Kievitsbloemen

18 april 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Vandaag is mijn eerste excursie met fotoclub VNF-Nijkerk. Ik ben sinds januari lid van deze natuurfotografen vereniging. Naast de maandelijkse bijeenkomsten staan er ook een aantal uitjes op het programma. Vandaag gaan we naar de kievitsbloemen. Voor mij een primeur, want deze mooie planten heb ik nog nooit gefotografeerd. Eén van de voordelen van zo’n club is dat je ook eens op plaatsen komt waar je normaal niet komt. De plek van vandaag is namelijk op een industrieterrein. En daar zou ik toch niet zo snel zelf gaan zoeken naar bloemen. Maar ze staan er genoeg blijkt als we bij zonsopkomst aankomen. Snel de spullen pakken om nog te kunnen profiteren van het eerste licht.

In het eerste licht

Zoals altijd met bloemen is het de kunst om de drukte van de overige vegetatie buiten beeld te houden of onscherp weer te geven. Niet makkelijk als je onderwerp tussen het gras staat. Enig tuinierwerk wil wel wat helpen, maar je kunt moeilijk alles wegsnoeien.

Automatisch zoek ik het tegenlicht op. Dat heb ik altijd als ik bloemen fotografeer. Het levert mij meestal de mooiste foto’s op.

Tegenlicht

Door het vroege uur hebben we het voordeel van de dauw. In combinatie met het tegenlicht levert dat de lichtcirkels op.

Ik kijk eens om mee heen en zie dat de groep uitgewaaierd is over het hele stuk. Iedereen heeft zijn eigen polletje met bloemen gevonden en probeert er het mooiste uit te halen. Ik kan niet wachten om op de clubavond alle resultaten voorbij te zien komen. Ik weet nu al dat het een inspirerende avond zal worden!

Ik concentreer me weer op de bloemetjes om mij heen. Hetzelfde bloemetje als de vorige foto, maar nu in een liggende compositie. Iets donkerder van belichting en daardoor een andere sfeer.

Ochtendsfeer

Het warme licht is snel verdwenen als de zon hoger aan de hemel klimt. Maar dat wil niet zeggen dat we klaar zijn. Ik probeer nu te spelen met twee bloemen in beeld, waarvan één scherp en de ander onscherp.

Duo kievitsbloem

En zo blijven we lekker bezig! Een paar weken geleden heb ik een hoekzoeker aangeschaft. Die komt nu mooi van pas. Het is even wennen, maar ik moet zeggen dat het lekker werkt. Op je knieën is toch makkelijker dan plat op je buik. En je hebt minder last van het vochtige gras. Ik maakt nog een paar foto’s van een ander duo. Deze vind ik ook nog de moeite van het tonen waard.

Samen

De tijd vliegt en het wordt zoetjes aan tijd om te vertrekken. Voor het tweede deel van de excursie gaan we nog naar de Duursche Waarden. Maar voordat ik stop steek ik nog wat tijd in een mooi exemplaar die wat in de schaduw staat. Daardoor zitten er nog veel kleine dauwdruppeltjes op.

In het gras

Dan verzamelen we ons weer met zijn allen. Het was een prachtig begin van het uitje! Het enige dat ik vergeten was is dat er ook witte exemplaren van de kievitsbloem bestaan. Nooit aan gedacht. Als ik hoor dat die er ook stonden kan ik me wel voor de kop slaan. Maar ach, ik weet ze nu te vinden en er komt vast nog wel een volgende kans.

Ik moet zeggen dat de fotomomenten in de Duursche Waarden vandaag een stuk minder waren. Nog weinig tot geen vlinders (oranjetipje) en voor de vogels had ik mijn goede lens niet mee. Maar ook dat is een gebied waar ik nog wel eens heen wil! En zo sluit ik mijn eerste clubuitje af met een voldaan gevoel!

17 Reacties

  1. Mooie serie René, het is je goed gelukt om die schitterende bloem bijzonder in beeld te brengen.

    24 april 2015 om 21:01

  2. Een mooie serie van deze bijzondere bloem.

    23 april 2015 om 16:00

  3. Hele mooie foto’s, het zijn prachtige bloemen en ze dan ook nog eens zo mooi op te plaat te kunnen zetten vind ik heel knap. Groeten Adria

    22 april 2015 om 20:01

  4. Dit is mooi René, prachtige sfeerfoto’s.
    Groetjes Tinie

    22 april 2015 om 15:42

  5. Je hebt er weer een prachtige en vooral sfeervolle serie van gemaakt! Tegenlicht doet het heel goed, ik ben er dol op (maar dat weet je inmiddels wel…)! De kievitsbloemen op mijn favoriete wandelstek zijn helaas verdwenen omdat het landschap aangepast moet worden…. Ze liggen nu bedolven onder een berg aarde. Heel jammer.

    21 april 2015 om 20:56

  6. Velen willen deze prachtige bloem fotograferen, maar het valt niet mee om ze te vinden. ’s Morgens vroeg kan je het voordeel hebben dat er nog dauw is. Dat kan prachtige effecten opleveren zoals je laat zien. Een hoekzoeker is inderdaad even wennen, maar dan heb je er ook echt plezier van, zoals je inmiddels ervaren hebt. Nu nog een keer terug voor de witte, O ja, nr 3 en de laatste vind ik het mooist.
    Groet, Kees

    21 april 2015 om 18:23

  7. Mooie serie van een mooie bloem. Ik heb hem ook nog niet gevonden en staat nog op mijn wensenlijstje. Leuk dat je bij een club bent aangesloten, altijd leuk om met mensen om te gaan die dezelfde passie delen.

    21 april 2015 om 14:12

  8. Mooi gedaan, goed gebruik gemaakt van ’t ochtendlicht en de dauw.

    21 april 2015 om 13:08

  9. Leo

    Prachtige bloem, vooral met dit ochtendlicht. De liggende compositie heeft mijn voorkeur.

    21 april 2015 om 09:15

  10. Prachtige serie weer van deze mooie bloemen. De zacht glanzende dauwdruppeltjes vormen een mooie omlijsting voor de kievitsbloemen.

    21 april 2015 om 00:26

  11. Schitterende foto’s..Ik heb de donker paarse variëteit in mijn tuin staan

    21 april 2015 om 00:10

  12. yemrev

    Je hebt het er goed vanaf gebracht tijdens je eerste ontmoeting met de kievitsbloemen. Vooral de tegenlichtopnames (en dat met name 1 en 2) zijn erg fraai. Ik heb hier in de buurt ook een plekje gevonden waar ze staan (niet veel), maar de meesten waren nog gesloten. Moet dus nog eens terug, maar dat doe ik graag…
    Groet, Dick

    20 april 2015 om 21:10

  13. prachtige bloemen zijn het, die nog veel te weinig te zien zijn in ons land. Je hebt er een mooie serie van gemaakt, mooi in het ochtendlicht, de eerste foto steelt de show.

    20 april 2015 om 21:08

  14. 2e geeft voor mij het gevoel van ochtend licht beste weer. Bloemetje blijft prachtig om te zien trouwens!

    20 april 2015 om 21:07

  15. ceesvg

    Prachtige serie, had ook wel lid willen zijn 🙂

    20 april 2015 om 20:15

  16. Prachtige serie. Ook hier een lichte voorkeur voor foto 3

    20 april 2015 om 20:12

  17. Het zijn allemaal mooie foto’s maar de 3de foto springt er toch uit voor mij !!!! Deze vind ik persoonlijk het mooist ☺

    20 april 2015 om 19:58

Geef een reactie

