Terugblik 2011

1 januari 2012

Een nieuw jaar is begonnen! Een mooi moment om even terug te kijken op het vorige. In 2011 ben ik begonnen met deze blog. Eerst als vaag idee: moet ik niet iets doen met mijn foto’s, iets van een eigen site? Na een tijdje rondgekeken te hebben en info verzamelen besloot ik een m.b.v. wordpress een fotoblog op te zetten. Zag er wel een beetje tegenop, maar uiteindelijk viel het 100% mee. De site was eigenlijk in twee avonden gemaakt en het toevoegen van nieuwe berichten is een eitje.

Ook heb ik mijn foto apparatuur kunnen updaten in 2011. Mijn Nikon D40 heb ik ingeruild voor een D7000 en ik heb een (tweedehands) Nikkor 300mm F4 lens kunnen aanschaffen. Daarnaast nog een goed statief. Als natuurfotograaf wil je natuurlijk altijd meer en mooier en verder (aantal mm’s). Maar ik ben nu eigenlijk erg tevreden met mijn spullen. Alleen een 1,4 converter staat nog op mijn verlanglijstje. Die zal er wel komen in 2012. Daarna ga ik maar eens sparen voor een 400 of 500 mm objectief, maar dat zal zeker een meerjarenplan worden.

Dan nu de foto’s. Welke is de mooiste, de technisch beste, het mooiste natuurmoment? Onmogelijk om te zeggen! Bij elke foto heb je een gevoel, een herbeleving van het moment of gewoon de trots dat je zo’n mooie foto hebt gemaakt. Toch wil ik proberen om per categorie één foto te selecteren die om één van voorgaande redenen speciaal voor mij is.

1. Landschappen

Beukenlaan

Deze foto is genomen bij het Fochteloërveen. Vooral de kleuren en de diepte in de foto vind ik mooi. Een typische herfstfoto, waarbij ik de bosgeur nog kan ruiken als ik naar deze foto kijk.

2. Vogels

Fitis

Een erg moeilijke keuze, ook omdat ik er veel gemaakt heb. De meest voor de hand liggende keuze zou een foto van de ijsvogel zijn geweest. Die heb ik voor het eerst gezien dit jaar en ook diverse keren mogen vastleggen. Maar juist deze foto van een fitis spreekt mij het meeste aan: een simpel vogeltje, die niet erg opvalt, maar in deze foto staat hij er prachtig op. Ook over de sfeer die de foto uitstraalt ben ik erg tevreden.

3. Zoogdieren

In het hoge gras

Ook in deze categorie wint de sfeer het van het onderwerp. Een vos of een bever zijn op zich veel mooiere dieren om te kunnen fotograferen. En zul je niet zo vaak tegenkomen als deze schotse hooglander. Toch vind ik dit de mooiste foto van een zoogdier die ik in 20111 gemaakt hebt. In de vroege ochtend, met wat nevel en zo tussen het hoge gras levert dat een sfeervolle plaat op.

4. Macro

De ontmoeting

In 2011 voor het eerst serieus met macrofotografie bezig geweest. Een erg leuke tak van sport. In deze foto spreekt vooral de interactie tussen de twee dieren mij aan. De kever lijkt zich af te vragen wat die dikke rups aan het doen is en of het veilig is om te blijven zitten.

5. Bloemen

Klaproos

Deze foto wordt vooral gemaakt door het tegenlicht. Daardoor lijkt het klaproosje nog teerder dan het al is. Ook deze foto is gemaakt vroeg in de ochtend als het licht op zijn mooist is.

6. Paddenstoelen

Boleetje

Een eenvoudige foto, more is less zeggen ze dan. De setting van dit ieniemini paddenstoeltje in het mos vind ik erg leuk.

Als ik nu zo mijn favorieten op een rijtje zie, lijkt het er toch op dat sfeer in de foto’s mijn belangrijkste criterium is of ik een foto een topper vind. Een simpele registratie van een bijzonder dier, hoe prachtig ook, spreekt mij dus toch minder aan dan een sfeervolle foto van een ‘gewone’ soort. Eigenlijk best wel leuk om daar zo achter te komen!

Ik hoop in 2012 door te gaan op dezelfde voet en nog veel sfeervolle foto’s te mogen maken. Iedereen bedankt die in 2011 interesse getoond heeft in mijn foto’s en site. Het is een stimulans geweest om verder te gaan met deze prachtige hobby. De vele opmerkingen hebben er ook toe bijgedragen dat deze site en mijn foto’s mooier zijn geworden. Graag zie ik jullie ook in 2012 hier of ergens anders weer eens terug!

9 Reacties

  1. Hoi Rene,
    Wat een een mooi blog heb je, met prachtige foto’s. Ik ga hier zeker vaak terug komen om je blog en website te bekijken.

    Gr Cees

    4 januari 2012 om 20:31

    • Bedankt Cees voor je complimenten. Ik ga binnenkort ook even op jouw blog kijken.

      Gr. René

      4 januari 2012 om 20:39

  2. Je bent knap bezig geweest in 2011! Prachtige foto’s! Stuk voor stuk…
    Nog de beste wensen voor 2012!

    4 januari 2012 om 14:14

    • Dank je wel Daisy voor je vriendelijke woorden. Dat wordt zeker op prijs gesteld. En ook voor jou veel goeds in 2012 natuurlijk.

      Gr. René

      4 januari 2012 om 20:38

  3. Hallo René,
    Wat een prachtige serie foto’s!
    Ze zijn allemaal geweldig mooi maar mijn hart gaat uit naar de klaproos… wat een beauty!
    Ik heb sinds kort ook een D7000 en ben er ontzettend blij mee (ingeruild voor de D80).
    Ik zal zeker vaker je weblog bezoeken 🙂

    Groet, Gonne-Marieke
    (mennoG)

    3 januari 2012 om 20:54

    • Dank je voor je reactie en je complimenten Gonne-Marieke. De D7000 is inderdaad een prachtig toestel.

      Gr. René

      3 januari 2012 om 21:44

  4. Hallo René,

    Stuk voor stuk hele mooie foto’s waar je best heel erg trots op mag zijn!
    Ook ik ben aan het sparen voor het grotere werk. Helaas begint dat bij de € 5.000,- dus moet ik nog een tijdje flink door sparen.
    Zoals op facebook al gezegd hoop ik dat ook jij (en ik ook) een hoop “yes”-momenten mag beleven dit jaar, dat geeft zo’n heerlijke kick ;-)!
    Misschien komen we elkaar wel eens tegen, maar ja hoe weet je dan van elkaar dat je het bent?
    Anders moeten we eens wat afspreken (als jij dat tenminste ook wilt).
    Afgelopen vrijdag mee geweest met een excursie naar de Amsterdamse Waterleidingduinen om vogels te kijken. Goh, ik was echt onder de indruk van het aantal soorten dat we gezien hebben! Wel leuk om eens een begeleider mee te hebben die er echt alles van af weet, ik dacht dat ik al best veel wist, maar nu begon ik me toch best een beetje klein te voelen.

    2 januari 2012 om 11:20

  5. Hallo René,

    De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.

    hele fraaie reeks foto’s laat je hier zien, waarbij de sfeer heel mooi en goed overkomt. Dat probeer ik ook in de meeste gevallen zo duidelijk mogelijk over te brengen. Met je nieuwe aanwinsten kan je alleen nog maar mooiere foto’s maken. Ook ik heb een teleconverter 1.4 op mijn verlanglijstje staan. Ik ga dan ook voor de Kenko, want die schijnt net iets beter te zijn dan de Nikon.

    Nog een gezond en gelukkig 2012

    1 januari 2012 om 17:47

    • Dank je Remco voor je reactie.

      Ik twijfel nog tussen de Kenko en de Nikkor. Deze week maar even naar de winkel om wat testshots te maken.

      Ook voor jou de beste wensen voor 2012 en dat het maar een fotorijk jaar mag worden.

      Gr. René

      1 januari 2012 om 21:30

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.