Vlinderexcursie

29 augustus 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Vandaag staat er weer een excursie op het programma van natuurfotografenclub VNF-Nijkerk. Sinds begin dit jaar ben ik lid en dat bevalt me prima. Op de clubavonden is het leuk om met elkaar over foto’s te praten, kennis op te doen en mensen met dezelfde interesse te ontmoeten. En de clubuitjes brengen je op plekken waar je zelf niet zo snel naar toe zou gaan. Deze keer staan de vlinders centraal en gaat de excursie naar een gebied bij Ede. Al vroeg wordt er verzameld om bij zonsopkomst in het gebied te zijn en te kunnen profiteren van het vroege ochtendlicht.

En vroeg is het! Zelfs zo vroeg dat deze wants zijn pyjama nog aan heeft.

Pyjmawants

Even ter info voor de mensen die niet zo thuis zijn in de wantsenwereld: dit diertje heet een pyjamawants. Om het licht van de ochtendzon te pakken hoef ik maar een klein beetje op te schuiven. Het levert gelijk een heel ander beeld op.

Ochtendwants

Zie ik daar nu een klein spinnetje zitten?

Met de groep struinen we het natte gras en de begroeiing af. Maar de vlinders laten zich (nog) niet zien. Welgeteld één vlinder wordt er gevonden. Een klein geaderd witje hangt te drogen aan een takje. Ik denk dat we zo ongeveer allemaal dit model op de foto hebben gezet.

Klein geaderd witje

Dit schiet niet echt op zo. Gelukkig zijn er in zo’n groep altijd mensen met specifieke kennis. Als die als verkenners een ander veldje opzoeken komt al snel het bericht dat het daar een stuk drukker is met onze gevleugelde vriendjes. Dus springen we met zijn allen in de auto en verkassen we naar een veldje een stuk verder op. Het is een prachtig veldje met bloemen, heide, grassen en struiken. Onze voorhoede ligt al gebogen op het veld om een heideblauwtje te fotograferen. Wat is die klein zeg!

Heideblauwtje

Ik zou er ongetwijfeld zo aan voorbij zijn gelopen. Maar er fladdert meer rond. Voor mij werkt het het beste om rustig rond te lopen en als ik een vlinder zie vliegen deze goed in de gaten houden waar hij landt. En dan er naar toe sluipen. Er goed op letten dat je schaduw niet over de vlinder valt. Dan zijn ze gelijk weer gevlogen.

Nog zijn kleintje is de muntvlinder. Hij kleurt mooi met de paarse heide op de achtergrond.

Muntvlinder

Gelukkig zijn er ook wat makkelijker (lees grotere) soorten te vinden. Meestal heb ik een paar pogingen nodig om dichtbij genoeg te komen, maar de aanhouder wint. Zo kan ik deze kleine vuurvlinder fotograferen terwijl hij op een heidetakje zit.

Kleine vuurvlinder

Dat is toch wel het mooist zo op de bloeiende heide. Het is tenslotte nog augustus: de heidemaand bij uitstek. Ik concentreer me nu dan ook op de bloeiende heidepollen. En als je zo gericht aan het zoeken bent zie je steeds meer. Ik zie meerdere hooibeestjes rondfladderen. Gelukkig houden ze niet alleen van hooi, maar ook van heide.

Hooibeestje op heide

Wat mij betreft is de vlinderexcursie een succes. Inmiddels staat de zon al een stuk hoger aan de hemel en wordt het licht erg hard. Het nadeel van een mooie zonnige dag. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat we het boeltje bij elkaar gaan pakken. Maar ik ga nog even achter een klein vlindertje aan. Het is een bruin blauwtje. Een wat afgevlogen exemplaar, maar dat mag de pret niet drukken. Hij gaat mooi zitten op het topje van de heide.

Bruin blauwtje

Langzamerhand verzamelt de groep zich weer. Iedereen was uitgespreid over het veld. Ik ben erg benieuwd wat voor foto’s we te zien krijgen op de eerstvolgende clubavond. En hoe iedereen zijn eigen kijk en visie heeft losgelaten op dit onderwerp. Ik maak nog een laatste foto. Een hooibeestje zit voor een mooie achtergrond. Het halfwazige bloemetje geeft voor mij net wat extra’s aan deze foto.

Hooibeestje met bloem

En hiermee eindigt de excursie. Jammer dat we niet echt gebruik konden maken van de dauw, maar uiteindelijk kwam alles toch nog goed. Over een maand is het volgende uitstapje: het Waterloopbos met zijn paddenstoelen. Maar eerst nog even nagenieten van de vlinders!

11 Reacties

  1. Leuk
    je verhaal te lezen en te genieten van de zeer mooie foto’s

    15 september 2015 om 00:21

  2. Dat mag je toch weer een geslaagde fotosessie noemen. Zoveel verschillende vlinders heb ik hier dit jaar zeker op één dag niet bijeen weten te sprokkelen. Ook de foto’s van de pyjamawants spreken tot de verbeeldding, want dat is weer zo’n soort die ik hier nog nooit heb aangetroffen.

    13 september 2015 om 23:38

  3. Wat leuk, zo’n natuurfotografieclub, lijkt me heel interessant en leerzaam. En dan ook nog eens van die leuke uitstapjes. Mooie beelden, dan wel geen dauw, maar wel heel fijn licht.

    Groet Loes

    4 september 2015 om 13:18

  4. Het pyamawantsje is toch wel één van de mooiste in zijn soort René. Vooral foto 2 spreekt me aan met het tegenlicht

    3 september 2015 om 20:54

  5. Heel fraaie serie, je kan het er aan zien dat je ervan genoten hebt. Al je foto’s stralen dit uit. Ik hou van fotografie die met hart en ziel is gemaakt, dat geeft altijd net dat tikkeltje extra ! De 2de foto van die wants is heel bijzonder, je voelt de zon er echt in spelen , die warme zomer kleuren… heel fraai !

    3 september 2015 om 15:09

  6. ’s Morgens vroeg op pad gaan levert de ene keer veel meer op dan de andere. Jij mag echter niet klagen. De 2e foto van de wants vind ik beduidend mooier dan de 1e, veel warmer en sfeervoller. De muntvlinder springt er ook uit, vooral omdat het zo moeilijk is een mooie foto te maken van zo’n minivlinder. Tenslotte vind ik de kleine vuurvlinder en het hooibeestje in de hei heel mooi geworden.
    Groet, Kees

    3 september 2015 om 14:07

  7. schitterende foto’s

    2 september 2015 om 14:03

  8. Hooibeestjes zijn nogal schuw is mijn ervaring, ik krijg ze niet vaak te pakken terwijl ze zo’n guitig peper en zout kleurig kopje hebben. Lijkt me leuk, zo’n fotoclubje … hoewel ik meestal meer zie als ik alleen op pad ga.
    Leuke serie!

    2 september 2015 om 12:43

  9. mooie struinserie!

    2 september 2015 om 11:31

  10. Een pyjamawants. 😀 Altijd genieten van jouw blogs en ik steek er nog eens wat van op.

    2 september 2015 om 09:46

  11. Kan geloven dat je daar van genoten hebt.Zou zo mijn schoenen aantrekken en op pad gaan.mooi sfeervolle foto’s en je hebt best nog veel vlinders gespot.

    2 september 2015 om 09:31

Geef een reactie

