Ameland – zonsopkomsten

4 augustus 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Dit jaar gingen we naar Ameland op vakantie. Naast de andere vakantie activiteiten ben ik er ook nog een paar keer op uitgetrokken om te fotograferen. Meestal om de zonsopkomst op het strand vast te leggen. Drie keer ben ik ’s ochtends hiervoor vroeg mijn bed uitgegaan. En drie keer was het totaal anders. De eerste keer waren en wolken en een smalle wolkenband in het noordoosten op de plek waar de zon opkwam.

Zonsopkomst Ameland 1

Als de zon nog laag staat worden de structuren in het zand mooi belicht en zijn ze goed te zien op de foto.

Zonsopkomst Ameland 2

Als je recht van boven de ribbels in het zand fotografeert krijg je een abstract plaatje. Het lijkt dan net een satellietfoto van een berglandschap

Zonsopkomst Ameland 3

De tweede keer dat ik er op uit trok was er veel bewolking. Vanuit het westen kwam een buienfront binnen drijven. Op de plek waar de zon op moest komen lag een weer een wolkenband.  Ik was nu op een andere plek, waar het strand heel breed is met voor de kust nog een grote zandbank. Hier kon ik niet verder, want met borden werd gewaarschuwd voor drijfzand. Het lage water zorgde voor een spiegeling toen de zon beven de wolken uitkwam.

Zonsopkomst Ameland 4

De bui vanuit het westen kwam nu snel dichterbij. En opeens ontstond er een regenboog. In combinatie met de donkere wolken en de door de zon beschenen duinen leverde dat een prachtig plaatje op.

Zonsopkomst Ameland 5

Typisch Hollands zomerweer zullen we maar zeggen.

Maar dat het ook anders kan bleek bij poging nummer drie. Deze keer was ik er ruim voor zonsopkomst en de onbewolkte lucht kleurde in prachtige pasteltinten. De tegenstelling met de vorige foto kon niet groter zijn.

Zonsopkomst Ameland 6

En als ik mij omdraaide zag ik de volle maan aan de hemel staan. Het geeft prachtig weer hoe het de sfeer is op de scheidslijn tussen nacht en dag. Ikzelf vind het altijd een heerlijk moment om buiten in de natuur te zijn. De rust en stilte is overweldigend en het is prachtig om de natuur te zien ontwaken.

Zonsopkomst Ameland 7

Tot zover mijn avonturen in de vroege ochtend. In een volgend blog zal ik wat laten zien van de dieren op Ameland. En daar hoefde ik soms het vakantie-appartement niet voor uit. Ook wel eens makkelijk. Het is tenslotte vakantie!

22 Reacties

  1. Ze zijn stuk voor stuk mooi maar de één na laatste is toch mijn favoriete foto, prachtig zulke zachte kleuren, heel erg mooi vastgelegd. Begin september ga ik daar ook een paar dagen heen op vakantie en verheug me er nu al op na het zien van je foto’s, groeten Adria

    14 augustus 2015 om 13:56

  2. Ook deze zien er weer prachtig uit. wel eens overwogen om je landschapsfoto’s te plaatsen in mijn facebook groep https://www.facebook.com/groups/1426373530967912/

    10 augustus 2015 om 15:33

  3. Heel sfeervol en bijzonder mooi neergezet! En tjsa… de zee blijft toch echt mijn favoriet… die vind ik uniek. Groet, Angeniet

    9 augustus 2015 om 20:08

  4. Stuk voor stuk prachtplaten, die de sfeer van het Wad ademen. Mooier en puurder dan aan zee kun je zonsopkomst en -ondergang vrijwel niet meemaken.

    8 augustus 2015 om 12:38

  5. Zeer fraai

    7 augustus 2015 om 17:56

  6. Jetskefotografie

    Zonsopkomst op een waddeneiland kan meer zeker bekoren. Ik wil daar ook wel mijn bed voor uitkomen.
    Mooie serie.

    7 augustus 2015 om 00:04

  7. Mooi zeg, al die verschillende sferen, dat moet genieten geweest zijn, en ik geniet met je mee.
    De foto met de regenboog is wel heel bijzonder, prachtig en spannend licht.
    De foto daaronder is heel zacht en stijlvol.
    Mooi gedaan!

    Groetjes Loes

    6 augustus 2015 om 20:40

  8. Wat een prachtige foto’s, René. Een heerlijke vakantie. Ben benieuwd naar de dieren op je terras.

    5 augustus 2015 om 17:40

  9. Prachtig kleuren- en lijnenspel.

    5 augustus 2015 om 09:13

  10. Erg mooi die foto van “scheidslijn tussen nacht en dag”

    5 augustus 2015 om 07:23

  11. Nel Bekema

    Heel mooi, René!

    4 augustus 2015 om 21:14

  12. silsite

    Bijzonder dat elke ochtend zo’n andere indruk geeft!
    Mooie gefotografeerd!

    4 augustus 2015 om 21:02

  13. Het zijn fraaie Amelandse luchten René

    4 augustus 2015 om 20:38

  14. Wat een mooie serie, en ik ben heel benieuwd wat er nog gaat komen in je volgende blogs, de regenboog en de foto eronder vind ik de allermooiste.
    groetjes Ghita

    4 augustus 2015 om 20:31

  15. Schitterende beelden! Echt fantastisch, toen ik bij de zonsopgang kwam werd ik nog stiller van binnen. Prachtig!

    4 augustus 2015 om 18:09

  16. Allemaal fascinerende foto’s maar de voorlaatste foto met de pasteltinten spreekt mij het meeste aan. Ameland vind ik ook hemels mooi René

    4 augustus 2015 om 13:37

  17. Geen landschap fascinerender dan het Wad. En wat een kleurenpracht!

    Fijne vakantie!

    4 augustus 2015 om 13:16

  18. Tineke Bunte

    Prachtige serie René!

    4 augustus 2015 om 12:48

  19. Hele mooie foto’s! Gaaf dat ze allemaal een andere sfeer hebben.

    Groetjes Senna

    4 augustus 2015 om 12:26

  20. De drie ochtenden hebben allen hun eigen charme … De eerste is een beetje klassiek voor heel veel mensen maar wel heel mooi. De laatste is best bijzonder in zijn kleurenstelling. De tweede vind ik persoonlijk het minst.
    Foto 3 van het gerinkelde zand vind ik het allermooist … Een natuurlijk kunstwerkje waar mooi licht overheen valt.

    4 augustus 2015 om 12:10

  21. yemrev

    Heb je een keer vakantie, ga je wéér vroeg je bed uit. Zo rust je natuurlijk nooit goed uit!
    Maar wél mooie plaatjes, hoor. Vooral die met regenboog en die mooie zachte daarna.
    Het kan aan mij liggen, maar ik heb het idee dat bij #27931 en de laatste foto de horizon niet helemaal recht loopt…
    Groet, Dick

    4 augustus 2015 om 12:09

  22. Wij waren 14 dagen geleden ook op Ameland. Heel herkenbaar ! Prachtfoto’s

    4 augustus 2015 om 11:52

Geef een reactie

