Het bloemetjesschilderij

5 april 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Overal zie ik op het internet de bloemenfoto’s opduiken en bevriende fotobloggers vullen hun pagina’s met de mooiste voorjaarsbloeiers. Tot nu toe heb ik me afzijdig gehouden van deze voorjaarstrend. Niet omdat ik ze niet mooi vind. integendeel, maar eerder omdat ik bloemen fotograferen zo moeilijk vind. Met afgunst kijk ik naar de schilderachtige kunstwerkjes van mijn collega’s. Maar vandaag moet het dan toch gebeuren. Op internet (waarneming.nl) heb ik gezien dat er in ‘s-Graveland bij landgoed Schaep en Burgh een veldje bosanemoontjes moet zijn. Dus wordt de macrolens ingepakt en vol goede moed vertrek ik naar het Noord-Hollandse dorp met de vele indrukwekkende buitenplaatsen van de rijke koopmannen uit Amsterdam.

De moed zinkt me al snel in de schoenen als ik ter plekke kom. Een aantal verspreide pollen en verder wat ielige bloemetjes. Heel wat anders dan het witte tapijt dat ik me had voorgesteld. Ik besluit wat verder te wandelen. En ondanks dat het heerlijk is op deze frisse lenteochtend zie ik verder geen enkel bloemetje meer. Wat te doen? Ik besluit mijzelf streng toe te spreken. Je vindt jezelf toch een goede fotograaf? Laat maar zien dan! Een vogel op een tak fotograferen kan iedereen. Automatisch scherpstellen als het beestje gaat zitten en dan de knop indrukken. Nu is het tijd om te laten zien dat je ook creatief kan zijn.

Dus loop ik terug naar het begin en kijk eens goed rond. De eerste bosanemoontjes die ik zie, zien er niet al te florissant uit. Maar ik zie ook een paar kleine blauwe bloemetjes. Ik denk dat het sneeuwroem is. Dit worden dus mijn eerste modellen van de dag.

Sneeuwroem

Ik probeer hierbij de achtergrond mooi licht te houden. De bloemetjes staan in de schaduw van een boom en op de achtergrond valt het zonlicht op de bosbodem. Niet ontevreden met dit resultaat verleg ik mijn aandacht toch naar de bosanemoontjes. Nu ik wat langer rondkijk zie ik dat er wel degelijk mooie exemplaren tussen staan. Het zijn geen grote pollen met bloemen, dus meestal kun je je concentreren op één individu.

bosanemoon

Natuurlijk is dit niet de eerste foto. Uiteindelijk heb ik wat groen vlak voor mijn lens gelegd om op de voorgrond die onscherpte te krijgen. Dit begint zowaar wat schilderachtigs te krijgen. Maar het blijft hard werken om een goed resultaat te krijgen. Het feit dat je plat op je buik, zo dicht mogelijk bij de grond moet fotograferen zal daar ook mee te maken hebben. Een kantelbaar schermpje of hoekzoeker zou wel een uitkomst zijn in dit geval. De volgende foto is iets minder druk en daardoor ook minder schilderachtig.

Eenling

Naast de beide vorige soorten zie ik nog een derde soort. Een klein geel bloemetje, waarvan ik denk dat het speenkruid is. De meeste bloemetjes zijn nog dicht, dus ik moet het doen met de knopjes. Meer dan onderstaande foto kan ik er niet van maken.

Speenkruid

Het is snel verteld zo, maar ondertussen ben ik toch al weer een uur verder. Time flies when your having fun!

Ik verleg mijn aandacht weer naar de sneeuwroem. Daar moet toch meer uit te halen zijn. Ik probeer verschillende dingen uit. Zoals veranderen van het diafragma en het onder verschillende hoeken bekijken van de bloemetjes. En dan komt er, tot mijn eigen verbazing, onderstaande foto uitrollen.

Onscherpte

Een toevalstreffer of het resultaat van veel uitproberen? Mij maakt het niet zo veel uit. Ik ben er blij mee! Ik heb mijn schilderijtje te pakken!

Aangemoedigd door dit succes stort ik mij nog één keer op de bosanemoontjes. Ook nu kies ik weer ééntje die in de schaduw staat, met in de achtergrond een zonnige plek. Niet zo schilderachtig als de vorige foto, maar toch wel een mooi plaatje.

De laatste van vandaag

Hoewel het natuurlijk altijd beter kan, ben ik erg tevreden met de resultaten van vandaag. Ik heb in ieder geval het idee dat ik de goede kant op ga met het fotograferen van bloemen. Maar het zal nog heel wat moeite kosten voordat ik van de toevalstreffers af ben. En weer geleerd dat je gewoon aan de gang moet gaan en dat dan de ideeën vanzelf wel komen.

19 Reacties

  1. Hoi Rene, prima begin zou ik zo zeggen. Wat moet dat niet worden als je straks helemaal los bent!

    Groeten, Robert

    14 april 2015 om 16:12

  2. Mooie serie, waarbij ik de laatste 2 het mooist vind, wat zachter van kleur. De bosanemonen zijn zeker leuk om te fotograferen, maar ook ik weet uit ervaring dat het zo moeilijk is. Tijdens onze vakantie in limburg heb ik een poging gedaan, maar het wou toen niet lukken….dat heb je wel eens met macrofotografie.

    12 april 2015 om 09:13

  3. Je hebt je heldhaftig en met succes van je lastige taak gekweten 🙂

    12 april 2015 om 00:21

  4. yemrev

    Wegens drukke vakangtiewerkzaamheden – zonder wifi – even een verlate reactie op je blog. Bloemetjes kieken is weer een vak apart en zoals jij het uiteindelijk gedaan heb, zo doe ik het ook meestal: veel zoeken, kijken, draaien, kantelen en keren totdat je ineens een aardige compositie voobij denkt te zien komen en daar ga je dan lekker verder mee klooien. Blaadjes en/of gras voor de lens, etc…Het is inderdaad wel een tijdrovende – én verslavende – bezigheid! Maar toch heb je er een paar fraai plaatjes tussen zitten, vooral van de sneeuwroem (heeft geen duidelijke meeldraden itt de sterhyacint, maar dat had je vast al op mijn blog gezien 😉 ; de bosanemonen vind ik ook een beetje flets, maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn.
    Ik zag overigens afgelopen week op de Veluwe hele velden met bosanemonen en ben tot de conclusie gekomen dat ook hier overdaad schaadt: hoe meer hoe moeilijker!
    Ik ben het overigens met je eens dat het best moeilijk is het juiste evenwicht te vinden wat betreft “schilderachtigheid”.
    Jammer dat je speenkruid nog niet open stond… Lekker door oefenen, er is vast wel ergens een parkje vlak bij hus te vinden, toch?
    Groeten, Dick

    11 april 2015 om 19:29

  5. Dat je ze hier in ‘s-graveland nog gevonden hebt. Dat is al knap..;-) Loes en ik hadden het idee dat ze in “onze” achtertuin heel niet aanwezig waren. Volgend jaar maar eens een goed rondje lopen. En met een hoekzoeker of kantelschermpje kom je er ook niet…het beste is door de zoeker zoeken naar het beste/mooiste beeld. En het is veel zoeken en kantelen met de camera om het juiste beeld te vinden. Je hebt er zeker al mooie foto’s van weten te maken. Makkelijk is het zeker niet, maar blijven oefenen…en buikschuiven leuk vinden..;-)

    Groetjes Von

    8 april 2015 om 19:28

  6. Blijf oefenen, je hebt echt al heel mooie resultaten. En ik weet uit ervaring, het is zeker best lastig. Groetjes

    8 april 2015 om 10:38

  7. Hoi René,
    Bloemen fotograferen vind ik niet van natuurfotografie het minst interessant. Deels zal dat ook te maken hebben met mijn eigen vaardigheden, want ik vind het knap lastig om de foto zo te maken dat ik er tevreden mee ben. Ik vind dat jij hier toch wel geslaagde beelden laat zien. Wat mij betreft ben je bevorderd naar de volgende klasse. Persoonlijk houd ik meer van iets donkerder achtergronden dan jij hebt gekozen.
    Groet, Kees

    8 april 2015 om 10:20

  8. Mooie plaatjes zijn het geworden ! Vooral nr. twee vind ik top; mooie zachte achtergrond en het bloempje is ook perfekt van kleur en scherpte . Groeten Adria

    7 april 2015 om 19:30

  9. Mooie blog geworden Rene, ondanks je onzekerheid mag je niet klagen en mogen je foto’s gezien worden, en je weet oefening baart kunst. Foto 5, je schilderijtje is mijn favoriet.

    7 april 2015 om 01:10

  10. Schitterende foto’s René.Het zijn echte kunstwerkjes geworden.

    7 april 2015 om 01:09

  11. p

    Hallo Rene, heel lief deze bloempjes. De tweede heeft mijn voorkeur maar eigenlijk zijn ze allemaal goed geslaagd.

    6 april 2015 om 23:40

  12. Je begint duidelijk de smaak te pakken te krijgen, top! Erg leuk om te zien en je hebt er een prachtige voorjaarsreportage van gemaakt! Groet, Angeniet

    6 april 2015 om 20:42

  13. Prachtig, de zachte uitstraling in deze foto’s René.

    6 april 2015 om 19:19

  14. Ook ik vind bloemen moeilijk … Ik vind de sneeuwroem toch het mooist hier. Bij de anemoontjes vind ik de achtergrond te licht waardoor het bloempje wat fel wordt.

    6 april 2015 om 14:23

  15. Het is een prachtig voorjaarslogje geworden met stuk voor stuk fraaie foto’s. Dit doe ik je zo 1, 2, 3 niet na, daarvoor ben ik wat te ongeduldig, vrees ik.

    6 april 2015 om 13:44

  16. Hier in de Gelderse Poort zijn de bosanemoontjes ook nog niet echt in bloei. Voor het witte tapijt moet je nog een weekje wachten.
    Zijn bloemen niet je sterkste kant? Aan het eindresultaat van deze sessie is dat niet te zien. Prachtige foto’s!

    6 april 2015 om 13:43

  17. Hillechien Prins

    Een voor een kleine kunstwerkjes vindt ik, wat een geduld heb je gehad. Mooi

    6 april 2015 om 13:21

  18. Knap gedaan! Zo mooi krijg ik ze er nog niet op.
    Vooral de tweede foto vind ik prachtig.
    Groetjes Senna

    6 april 2015 om 12:36

  19. Prachtige blog en foto’s.
    Ik heb het zelfde gevoel altijd bij die bloempjes, dus toch ook maar weer eens proberen 🙂

    6 april 2015 om 12:27

Geef een reactie

