Het bos in: bospaden

8 november 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Zoals ik mijn vorige blog al geschreven heb, ben ik al een aantal keren het bos in geweest deze herfst. Mijn focus lag dan steeds op de paddenstoelen. Een heerlijk onderwerp om te fotograferen. De herfst loopt nu toch wel snel naar het einde toe. De eerste kale bomen verschijnen langs de wegen en ook in het bos zijn de meeste bladeren al gevallen. En dus ga ik nog eens het bos in om de herfstkleuren te fotograferen. Ik heb me vandaag een opdracht meegegeven: geen paddenstoelen, maar het bos zelf fotograferen. Dat lijkt niet zo lastig, maar ik weet van te voren al dat schijn bedriegt. Het gezegde “door de bomen het bos niet meer zien” geldt zeker voor ondergetekende fotograaf. Het is een kunst om uit de wirwar van takken en stammen een mooi beeld te destilleren. Een leuke uitdaging dus.

Ik ben net na zonsopkomst in het Leuvenumse Bos. Op de weg er naar toe zie ik nevelslierten en laaghangende mistvelden boven de akkers. Dat belooft wat. Ik zie de zonnestralen al door het bos vallen. Maar als ik in het bos ben is de zon nog nergens te bekennen. Ik loop eerst wat rond om wat inspiratie op te doen. Hier en daar maak ik wat foto. Meestal duurt het even voordat ik er in kom. Maar van lieverlee kom ik in de juiste modus en ben ik lekker aan het fotograferen. En ondertussen genieten van de prachtige omgeving niet te vergeten!

Ik maak gedurende deze ochtend te veel foto’s om in één blog kwijt te kunnen. Dus is dit deel 1 van een dubbelblog. Ik zal eerst foto’s laten zien die ik maakte van paden en lanen. Altijd een dankbaar onderwerp in een bos, waarmee je een mooie diepte in je foto’s kan brengen.

Bospad

Hetzelfde plekje heb ik ook nog als staand formaat gefotografeerd. Om nog meer nadruk te leggen op de hoogte van de bomen.

Bospad staand

Zoals je ziet is het nog vrij mistig in het bos. En het lukt de zon niet om er doorheen te prikken. De zogenaamde zonneharpen of jacobsladders blijven dan ook achterwege. Maar sfeer is er genoeg! En op dit vroege tijdstip nog heerlijk rustig. Ik wandel dus het pad af en na elke bocht doemt er weer een nieuw mystiek uitzicht op.

Mystiek bos

Dit soort feeërieke foto’s zijn precies wat ik voor ogen heb. Ik experimenteer ook wat met beweging in het beeld, maar de uitkomsten kunnen mij niet bekoren. Er zijn anderen die dat veel beter kunnen. Na een tijdje kom ik op een breder pad met een fietspad ernaast. De kleine paaltjes geven hier wat extra’s aan het beeld.

Fietspad

En als je de ander kant opkijkt zie je dit. Ik blijf even staan om te genieten.  Zo af en toe moet je gewoon even de camera ter zijde leggen en alleen maar om je heen kijken, ruiken en voelen.

herfstbos met pad

Ik ben nu niet meer de enige die geniet. Wandelaars, hondenuitlaters en mountainbikers nemen langzamerhand het bos in bezit. En zo geniet iedereen op zijn eigen manier van deze heerlijke omgeving. Ik loop al weer langzaam richting de parkeerplaats. Zonder haast, want dat past niet bij deze sfeer en omgeving.  Ik kom langs het begin van de Poolseweg. Die het bos doorsnijdt en van Hierden naar Leuvenum loopt.

Poolseweg

Het is een prachtige ochtend geworden. Ook al is de door mij gewenste zon achterwege gebleven. Maar misschien juist daardoor heb ik deze sfeerbeelden kunnen vastleggen. Ik sluit af met een foto waarbij de herfstkleuren de boventoon voeren.

Leuvenumse herfstkleuren

In deel 2 zal ik de rest van de foto’s van vandaag laten zien. De Leuvenumse beek zal hierin zeker een rol spelen en ik zal me wat meer richten op de bomen. Zonder het bos uit het oog te verliezen. Wordt vervolgt …….

 

13 Reacties

  1. Een heel leuke oefening die je heerlijk dromerige plaatjes schenkt. Het bos zo in de mist geeft een zalig sfeertje vind ik, het nijgt naat sprookjes. Echts iets voor dichters en dromers 🙂 Mijn eerlijke mening: Om de mist nog dat tikkeltje extra mysterie te geven, zou ik de hooglichten iets verminderen. Voor de rest mag ik graag genieten van de sfeer die je schept.

    16 november 2015 om 13:42

  2. Prachtig al die kleuren van de herfst, mooie foto’s René.
    Als ik heel eerlijk ben vind ik ze wel iets aan de lichte kant ;-))
    Groetjes Tinie

    14 november 2015 om 15:57

  3. De sfeer heb je goed te pakken met deze beelden. Alleen de geuren en geluiden ontbreken nog. Mountainbikers, honden, luidruchtige wandelaars, ze zijn blijkbaar onvermijdelijk maar wel hinderlijk.
    Groet, Kees

    13 november 2015 om 13:26

  4. Fraaie sfeerbeelden René. Grote klasse

    12 november 2015 om 20:18

  5. yemrev

    Mooie plaatjes. Jammer dat je niet een mountainbiker hebt vastgelegd. Al was het maar op één foto. Dat voegt zóveel toe… :p

    Groet, Dick

    12 november 2015 om 19:25

  6. Nevel in het bos is toch mazzelen voor de sfeer. Je hebt het schitterend vastgelegd. Gelukkig ben je niet vergeten ook te genieten van de geuren en de rust … Totdat die mountainbikers ten tonele verschenen. Persoonlijk vind ik dat heel vervelend.

    12 november 2015 om 11:37

  7. Wat een heerlijke blog vol herfst. Echt mooie sfeervolle foto’s.
    groetjes Ghita

    11 november 2015 om 22:13

  8. A3 Bijker

    stuk voor stuk prachtplaten René

    11 november 2015 om 19:00

  9. Een lekker mistig bos, heerlijk om daar ’s morgens vroeg rond te struinen. Leuk om al die bekende paadjes en lanen terug te zien in je blog, je hebt ze prachtig vastgelegd met een mooi sfeertje en in zacht licht gehouden wat prettig kijkt. Ik ben heel benieuwd naar je volgende blog met o.a. de Leuvenumsebeek. Groeten Adria

    11 november 2015 om 18:31

  10. Heel mooi!

    11 november 2015 om 13:26

  11. Hemels mooi met een sliert van geheimzinnigheid René

    11 november 2015 om 11:20

  12. Hillechien

    ik vind het mooie herfstige sfeerfoto’s

    11 november 2015 om 09:15

  13. Heel mooi, René

    11 november 2015 om 08:43

Geef een reactie

