Vlaamse Eekhoorn

15 juni 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

In de verte hoor ik een luid gepiep. Wat is dat??? Mijn slaperige hoofd wil de waarheid nog niet tot zich laten doordringen. Maar het geluid is hardnekkig en langzaam gaan mijn ogen open. Naast mij staat de wekker te ratelen. In rode cijfers staat de tijd aangeven: 03:45! Het duurt even voordat het kwartje valt. Maar dan ben ik ook gelijk klaar wakker. Vandaag is de dag dat ik samen met Dick een dagje naar de boshut van Glenn Vermeersch ga!

In de info die we van tevoren ontvingen werd droogjes vermeld: “ik verwacht jullie om 06:00 uur”. Een snel rekensommetje leert dat bij een rijtijd van dik anderhalf uur + eventuele vertraging + extra zekerheid ik rond 04:00 uur moet vertrekken. Goedemorgen!!! Ach….., je moet er wat voor over hebben. En ik weet dat het voor Dick nog een stuk moeilijker is. Voor hem is acht uur al vroeg 😀

Na een voorspoedige reis en een hartelijke ontvangst zitten we rond kwart over zes in de hut. Een mooie locatie, een vijvertje, strategisch geplaatste takken: laat de vogels maar komen! Helaas is het erg bewolkt en behoorlijk donker en grijs. De ISO zal dus flink omhoog moeten en dat is nou net niet het meest sterke punt van mijn camera. Maar het is zoals het is en we gaan er het beste van maken. Bovenaan mijn verlanglijst staat naast bijzondere vogelsoorten ook de eekhoorn. Deze heb ik nog nooit mooi voor de camera gehad. En ik zal het gelijk maar verklappen: de eekhoorn kwam een paar keer langs!

Dit blog is dan ook gevuld met foto’s van deze kleine acrobaat.

Eekhoorn

Het is ongeveer acht uur als ik deze foto maak. Nog steeds donker, dus heb de foto behoorlijk op moeten lichten.

DSC_9160

Het hoge gras geeft een mooie achtergrond. Zal ik thuis ook eens proberen, scheelt me weer grasmaaien. Weet alleen niet of het thuisfront daar mee eens is.

DSC_0863

Naast een hoge ISO heb ik ook het diafragma groot gehouden. Dan is het wel fijn als ze een beetje parallel gaan zitten. Maar een beetje meer van voren geeft een wat dynamischer beeld.

DSC_0827

Later op de dag kwam dan toch het zonnetje tevoorschijn. Maar het was alles of niets vandaag. Eerst donker en grijs, gevolgd door felle zon. En ook dat heeft zijn nadelen. Het licht is gelijk heel hard. Je merkt het: natuurfotografen zijn veeleisende types.

Je hoopt natuurlijk dat het eekhoorntje ook even van de stam komt om bij de vijver te drinken. En gelukkig voor ons deed ze dat!

DSC_0820

Eén foto had ik van tevoren al  mijn hoofd: een drinkende eekhoorn recht van voren en met een spiegeling. En laat ik die dan ook kunnen maken! Daar word je toch blij van?

DSC_0447

Voor mij is de dag nu al geslaagd! En we hebben nog een paar uur te gaan. We proberen wat foto’s te maken van een sprong, maar dat is helaas niet gelukt. Hebben we nog wat om verder aan te werken. Tot die tijd doen we het met de wat rustiger momenten.

DSC_0446

Ik denk dat het steeds hetzelfde eekhoorntje is. Zo af en toe verdwijnt ze, om na enige tijd weer terug te komen. Meestal blijft ze op de boomstronk en laat zich het aangeboden voer goed smaken.

DSC_9780

Het zijn hele atletische diertjes en erg snel. Hup de boom in en dan in een seconde weer terug voor een lekker hapje. Dat ze acrobatisch zijn kun je goed zien op de volgende foto. Kijk, met losse handjes!

DSC_9535

Nog één keer komt ze naar de vijver en kan ik haar vastleggen met een mooi spiegelbeeld.

DSC_9431

En daarmee eindigt deze serie van de Vlaamse eekhoorn. Ik heb erg van haar genoten en ik hoop jullie ook.

In een volgend blog wil ik jullie de vogels laten zien die deze dag voor de hut kwamen. Dus binnenkort deel 2 van onze dag in Kalmthout.

 

 

 

 

16 Reacties

  1. Ja, natuurfotografen zijn veeleisende types …

    De foto’s van de weerspiegelingen zijn mooi, maar de mooiste vind ik toch wel de eekhoorn met losse handjes op de boomstronk 🙂

    Gr, Carl

    3 juli 2015 om 12:14

  2. Wat een mooie foto’s van een prachtig beestje, vooral de foto’s met de weerspiegeling in het water vind ik helemaal top ! Het was vroeg opstaan voor jullie maar daar zal je absoluut geen spijt van hebben gehad, groeten Adria

    2 juli 2015 om 11:56

  3. Prachtige foto,s !

    1 juli 2015 om 10:21

  4. Hoi René,
    De reis is in ieder geval succesvol geweest, gelet op deze mooie serie beelden. De drinkende eekhoorn is heel mooi geworden, net als de laatste drie. Ik ben benieuwd wat jullie nog meer gezien hebben.
    Groet, Kees

    30 juni 2015 om 14:09

  5. Je moest er kennelijk akelig vroeg voor op, maar dan heb je ook wat. Prachtige serie, stuk voor stuk juweeltjes! Benieuwd naar de vogels!

    29 juni 2015 om 23:30

  6. Hoi René,
    ondanks het donkere begin heb je een prachtige serie kunnen schieten. Die eerste foto heeft iets, ik vind ‘m heel mooi. De foto’s met spiegeling zijn prachtig, maar ook “met losse handjes” is top.
    Hartelijke groet, Corrie

    28 juni 2015 om 21:08

  7. Mooie serie, prachtige zachte kleuren. Blijft altijd leuk die eekhoorntjes bij de hut.
    groetjes Ghita

    28 juni 2015 om 18:00

  8. Wat leuk! Mooie beelden.

    28 juni 2015 om 14:10

  9. Prachtige serie, ik ga voor de foto’s met de spiegeling in het water

    28 juni 2015 om 14:00

  10. Ik heb die leuke eekhoorntjes ook nog nooit goed voor de lens gehad, dus dit is wel genieten! De eerste foto’s waar de zon nog niet schijnt vind ik eigenlijk wel de mooiste, fijn zacht licht. De foto’s bij het water spreken me wat minder aan, hoewel de reflectie bij de laatste foto prachtig is.

    Groetjes Loes

    28 juni 2015 om 06:48

  11. Schitterende reportage over de eekhoorn .Dit was het vroege opstaan zeker waard

    27 juni 2015 om 23:11

  12. Pure verwennerij voor het oog…. Fijn weekend gewenst en groet, Angeniet

    27 juni 2015 om 21:37

  13. yemrev

    Je laat er geen gras over groeien, René! Thuis niet en ook met bloggen niet. Ik ben nog niet zover, maar wat in een goed vat zit verzuurt niet. JIj hebt er in ieder geval een fraaie eekhoornserie aan overgehouden, vooral die met de spiegelingen zijn erg mooi (van de hoge iso zie ik niet zoveel hoor).
    Groetjes, Dick

    27 juni 2015 om 18:26

  14. Prachtige foto’s van een geliefd modelletje bij natuurfotografen. Verder toch nog even opmerken dat je voor alles, wat je buiten de studio fotografeert, je afhankelijk bent van bestaand licht 🙂

    27 juni 2015 om 12:37

  15. Geweldig! Om heel vrolijk van te worden.

    27 juni 2015 om 11:26

  16. P

    Super supe mooi. Die laatste 3xsuper mooi!

    27 juni 2015 om 09:55

Geef een reactie

