De boomkikker

11 juli 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Er zijn van die dieren die door hun uiterlijk, hun levenswijze of hun zeldzaamheid uitgroeien tot een soort van heilige graal voor de natuurfotograaf. Zo willen ze allemaal de ijsvogel fotograferen, of een das. En als er een zeldzaamheid is gezien storten hele volksstammen zich in de auto en rijden het hele land door. Wie herinnert zich niet de sperweruil in Zwolle in de winter van 2013-2014.

Een ander icoon der Nederlandse natuur is misschien bij het grote publiek minder bekend, maar fotografen met de natuur als onderwerp schijnen hem in hun portfolio te moeten hebben. Ik heb het over de boomkikker (Hyla arborea). Een klein, felgroen kikkertje die zich niet in het water ophoudt, maar in de struiken. Heel zeldzaam in Nederland en omgeven met een soort mystieke aura. Ook omdat iedereen heel geheimzinnig doet over de plekken waar ze zitten. Zo zijn alle meldingen op waarneming.nl vervaagd, zodat je de plek niet precies kunt vinden. Ik heb die opwinding eigenlijk nooit zo begrepen. Meestal zie je ze gefotografeerd op een tak of een blad, waar ze ineengedoken een beetje niets doen. De saaiheid ten top zou je zeggen. Toch voel ook ik die onverklaarbare aantrekkingskracht. Wat zou het zijn? Ik denk dat het feit dat je echt er moeite voor moet doen om hem te vinden een belangrijke reden is. Dat de zoektocht en het uiteindelijke vinden belangrijker is dan de foto die er op volgt.

En dus ga ik vandaag op een queeste naar de boomkikker. En wel in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Dat kan ik rustig prijsgeven zonder de rest van het natuurfotografengilde tegen mij in het harnas te jagen. Het is bekend dat ze zich daar bevinden. En ik kan je zeggen dat het een heel groot gebied is om een kikkertje van een paar centimeter te vinden. Ik heb wel wat inside informatie van collega-fotografen. Dus de zoektocht beperkt zich tot een specifiek gedeelte, maar dat geeft geen enkele garantie.

Op de plek aangekomen begin ik de braamstruiken af te speuren. Daar zitten ze namelijk vaak in. Ik zie veel groen, maar niets dat op een kikker lijkt. Ze zeggen altijd dat als je er één gezien hebt de tweede een stuk makkelijker te vinden is. Maar daar heb ik natuurlijk niets aan nu ik op zoek ben naar nummer één! Ik besluit naar de andere kant van het poeltje te lopen om daar verder te zoeken. Daarbij struikel ik bijna over een graspol met daarin een halfdode braamtak. En dan ……. mijn oog valt op een klein heldergroen klompje. Is dat ….. ? Ja, echt het is een boomkikker! Nou ja, kikkertje, want het is amper een centimeter lang. Net zo kort als mijn zoektocht, die uiteindelijk 15 minuten duurde. Weg mooi verhaal over uren zoeken, zweten, schrammen, wanhoop en doorzettingsvermogen. Met als beloning van zware inspanningen die ene foto. De term queeste kan ook gelijk overboord gekieperd worden.

Maar ja, nu ik hem dan toch zie, ook al is het zonder al te veel moeite, ga ik dan toch maar proberen er wat leuke foto’s uit te halen. Hier is ie dan: mijn allereerste boomkikker(tje):

Mijn eerste boomkikker

Is het geen schatje? Volgens mij moet het nog een jonkie zijn. Volgens de boeken (lees Wikipedia) moet een volwassen exemplaar toch wel enkele centimeters groot zijn. Misschien is dat ook wel de mazzel voor mij. De jeugd is natuurlijk wat actiever dan volwassenen en deze kleine opdonder is geen uitzondering. Al snel zoekt hij het hogerop.

Hogerop

En daar zit je dan. Op een wiebelige stengel met een uitzicht op een mens met een soort van zwart ding voor zijn hoofd. Dan moet je wel even bijkomen van deze klauterpartij.

Op de uitkijk

Het lijkt me niet een al te comfortabele houding en de kikker is het blijkbaar met me eens. Hij springt na een tijdje naar de dikkere bramentak en begint opnieuw aan de weg omhoog.

De weg omhoog

Ik ben natuurlijk erg blij met al deze foto’s, ook al vind ik de strepen die door de achtergrond lopen niet zo mooi. Helaas is dat niet te voorkomen. Het zijn de stengels en takjes die bij hetzelfde bosje horen. Om te laten zien hoe dat er uit ziet onderstaande foto. Niet omdat het een fotografisch hoogstandje is, maar omdat het goed de situatie weergeeft. De boomkikker in zijn habitat zal ik maar zeggen.

Habitat boomkikker

Zie hier maar eens een rustige achtergrond van te maken.

Maar als de kikker op het hoogste punt van de braamtak is beland kan ik tussen de andere takken door toch een hoek vinden waarbij de achtergrond vrij komt. Dat levert dan deze foto op.

boomkikkerhouding

Zo heb ik het graag! Altijd fijn als het model meewerkt.

Maar blijkbaar is deze plek ook niet goed genoeg. Want hij springt van de tak op een grasstengel. Misschien toch geprikt aan een doorn van de braam? Op zo’n grasstengel doet hij me denken aan een polsstokspringer.

Polsstokspringer

Als hij even gaat verzitten en vanuit een andere hoek krijg ik weer een heel ander beeld. Helaas wel weer met strepen op de achtergrond.

Vanaf boven

En met deze foto eindigt mijn project boomkikker. En het is precies gegaan zoals ik het niet verwacht had. Geen lange zoektocht tussen het struikgewas. En een erg actief model. Grappig hoe de natuur altijd weer verrassingen voor je in petto heeft. En dat houdt het natuurlijk erg leuk! Ik kan nu ook zeggen dat ik foto’s heb van de zeldzame, geheimzinnige boomkikker. Zou ik dan nu ook een echte natuurfotograaf zijn????? Oh nee…., ik heb die sperweruil nog niet!!!

22 Reacties

  1. Ondertussen heb ik ook de kans gekregen ze te fotograferen al duurde de zoektocht heel wat langer .Ik vind het zulke leuke beestjes dat ik er in de zomer opnieuw naar op zoek ga.

    31 januari 2016 om 19:23

  2. Leuk verhaal en fraaie beelden van deze bijzondere diersoort.
    Gr.
    Peter Lambrichs

    20 augustus 2015 om 13:09

  3. Wow wat een mazzel had jij om ze zo snel te vinden, en dan ook nog zo lekker meewerkend. Je hebt je kansen geweldig goed benut. De eerste en een na laatste vind ik de mooiste, erg leuk zo aan die spriet, maar vooral vanwege de fijne rustige achtergrond. Dikke complimenten!
    Groet Loes

    24 juli 2015 om 21:57

  4. Mooie foto’s van dit bijzondere beestje

    21 juli 2015 om 13:46

  5. Geweldig!

    20 juli 2015 om 11:27

  6. Jetskefotografie

    Het is mooi dat je een boomkikker hebt gevonden, tevens heb je er een prachtige serie van gemaakt. Met name de boomkikker zichzelf vastklemmend aan de grasspriet vind ik de mooiste.
    Een goed verhaal zet je hier neer. Herkenbaar, tenminste zo hoor ik dat van natuurfotografen. Ik schaar mij niet onder die groep, ik fotografeer in de natuur en dat is iets anders. Amateuristisch. Ik ben wel meerdere jaren op jacht geweest naar de grote vuurvlinder. Deze vlinder komt alleen voor in De Weerribben. Gisteren is het mij gelukt en ik heb een serie geplaatst op mijn weblog.

    19 juli 2015 om 23:52

  7. Pingback: Bijvangst in de AWD | René Vos natuurfotografie

  8. Hoi René. heb weer genoten van je blog het verhaal de beleving , je avontuur als je dan zo’n klein wondertje vind in zo’n korte tijd dit zijn van die bijzondere momenten en dan nog met een prachtige sprekende serie ook op en Top genieten!

    18 juli 2015 om 21:18

  9. Prachtig gekiekt deze mini kikkertjes René.Je had dus geluk er 1 zo vlug te vinden.Ben er ook al eens naar op zoek gegaan maar had geen geluk maar dan blijf tde uitdaging en ik heb geduld..eens komt er wel eens eentje voor de lens.

    16 juli 2015 om 01:19

  10. Prachtig, René, je kunt met deze serie weer een geslaagde missie bijschrijven, ondanks het moeilijke decor staat het boomkikkertje er prachtig op.
    Het is al een jaar of twintig geleden dat ik nog eens boomkikkers heb gezien, maar dat was in Zuidwest Frankrijk. Hier in de buurt heb ik ze nog nooit gezien, ik ben al blij met een doodgewone groene of bruine kikker.

    16 juli 2015 om 00:10

  11. Patries

    Mooi Rene!
    Enne 15 minuten 😳 dat is een recordtijd….en dan ook nog een actief exemplaar. Ook de foto in zijn habitat vind ik juist mooi….iets anders als bijna een stilleven 👍. Kortom Top weer…

    15 juli 2015 om 21:21

  12. Prachtig René. Doorgaans tref je kikkers niet op takken aan maar dit is dan ook een bijzondere soort. In noord Nederland kom je ze volgens mij niet tegen

    15 juli 2015 om 20:38

    • Bij Vledder zit een gebied met boomkikkers Henk. Daar worden zelfs workshops gehouden. Maar dat haalt het plezier van het zoeken en vinden wel weg.

      15 juli 2015 om 20:52

  13. jeetje, René….wat gaaf, ik heb nog nooit een boomkikker in een grasstengel gezien, en ik moet zeggen dat ik hem dan, met de pootjes om het stengeltje geklemd, vele malen leuker vind dan in de ik-ga-zo-slapen-houding op een bramentak. Wat een mooie serie, waarbij ik de poolstokspringer het mooist vind.
    groetjes Ghita

    15 juli 2015 om 18:55

  14. Het is al jaren geleden dat ik boomkikkertjes gezien heb. eigenlijk jammer want het zijn ontzettend leuke beestjes. Foto 2 en 3 zijn mijn favorieten in deze serie maar eigenlijk zijn ze allemaal leuk en vooral mooi.

    15 juli 2015 om 17:01

  15. yemrev

    Ik ken mensen die week in week uit met dezelfde ‘queeste’ bezig zijn, op dezelfde plekjes en dan hooguit met zo’n dul boomkikkertje thuiskomen…;-) Maar zó wil je ze natuurlijk graag voor de lens krijgen. Schitterend! Ik blijf proberen. wie weet morgen…
    Groet, Dick

    15 juli 2015 om 15:40

  16. Hoet doet er niet toe hoe compleet je verzameling foto’s is, René, wat telt is of ze goed zijn of niet. En wat dat betreft laat je ons hier toch maar weer een mooi staaltje zien!

    15 juli 2015 om 13:20

  17. Mooi Blog René, ik woon er om de hoek maar heb dit jaar nog geen gelegenheid gehad om er even te gaan kijken. Wie weet komend weekend! Ik heb me nog wel opgegeven voor een dagje Boomkikkers fotograferen helemaal in ’t verre Drenthe. Ach wat je ver haalt ….. jouw fotoserie vind ik in ieder geval geslaagd. Groetjes

    15 juli 2015 om 11:54

  18. vreemd wereldje met al die geheimzinnigheid. Ondanks de korte zoektocht, toch nog een goed verhaal. En hele mooie foto’s!
    Groetjes Senna

    15 juli 2015 om 10:54

  19. Hoi René,
    Welkom bij de club :-). Je treft het wel dat je zo snel succes had, want het is vaak behoorlijk zoeken. Dit jaar lijken er wat minder te zitten dan vorig jaar, in ieder geval heb ik er dit jaar duidelijk minder gezien. Ik was er ook op 11 juli en heb er ook één gezien. Zo te lezen niet op dezelfde plek als jij. Het blijft hoe dan ook bijzonder om ze te zien, ook al bewegen ze soms tijdenlang niet. Je hebt er in ieder geval een paar mooie platen aan overgehouden.
    Groet, Kees

    15 juli 2015 om 10:29

  20. Yvon

    Super René, ik geniet van al jouw mooie foto’s!

    Vriendelijke groet,

    Yvon van Megen

    15 juli 2015 om 09:24

Geef een reactie

