Het bos in: beek en bomen

15 november 2015 ***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

In mijn vorige blog heb ik het mij gemakkelijk gemaakt. Door paden en lanen in het bos te fotograferen krijg je al snel een mooie compositie en diepte in je foto. Maar het fotograferen van de bomen zelf is een stuk lastiger. In dit blog zal ik een poging wagen. Daarnaast speelt in dit bos de Leuvenumse Beek een belangrijke rol. En die rol zal zij ook in dit blog vervullen.

Zoals gezegd was ik rond zonsopkomst al in het bos. Het licht is dan nog koel en geeft een blauwige gloed aan het landschap. Dat is goed te zien op de eerste foto. Een beetje sinister sfeertje zo met de mist en het stille water van de beek.

Het donkere bos

In bovenstaande foto heeft de beek de rol van een bospad op zich genomen. Dus is de volgende uitdaging om een interessante foto te maken van alleen maar bomen. Ik heb er voor gekozen de bosbodem buiten beeld te houden om een rustiger beeld te krijgen. De herfsttak moet de foto net dat beetje extra geven.

Herfsttak beukenbos

De zon, ondanks dat hij niet door de mist komt, klimt toch hoger en het licht veranderd van kleur en wordt warmer. Ik maak nogmaals eenzelfde soort foto, nu met de grond in beeld.

Mistig herfstbos met tak

Ik laat de bomen even met rust en wandel rustig langs de door het bos stromende beek. Her en der zie ik werkzaamheden en een infobordje geeft duidelijkheid. De oevers van de beek worden verlaagd, zodat gedeeltes van het bos nu en dan overstromen. Ook is er zand in de beek gebracht om ondieptes te creëren en zullen rechtgetrokken gedeeltes weer teruggebracht worden naar de natuurlijke loop. Dit alles om de natuurwaarden te vergroten en te versterken. Of de theorie overeenkomst met de praktijk zal moeten blijken. Wat al wel te zien is, is dat de beek op een aantal plaatsen een stuk breder is.

Leuvenumse beek in de herfst

Er ontstaan zelfs een soort van vijvers. Dit geeft weer leuke mogelijkheden voor foto’s met spiegelingen. Hieronder een voorbeeld daarvan.

Beekspiegeling

Hierna verlaat ik het beekdal om langzamerhand terug te keren naar het startpunt. Ik kom langs een stuk bos waar een aantal lariksen staan. Deze naaldbomen laten in de herfst, in tegenstelling tot sparren en dennen, hun naalden vallen. Ze kleuren dan ook prachtig geel. Samen met het rood van de struiken die er omheen staan levert dat een kleurrijk geheel op.

Kleurrijk

Op de terugweg kom ik langs de rand van het Hulshorsterzand. Hier staan meer dennen en het jonge berkje steekt prachtig af de donkere naaldbomen. Met deze foto eindigt mijn laatste herfstblog. Ik hoop dat ik een beetje geslaagd ben met het in beeld brengen van het bos. En dat je door de bomen het bos nog ziet. Ik vond het een leuke uitdaging en ben niet ontevreden over het resultaat. Alhoewel ik nog genoeg ruimte zie om één en ander te verbeteren.

Herfstberkje

12 Reacties

  1. Mooie serie van het bos in herfstsfeer, René, ik ga vooral voor de eerste en de vijfde foto.
    Bosfotografie blijft mooi, maar ook moeilijk. Onder de juiste (licht)omstandigheden wil het me nog wel eens lukken, maar het is ook veelvuldig gebeurd dat ik met alleen maar ‘rommelige’ foto’s thuis kom.

    3 december 2015 om 15:12

  2. De natuur is nog steeds een bron van inspiratie… je bos-foto’s zijn heel genietbaar. Vooral de spiegelingen in het rimpelloze water heb je mooi kunnen weergeven, Je verstaat de kunst om de rust en de vrede die een bos uitstraalt in je foto’s weer te geven. Groetjes van Dirk

    25 november 2015 om 16:51

  3. Al zwervend door de natuur ervaart iedereen de herfst op zijn eigen manier, maar de sfeer en de kleuren zijn wel een gemeenschappelijke factor. De sfeer pakken is een kunst. Uit jouw foto’s komt de sfeer heel mooi over.
    Groet, Kees

    19 november 2015 om 11:36

  4. sfeervol en heel mooi!

    19 november 2015 om 09:59

  5. Prachtige foto’s!

    18 november 2015 om 22:41

  6. Naar je foto’s kijken was van het begin tot het einde genieten René

    18 november 2015 om 11:36

  7. Dat zijn hele fijne herfstplaatjes René. De eerste 2 foto’s vind ik de mooisten zonder daarbij de anderen te kort te willen doen.

    18 november 2015 om 08:39

  8. Mooi gedaan René. Ik ga met Henk mee!

    17 november 2015 om 21:19

  9. Fraaie serie René. Voor mij zijn de eerste en de laatste foto de mooiste

    17 november 2015 om 19:35

  10. De tweede foto met herfsttak is idd erg mooi zo zonder de bosbodem, mooi sfeertje en grappig zoals je de kleuren van de foto’s ziet veranderen van blauw naar een warme gloed. De lariksen daar springen gewoon in het oog met de goudkleurige naalden, ben eigenlijk wel benieuwd hoelang die eraan blijven hangen, misschien zijn ze na vanavond wel verdwenen met de storm. Nu weet ik ook waarom er zoveel stukken onder water staan, het wordt er alleen maar mooier van, ik neem nooit de moeite om de bordjes te lezen……..Groeten Adria

    17 november 2015 om 19:29

  11. Mystiek is het juiste woord bij foto 1 en wat mij betreft ook meteen de mooiste. Maar de spiegelingen in het water bij de anderen zijn ook gaaf!

    17 november 2015 om 16:58

  12. Prachtige foto’s, bij het eerste droge, heldere weer ga ik het bos in. Je inspireert me. Dank je wel.

    17 november 2015 om 12:59

Geef een reactie

