Jaaroverzicht 2016

31 december 2016

***Voor een grotere en scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Het jaar is weer voorbij en eerlijk gezegd ben ik er blij om. Het was een jaar waarin niet alles gelopen is hoe je het van te voren zou bedenken. Vooral het feit dat mijn gezondheid vanuit het niets een gevoelige tik kreeg is van grote invloed geweest. Ook op fotografie gebied. Maar intussen heb ik dat achter me gelaten en kijk ik met een positieve blik naar 2017. Maar eerst kijken we nog even terug naar 2016.

Gelukkig was het niet alleen maar kommer en kwel. Zo zijn er weer een aantal foto’s van mij in verschillende bladen verschenen en staat er, voor het eerst, een foto van mij in de Roots agenda. Ook een paar kleine prijsjes mogen ontvangen bij fotowedstrijden en, als klap op de vuurpijl, verkozen tot “fotograaf van het jaar” bij de fotoclub VNF-Nijkerk. Verder heb ik ook weer een aantal foto’s via mijn webshop verkocht en mocht ik voor de eigenaren van een vakantiehuisje in België mijn eerste “rapportage” maken.

Maar nu heb ik wel genoeg schouderklopjes aan mezelf uitgedeeld. Tijd voor de foto’s!

januari

edelhert duo portret

In januari een aantal keren naar de Oostvaardersplassen geweest. Dit duo-portret vind ik de mooiste van deze maand. Het feit  dat het op vijf minuten fietsen vanaf mijn huis is, maakt het voor mij nog specialer.

februari

Rietgors Arkemheen

Ik heb lang getwijfeld of ik mijn eerste steenuiltje als foto van de maand zou uitkiezen of deze rietgors. Uiteindelijk gekozen voor de mooie achtergrond en het licht in deze foto. De foto is gemaakt in de polder Arkemheen bij Nijkerk.

maart

strekoefening

In maart ben ik begonnen aan mijn ijsvogelproject. Ik heb min of meer op twee nestplekken een paartje kunnen volgen. Hoewel de visoverdracht en de paring nog steeds op mijn wensenlijstje staan, was het een hele leuke ervaring om hier langere tijd mee bezig te zijn.

april

Meeuw-engel

Kan een doodgewone meeuw foto van de maand worden? Ja zeker, in ieder geval bij mij wel! De foto is genomen tijdens een excursie van de fotoclub bij de zuidpier van IJmuiden.

mei

Jonge zwaan

Met deze foto van een jonge zwaan bij ons in de wijk ben ik erg blij. Vanaf het moment dat het zwanenpaar ging broeden fietste ik op weg naar het station bijna dagelijks even langs om te kijken hoe het ging. Op moederdag kwamen er vijf kleintjes uit het ei.

juni

Juffer op libel

Geen moeite om deze maand mijn favoriet uit te zoeken. Een “once-in-a-liftime” moment met de uitsluipende libel en het lantaarntje dat op bezoek kwam.

juli

Weidebeekjuffer met klaver

Ook in juli een foto van een libelachtige. En nog wel de mooiste juffer van Nederland: de weidebeekjuffer. Samen met mijn zus Heleen een ochtendje op pad bij de Kromme Vecht bij Bunnik.

augustus

Parnassia

Deze foto heeft nooit in een blog gestaan, maar is voor mij toch de mooiste van augustus. Op vakantie in Oostenrijk kwam ik een veld tegen met daarin Parnassia. Een prachtig onderwerp, vooral als de dauwdruppels op de achtergrond meewerken voor een mooie bokeh.

september

Geelbuikvuurpad

Ook de foto van september is gemaakt op een excursie van VNF-Nijkerk. In de tuin van Edo van Uchelen kon ik deze geelbuikvuurpad fotograferen onder water.

oktober

Paddo in de nacht

Mijn workshop bij Andrea Gulickx leverde naast nieuwe inzichten en inspiratie ook bovenstaande foto op. Voor mij de foto van de maand oktober.

november

Lampje in het donkere bos

Het paddenstoelenseizoen was laat dit jaar, dus waren er in november nog genoeg te vinden. Dit kleine exemplaar kon ik vastleggen in Lage Vuursche.

december

Op de valreep dan toch nog een landschapsfoto in het jaaroverzicht. En nog een winterlandschap ook. Begin december heb ik gebruik kunnen maken van een paar koude dagen en nachten.

Kijkend naar deze serie zie ik in het begin van het jaar veel vogels, die gaande weg worden vervangen door macrofoto’s. Ik denk dat mijn hart toch steeds meer bij de macrofotografie komt te liggen. Komend jaar zal macro weer een grote plek innemen bij mijn fotografische uitstapjes. En wil ik me verder ontwikkelen op het gebied van de landschapsfotografie. Vandaar dat het wel leuk is dat ik het jaaroverzicht afsluit met een landschap.

Ik wil iedereen bedanken die gereageerd heeft op mijn blogs. Het aantal blogs is een stuk minder geworden dan de afgelopen jaren en ook reageer ik zelf minder op andere blogs. Het kost me gewoon veel te veel tijd om alles bij te houden. Misschien ga ik mijn website wel omvormen naar soort van fotogalerij. Maar er zal altijd een plekje gereserveerd blijven voor mijn blogs. Bloggen is dus zeker geen aflopende zaak. Ik zal volgend jaar vast elke maand wel een blogje schrijven en verheug me al weer op alle leuke reacties die ik krijg.

Tot slot wil ik al mijn volgers een fantastisch jaar wensen. Bedankt voor alle opmerkingen en reacties.

19 Reacties

  1. Super mooi overzicht René Grts en een goede gezonheid voor het nieuwe jaar Grts

    10 januari 2017 om 12:20

  2. Super mooie foto’s René, ik krijg meteen zin om de natuur in te gaan. Ik wens je een foto-fantastisch en vooral gezond 2017. Groetjes

    3 januari 2017 om 09:10

  3. Stuk voor stuk toppers, René. Wat een mooi jaaroverzicht.
    Voor 2017 wens ik jou veel gezondheid en veel mooie fotomomenten.
    Hartelijke groet, Corrie

    2 januari 2017 om 23:45

  4. Miepsan

    Allereerst een mooi en gezond 2017 toegewenst. Wat een super mooie foto’s, om helemaal blij van te worden.

    2 januari 2017 om 19:55

  5. Hoi René,
    Dit overzicht weerspiegelt mooi waar je mee bezig bent geweest. Knap macrowerk bijvoorbeeld. Met vogelfotografie laat je ook al prachtige beelden zien. Geen verrassing zal het voor je zijn dat het “supertrio” ook bij mij het meest in de smaak valt.

    Ik wens je voor 2017 een goede gezondheid en veel geluk toe. Succes en plezier met fotograferen. Bovendien bedankt voor de bezoekjes aan mijn blog en jouw reacties.
    Groet, Kees

    2 januari 2017 om 14:16

  6. Knap van je dat je uit een hele maand er eentje kunt uitpikken. Dat is voor mij niet te doen maar ja, mijn hoogtepunten liggen ook altijd in de zomermaanden met alle macro’s.
    Je hebt er prachtige platen uitgepikt, die meeuw … de parnassia. De tripple libellenfoto is misschien niet de mooiste maar wel de meest speciale uit de serie wat mij betreft.

    Ik wens je een heel mooi 2017 met veel bijzondere momenten.

    1 januari 2017 om 21:40

  7. Hoi René, Een heel mooi overzicht! Stuk voor stuk prachtige foto. Vooral de foto van juni vind ik heel erg bijzonder
    Groetjes Senna

    1 januari 2017 om 20:12

  8. Hoi René,

    Ook jij laat hier een prachtig jaaroverzicht zien. Mooi gevarieerde foto’s. Natuurlijk springt die top foto van die uitsluipende libel er tussen uit zo’n “Once in a lifetime shot”, maar de rest is ook van zéér hoog niveau. Blijf vooral lekker je eigen ding doen, wat prachtige foto’s maken dat kan je.

    Hopelijk brengt 2017 je in betere tijden qua gezondheid, zodat je meer tijd over hebt om lekker naar buiten te gaan.

    Ik blijf je fotowerk in ieder geval volgen…ook al reageer ik niet op elk blog.

    Gr,
    Remco

    1 januari 2017 om 17:30

  9. Een fraaie serie platen René en leuk dat er van allerlei kanten belangstelling is voor jouw foto’s. Dat streelt toch je ego en is altijd leuk.
    Veel geluk en gezondheid toegewenst in het nieuwe jaar.

    Groet,
    René

    1 januari 2017 om 16:08

  10. Prachtig. Prachtig, prachtig, prachtig!
    En een gezond een succesvol 2017 gewenst!

    1 januari 2017 om 16:02

  11. Hoi René, ik wens je allereerst een voorspoedig en gelukkig 2017 en dat het vooral met je gezondheid maar beter mag gaan. Natuurlijk wens ik je ook mooie foto- en natuurmomenten.
    Je jaaroverzicht toont een prachtige gevarieerde selectie uit jouw werk, de ene foto nog mooier dan de ander, waarbij de maanden mei, juni en juli mijn favorieten zijn.
    maar daarmee doe ik de rest eigenlijk te kort.

    Groet Loes

    1 januari 2017 om 15:21

  12. Een mooi overzicht waarbij ik wat langer bleef kijken naar de meeuw en het zwaantje daaronder, dit soort foto’s spreken mij aan,ze zijn anders dan de standaard registrerende vogel foto’s,mooi met dat wit (high key?) bij de meeuw. Ook de onderwatersalamander is top en de blik van het voorste edelhert op de januari foto heb je prachtig te pakken.
    Voor jou ook een goed 2017, met weer veel fotografische uitdagingen
    groetjes Ghita

    1 januari 2017 om 14:33

  13. Anke

    Prachtig René! Benieuwd naar alle mooie beelden die je in 2017 weer met ons gaat delen.

    1 januari 2017 om 12:36

  14. Als een ander het niet doet moet je jezelf maar complimenteren René 🙂 Ik kan zeker genieten van dit soort foto’s al weet je dat ik zelf geen natuurfotograaf ben. En wat ik natuurlijk ook zie is dat je op dit gebied met kop en schouders boven het gemiddelde uitsteekt. Gewoon lekker zo doorgaan in 2017

    1 januari 2017 om 12:03

  15. yemrev

    Een mooi overzicht van wat je allemaal op fotografiegebied hebt uitgespookt het afgelopen jaar, en dat ondanks de problemen met je gezondheid. Ik wil geen keuze maken, maar de twee high-key vogelplaatjes springen er toch wel uit. En verder niets ten nadele van de andere, hoor. De kwaliteit van je foto’s zal in 2017 wel vooruitspringen met – als ik het goed begrepen heb – een nieuwe FF spiegelreflex. Ben benieuwd. We zien het wel ergens verschijnen.
    Een voorspoedig en vooral gezond en fotorijk 2017 voor jou en de rest van de familie en we moeten binnenkort maar weer eens nadenken over een dagje fotohut. Groetjes, Dick

    1 januari 2017 om 11:39

  16. Schouderklopjes geven aan jezelf mag hoor, je hebt het verdiend, stuk voor stuk laat je mooie foto’s zien, een jaar waar je best trots op mag zijn.

    Groetjes Von

    1 januari 2017 om 11:05

  17. Je hebt er een heel fraai jaaroverzicht van gemaakt, René. Het was geen straf om al dat moois nog eens voorbij te zien komen.
    Vanuit Fryslân “Folle lok, seine en sûnens tawinske”.
    Oftewel: een gelukkig nieuwjaar in goede gezondheid gewenst!

    1 januari 2017 om 02:01

  18. p

    Ik ben het eens. Een heel mooi jaaroverzicht. Een fijn rustmoment in deze tijd.

    1 januari 2017 om 01:43

  19. Een heel mooi jaaroverzicht René

    1 januari 2017 om 01:00

Geef een reactie

