Veel te zien in de polder

26 april 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Zo eind april is het volop lente. Hoewel het weer wat tegenvalt is het de hoogste tijd om de vogelrijke Arkemheen polder te bezoeken. Alle vogels die de winter in ons koude kikkerlandje ontvluchten zijn weer teruggekeerd. Vandaag hoop ik in ieder geval de kemphaan te fotograferen, want die heb ik nog nooit mooi op de foto kunnen krijgen. Voor de rest zie ik wel wat ik tegenkom.

Het eerste wat ik tegenkom is echter geen vogel, maar een haas. Op zijn gemakje zit ie in het natte gras.

Haas

Ik fotografeer vanuit de auto, maar hij heeft me toch in de gaten. Even kijkt hij me aan of hij wil zeggen: “mag ik bij je komen zitten in die lekker warme en droge auto?”haas2

Van mij mag ie hoor, maar uiteindelijk ziet hij er toch van af en verdwijnt verder het veld op. Net als ik door wil rijden landt er een tureluur op een paaltje vlak naast de auto. Ik maak een paar foto’s. Ik ben gewoon te dichtbij! Voorzichtig zet ik de auto in zijn achteruit en rij een klein stukje terug. Gelukkig blijft de vogel zitten.

Tureluurtje

Dit is toch nog steeds mijn favoriete weidevogel!

Hij begint aan een poetsbeurt en dat levert altijd leuke plaatjes op. Deze vind ik de mooiste van die serie.

Rug poetsen

Dan rijdt er een andere auto langs en is het uit met de pret. De vogel vertrekt. En ik ga weer een eindje verderop kijken. Er staan een aantal boerderijen en huizen in de polder. Rondom die bebouwing zijn andere vogels te vinden dan op de grasweiden. Zo zie je vaak koppeltjes duiven rondvliegen. Een holenduif is het vliegen even zat en zit uit te rusten op een paal.

Holenduif

De grijze achtergrond is de muur van een schuur. Ik vind het mooi overeenkomen met de kleuren van de vogel. Net als bij de tureluur zit ik er ook nu heel dicht op. Dichtbij genoeg voor een portretje.

holenduif portret

Ik ben best wel blij met deze foto’s. Zo vaak lukt het niet om deze soort te fotograferen.

De volgende vogel hoor ik voordat ik hem zie. Het is een rietgors, die nu even voor paalgors speelt. Het is altijd weer een genot om een vogel te horen zingen. En wat een geluid komt er uit zo’n klein lijfje!

Poldergors

Langs de sloten zie ik verschillende zwanen aan het broeden. Kleine zwaantjes zie ik nog niet. Ik besluit om een artistieke poging te wagen door de bloemen in de voorgrond mee te nemen in het beeld. Ik weet nooit of het nu koolzaad of zwarte mosterd is. Het resultaat zie je hier onder.

Zwaan op nest

Ik twijfel zelf of ik het wel mooi vind. Ben benieuwd hoe jullie er over denken.

Na deze “creatieve” uitspatting richt ik mijn aandacht op misschien wel de bekendste weidevogel: de Grutto. Vandaag zie ik een aantal exemplaren op de palen zitten, maar de meesten lopen gewoon in het gras. Nu heb ik al heel veel grutto-op-paal-foto’s, dus ga ik de uitdaging aan om ze in het gras te fotograferen. Dat is best lastig, omdat ze nu niet bepaald blijven staan als je op ze af komt lopen. En ik moet juist uit de auto komen, anders kan ik geen laag standpunt innemen, Dat is nodig om een rustige achtergrond te krijgen. Maar de aanhouder wint!

Grutto in het gras

Van achter een hekje kan ik deze foto maken. Als ik het diafragma nog wat verder open zet wordt het gras nog vager. Dit is dan zo’n beetje de foto die ik in mijn hoofd had.

Grutto in het groen

Een andere vogel die je voornamelijk in het gras ziet is de fazant. Ik zie vanuit de auto een prachtige haan. Wat een kleuren heeft dat dier zeg! Prachtig! Na eerst een paar foto’s vanuit de auto te hebben genomen, ga ik toch weer proberen om wat lager bij de grond te fotograferen. Nu loopt deze haan vrij voorspelbaar langs het slootje. Ik kan dus even verderop gaan zitten en wachten tot hij voorbij komt lopen. Aldus geschiedt.

Fazantenhaan

Wat een prachtige ochtend heb ik vandaag. De één na de andere mooie soort krijg ik voor mijn lens. Ik was vandaag begonnen aan de Puttense kant van de polder, omdat daar de meeste kemphanen zijn gezien. Daarom ga ik nog even terug, want dat was één van de doelen van vandaag. Ondertussen kijk ik natuurlijk of er nog wat leuks te zien is. Zoals deze boerenzwaluw.

Boerenzwaluw

Hij kijkt wel een beetje boos.

Dan zie ik eindelijk een paar kemphanen scharrelen. Helaas net in een veld met wat hoger gras en bloemen zodat ze lastig te zien zijn. Ik maak wel wat foto’s, maar die komen niet door de keuring. Wie wel door de keuring komt is deze houtduif. Op zich niet een heel bijzondere vogel en echt mooi vind ik hem ook niet. Maar hij zit leuk op het hekje en als bewoner van de polder hoort hij gewoon in dit blog te staan. Bij deze dus.

Houtduif

De ochtend loopt al weer op z’n eind. Het was echt genieten! Wat een soortenrijkdom is er toch in de Arkemheen polder. Ik zou er toch wat vaker heen moeten gaan. Maar ja, er zijn zo veel mooie gebieden en onderwerpen om te fotograferen. Maar ik moet sowieso snel terug om nogmaals een poging te wagen de kemphanen te fotograferen.

Ik sluit af met een vogeltje dat je ook vaak rond de boerderijen ziet: de ringmus. Hij lijkt veel op de huismus maar heeft een bruine in plaats van een grijze kruin.  Ook heeft de ringmus een witte halsring en zwarte vlekken op de wangen.

Ringmus

Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn verslag van dit ochtendje in de polder. En mocht je in staat zijn: het is echt een aanrader er eens naar toe te gaan.

22 Reacties

  1. Hele mooie, scherpe foto’s heb je weer genomen, ben in de Arkemheen polder geboren dus voor mij extra mooi !De zwaan met gele bloemen ervoor vind ik eerlijk gezegd niet zo geslaagd maar ieder zn ding en de fazant vind ik helemaal top, prachtige kleurige vogel ! Groetjes Adria

    5 mei 2015 om 19:20

  2. Mooie plaatjes. Die haas heeft echt zo’n blik van medelijden. Ik vind het wel geslaagd met de zwaan, ik zou misschien nog wel meer geel ervoor halen zolang de kop maar vrij blijft.

    5 mei 2015 om 12:06

  3. Zelf kom ik ook graag in Arkemheen. Weer een prachtige serie die je hier voor ons hebt neergezet!

    3 mei 2015 om 17:31

  4. En of ik heb genoten van je verslag, heel mooi. Je hebt weer prachtige portretten neergezet. Groet, Angeniet

    3 mei 2015 om 16:05

  5. Wat een heerlijk polderblogje, ik krijg steeds meer zin om te gaan ( ik ga binnenkort weer een dagje en hoop dat net zoveel te zien als jij in deze blog laat zien). De tureluur zo dichtbij dat is super, levert je een paar mooie foto’s op. Tja, vogels in het gras en vanuit de auto fotograferen….dan heb je inderdaad geen mooi standpunt, dus dat is dan de gok wagen om uit te stappen, en als ik jouw grutto en fazant zie dan vind ik dat jij dat perfect hebt gedaan, heel mooi.gr. Ghita

    1 mei 2015 om 20:31

  6. Hoi René,
    Je hebt inderdaad een succesvolle ochtend achter de rug met een hele reeks knappe opnamen. Laag standpunt en een groot diafragma geven prachtige beelden, ik vind dat de toppers van de serie. De zwaan met de gele vlekken om zich heen spreekt mij niet echt aan. Maar hoe dan ook, ik heb de foto’s met plezier bekeken.
    Groet, Kees

    1 mei 2015 om 11:52

  7. Wat een fantastische foto’s en die haas is schitterend!

    30 april 2015 om 21:14

  8. Je hebt weer veel soorten gezien en gevangen met je lens René.
    De 1 nog mooier dan de ander, al vind ik de grutto met het vage groen voor mij de mooiste.
    De zwaan kan mij niet zo bekoren ;-))
    Groetjes Tinie

    30 april 2015 om 15:58

  9. Het portretje van de holenduif is schitterend maar ook de rest … Allemaal mooie foto’s alleen de zwaan niet zo. Vind de gele vlekken te groot om positief bij te dragen.

    30 april 2015 om 11:35

  10. yemrev

    Het is weer een mooie serie, René. En allemaal zo dichtbij! Behalve de rietgors dan, maar dat is juist wel mooi, voor de afwisseling. De gele bloemen voor de zwaan vind ik persoonlijk niet zo geslaagd. En weet je zeker dat je houtduif een houtduif is? Lijkt meer op de holenduif dan op de houtduiven die ik altijd zie 😉
    Groet, Dick

    29 april 2015 om 22:42

    • Misschien zie jij dan altijd wel holenduiven i.p.v. houtduiven 😉 Of stadsduiven. Het is zeker een houtduif. Foto 5 en 6 is een holenduif.

      29 april 2015 om 23:56

      • yemrev

        Ik vond hem zo bleek van kleur, maar ik zie nu dat het idd een houtduif moet zijn (witte band in nek)

        30 april 2015 om 09:35

  11. Je had weer een goede dag uitgezocht om de polder in te trekken, René, en het heeft je weer een fraai scala aan bewonderenswaardige foto’s opgeleverd.
    Raar is dat, de ene dag moet je echt zoeken om onderwerpen, en de andere dag krijg je ze één voor één gepresenteerd.

    29 april 2015 om 22:13

  12. Patries

    Ik wil daar ook wel eens kijken. Welke straten heb je gevolgd? Dan kan ik eens via Google Maps kijken hoe ik kan rijden, het is voor mijngeheel onbekend daar. Je hebt prachtige vogels en foto’s gemaakt!

    29 april 2015 om 20:23

  13. top serie ; wat is de puttense kant van de arkenheem ; wat zet ik dan in de routeplanner???gr anja Date: Wed, 29 Apr 2015 11:43:02 +0000 To: abcvo@hotmail.com

    29 april 2015 om 20:18

  14. De wazige voorgrondvlekken bij de zwaan zijn niet mijn ding René. In dit geval (en voor mijn gevoel) wedijveren ze om de aandacht met het onderwerp. Niet getreurd René, er blijft een fraaie serie over van jou uitstapje. Altijd weer opzienbarend hoe mooi een simpele duif door het oog van de camera uit de verf kan komen

    29 april 2015 om 20:13

  15. Wat heb jeveel dieren ontmoet René en ze schitterend in je lens kunnen vatten.Wat een prachtig gekleurd verenkleed heeft de fazant.

    29 april 2015 om 14:58

  16. Prachtig verslag

    29 april 2015 om 14:48

  17. Mooie serie, de zwaan vind ik niet zo, maar ik lees dat Trudi het wel mooi vind, zo zie je maar dat meningen kunnen verschillen.

    29 april 2015 om 14:47

  18. Die zwaan is erg creatief in beeld gebracht. Ik houd hier wel van, het is helemaal mijn ding. Voor mij mag je dit soort creativiteit vaker laten zien.

    29 april 2015 om 14:33

  19. Dat beteuterde mondje van die haas! En wat een kleurenpracht van de boerenzwaluw. Alle foto’s zijn genieten, trouwens.

    29 april 2015 om 14:00

  20. P

    Hallo Rene. Ik zit rustig op de bank. En ineens ga ik met je mee de polder in op zoek naar vogels en natuur. Ik heb weer genoten,!!!

    29 april 2015 om 13:52

Geef een reactie

