langer met een model werkt leer je ze wat beter kennen. Zo merk ik dat het ene pootje omhoog kenmerkend voor haar is. En nu het vertrouwen wederzijds gegroeid is, durft ze ook een kant van het model zijn te laten zien die haar wat minder gemakkelijk afgaat: poseren op de grond.

In het tegenlicht

In het tegenlicht

Hier zie ik nog wel wat verbeterpuntjes. Zowel in houding als in uitstraling.

Maar daar gaan we een andere keer aan werken. Voor vandaag is het genoeg geweest. Ik ging er vanmorgen naar toe met kriebels in de buik en ik vertrek alsof ik bij een oude vriendin vandaan kom. We hebben afgesproken dat deze fotosessie zeker nog een vervolg zal krijgen. Dan gaan we verder werken aan het grondwerk en ik wel daarnaast nog graag gaan werken met attributen, zoals muizen of mollen.

Ik rij weg, maar kan de verleiding niet weerstaan om nog één keer achterom te kijken.

Afscheid

Afscheid

Ook na afloop van de fotoshoot blijft ze een prachtige dame. Tot snel miss Bontepoort!

29 Reacties

  1. Mooie foto’s met een leuk verhaaltje erbij, wat een model; het is niet te geloven zoals miss Bontepoort alle standjes afwerkt ! Super ! Groeten Adria

    23 februari 2015 om 15:30

  2. Hele mooie serie, en ze werkte echt leuk mee, toen wij er waren keerde ze ons de rug toe 🙂 , Arkemheen blijft een mooi gebied, straks weer met de weidevogels en het zou leuk zijn als Miss Bontepoort nog een poosje blijft.
    groetjes Ghita

    21 februari 2015 om 13:54

  3. Margien

    hele mooie foto,s pracht verhaal

    21 februari 2015 om 13:37

  4. Wat een geweldig verhaal René! Je hebt echt talent, en dan ook nog eens van die mooie foto’s erbij , toppie!

    Groet
    Loes

    20 februari 2015 om 16:35

  5. Hoi René,

    Ik zat een beetje te zoeken naar blogs over de natuur en kwam op die van jou terecht. Erg leuk dat je een blog bijhoudt van de foto’s die je maakt. De afwisselende poses van de torenvalk is een leuke variatie en je verhaal voegt echt iets toe. Ik ben benieuwd waar je nieuwe post over zal gaan!

    20 februari 2015 om 11:54

  6. Wat een beauty is dat René.
    Zeker als ze zo mooi op de foto komt als hier.
    Groetjes Tinie

    19 februari 2015 om 19:36

  7. peternadort

    Ja, René ook ik als niet vogelfotograaf (wel liefhebber) vind dit een prachtige serie maar ook door jouw tekst daarbij. Heel mooi, groet, peter

    19 februari 2015 om 00:27

  8. schitterende serie

    18 februari 2015 om 22:04

  9. Wat een prachtige foto’s!

    18 februari 2015 om 22:01

  10. yemrev

    Modelfotografie is niet moeilijk als ze zo meewerken, René! Lekker zwoel en boeiend verhaaltje erbij, lijkt wel literatuur! Dit is toch niet het equivalent van een rugzakvos, hè? Ach, wat maakt het ook uit, je hebt er mooie plaatjes aan over gehouden en als ik eens in de buurt kom, vraag ik je haar adres wel. Nu ben ik namelijk een beetje jaloers…
    Groeten, Dick

    18 februari 2015 om 21:52

  11. Bijzonder mooi, en wat een leuke date had je! 🙂
    Groet, Angeniet

    18 februari 2015 om 20:41

  12. Gave foto serie René (Y)

    18 februari 2015 om 20:37

  13. Mooie plaatjes zo in je reeks en prachtig met dat opgetrokken pootje.

    18 februari 2015 om 20:22

  14. Mooie serie René. Het licht is prachtig en omgeving is mooi uitgevaagd. Op sommige opnames knalt ie eruit

    18 februari 2015 om 20:21

  15. Nel Bekema

    Geweldig, wat een verteller ben je toch, René! Naast de super mooie opnames ook nog eens een boeiend verhaal erbij! Heerlijk, ik heb er weer van genoten 😉

    18 februari 2015 om 18:35

  16. Schitterend is dat en wat kan jij goed schrijven ook!

    18 februari 2015 om 16:32

  17. Het was van begin tot eind weer genieten geblazen om hier even te verpozen. Zowel de foto’s als het verhaal mogen er weer zijn!

    18 februari 2015 om 15:20

  18. Mooi!

    18 februari 2015 om 13:56

  19. Super interessant en ongelooflijk mooi Rene

    18 februari 2015 om 13:38

  20. Leo

    Prachtige foto’s en een mooi verhaal Rene, je hebt altijd mensen die boffen op een afspraakje. 🙂

    18 februari 2015 om 13:19

  21. Beste rene,
    is het nog steeds mogelijk om de auto te gebruiken in de polder? Ik wil het gebied te bezoeken, maar ik wil niet iets verkeerd te doen.

    mooie foto’s, bedankt voor het delen en voor elke antwoord!
      peter

    18 februari 2015 om 12:23

    • Bedankt voor je reactie Peter. Ik zal je even een plattegrondje sturen waarop is aangegeven waar je mag rijden met de auto.

      Gr. René

      18 februari 2015 om 12:29

  22. paticia

    mooi

    18 februari 2015 om 11:39

  23. Een hele mooie dame, inderdaad. Je hebt haar toch wel een lekkere muis gegeven als bedankje voor de fotoshoot? 😉

    18 februari 2015 om 11:21

  24. P

    Sjongejonge, wat een prachtig verhaal en heel heel mooie plaatjes van je afspraakje met de mooie lady.

    18 februari 2015 om 11:19

  25. Zeg Rene, wat vind je vrouw eigenlijk van deze aanbidding voor het vrouwelijk schoon hahaha. Nee hoor, een prachtig verhaaltje heb je bedacht bij deze fotoshoot … Zo kijk je toch met heel andere ogen naar deze schitterende plaatjes.

    18 februari 2015 om 11:08

  26. Haha een mooi verhaal met veel humor. Zeer herkenbaar geschreven.

    18 februari 2015 om 10:54

  27. jeetje wat mooi weer René

    18 februari 2015 om 10:39

Geef een reactie

