Amsterdamse Waterleiding Duinen (AWD)

2 juli 2011

Met de bedoeling vossen te fotograferen trok ik samen met Astrid naar de AWD. Ik had via internet en mail contact gehad met iemand die wist waar we de meeste kans hadden vossen te zien. Zoals men misschien wel weet zijn er een aantal vrij tamme vossen in de AWD. Waarschijnlijk zijn deze dieren gevoerd en inmiddels zo aan mensen gewend dat ze bij elke rugzak denken dat er wat eten te halen valt. Niet echt natuurlijk gedrag, maar wel passend bij de vos. Als echte opportunist zal hij deze kans om makkelijk aan eten te komen niet laten liggen. Aangekomen op de beschreven plek kwamen we gelijk een vos tegen.

Vos in AWD

Het bleek inderdaad niet erg schuw en kwam zelfs naar ons toe om te kijken of er nog wat te halen viel. Uiteraard hebben we geen eten aangeboden.

Even later kwamen we nog twee vossen tegen, die ook makkelijk benaderbaar waren. De foto  hiernaast geeft goed aan hoe tam ze zijn. Als je wilt zou je ze misschien zelfs aan kunnen raken, maar dat lijkt me niet echt aan te bevelen.

Tamme vos in AWD

Ook al is het prachtig om deze dieren van zo dichtbij te kunnen observeren, ik blijf er toch een dubbel gevoel aan overhouden. Het mooiste moment vond ik dan ook toen de vossen door hadden dat er bij ons niets te halen viel en ze weer hun eigen gang gingen. Eén van de vossen ging toen naar het water om de dorst te lessen. Dat leverde onderstaande foto op.

Dorst

Natuurlijk is er nog veel meer te zien in de AWD. Er zijn veel damherten  en ook die trekken zich niet veel aan van de bezoekers. Ze bleven rustig door grazen en keken hoogstens een keer verstoord op, alsof ze wilden zeggen: “loop eens door, je stoort ons!”

rustig door eten

Daarnaast heb ik ook nog even mijn macro-lens tevoorschijn gehaald om aan aantal van de vele vlinders te fotograferen. De mooiste vond ik deze:  de sint-jansvlinder. Een dagactieve nachtvlinder die in het gehele land voorkomt. Je vind ze vooral in bloemrijke graslanden, weilanden, bermen en duinen.

sint-jansvlinder

Na een lekker uitsmijter voor mij en een broodje kroket voor Astrid bij boshut ’t Panneland zijn we met een voldaan gevoel weer naar huis gereden. We hebben de vossen gezien en een lekkere wandeling gemaakt in een prachtig stuk natuur. Omdat we nog maar een klein stukje van het gebied hebben gezien, gaan we zeker nog een keer terug.

7 Reacties

  1. Angela Louwe

    Leuke foto’s van de vossen. Ik ben er zelf 3 keer geweest en de eerste keer was voor mij iets heel speciaals. Toch heb ik inderaad zoals jij zegt er wel een dubbel gevoel over.

    De laatste 2 keer was er maar 1 vos, een andere fotograaf vertelde me dat er een paar overleden zijn. Ik hoop niet doordat ze gevoerd worden.

    Groetjes, Angela

    3 maart 2012 om 16:08

    • Hoi Angela, leuk dat je even een berichtje achterlaat.

      Hier in Almere kom ik ook steeds meer vossen tegen. Niet alleen in de Oostvaardersplassen, maar laatst zelfs achter mijn huis!

      3 maart 2012 om 17:16

  2. Jackie-Ann

    Fijn dat je ze niet voert. Niet normaal wat voor rommel die beesten binnen krijgen. De hoeveelheden daar gelaten. Prachtig zijn ze wel…

    27 november 2011 om 15:25

    • Hoi Jackie-Ann,

      leuk dat je een bericht achterlaat.

      Helaas is het nog steeds het geval dat voor sommigen een mooie foto belangrijker is dan het welzijn van een dier. Ik kan me niet voorstellen dat je daar voldoening uit haalt, hoe mooi de foto dan ook is.

      Gr. René

      27 november 2011 om 16:06

  3. Geweldig die vossen op de foto. Vooral die van die waterdrinkende vos vind ik mooi.
    A.s. zaterdag ga ik ook naar de AWD, zou je a.u.b. een tipje van de sluier kunnen oplichten en kunnen vertellen waar we vossen kunnen vinden in de AWD? Niet om de vossen te voeren maar wel om mooie foto’s te kunnen maken.

    29 september 2011 om 22:51

    • Hoi Mirjam,

      Bedankt voor je positieve reactie. Stuur maar even je e-mail adres via het contact formulier op de “wie ben ik” pagina. Dan kan ik je wat info sturen.

      Groet, René

      29 september 2011 om 23:21

  4. Heleen

    Weer mooie foto’s. Idd niet echt naturlijk dat ze zo dicht bij komen maar voor foto’s wel mooi.
    Groetjes A&H

    3 juli 2011 om 16:06

Geef een reactie

