Van rood naar groen

7 juni 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Vandaag ga ik op pad naar een gebied vlak bij Nijkerk: Landgoed Appel. Ik hoop op libellen, maar verder heb ik geen specifiek doel. Ik kijk wel wat ik tegen kom. Wel wil ik er vroeg zijn, zodat de libellen nog nat zijn van de eventuele dauw. Maar het gaat thuis al mis: ik druk onbewust de wekker uit die om half 5 gaat en slaap lekker verder. Een uurtje later wordt ik weer wakker. Oeps! Snel aankleden en dan spring ik in de auto. De zon komt net op als ik weg rij. Onderweg zie ik dat de weiden op sommige plekken onder een laagje mist verdwijnen. De ochtendzon geeft er een prachtig lichtje bij. Als ik met vertraging op de plaats van bestemming kom is het oranje ochtendlicht al grotendeels verdwenen. Maar toch kan ik bij het ven nog deze foto maken.

Ven in ochtendlicht

Genieten toch? Een betere manier om de dag te beginnen kan ik niet verzinnen.

Ik speur de begroeiing af naar libellen, maar kan ze niet vinden. Ik besluit om even verder te lopen naar een andere plas. Daar zie ik wel een paar lege larvenhuidjes in het riet hangen, maar de libellen zelf zie ik niet. Verder lopend valt mijn oog opeens op een rode vlek op de grond. Als ik dichterbij kom zie ik wat het is: zonnedauw! Wat een geluk om zomaar onverwacht op dit prachtige plantje te stuiten.  De libellen zijn vergeten en ik duik met mijn neus tussen de vleesetende plantjes.

Zonnedauw

Automatisch zoek ik het tegenlicht op om de kleine kleverige druppeltjes waarmee ze insecten vangen te laten fonkelen. Dan is het een kwestie van door de zoeker kijken, draaien aan je scherpstelring en proberen een mooi beeld te vangen.

Fonkelend

Het plantje zelf is maar een paar centimeter hoog. Je moet dus echt plat op de buik om dit soort beelden te maken. Gelukkig heb ik een vuilniszak mee om op te liggen. De grond is namelijk verre van droog. In alle opwinding van deze vondst vergeet ik helemaal dat ik sinds kort een hoekzoeker in mijn fototas heb zitten. Ik had dus helemaal niet hoeven te gaan liggen, maar door de hoekzoeker van boven af kunnen kijken. Ik hou het er maar op dat ik er nog even aan moet wennen dat ik hem heb. Het houd me in ieder geval niet tegen door te gaan met het fotograferen van dit, letterlijk, schitterende plantje.

Lichtjesfeest

Dit is genieten met een grote G! Natuurlijk is het niet bij elke foto raak, maar door veel te proberen kom ik vanzelf op een foto uit. Ik moet er echt wel aan werken om uiteindelijk tot een foto te komen die mijn goedkeuring krijgt. De volgende komt ook door de keuring.

Duo zonnedauw

Ik zie geen kleine beestjes die vastzitten in de slijmerige afscheiding van dit plantje. Dat zou wel een mooie foto op kunnen leveren, maar helaas…….. Ik besluit dat ik voor nu genoeg aandacht heb besteed aan de zonnedauw. Maar een laatste foto mag nog meedoen in dit blog.

Bling-bling

Ik kom, niet al te soepel, weer overeind. Mijn foto-ochtend is nu al geslaagd! En ik heb nog een paar uurtjes voor me. Ik ga opnieuw op zoek naar libellen. Ik vind ze nu ook, maar vliegend boven het water. Een leuke uitdaging, maar niet voor vandaag.

Ik wandel terug naar het ven waar ik vanmorgen de eerste foto genomen heb. Die ligt iets meer in de schaduw, dus misschien zijn de libellen er nog niet zo actief. Als ik er kom wordt ik onthaald door “Het Groot Kikkerkoor”. Wat een herrie maken die beesten zeg! Als ik langs de waterrand loop is het plons, plons, plons en springen de kikkers die op de kant aan het opwarmen waren het water weer in. Het kikkerkoor zwijgt gelijk en de zangers verdwijnen onder het wateroppervlak. Ik zoek een plekje aan de waterkant en blijf rustig liggen. Met mijn camera in de aanslag natuurlijk. En het werkt: na een tijdje duiken er steeds meer kikkerkopjes op.

Kermit

Onderstaande foto vind ik vooral erg mooi omdat er een soort van mystieke waas over het water lijkt te hangen. In werkelijkheid is het de lichtval op golfjes, maar het geeft een heel mooi effect.

mystic waters

Nu het hele koor letterlijk weer boven water is kan het concert verder gaan. En ik zit eerste rang! Heel veel variatie zit er niet in de zang. Wat dat betreft kunnen ze nog wel wat leren van de merel die boven mijn hoofd zit te zingen. Maar ja, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en bij kikkers is dat nu eenmaal niet meer dan wat gekwaak. Maar ik moet wel toegeven dat ze dat dan ook met volle overgave doen.

Kwaak

 Ik blijf me even focussen op de kwakende kikkers met hun wangzakken. Als er ééntje recht voor me zit kan ik de foto maken die ik zo’n beetje in mijn hoofd had: recht van voren en met een mooie spiegeling.

Zwembandjes

Er is uiteraard een goede reden voor al dit gekwaak. De mannen willen een vrouwtje en vice versa waarschijnlijk. Er worden dan ook regelmatig duo’s gevormd, maar ook trio’s worden niet geschuwd.

Groene liefde

Het was vanmorgen een ochtend met verrassingen. De zonnedauw was een prachtige, toevallige ontdekking en ik had van te voren niet kunnen bedenken dat ik een dik uur aan de waterkant met kwakende kikkers bezig zou zijn. Maar dat is juist één van de leuke dingen van natuurfotografie. Je weet nooit wat je tegenkomt en moet vaak ter plaatste beslissen wat je precies gaat doen. Ik heb in ieder geval weer genoten en ik hoop jullie ook. Tot een volgende keer!

17 Reacties

  1. Wat een feestje hier. Erg mooi!

    17 juni 2015 om 09:59

  2. Heerlijke platen van de kwakende kikkers, en de zonnedauw sprankelt me tegemoet. Het is inderdaad een heel lastig plantje, ben ik dit jaar al en paar keer mee bezig geweest, maar de resultaten zijn nog niet naar mijn zin.

    Groetjes Loes

    16 juni 2015 om 09:05

  3. Schitterende foto’s René van de kwakende kikkers ..De zonnedauw is geen gemakkelijk onderwerp om te fotograferen.Het resultaat mag gezien worden.

    15 juni 2015 om 19:03

  4. Een heerlijke serie Renè, de kikkers staan er ook heel mooi op en de zonnedauw staat ook nog op mijn wensen lijstje, ik moet toch maar weer eens het bos in gaan.

    14 juni 2015 om 23:57

  5. Een fraaie serie heb je neergezet, prachtig! Mooie sfeerbeelden, het is weer genieten!

    14 juni 2015 om 13:10

  6. Hoi René,
    Zonnedauw is een interessant plantje maar o zo lastig om te fotograferen vind ik. De foto’s worden gauw te druk is mijn ervaring. Maar spelen met zonnedauw en (tegen)licht is hoe dan ook leuk om te doen. Je hebt er een aantal bijzondere beelden aan overgehouden.
    Zo’n concert van groene kikkers overkwam mij vorig jaar ook onverwachts een keer. Heel herkenbaar wat je beschrijft. Mooie beelden.
    Groet, Kees

    14 juni 2015 om 10:22

  7. De zonnedauw heel mooi gefotografeerd !

    14 juni 2015 om 10:11

  8. Aaaah. 👍🏻👍🏻👍🏻

    14 juni 2015 om 10:10

  9. Mooie serie waarbij ik de eerste foto er uit vind springen en ook de kikker van voren met de bolle wangen en de spiegeling vind ik prachtig. Zonnedauw is zo lastig te fotograferen, maar jij bent er goed in geslaagd om ook die mooie lichtcirkels erbij te krijgen.

    13 juni 2015 om 16:46

  10. Hallo René, op de eerste plaats bedankt voor je berichtje op mijn blog.
    Wat een prachtige serie van de zonnedauw, maar ook de kikkers vind ik schitterend hoor.
    Zeker die met de opgeblazen wangen, mij is dat nog nooit gelukt.
    Ik wens je een goed weekend.
    Groetjes Irma

    13 juni 2015 om 14:47

  11. Prachtige sfeer foto’s van de zonnedauw René, dit plantje ben ik nog niet tegengekomen.
    Ook de kikker heb je erg mooi vastgelegd, vooral met de opgeblazen wangetjes ;-)))
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    13 juni 2015 om 13:05

  12. yemrev

    Die fout met de wekker mag je maandag niet maken, hoor!
    Moeilijk dat hè, zonnedauw? Je laatste drie foto’s vind ik toch wel geslaagd.Net vuurwerk.
    Jammer dat je de hoekzoeker even vergeten was. Op jouw leeftijd moet je niet meer op je buik gaan liggen op een natte ondergrond 😉
    Ja, dat zijn lawaaischoppers, die groene kikkers. Ik heb er eentje in de vijver en dat is al erg genoeg. Je frontaalfoto is natuurlijk heel fraai!
    Groetjes, Dick

    13 juni 2015 om 12:04

  13. Prachtige serie .

    13 juni 2015 om 12:02

  14. Je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt met van begin tot eind weer prachtige foto’s.

    12 juni 2015 om 23:54

  15. Een sfeervolle serie René. Je moet er in deze tijd vroeg voor uit je bed maar dan heb je ook wat, als het weer meezit

    12 juni 2015 om 20:51

  16. Sjonge jonge, René, het lijkt wel oudejaarsavond 🙂

    Mooie serie weer!

    12 juni 2015 om 17:21

  17. Dit was weer genieten van het begin tot het einde zowel van het verhaal als van de schitterende foto’s!

    12 juni 2015 om 12:47

Geef een reactie

