Vlaamse vogels

15 juni 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Dit is deel twee van mijn uitstapje naar de boshut van Glenn Vermeersch. In deel 1 heb ik het eekhoorntje laten zien. Nu is het tijd voor de vogels. Natuurlijk hoop je op allerlei spectaculaire soorten, maar je bent afhankelijk van wat er toevallig die dag voorbij komt.

Wie de hele dag rond de hut hingen waren de grote bonte spechten. Twee ouders met volgens mij drie jongen.

GBS

Dit is het volwassen mannetje. Ook de jongen lieten zich de hele dag zien. Zij hebben een rode kruin, die de volwassen exemplaren niet hebben.

GBS juveniel

Uiteraard worden de vogels naar de hut gelokt met voer, maar ik probeer dat altijd buiten beeld te houden. Een vogel met de snavel vol pindakaas vind ik nou niet echt een mooi beeld opleveren. Doordat de spechten de hele tijd af en aan vlogen heb ik massa’s foto’s van ze gemaakt. Te veel om hier allemaal groot te laten zien. Dus heb ik maar een kleine slideshow gemaakt.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Bij een boshut hoort natuurlijk ook een vijver. Bij warm weer levert dat leuke badscenes op. Helaas was het de afgelopen dagen niet echt warm geweest waardoor de behoefte aan een verfrissend bad niet aanwezig was. Gelukkig werd er wel zo af en toe een slok genomen.

drinkende GBS

Altijd leuk zo’n spiegeling. Wat ook leuk is om te zien is dat de jongen nog gevoerd werden. Terwijl het eten voor hun snavel ligt is het toch makkelijk als pa en ma het in je snavel stoppen. Waarom zou je zelf iets doen als het je het ook aangereikt kan worden? Ze hadden er een handje van om dit steeds  aan de achterkant van de palen en de stronken te doen. Lekker fotograafje pesten! Maar toch kon ik het een keer vastleggen.

Voerende GBS

Later op de dag werd het licht erg hard. Door flink onder te belichten kon ik onderstaande foto maken. Ik vind het zelf wel mooi. Weer eens een heel ander beeld dan normaal gesproken.

GBS in het donker

Tot zover de spechten. Het blijven hele mooie vogels om te zien en te fotograferen.

Andere regelmatige bezoekers waren de gaaien. Of zoals ik vandaag mag zeggen “Vlaamse gaaien”. Vroeger heetten ze in Nederland ook gewoon Vlaamse gaai, maar een aantal jaar geleden is de naam veranderd in Gaai. Geen idee waarom.

Vlaamse Gaai

Op een gegeven moment zag ik er drie tegelijk. Ik kan van deze vogel niet zeggen of het jongen of oudere vogels zijn. Ze zijn wat onrustiger dan de spechten. Snel halen ze even wat eten om er dan gelijk weer vandoor te gaan. Altijd leuk om het verschillende gedrag van de soorten te kunnen bekijken.

Gaai van voren

Ik vind Vlaamse Gaaien altijd heel pienter uit hun oogjes kijken. Nu ik erover nadenk heb ik dat met alle kraai-achtigen. Het zijn ook hele slimme vogels. Eén exemplaar kon ik nog op de foto vastleggen aan de rand van de vijver, met spiegeling.

Spiegelgaai

Naast deze twee soorten viel het aanbod vandaag wat tegen: veel meer dan wat merels, kauwen, holenduif, houtduif, kool- en pimpelmees en een boomkruiper was het niet. De foto’s van deze soorten vielen mij ook tegen, dus komen niet in dit blog. Maar ondanks dat was het een hele leuke dag. Ik heb mijn spechtenportfolio behoorlijk kunnen vullen en het is altijd leuk om een dagje samen met Dick op stap te zijn. Volgend jaar doen we het gewoon weer en misschien komen dan die havik, sperwer, groene specht en andere wenssoorten in grote getale voor de lens.

Om te bewijzen dat er niet alleen maar gaaien en spechten waren toch nog maar een foto van een merelvrouw. Tot de volgende blog!

merelvrouw

 

 

 

 

9 Reacties

  1. yemrev

    Hoi René.
    Tussen de vakanties door even snel wat blogjes bekijken (en schrijven..). Je laat hier een mooie selectie zien, maar ik wed dat je nog wel 10 van deze blogjes kan maken. Ik ben nu pas toe aan het verwerken van de gigantische hoeveelheid materiaal die dit dagje heeft opgeleverd… zal nog een hele klus worden.
    Volgend jaar wel een andere hut he?

    Groet, Dick

    12 juli 2015 om 21:11

  2. De grote bonte spechten waren wel erg bereidwillig met poseren daar. Wanneer ik al eens een grote bonte specht zien, dan probeert hij meestal aan het zich van mijn camera te ontkomen door rondjes te draaien om een boomstam. Maar dat zat er daar niet in natuurlijk. De foto waarop één van de jongen een hapje krijgt is aandoenlijk mooi.
    Ook de foto’s van de vlaamse gaai mogen gezien worden, vooral die met de weerspiegeling vind ik erg mooi.

    7 juli 2015 om 00:34

  3. Wat heb je ze allemaal goed in je lens weten te vangen.

    5 juli 2015 om 01:00

  4. Mooie vogels zijn het toch de specht, prachtig vastgelegd ook weer die met de weerspiegeling in het water, de slideshow is ook een goed idee zo zie je van alles voorbijkomen. Mooie blog weer ! Gr. Adria

    4 juli 2015 om 19:41

  5. Pracht platen zoals we natuurlijk gewend zijn van jou René.
    Hier geniet ik van.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    4 juli 2015 om 13:53

  6. Ik geniet van elke foto en van elke vogel. Hoop dat ik het ook ooit eens kan beleven.

    3 juli 2015 om 16:51

  7. Het is het net niet helemaal maar de onderbelichte opname bij hard licht bevat toch erg veel sfeer. Ik vindt het altijd mooi als de fotograaf af en toe afwijkt van ” de veilige manier van fotograferen”

    3 juli 2015 om 16:45

  8. Bas

    Ik kan niet kiezen welke ik het mooiste vind ze hebben allemaal zo dr eigen schoonheid.

    3 juli 2015 om 13:55

  9. Hoi René,
    Grote bonte spechten zijn hele mooie vogels die prachtige beelden kunnen opleveren. De onderbelichte bijvoorbeeld vind ook ik heel geslaagd. De gaai is niet zo eenvoudig te fotograferen, zeker niet als je niet in een observatiehut zit. Vooral de foto bij het water met de reflectie vind ik mooi. Origineel idee om een diashow in te passen.
    Groet, Kees

    3 juli 2015 om 12:01

Geef een reactie

