Macrofotografie

17 mei 2015 ***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Ik ben dit jaar voornamelijk bezig geweest met vogelfotografie. Op een paar pogingen met bloemetjes na. Erg leuk om te doen natuurlijk en ik heb een aantal mooie foto’s kunnen maken. Maar nu het voorjaar op gang is gekomen begint het macrovirus weer de kop op te steken. Niets is zo ontspannend om met de macrolens kleine kriebelbeestjes te fotograferen. Geen lange uren wachten, geen lange wandelingen, maar gewoon ergens in een veld gaan zitten en goed om je heen kijken. Je vindt altijd wel wat! Natuurlijk heb ik zo mijn wensen: de eerste libellen vliegen weer rond, net als de dagvlinders. Vandaag ga ik proberen deze vliegende kunstwerkjes op de kiek te krijgen.

Het is altijd weer wennen de eerste keer. Maar al snel zie ik een eerste model. Een vrij grote rups kruipt door een heidestruikje. Het lijkt niet zo moeilijk, maar hij is continue in beweging. Uiteindelijk kan ik hem recht van voren goed fotograferen.

Rupsie

Ik ben er nog niet achter om welke soort het hier gaat. Dus als je een suggestie hebt hoor ik het graag.

Als ik twee stappen verder loop zie ik aan de andere kant van het pad iets anders tussen de struikjes hangen. Het blijkt een gedemonteerde langpootmug te zijn. Even later komt de dader tevoorschijn: een Gewone Strekspin.

Strekspin met prooi Het leven in de natuur is hard, maar eerlijk. Als de spin even niet oplet kan hij het volgende hapje van één of ander vogeltje zijn. Zo gaat dat al sinds het ontstaan van het leven en zo hoort het ook.

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb nog geen libel of vlinder gezien! En dat is waar ik voor kwam. Maar de ervaring leert me dat je gewoon lekker door moet gaan en dat het vanzelf wel komt. En heel soms niet, maar ook dan heb ik een leuke ochtend in de natuur gehad. Het duurt niet lang en dan zie ik een kleine blauwe juffer tussen het gras zitten. De eerste van dit jaar. Ik probeer een foto door het gras heen te maken. Dan zie ik vlak voor me opeens een ander beestje zitten. De kriebels lopen gelijk langs mijn ruggengraat. Het is namelijk één van de gevaarlijkst dieren in de Nederlandse natuur! En de nachtmerrie van vele natuurfotografen en -liefhebbers. Het gaat namelijk om een teek! Brrrr……

Ondanks dit alles maakt ik toch een foto van dit beest.

Schapenteek

Het is niet verrassend dat het met de foto van het juffertje niets geworden is. Snel verlaat ik de plek, nog eens omkijkend of de teek achtergebleven is. Ik neem me voor om me thuis nog beter te controleren op teken dan anders.

Gelukkig kan ik even later de gedachte aan de teek verdringen: een libel stijgt op uit de heidestuiken! Ik volg hem en zie hem even verderop weer landen. Ik erachteraan natuurlijk. Maar net als ik mezelf gepositioneerd heb vertrekt ie weer. Nu zit hij in een klein boompje. Wel mooi op ooghoogte moet ik zeggen. En dus kan ik de eerste foto van een libel in 2015 maken.

Viervlek

Het licht valt heel mooi op zijn glazen vleugels. Ik denk dat het een Viervlek is. Als ik wil omlopen om van de andere kant nog een poging te wagen vindt hij dat hij genoeg meegewerkt heeft en verdwijnt het veld in. Het is niet veel, maar die eerste foto is dan toch binnen. Hopelijk volgen er nog vele dit jaar, want het zijn geweldig mooie diertjes!

Ik verlaat het heideveld om langzaam richting auto te gaan. Ik loop langs een weiland en zie daar nog best veel pinksterbloemen staan. Ik dacht dat die al uitgebloeid waren. Blijkbaar niet dus en als ik pinksterbloemen zie denk ik aan die prachtige vlinder die deze bloem als waardplant heeft: het Oranjetipje. Vorig jaar heb ik er een hele zoektocht van gemaakt en uiteindelijk één exemplaar gevonden. Dit jaar is het er niet van gekomen, maar als je zo maar tegen een veldje pinksterbloemen aanloopt moet ik wel even kijken natuurlijk!

En warempel vliegt er een vrouwtje van bloem tot bloem. Het is inmiddels aan het eind van de ochtend en ze is al lekker opgewarmd. Stil zitten doet ze dan ook amper. Maar toch ga ik een poging wagen! Niet geschoten is altijd mis. De jacht begint. Een volwassen kerel met een telelens achter een klein wit vlindertje aan. Als je het zo opschrijft klinkt het belachelijk en misschien ziet het er ook wel zo uit. Ik ben blij dat ik mijn eigen capriolen nooit zie! Het is het allemaal waard als ik er een geslaagde foto aan overhoud.

Oranjetipje vrouw

En mijn geluk is nog niet op: ik zie naast dit vrouwtje ook een mannetje rondfladderen en even verderop nog een tweede vrouwtje. Maar ik concentreer me nu op het mannetje. Die naamgevende oranje topjes van de vleugels maken hem toch wat fotogenieker. De jacht wordt dus voortgezet! En ook nu wint de aanhouder. De meeste foto’s kunnen rechtstreeks de digitale prullenbak in, maar een paar zijn dan toch gelukt.

Oranjetipje man

Dat zijn van die mooie momenten die je meemaakt als je in de natuur bent. Onverwacht zie je dan toch iets speciaals en is het genieten geblazen. Met een voldaan gevoel sluit ik dan ook deze foto-ochtend af. Net als dit blog, maar niet voordat ik jullie nog één foto laat zien van dit prachtige vlindertje. Voor mij persoonlijk de mooiste foto van de dag.

Pinksterbloem met Oranjetipje

17 Reacties

  1. Ja, de macrotijd komt er weer aan met alle kleine beestjes en fladderaars. Mooie serie, en ik ben wel een tikkie jaloers op dat prachtige oranje tipje, is mij ook dit jaar weer niet gelukt deze vlinder te fotograferen.
    groetjes Ghita

    30 mei 2015 om 10:50

  2. Was de teek maar zo groot zoals op jouw foto, dan konden we het vreselijke beestje beter ontdekken. Ik las net een bericht op http://www.natuurbericht.nl/?id=13946 dat men druk bezig is met een bestrijdingsmiddel.
    Je oranjetipje staat er top op, mooi op deze pinksterbloemen en mooi los van de achtergrond.

    25 mei 2015 om 21:44

  3. Heel herkenbaar: ergens gaan zitten en dan van alles zien wat een macrofoto waardig is, het is inderdaad verslavend maar wel een leuke verslaving ! Prachtige foto’s laat je weer zien en jahoor ; lest best , heel erg gaaf deze laatste foto, groetjes Adria

    25 mei 2015 om 18:51

  4. Weer heel veel fraais wat je ons hier voorschotelt René, … even afgezien van de teek dan …

    25 mei 2015 om 00:20

  5. Weer een erg fraaie serie René, daar mag je trots op zijn!

    23 mei 2015 om 20:57

  6. Wat heb je weer uitzonderlijk mooie macro’s gemaakt René.Ik denk dat de rups die van de grote beervlinder is( een nachtvlinder) maar zeker ben ik niet.

    22 mei 2015 om 23:49

  7. Prima serie René, je moest weer even wennen, maar je bent het niet verleerd.
    De laatste is inderdaad een mooie afsluiter.
    De eerste zou ik een kwartslag naar links draaien, dan kijkt hij volgens mij veel prettiger.
    En ja brr,. die teek, ik had er vorige week ook al weer een op mijn rug 😦

    Groetjes Loes

    22 mei 2015 om 09:11

  8. prachtige foto’s René. De libelle is trouwens geen viervlek, maar welke soort het wel is, weet ik niet. Heeft ook met het terrein te maken waar je fotografeert.

    21 mei 2015 om 06:59

  9. De eerste macrosessie van het jaar heeft je meteen weer een aantal fraaie foto’s opgeleverd. Ik heb dit jaar nog maar weinig macrofoto’s gemaakt, dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de vaak harde of vlagerige noordenwind. Ik heb heel wat oranjetipjes op en rond pinksterbloemen gezien, maar geen daarvan was bereid om even te poseren. En als dat al eens gebeurde gaf de wind net een zwieper aan bloemen en vlinder. Jouw oranjetipje staat er prachtig op. Gelukkig is ook de onderkant van de vleugels te zien, want die vind ik minstens zo mooi als de bovenkant.

    20 mei 2015 om 21:47

  10. Mooie serie René. Moeilijk kiezen maar ik denk dat ik de voorkeur geef aan de op één na laatste foto. Gezien de grootte van de teek heeft deze zich al eens vergrepen aan een levend wezen

    20 mei 2015 om 20:47

  11. Een prachtige serie macro’s en je bewaart het dessert voor het laatst!

    20 mei 2015 om 16:49

  12. Mooie macro opnamen René en het oranjetipje is zeker een hele mooie.
    Maar de libelle mag er ook wezen.
    Een teek heb ik nog nooit voor de lens gehad, maar zit daar ook niet echt op te wachten.
    Groetjes Tinie

    20 mei 2015 om 16:05

  13. Zo’n virus is ook hartstikke besmettelijk. Ik ben er jaren geleden mee besmet geraakt en het is chronisch geworden. Het gaat nooit meer over haha.
    Je hebt hier een mooie serie foto’s, voor de eerste beestjes van het jaar kun je helemaal niet klagen. Een viervlek heb ik nog niet gezien en het is toch een hele aardige foto. Oranjetipjes heb ik ook nog niet gezien en die heb ik nog nooit zo mooi kunnen kieken. Dat toppertje van jou steekt me dan ook behoorlijk de ogen uit 🙂

    20 mei 2015 om 16:00

  14. bas

    prachtig ja de laatste spant de kroon

    20 mei 2015 om 14:29

  15. yemrev

    Je hebt inderdaad de mooiste foto voor het laatst bewaard. Echt een kadootje. Dat gevoel van het macrovirus dat begint te kriebelen herken ik wel, evenals het gevoel van die grote kerel die achter kleine vlindertjes aanjaagt! Morgen maar weer eens opo jachtb in de AWD, daar is meestal wel een \rustig stukje te vinden…;-)
    Groet, Dick

    20 mei 2015 om 14:16

  16. Het oranjetipje is fantastisch mooi !!!!!

    20 mei 2015 om 08:21

  17. mooie serie met als uitschieter de laatste foto

    20 mei 2015 om 07:43

Geef een reactie

