Mistig

4 oktober 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Je hebt van die oktoberochtenden dat de nevel boven de plassen zweeft, verlicht door een waterig zonnetje. Ideale omstandigheden voor de natuurfotograaf! Ik hoop vandaag op die omstandigheden. Ik krijg echter iets meer dan ik gewenst heb: dikke mist beperkt het zicht tot zo’n 100 meter. Maar niet getreurd, ik ga er gewoon lekker op uit.

Ik ga vandaag naar de Stille Kern in het Horsterwold bij Zeewolde. Het is al weer een tijd geleden dat ik er was en er is de afgelopen jaren flink gewerkt aan natuurverbetering. Nu wil dat niet zeggen dat het mooier wordt, maar dat zullen we wel zien. Hoewel dat nu nog lastig is met die dikke mistdeken.

Mistig

Ik vind het altijd heerlijk om rond te lopen in een mistig landschap. Het is dan vaak heel stil en je hebt het gevoel dat je alleen op de wereld bent. Even ontsnappen aan het gedoe van alledag. Af en toe wordt de stilte verbroken door overvliegende ganzen of een eikel die van de boom op de grond valt. Maar al die geluiden accentueren de stilte alleen maar.

Ik loop eerst een rondje om de oude plas. Hopelijk trek de mist straks op en kan ik het nieuwe gedeelte verkennen. Water en mist is een goede combinatie, dus genoeg mogelijkheden om foto’s te maken.

Mistpaaltjes

Her en der zie ik paddenstoelen groeien, maar vandaag laat ik die even voor wat ze zijn. Ik wil me concentreren op de landschappen. Ik kom aan het eind van de plas. Een mooie plek om even uit te rusten. Ik geniet van het uitzicht, hoewel het zicht beperkt is.

Eind van de plas

Dit is toch genieten!?

Ik loop terug langs de andere kant, maar daar is toch een stuk minder te zien. Of de foto’s beginnen steeds meer op elkaar te lijken. Op een gegeven moment ben je wel klaar met mist-water-riet. Als ik bijna terug ben bij de uitkijkheuvel waar ik gestart ben, zie ik dat een groepje bomen al wat herfstkleuren begint te krijgen. Nu is het altijd lastig om de kleuren mooi over te laten komen in deze omstandigheden, maar ik doe toch een poging.

Mistige herfstkleuren

Nu ik weer op het beginpunt ben is het tijd om het nieuwe gedeelte te verkennen. Het zicht is nog steeds beperkt, maar we zien wel wat we tegenkomen. Ook hier zijn nu plassen uitgegraven en zijn bomen gekapt. Dat lijkt een beetje een trend aan het worden want ik zie dat op meer plaatsen. Het water geeft ook hier weer mogelijkheden om te fotograferen. Deze boom staat aan de andere kant en zijn silhouet wordt weerspiegeld in het stille water.

Mistsilhouet

Zoals je ziet is er niet veel te zien van het nieuwe gebied. Daarvoor moet ik nog eens terug komen op een dag met wat beter zicht. Maar de eerste indruk is zeker niet slecht! Ik blijf het water volgen, ook om niet te verdwalen. Echt verdwalen kan in Nederland volgens mij niet, maar even de verkeerde kant op lopen kan je wel een uurtje extra kosten om weer bij de auto komen.

Het begint warempel iets op te klaren! En ook de kleuren komen terug in het landschap. De groene algen geven extra kleur aan onderstaande foto.

Algenplas

Het zicht wordt nu snel beter, maar voor mij is de ochtend afgelopen. Tijd om weer op huis aan te gaan. Ik heb genoten en gemerkt dat “slechte” weersomstandigheden om te fotograferen niet bestaan. Je accepteert het weer van het moment en maakt er het beste van. Maar volgende keer hoop ik toch iets meer te kunnen zien van dit prachtige gebied.

11 Reacties

  1. Mist is altijd zo’n heerlijke sfeer om te fotograferen, alles is zo anders en zoveel meer verstild. Prachtig weergegeven! Groet, Angeniet

    21 oktober 2015 om 21:42

  2. Je foto’s zijn het bewijs dat minder meer kan zijn.
    Het mystieke sfeertje van mist is heel mooi, en de stilte die ik voel bij je foto’s… zalig gewoon !

    20 oktober 2015 om 20:30

  3. De mist geeft een mooi sfeertje René en de herfstkleuren zijn altijd mooi om te zien.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    9 oktober 2015 om 20:05

  4. Het valt niet mee onder deze omstandigheden aansprekende foto’s te maken. Ik geef zelf de voorkeur aan de combinatie van mist en zon. De foto van de boom die reflecteert in het water vind ik de mooiste.
    Groet, Kees

    9 oktober 2015 om 17:30

  5. En zo kan je genieten van elk weertype als fotograaf ! Hele mooie foto’s zitten er weer tussen , de boom met het silhouet in het water vind ik toch wel bijzonder mooi, het heeft iets mystieks, gr. Adria

    9 oktober 2015 om 16:52

  6. Inderdaad slecht weer bestaat niet. Zo zijn alle weersomstandigheden fotogeniek op een andere manier. Foto 1 en 5 zijn mijn favorieten.

    8 oktober 2015 om 13:12

  7. Heerlijk om in zo’n mistig sfeertje een tijdje rond te struinen. Veel dikker had de mist ook niet moeten zijn, want dan blijft er geen enkele diepte over in je foto’s. De mooiste momenten doen zich vaak voor als het zonnetje voorzichtig door mist heen probeert te prikken.

    8 oktober 2015 om 12:12

  8. yemrev

    Ja, heerlijk is dat. Dat kleine wereldje en die stilte. Precies zoals je het beschrijft. Ik had het twee dagen eerder in de AWD, helaas slechts van korte duur. En het levert ook nog eens mooie mistieke plaatjes op! De voorlaatste vind ik het mooiste van deze serie. Is het zwart-wit of lijkt het maar zo?

    Groet, Dick
    (NB: er zit een vlekje op je sensor!)

    7 oktober 2015 om 23:21

    • Ja, heerlijk hè? De één na laatste is inderdaad in zwart-wit. En bedankt voor je scherpe blik. Ik heb het vlekje even weggepoetst.

      7 oktober 2015 om 23:45

  9. Wat mist maakt het landschap geheimzinnig en het is inderdaad dan net of alles in een net gevangen zit .Men voelt de stilte.Mooi beelden.

    7 oktober 2015 om 21:33

  10. Prachtplaten René !!

    7 oktober 2015 om 20:34

Geef een reactie

