Hagedisjes

12 april 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Het belooft vandaag een mooie dag te worden. Ik ben dit weekend op familiebezoek in Drenthe en heb op zondagochtend een paar uurtjes om te fotograferen. Ik besluit naar het Balloërveld te gaan. Voor mij een nieuw gebied, altijd weer spannend wat je tegenkomt. De zonsopkomst valt tegen. Er is geen mist en nevel. Ik wandel ontspannend over het heideveld, maar zie niet al te veel spannends. Natuurlijk fotografeer ik wel, maar het wil me niet echt bekoren. Dan maar een lekkere wandeling. Fotograferen komt een andere keer wel weer.

Als ik weer bij de auto ben staat de zon heerlijk in de blauwe hemel te stralen. Ik bedenk me dat het begin van de wandeling over een vlonderpad ging. Met deze temperatuur en het zonnetje is het een ideale plek voor hagedisjes. Ik besluit nog even die kant op te lopen. En warempel: ik zie er één tussen de planken wegschieten. Het is nu een kwestie van geduldig wachten. Het duurt niet al te lang voordat hij weer tevoorschijn komt.

hagedis

Het is een levendbarende hagedis. Ze heten zo omdat het vrouwtje de eieren in haar lichaam uitbroed en dus levende jongen baart in plaats van eieren.

Ondertussen lig ik plat op mijn buik op de vlonders. Langzaam kruip ik dichter naar het diertje toe. Opmerkelijk genoeg blijft het gewoon zitten. Op het laatst lig ik minder dan een halve meter van hem af. Ik trek me terug en verwissel de telelens voor de macrolens. Het diertje blijft gewoon lekker in de zon liggen. Ik kruip er weer naartoe en maak wat close-ups. Omdat het nu wat later in de ochtend is wordt het drukker met wandelaars. Ze kijken wel een beetje vreemd naar me en sommigen vragen wat ik aan het fotograferen ben. Als ik ze wijs op het hagedisje vlak voor me zijn ze verbaasd. De meesten hadden het niet gezien! Pas als een wat luidruchtiger groep langs komt lopen verdwijnt het diertje over de rand van de vlonder.

Over de rand

Dan begint het wachten opnieuw. En het is de vraag waar hij (of zij) weer tevoorschijn komt. Soms duikt ie even op om weer snel te verdwijnen. Een andere keer is het een paar meter verderop. Ik gok op een plekje met een mooie achtergrond en ga met de camera in de aanslag liggen wachten. En ik heb mazzel: precies op het juiste plekje steekt ie zijn kopje boven de planken uit.

Kiekeboe hagedis

Al die tijd lopen er zo nu en dan mensen langs. Maar dat zijn niet de enigen die mij soms vreemd aankijken. Ook deze kikker kijkt verbaasd en licht glimlachend naar mijn capriolen op het plankier.

Groene kikker

Op een gegeven moment heeft het hagedisje genoeg van me en springt van de planken af in een graspol die in het water naast de vlonder staat. Ook voor mij is het tijd om te vertrekken. Maar dan komt er een aantal meters verder een ander exemplaar naar boven op zich aan de zon te warmen. Die neem ik dan nog even mee.

Exemplaar 2

Deze is veel bruiner van kleur. Zou dat het verschil zijn tussen man en vrouw. Hij is in ieder geval een stukje groter dan de eerste.

Ik laat het hierbij en zo heb ik op deze rustige foto-ochtend toch nog een aantal leuke foto’s kunnen maken.

13 Reacties

  1. Mooie foto’s René, vooral nr. 3 die is voor mij de mooiste.
    Fijne zondag, groetjes Tinie

    19 april 2015 om 09:46

  2. Goed gespendeerde zondagochtend, hagedisjes zie je niet overal.

    18 april 2015 om 03:05

  3. Wauw, René,
    die foto met dat koppie (en 1 pootje) nèt boven de plank uit: superplaat, werkelijk heel mooi.
    Hartelijke groet, Corrie

    17 april 2015 om 21:31

  4. geweldige serie, alle foto’s vind ik even mooi. Zo hoop ik ze dit jaar ook te kunnen maken.

    16 april 2015 om 21:48

  5. Dat heb je allemaal bedacht en het wordt nog werkelijkheid! Prachtige macro’s.

    16 april 2015 om 17:18

  6. Prachtige serie weer, René, met wat mij betreft de derde foto als topper. Je geduld werd hier met een tikkeltje geluk volop beloond. Altijd weer bijzonder om een tijdje met wat minder schuwe hagedisjes in de weer te zijn.

    16 april 2015 om 16:32

  7. yemrev

    Geduld is een schone zaak en dat blijkt hier ook maar weer eens! Nr3 staat voor mij op 1: prachtige pose, zo met dat ene klauwtje over de rand.
    Groet, Dick

    16 april 2015 om 13:13

  8. De hagedissen komen inderdaad tevoorschijn, zeker als er zonnige plekjes uit de wind zijn. Dan is het een kwestie van geduld, zoals je ook zelf gemerkt hebt. Jij hebt de levendbarende hagedis mooi op de foto gekregen, ik heb inmiddels de duinhagedissen weer gezien.

    16 april 2015 om 09:52

  9. Wauw, prachtfoto’s. Ik vind de tweede erg mooi. Mooi om het beestje zo in detail te zien.

    16 april 2015 om 09:14

  10. bas

    wat heb je dit weer heel mooi gedaan alsof ze gewoon met je aan het spelen zijn.

    16 april 2015 om 08:55

  11. Ik ben gek op hagedisjes en het lage standpunt werkte perfect, dat blijkt wel. misschien dat ze daarom ook rustig blijft zitten.
    Mensen zien zo vaak niks tijdens het wandelen, zeker niet als ze in groepjes lopen. Erg leuke serie en mooi ook!

    16 april 2015 om 01:04

  12. Het is altijd zo’n gesleep met meerdere lenzen maar je macro kwam hier goed van pas, en verder had je geluk dat je onderwerp zo relaxt was 🙂 Kansen benut en prachtige platen geschoten

    15 april 2015 om 22:16

  13. hele mooie serie!

    15 april 2015 om 22:14

Geef een reactie

