Plan B

9 mei 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Je hebt een plan. En een plan moet je uitvoeren toch? Alleen loopt het soms anders dan gepland. Zo ook dit weekend.

Omdat het zondag Moederdag is ga ik dit weekend zaterdag op stap. Het plan: blauwborsten in de Groene Jonker. Er is alleen één probleempje, het stormt. Geen weer om rietvogeltjes te fotograferen. Wat nu? Ik kan weer terug mijn bed induiken. En dat doe ik dan ook. Dan bedenk ik me dat de ijsvogelstek wel geschikt is met het weer van vandaag. Het waait weliswaar hard, maar het is droog. En misschien hebben ze al jonkies. Dat betekent aanvoer van visjes. Altijd leuk om te fotograferen! Dus na een half uurtje wikken en wegen besluit ik om toch op te staan en dit plan B uit te voeren.

Op de plek aangekomen heb ik net genoeg tijd om me achter het camouflagenet te installeren. Binnen vijf minuten zit de eerste vogel op de stok.

IJsvogelman

Ze hebben best een groot hoofd in vergelijking met het lijfje.

Niet veel later arriveert ook het vrouwtje. En in tegenstelling tot de vorige keren geeft ze mij vandaag iets meer tijd. Ik ben dan ook erg blij met deze foto.

IJsvogelvrouw

Als de vogels gevlogen zijn begint het grote wachten. Mijn geduld wordt aardig op de proef gesteld vandaag. Ik vermaak me met een grote groep aalscholvers die even neerstrijkt op de plas. Het zijn er zo tegen de honderd schat ik! Maar binnen vijf minuten zijn ze weer verdwenen. Opnieuw start het staren naar de ijsvogelstok.

Ik wil vandaag proberen om het moment van landen te fotograferen. Geen idee of dat gaat lukken. Het is vrij donker, dus het is de vraag of ik de sluitertijd snel genoeg kan krijgen. En dan moet je ook nog snel reageren. De vogels komen meestal van onder af naar de stok gevlogen. Je ziet ze pas heel laat, dus het gaat lastig worden. En de vogel moet ook nog op het juiste stuk van de tak landen. Maar niet geschoten is altijd mis.

En mis gaat het ook. Als na twee uur het mannetje weer verschijnt ben ik veel te laat met mijn reactie. Maar ik blijf het proberen. Ik heb handmatig scherpgesteld op de tak. Als ik de blauw-oranje flits zie druk ik snel de ontspanknop in. Daarbij zorg ik voor een voldoende snelle sluitertijd. En ja hoor, na een aantal pogingen heb ik hem!

Landing

Hij landt aan de rechterkant. Maar met een uitsnede kan ik hem nog in het midden van het beeld plaatsen. Het feit dat ie een visje in zijn snavel heeft is een mooie bonus!

Omdat hij een paar keer heen en weer vliegt naar de nestgang krijg ik nog een paar kansen. En warempel: het lukt nog een keer. Dit keer land hij precies op de goede plek.

Landing 2

Het is denk ik niet nodig om te zeggen dat ik inwendig zit te juichen als ik deze foto’s op het display van de camera zie verschijnen. YESSS!!!!!

Het mannetje blijft nog even rondhangen met het visje in de snavel.

IJsvogel met visje

Ik weet niet of ze al jongen hebben, maar uiteindelijk eet hij het visje zelf op. Nu ik de gewenste foto’s heb kan ik niet wachten om ze op de computer te bekijken. Dan zal ik pas echt weten of ze geslaagd zijn. Ik heb dan ook niet meer de rust om langer te blijven zitten. En echt comfortabel is het ook niet zo vlak aan het water met deze harde wind.

Ook het verenpak van de ijsvogel raakt er van in de war!

het verwaaide veertje

En met deze foto sluit ik snel deze ochtend af. Een uur eerder dan gepland ben ik weer thuis, waar ik achter de pc duik. Als ik de resultaten op het scherm zie kan mijn dag niet meer stuk! En ben ik heel blij dat ik plan B toch heb uitgevoerd.

20 Reacties

  1. Schitterende serie. Ik kan me helemaal voorstellen dat je een Yesss gevoel had nadien. Ik lees dat je daar ook uren zit, dan mag het ook wel beloond worden. Vandaag sprak ik een vogelaar in de natuur en die had wel honderd foto’s van een ijsvogel, maar het smaakte naar meer. Hij wilde het paartje graag samen hebben etc. Zo zie je maar weer dat een mens altijd wat te wensen houdt. Misschien dat jij ook alweer een volgend doel voor ogen hebt.

    27 mei 2015 om 22:47

  2. Mooi hoor, dit vogeltje wil ik ook wel een keertje voor de lens vangen.

    26 mei 2015 om 14:34

  3. yemrev

    Plan B noemt-ie dat! Zitr hier weer stinkend jaloers te wezen!
    Groet, Dick

    16 mei 2015 om 17:31

  4. Prachtige serie, leuk om zo’n ijsvogelplekje te hebben. En de landing van ijsvogel-met-vis heb je toch maar mooi te pakken.
    groetjes Ghita

    15 mei 2015 om 19:13

  5. Lekker hoor als je een plan B achter de hand hebt. Goed gelukt!

    15 mei 2015 om 13:45

  6. Het is je weer gelukt om een prachtige serie van het ijsvogeltje te maken. Ik heb ijsvogeltjes tot nu toe helaas alleen maar razendsnel voorbij zien flitsen.

    15 mei 2015 om 12:56

  7. Zo’n plan B, daar teken ik voor.

    gr jowan

    14 mei 2015 om 22:33

  8. Beter dat je plan B hebt uitgevoerd! Top foto’s van de ijsvogel. Hoop ze ooit ook zo vast te mogen leggen.

    Gr, Carl

    14 mei 2015 om 11:49

  9. Met zo’n serie kan je alleen maar dik tevreden zijn. Wachten wordt lang niet altijd beloond, maar deze keer had je het geluk ook mee. Resultaat: schitterende opnamen met natuurlijk jouw “yess”-foto als topper.
    Groet, Kees

    14 mei 2015 om 11:40

  10. Je YESS-foto is het helemaal! Dit is zoveel meer dan een ijsvogel op een tak, je hebt hier moeite voor gedaan en die moeite is ruimschoots beloond.

    Groet Loes

    14 mei 2015 om 09:11

  11. ze zijn stuk voor stuk prachtig. Voor jou als natuurfotograaf en misschien ter inspiratie heb ik een ijsvogeltje in volle duikvlucht http://www.dfoto.nl/digitale_fotografie_foto-128009.htm Voor mij fotografie die het menselijk verstand bijna te boven gaat

    13 mei 2015 om 20:42

  12. Schitterend

    12 mei 2015 om 23:25

  13. Een goede foto van een ijsvogeltje is mij nog nooit gelukt … mooi René!

    12 mei 2015 om 21:26

  14. bas

    wat ben ik blij dat je nog een plan B had. het is geweldig mooi.

    12 mei 2015 om 19:40

  15. Wat een mooi kleurrijk vogeltje is het ook.
    Prachtige foto’s heb je er weer van René.
    Groetjes Tinie

    12 mei 2015 om 19:29

  16. Dit is zonder woorden, zo mooi!

    12 mei 2015 om 18:36

  17. Love the kingfisher. Beautiful captures !

    12 mei 2015 om 16:52

  18. Hillechien Prins

    Ik vind ze prachtig

    12 mei 2015 om 13:56

  19. Een wonderschone serie Rene … Super!
    Ik krijg al bijna hartkloppingen van je heel goed omschreven verhaal laat staan als ik er zelf gezeten had 🙂

    12 mei 2015 om 13:08

  20. Prachtige foto’s

    12 mei 2015 om 12:50

Geef een reactie

