Jaaroverzicht 2015

31 december 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

De laatste dag van het jaar. Het traditionele moment om terug te kijken wat er het afgelopen jaar gebeurt is en je verwachtingen uit te spreken over het komende jaar. En om van elke maand van dit jaar een foto te kiezen die ik de mooiste vind. Eigenlijk een onmogelijke taak, omdat je dan foto’s en belevenissen moet wegstrepen die je dierbaar zijn.

In 2015 heb ik weer een aantal foto’s kunnen verkopen via mijn webshop bij werkaandemuur. Ook aan websites heb ik een aantal foto’s kunnen leveren. Heel leuk was het om een aantal foto’s in het magazine van het Flevolandschap te zien staan, waaronder de coverfoto. En ook de publicatie van mijn foto in het blad Roots was een hoogtepuntje. Helaas heb ik dit jaar ook de andere kant van de medaille leren kennen: het ongevraagd gebruiken van je foto’s op websites. En niet bij één of andere vage site, maar gewoon bij grote Nederlandse bedrijven. De reactie is vaak: sorry, had niet mogen gebeuren, is niet de bedoeling en we zullen de foto verwijderen. Het kost even wat moeite en tijd, maar toch heb ik een aantal keren een (kleine) vergoeding gekregen.

Wat natuurlijk ook niet onvermeld mag blijven is dat ik lid ben geworden van een fotoclub: VNF-Nijkerk. Een natuurfotografenclub met leuke en enthousiaste fotografen van allerlei niveau’s en interesses. Inspirerend en ik hoop er nog veel te leren de komende jaren. Tijdens de jaarlijkse fotowedstrijd mocht ik twee prijsjes naar huis nemen.

Al met al een heel leuk jaar met veel mooie fotomomenten die ik, zoals gezegd, niet allemaal in dit overzicht kwijt kan. Maar ik ben er toch in geslaagd om voor elke maand een winnende foto te kiezen. Hier komen ze:

januari

Wisent portret

Eén van de weinige dagen met sneeuw. In het natuurpark Lelystad kon ik dit portret van een wisent maken. Het kleine beetje sneeuw op zijn kop en de wat afwijkende uitsnede maken voor mij dit een favoriete foto.

februari

Roodborst OVP

Voordat ik naar de pestvogels in Lelystad ging, liep ik eerst nog even een rondje door de Oostvaardersplassen. Dit roodborstje huppelde steeds voor me uit. Plat op de grond liggend kon ik bovenstaande foto maken. Een mooi voorbeeld hoe een “gewone” soort een prachtige foto kan opleveren. En de pestvogels? Die waren gevlogen en lieten zich niet meer zien.

maart

Mooi op een tak

Maar een maand later was het wel raak. In Zandvoort was een groep pestvogels erg honkvast en ik zal mijn eerste ontmoeting met deze prachtige vogels niet snel vergeten. Het was even wennen om midden in een woonwijk te fotograferen, maar de resultaten waren prachtig.

april

Ochtendsfeer

Mijn eerste uitje met de fotoclub ging naar de kievitsbloemen. We waren er al vroeg en ik kon gebruik maken van de dauw en het vroege ochtendlicht om een aantal mooie sfeerbeelden te maken.

mei

Landing 2

Natuurlijk ben ik ook dit jaar een paar keer naar de ijsvogels geweest. Het plan om een landende ijsvogel te fotograferen lukte wonderwel en leverde onder andere bovenstaande foto op. Misschien wel mijn mooiste ijsvogelfoto tot nu toe. Ik ben er in ieder geval erg blij mee.

juni

Vlaamse eekhoorn

In juni stond het jaarlijkse foto-uitje met Dick op het programma. Deze keer gingen we naar één van de hutten van Glenn Vermeersch. Het aantal vogelsoorten viel wat tegen, maar het eekhoorntje maakte veel goed.

juli

Mijn eerste boomkikker

Hij stond al een tijd op mijn verlanglijstje: de boomkikker. In juli kwam ik dit exemplaar tegen in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Het was een jonkie en lekker actief. Ik vind het mooi dat ie niet op een bramentak zit, maar aan een grasstengel hangt.

augustus

Zonsopkomst Ameland 6

Augustus is de vakantiemaand. Dit jaar waren we op Ameland. Een aantal keren ben ik vroeg opgestaan om de zonsopkomst vanaf het strand mee te maken. Elke keer was weer compleet anders. De mooiste foto vind ik deze. Minimalistisch en met mooie pasteltinten.

september

Ontmoeting

Deze foto heeft nog niet op mijn blog gestaan. Ik was met mijn dochter op bronstsafari in de Oostvaardersplassen. Eigenlijk viel het erg tegen: geen bronst nog en de herten bleven op grote afstand. Alleen de ontmoeting met de koniks leverden wat foto’s op. Maar daarvoor hoef je niet met een excursie mee. Dus geen blogje hierover gemaakt, maar deze foto verdient zeker een plek bij de mooiste foto’s van 2015.

oktober

Porseleinzwam van onderen

Oktober was voor mij, zoals elk jaar eigenlijk, paddenstoelenmaand. Ik heb veel foto’s van allerlei soorten gemaakt. Maar degene die er voor mij bovenuit steekt is deze detailopname van een porseleinzwam.

november

Mystiek bos

In november was de herfst op zijn hoogtepunt. Helaas had ik niet veel tijd en ben ik maar één keer op pad geweest met de camera. Maar dat was wel een prachtige ochtend in een mistig Leuvenumse Bos.

december

Aan de slootkant

Traditioneel is ook december een rustige maand voor wat betreft fotografie. Hoogtepunt was zeker mijn bezoek aan de velduilen bij Zevenbergen. Samen trouwens met de rest van de natuurfotografen in Nederland. Maar dat mocht de pret niet drukken. Ondanks het ontbreken van vliegbeelden heb ik genoten van deze ochtend.

Als ik deze serie zo bekijk zie ik veel heldere, kleurrijke beelden. Mijn eigen stijl? Ik ben er niet zo mee bezig tijdens het fotograferen, maar het valt me nu op. En dat het lekker divers is: landschap, vogels, zoogdieren en macro. En dat is ook wat ik zo leuk vind. Die afwisseling zal zeker blijven. Al met al ben ik erg tevreden over het afgelopen jaar. Ik heb een aantal dingen/soorten voor het eerst mogen zien en fotograferen en, dat is het belangrijkste, heb genoten van het in de natuur zijn.

Vooruitkijkend naar 2016 ben ik van plan het iets anders aan te pakken. Ik ga proberen per maand een onderwerp of gebied te kiezen om daar een aantal keren naar toe te gaan. Tot nu toe waren het steeds korte uitjes en je moet dan maar net het moment tegenkomen. En het geeft een zekere rust om niet elke week iets nieuws te moeten bedenken. Gevolg is wel dat ik wat minder blogs zal schrijven. Maar de speciale uitjes zullen niet helemaal verdwijnen. De fotoclub zal weer een aantal excursies plannen, het uitje met Dick staat al weer in de agenda en tijdens de vakantie zal er ongetwijfeld ook gefotografeerd worden.

Tot slot wil ik iedereen bedanken voor de belangstelling voor mijn blog en de reacties, kritieken en tips. Dat wordt zeer gewaardeerd!

26 Reacties

  1. Pingback: De grote grazers van de OVP | René Vos natuurfotografie

  2. Absolutely beautiful set of photos!!! Love all of them but the favorite is March and April. Bye. Kamila

    21 januari 2016 om 12:59

  3. Hoi René,

    Ook jij de beste wensen voor 2016!

    Mooi jaaroverzicht laat je zien. De foto’s van de wisent, ijsvogel, eekhoorn en het mistige herfstbos zijn mijn favorieten. Ben benieuwd naar je nieuwe aanpak. Ook al worden dat minder blogs.

    Geniet ervan, zo vaak het kan 🙂

    Gr, Carl

    9 januari 2016 om 13:36

  4. Prachtig overzicht Rene.
    Hopelijk heb je dit jaar weer de kans om zoveel moois te fotograferen.
    Groetjes Tinie

    7 januari 2016 om 14:14

  5. Zo dat is een mooie eindejaarsserie, stuk voor stuk zijn ze echt heel erg mooi maar het eekhoorntje, de foto van Ameland (less is more) en natuurlijk (voor mij als paardenliefhebber) de Konikspaarden, de lichaamstaal is zo duidelijk te zien en de kleuren heb je heel mooi gehouden, ik hoop ook in dit jaar weer veel foto’s van je te mogen zien, gr. Adria

    6 januari 2016 om 19:53

  6. Tof! Zeker die foto van de paddestoel in oktober!!

    6 januari 2016 om 18:56

  7. Een prachtige en gevarieerde serie, René.
    Bijzonder, de uitsnede van de wisent – werkt sterk. Ook de koniks vind ik top vanwege de compositie. De zonsopkomst op Ameland spreekt me ook erg aan – met grasjes? > maakt wel de foto.
    Voor 2016 wens ik jou het allerbeste en veel fotoplezier.
    Hartelijke groet, Corrie

    4 januari 2016 om 23:35

  8. Allereerst mijn beste wensen voor 2016, en vooral een goede gezondheid.
    Je foto selectie uit 2015 is echt schitterend, je kan er wat van, amai ni !
    Dikke proficiat !

    4 januari 2016 om 10:58

  9. Wat een prachtige foto’s allemaal, heel erg mooi.

    3 januari 2016 om 11:31

  10. Schitterend overzicht René

    3 januari 2016 om 00:59

  11. Dat is een heel mooie selectie van 2015 op je blog. Ik heb er met veel plezier naar gekeken, zoals ik altijd graag bij jou langskom en even mag blijven genieten.
    Ik wil je hartelijk danken en je een ontzettend goed jaar wensen!
    Groet, Dianne

    2 januari 2016 om 18:40

  12. Gea

    Prachtig zijn ze! Ook je vertelwijze vind ik erg goed! Veel succes in het nieuwe jaar, en ik ga weer meegenieten! Groet Gea

    2 januari 2016 om 16:37

  13. Mooi overzicht, de wisent van januari is een van mijn persoonlijke favorieten, prachtig portret en juist door deze uitsnede anders dan de meeste foto’s en daarom zo leuk.
    Het herfstbos en de pestvogel zijn mijn nummer 2 en 3 , ook geweldige foto’s, zonder de rest tekort te doen, want de hele serie is prachtig.
    groetjes Ghita

    2 januari 2016 om 14:11

  14. Ook al reageer ik weinig, ik geniet wel degelijk van je foto’s en vind het altijd leuk om te zien wat anderen zoal in het jaar gedaan hebben. Bij jou beelden valt me op, naast dat ze heel mooi en verzorgd zijn, dat we qua onderwerpskeuze aardig op één lijn zitten (goeie smaak! 😀 ) en blijkbaar zelfs af en toe op dezelfde plekken vertoeven…grappig 😉

    Ik wens je nog héél veel meer van dit moois en alle goeds voor 2016!

    PS. Top trouwens dat je de helaas zo gebruikelijke diefstal van beelden met succes aanpakt!

    Grtz,
    Roeselien

    2 januari 2016 om 13:40

  15. Ook voor jou een gelukkig 2016 gewenst, René. Dank voor je altijd weer prachtige fotoseries. Het is steeds een feestje om je beelden te zien.

    2 januari 2016 om 12:37

  16. Mooie foto’s heb je gemaakt dit jaar. Vooral van die kikker is prachtig. 🙂

    2 januari 2016 om 12:11

  17. Je hebt een boeiend overzicht neergezet die zo duidelijk jouw manier van fotograferen laat zien. Petje af! De konikpaarden… die steekt er voor mij bovenuit! Bijzonder mooi en heel sfeervol. Wat overigens niets afdoet aan je andere foto’s! Fijn *foto*jaar gewenst, René!

    2 januari 2016 om 08:48

  18. Schitterend overzicht van jouw top 2015!!

    2 januari 2016 om 00:14

  19. Een heel gelukkig en gezond nieuwjaar, René. Hopelijk lukt het ook in 2016 weer om veel mooie foto’s te maken, zodat je ons over een jaar opnieuw zo’n prachtig jaaroverzicht kunt voorschotelen.

    1 januari 2016 om 22:52

  20. Hoi René,
    Om te beginnen wil ik jou en je familie alle goeds toewensen voor 2016.
    In het overzicht dat je laat zien spat de kwaliteit er vanaf. Het is heel divers en weerspiegelt een aantal bijzondere momenten die je hebt beleefd. Van macro tot landschap laat je hier knap werk zien. Het was een plezier om alles te bekijken. De foto van Ameland is schitterend en wat mij betreft de mooiste.
    Groet, Kees

    1 januari 2016 om 19:25

  21. Uit de vele schitterende foto’s heb je de toppers weten uit te pikken en dat is natuurlijk echt genieten om die nog eens terug te zien. De pestvogel springt er (nog steeds) uit voor mij en de foto op Ameland is prachtig.

    1 januari 2016 om 16:35

  22. Hallo René,

    Een schitterend jaaroverzicht. Lekker divers. Bij mij is het meer een vogel jaaroverzicht geworden.

    De kwaliteit in je foto’s spat er van af!

    Ga vooral zo door, dan kan ik lekker blijven genieten van je foto’s en natuurmomenten in de Nederlandse natuur.

    Beste (foto)wensen voor 2016!

    Remco

    1 januari 2016 om 13:07

  23. yemrev

    Hoi René,
    Goed om te zien dat de vlaamse eekhoorn bij jou wel het jaaroverzicht heeft gehaald. Hij stond bij mij ook hoog op de lijst, maar ja: keuzes, keuzes…. Verder inderdaad een fraai en kleurrijk overzicht van 2015 en als ik hier ook weer keuzes moet maken, dan vind ik de boomkikker en de amelandse zonsopkomst er net iets bovenuiit springen, maar veel scheelt het niet.
    Rest me nog je het allerbeste toe te wensen voor 2016, veel mooie foto’s weer en vooral een goede gezondheid. Ik verheug me alweer op ons aanstaande uitje.
    Groet, Dick

    1 januari 2016 om 12:15

  24. Ik ga niet kiezen René. De foto’s zijn allemaal van grote klasse. andere kant van het verhaal is natuurlijk ook dat je jezelf rot mag schamen als je in één jaar tijd geen 12 mooie platen op je weblog krijgt 🙂 Het ga je verder goed en hoop nog veel mooie natuuropnames van jou te zien René

    1 januari 2016 om 11:39

  25. Hoi René, allereerst de allerbeste wensen voor een gelukkig en gezond 2016!
    Getuige dit jaaroverzicht mag je tevreden terugblikken op een geslaagd fotojaar. Het is een prachtige gevarieerde serie geworden, en inderdaad, helder en kleurrijk, erg mooi!
    Het zal jou niet verbazen dat van al dit moois de Kievitsbloem bij mij heel hoog scoort, heerlijk sprankelend plaatje, maar ook het minimalistische Ameland kan mij zeer bekoren.
    Je bent goed bezig, dat 2016 je ook veel moois mag brengen….
    Ben erg benieuwd of je projectmatige aanpak gaat lukken, succes ermee!

    Groet Loes

    1 januari 2016 om 09:42

Geef een reactie

