Vlinders

7 september 2016

***Voor een grotere en scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Naast de libellen in het vorige blog ben ik de afgelopen maanden ook een paar keer op vlinderjacht geweest. Zowel in Almere als op vakantie in Oostenrijk kwam ik deze vrolijke fladderaars tegen. In dit blog een impressie van deze ontmoetingen.

Als eerste de vlinders in het Oostvaardersbos. In de winter een schuilplaats voor edelherten en in de zomer een gewilde plek voor veel soorten vlinders. Op een open plek met veel distels vliegen heel wat soorten rond. Ik was op een warme dag  tegen het middaguur. Lastig, omdat de vlinders dan steeds rondvliegen en hard zonlicht. Ik maak er maar het beste van.

Atalanta

Hierboven de gehakkelde Aurelia. Eén van de mooiste vlinders van Nederland.

Ik weet niet of het door de vele distels komt, maar de distelvlinder is hier de meest voorkomende soort. Ik probeer er wat dichter op te kruipen voor een portretje.

distelvlinder

En ook vanaf de andere kant is het een lust voor het oog. Ondanks dat het al een wat ouder exemplaar is. Afgevlogen noemen ze dat in de lepidopterologie. Ja, dat woord moest je nog eens nalezen hè! Het is de studie van de vlinders. En iemand die dat gestudeerd heeft is dus een lepidopteroloog. Niet dat ik daar in de verste verte ook maar in de buurt kom, maar vlinders vind ik wel heel mooi om te fotograferen.

Distelvlinder

Een andere vlinder die je hier veel ziet is de atalanta. Bij deze moest ik recht tegen de zon in fotograferen. Maar dat is niet erg. Het levert een sfeervol plaatje op.

Atalanta

Tot zo ver even de vlinders in Almere.

Tijdens de zomervakantie stonden we twee weken op een camping in Oostenrijk. Het weer was erg wisselvallig: van 30° C tot sneeuw en onweersbuien. En een nachttemperatuur van enkele graden boven nul. Niet echt ideaal vlinderweer. Toch heb ik op mijn wandeltochtjes nog wel wat vlinders gezien. Niet veel soorten, maar wel een paar hele mooie!

Zo beleefde ik de primeur: een ontmoeting met de Grote Parelmoervlinder. Niet dat ik hem ter plekke al kon benoemen, maar dat maakt niet uit. Er waren er twee, waarvan ééntje wel even wilde gaan zitten voor een foto.

Grote parelmoervlinder

Ik dacht in eerste instantie te maken te hebben met een Keizersmantel. Dus niet. Maar die kwam ik een aantal dagen later toch nog tegen.

keizersmantel

Een lastig individu: hij bleef maar rondfladderen en het stilzitten duurde steeds maar heel kort. Veel foto’s dus van lege bloemen. Maar toch heb ik hem nog een keer te pakken.

keizersmantel

Ik vind het mooi hoe het zonlicht door zijn vleugels schijnt. Veel meer leverde de vakantie niet op wat vlinders betreft.

Terug in Almere ben ik nog een keer naar de Oostvaardersbos geweest. Nog steeds vlogen er veel vlinders. Opvallend veel Witjes en Atalanta’s. Geen grote aantal foto’s die dag gemaakt, maar wel één waar ik erg blij mee ben. Deze foto zat al een tijdje in mijn hoofd: een vliegende vlinder!

vliegend witje

Het is trouwens een Klein Geaderd Witje. Natuurlijk kun je heel veel foto’s weggooien als je hier mee bezig bent, maar de voldoening als er eentje wel scherp is vergoed veel.

Eén ding valt me op: alle vlinders, op één na, zitten op een distel. Een heel belangrijke plant dus voor de vlinderpopulatie! Tot zo ver mijn vlinderfoto’s van de zomer van 2016. Een wisselvallige zomer, die al aardig op haar laatste benen loopt. Dus op naar de herfst en nieuwe fotokansen en onderwerpen.

10 Reacties

  1. yemrev

    Wel een goed idee, zo’n verzamelblogje over vlinders. Misschien doe ik dat ook nog wel eens, maar dat zal dan wel van de winter worden. De grote parelmoer is een prachtige foto en waarneming en uiteraard de prijswinnende atalanta is erg fraai. Jammer dat je niet aan architectuur doet (ivm met de 3e prijs)! Een vliegende vlinder (of libel mag ook) is een grote uitdaging die ook nog op m ijn lijstje staat.
    Groet, Dick

    24 september 2016 om 17:46

  2. Hoi René,
    Vlinders zijn geen gemakkelijk maar wel een uitdagend onderwerp. Jij hebt hier een paar mooie soorten te pakken, bovendien staan ze er goed op. De laatste in het bijzonder vind ik knap.
    Groet, Kees

    13 september 2016 om 09:08

  3. Mooie vlindervaria, de distelvlinder met tegenlicht vind ik een geweldige foto. En gaaf zeg, die grote parelmoervlinder, die heb ik nog nooit gezien.
    groetjes Ghita

    10 september 2016 om 17:13

  4. De vierde foto is voor mij favoriet, een fraaie opname met mooie bokeh! Groet, Angeniet

    8 september 2016 om 20:23

  5. En die ene andere zit op Koninginnenkruid. Ook heel geliefd bij insecten. Het vliegend witje is een hele gave foto Renee.

    7 september 2016 om 20:59

  6. Een mooie serie waarbij je vooral mijn bewondering krijgt voor de laatste foto. Perfect

    7 september 2016 om 19:27

  7. Wow.. prachtige foto’s!

    7 september 2016 om 11:57

  8. Prachtige foto’s en vlinders kunnen me ook altijd bekoren

    7 september 2016 om 11:11

  9. Hillechien

    Heel mooie foto’s vooral die laatste is een echte beauty

    7 september 2016 om 11:02

  10. Zeer mooie foto’s van diverse vlinders. Ja de distel is een geliefde plaats voor vlinders en ook de vlinderstruik.

    7 september 2016 om 10:42

Geef een reactie

