Paddo tijd

26 september 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Na een rustige periode wat fotografie betreft heb ik eindelijk weer wat tijd om in deze mooie hobby te steken. En net als een paar weken geleden ga ik op pad met leden van de natuurfotografenclub VNF-Nijkerk. Deze keer gaan we op zoek naar paddenstoelen in het Waterloopbos bij Kraggenburg in de Noordoostpolder. Volgens de kenners een mekka voor de paddenstoel.

Als ik als laatste aankom duiken we gelijk het bos in. En al snel struikelen we over de vele soorten paddenstoelen. Iedereen gaat lekker aan de gang met zijn eigen modellen. Ik richt me eerst op het kleine spul

Duo

Ik ben geen paddo-expert, maar denk te weten dat dit dwergwieltjes zijn. En er zijn er heel veel van. Allemaal groeiend op een blaadje. Kun je voorstellen hoe klein ze zijn. Maar prachtige modelletjes om mee te werken. En dus steek ik nog even tijd in dit groepje. Goed lettend op de bokehcirkels in de achtergrond probeer ik een mooie compositie te maken. Uiteindelijk levert dat deze foto op.

Dwergwieltjes

De rest van de groep is inmiddels verder het bos ingetrokken. Ik ga ze achterna en vind ze terug op een plek met grote vliegenzwammen. Voor mij toch wel de Koning de Zwammen.

Koningsgroepje

De achtergrond is de weerspiegeling van het bos in de vijver. En er staan er nog veel meer! Ik zoek een mooie eenling uit en probeer ook nu weer een mooie achtergrond te creëren. Iedereen mag zelf beoordelen of dat gelukt is.

Eenling

Wat een prachtige juweeltjes zijn het toch. Ik kan er geen genoeg van krijgen en blijf foto’s maken. Er zijn ook zo veel mogelijkheden om ze in beeld te brengen. Hier nogmaals een groepje.

Groepje vliegenzwammen

En om het af te leren nog een eenling die aan de voet van een boom staat, met weer de vijver als achtergrond.

Amanita muscaria

Omdat overmaat schaadt laat ik het hierbij. Met tegenzin loop ik verder. Maar wie weet wat we verder nog tegenkomen in dit prachtige paddenstoelenbos. Het is leuk om te zien hoe iedereen om zijn/haar eigen manier bezig is. De één wordt helemaal enthousiast als hij een zeldzame soort ziet en de ander maakt de soort niet uit, als er maar een mooie foto van te maken is. En dan zijn er ook nog mensen die gewoon lekker aan het fotograferen zijn en genieten van de natuur. En genieten doe ik zeker. En ondertussen probeer ik die perfecte foto te maken. Niet dat dat gaat lukken, maar het streven is er altijd.

Er is zoveel te zien in het bos dat het soms moeilijk is om een exemplaar uit te kiezen. Maar als ik een klein rodekoolzwammetje zie staan is de keus snel gemaakt. Dat vind ik ook van die leuke, fotogenieke zwammetjes.

rodekoolzwam

Zoals gezegd: er staan er genoeg, maar het is de kunst net dat zwammetje te vinden die op een mooi plekje staat. Dus veel getuur naar de grond, afgebroken takken en omgevallen stammen. En dan vind je soms van die kleine diamantjes zoals deze.

Amethistzwam

Dan struikel ik weer over een stukje met allemaal dwergwieltjes. Die had ik natuurlijk al, maar ik zie een leuk groepje op een blad staan. Voor de foto leg ik het blad even op de brugleuning. Zo krijg ik een mooiere achtergrond. En ik hoef niet op mijn buik op de grond te liggen.

Schemerlampjes

De ochtend loopt al bijna ten einde en het is tijd langzamerhand weer richting de parkeerplaats te gaan. Maar ondertussen let ik natuurlijk goed op of ik nog iets leuks zie staan. Een onbekende paddenstoel staat een beetje in een donker hoekje. Zo krijg je gelijk een heel andere sfeer in je foto. Het heeft wel iets.

paddo

Ik heb hierbij de flitser van mijn camera gebruikt. Om minder hard licht te krijgen doe ik er één velletje van een papieren zakdoekje voor.

Als ik weer langs de vliegenzwammen loop zie ik een exemplaar met een omhoog gekrulde rand. Ik zie er een mogelijkheid tot een wat meer abstracte benadering van een paddenstoel in.

Detail vliegenzwam

Het lijkt me een mooie afsluiter van deze ochtend. Ik heb weer genoten en ben benieuwd wat de anderen voor resultaten hebben. Dat zullen we vast nog wel zien op de volgende clubavond.

13 Reacties

  1. Een zalig mooie serie met enkele uitblinkers. Foto nr 1 is voor mij echt de mooiste qua vormgeving, sfeer en wondermooi licht, de laatste wint het op vlak van compositie. Bij andere foto’s voel ik de fragiliteit van de plantjes… Heel mooi !

    6 oktober 2015 om 10:52

  2. Heel erg mooi en dan vooral de dwergwieltjes (had er nog nooit van gehoord) zijn mooie, fragiele paddestoeltjes die je prachtig hebt vastgelegd. Ook de rodekoolzwam is favoriet van mij, zo mooi van kleur ! De laatste foto (vliegenzwam) is helemaal top, heel apart zo.
    Groeten Adria

    5 oktober 2015 om 20:30

  3. Een schitterende serie René! Jouw volle en heldere kleuren, en mooie contrasten vallen me iedere keer weer op, erg mooi. Het gekke is echter dat ik zelf toch steeds weer kies voor zachtere tinten en minder contrast.
    Alle foto’s spreken me aan, maar de eerste heeft bij mij een streepje voor, fijne evenwichtige compo en heel mooi gebruik gemaakt van het licht.

    Groetjes Loes

    5 oktober 2015 om 08:23

  4. Die dwergwieltjes kende ik niet van naam, leuk om te weten! Je hebt weer een fraaie serie neergezet! Hartelijke groet, Angeniet

    4 oktober 2015 om 08:58

  5. Hoi René,
    De twee eerste foto’s van de dwergwieltjes vind ik heel mooi geworden, net als de rodekoolzwammetjes. Van de vliegenzwammen vind ik de laatste van de serie het mooist. De allerlaatste foto is een mooie afsluiter. Er is niks met de andere foto’s maar deze spreken er voor mij uit.
    Groet, Kees

    2 oktober 2015 om 15:48

  6. Mooie serie weer, René, je hebt je duidelijk weer lekker kunnen uitleven. Vooral de eerste twee foto’s zijn prachtplaten.

    2 oktober 2015 om 12:39

  7. yemrev

    Leuke serie om het paddoseizoen mee te openen. De vliegenzwammen vind ik persoonlijk wat minder, maar de dwergwieltjes (vooral de eerste) zijn erg fraai, evenals de rodekoolzwammetjes. Het inflitsen begrijp ik niet helemaal, maar de truc met het zakdoekje is wel leuk gevonden. De laatste foto van de vliegenzwam is heel geslaagd, weer eens een andere invalshoek.
    Groet, Dick

    1 oktober 2015 om 20:37

  8. ceesvg

    Wat zijn ze mooi.l

    1 oktober 2015 om 15:51

  9. Mooi gedaan, je genieten zie je in de beelden terug.

    1 oktober 2015 om 09:05

  10. bas

    geweldig je hebt heel wat meer soorten gezien dan wij en ze ook heel mooi in beeld gebracht.

    1 oktober 2015 om 08:52

  11. Schitterende reeks vol natuurschoon.

    1 oktober 2015 om 00:14

  12. Leuk als foto’s je aan het lachen maken, de eerste soort vind ik erg grappig paddenstoeltje. Leuk gefotografeerd, sowieso maak je hele mooie foto’s. Top!

    30 september 2015 om 21:28

  13. Bij foto 4 vindt ik het fel oplichtende en onrustige achtergrondgroen teveel aandacht van de paddestoel wegtrekken. Foto 1 vindt ik erg mooi in al z’n fragiliteit maar ook de zilvren randjes rondom het stammetje in foto 7 kan me erg bekoren. Mooie serie

    30 september 2015 om 19:03

Geef een reactie

