Haasdag

7 april 2013

De eerste zondag na pasen is het Haasdag. Alle hazen zijn vrij om uit te rusten van het rondbrengen en het verstoppen van de paaseieren. En zoals ieder jaar komen ze bij elkaar in de polder voor een gezellige dag. Een dag met een hapje en een drankje en leuke spelletjes. Helaas moet ik melden dat die bijeenkomsten nog wel eens uit de hand lopen. Dit jaar had ik, bij hoge uitzondering, het voorrecht om zo’n dag mee te maken.

De dag begint rustig en langzaam druppelen alle haasjes binnen. Tante Hannie, Ome Henk, de neefjes Hans en Herman en natuurlijk het mooie nichtje Hilda. Als eerste worden de paasdagen besproken en iedereen heeft wel een sterk verhaal over een immens ei of een niet gevonden exemplaar. Dat vinden vooral de neefjes erg grappig. Een niet gevonden ei…. hilarisch! Typische hazenhumor.

Dan wordt er besproken wat er vandaag op het programma staat.

Bespreking

Bespreking

En wie komt er weer eens op het laatste moment aan de rechterkant naar binnen glippen: Harry Haas. Het zwarte schaap van de hazenfamilie. “Sorry, ik had een lekke achterpoot en de brug stond open en de trein had vertraging”. Smoesjes natuurlijk, want ik heb nog nooit een haas in de trein gezien! De rest van de familie gaat er verder niet op in. Ze kennen Harry langer dan vandaag en besluiten er geen woorden aan vuil te maken. Terug naar de activiteiten van vandaag.”Zullen we verstoppertje doen” zegt Hilda. “Nee!!” roepen Hans en Herman in koor. “We willen tikkertje  spelen!!!!”. “Moet dat nou” moppert ome Henk. “Dat is zo’n wild spelletje en straks bezeren jullie je nog”. Zoals je merkt is oom van het voorzichtige type. “Ach laat de jeugd toch” zegt tante Hannie. ” We zijn toch zelf ook jong geweest!” En zo wordt besloten dat het tikkertje wordt.

“Ik kijk wel toe” zegt ome Henk. En hij gaat op een rustig plekje zitten.

Ome Henk

Ome Henk

De anderen hebben al geen oog meer voor hem. Ze gaan er als een haas vandoor, wat op zich ook wel weer logisch is natuurlijk. Vooral Herman is een kei in rennen. Hij scheurt als een formule 1 auto over het veld. Zigzaggend tussen de paaltjes van het prikkeldraad door, springend over slootjes en dan weer terug. Je wordt al moe als je er naar kijkt.

Herman in volle sprint

Herman in volle sprint

Als dat maar goed gaat! Ome Henk doet van schrik een schietgebedje.

Schietgebedje

Schietgebedje

Maar hij is de enige die zich zorgen maakt. De rest vermaakt zich opperbest. Het hele speelveld wordt gebruikt voor dit spel. Nu veranderd het tikkertje in treintje spelen. De bedoeling is je voorganger zo dicht mogelijk te volgen, zonder hem of haar aan te raken. Hilda let even niet op en zit pardoes met haar neus tussen de billen van Harry.

Treintje spelen

Treintje spelen

“Jij bent af!” roept Hans naar zijn nichtje. “Nietes, ik raakte hem helemaal niet!!!” Ojee, ruzie in de tent. Maar gelukkig kan tante Hannie de boel snel sussen. “Gaan jullie het maar even goedmaken kinderen. We gaan toch geen ruzie maken op Haasdag?” Gelukkig, dat liep nog net goed af, met dank aan tante Hannie. Was het toch weer bijna mis gegaan.

Maar wat is dat? Plotseling slaat Ome Henk de pootjes voor de ogen. Hij staat te trillen op zijn poten. Geschokt kijkt hij in de verte.

Ome Hank wil het niet zien

Ome Henk durft niet te kijken

Als ik dezelfde richting opkijk valt ook mijn mond open. Dat meen je toch niet!!!! Wat een schande voor de hazenfamilie.  Blijkbaar is het goedmaken totaal uit de hand gelopen. En dat gewoon in het openbaar! Ik weet wel dat dit de eerste EN de laatste keer is dat ik Haasdag mee vier! Uit privacy overwegingen heb ik maar even een paar blokjes geplaatst.

Hazen schandaal

Hazen schandaal

Snel verlaat ik het feestterrein. Ik moet tenslotte aan mijn reputatie denken. Ik wil bij voorbaat mijn welgemeende excuses aanbieden aan de mensen die hier aanstoot aan nemen. Ik ben het volledig met jullie eens, maar ik vond dat ik het volledige verhaal moest vertellen. Het verhaal van Haasdag!

16 Reacties

  1. Pingback: Poldermist | René Vos natuurfotografie

  2. Heel erg mooi in de natuur Zo heb ik het nog nooit gezien !……moet hier zeker terug komen Héééél lééééééééééérrijk !! Groetjes

    12 april 2013 om 11:05

  3. Ha,ha, ik lig hier in een deuk. Wat een blog, humor.
    Mijn favoriet is ome Henk, wat een mooie foto’s heb je van die haas, en de teksten erbij maken het helemaal leuk.
    groetjes Ghita

    10 april 2013 om 22:26

  4. Zeer amusant verteld, heb me vermaakt! Met schitterende foto’s geïllustreerd!.

    10 april 2013 om 13:06

  5. 🙂
    Mooie foto’s en heerlijk dichtbij, ik zie vaak alleen maar stipjes.

    9 april 2013 om 22:43

  6. laura pasch

    Leuk verhaal! 🙂

    9 april 2013 om 21:46

  7. Geweldig René!
    Ik heb genoten van je verslag van Hazendag.

    groetjes Greet

    9 april 2013 om 21:29

  8. Een erg leuke serie, het is zo genieten om naar dat hazenspul te kijken!

    9 april 2013 om 19:58

  9. geweldig zo’n hazenconferentie, altijd leuk om te zien, een jaar lang geen haas hooguit een enkele haas in het veld en het voorjaar breekt aan en dan zitten er zo maar ineens zo’n hoop hazen op zo’n veld.De hele familie op bezoek, leuk om te volgen.

    9 april 2013 om 08:11

  10. p

    Hahaha, wat een leuke familiedag was dat. En je kent de personages bijzonder goed. Ik heb me geamuseerd. pauwla

    8 april 2013 om 23:28

  11. Haha, wat een leuk verhaal ! en prachtig geïllustreerd, heel vermakelijk blogje.
    Groet Loes

    8 april 2013 om 22:11

  12. leuke foto’s, vermakelijke tekst, opnieuw heel goed gedaan!

    8 april 2013 om 22:04

  13. Margien

    Leuk hoor . Goed verzonnen.

    8 april 2013 om 21:46

  14. Peter Duijndam

    Grappig René met leuke foto’s.

    Peter

    8 april 2013 om 21:43

  15. yemrev

    Leuk verhaal. Elke overeenkomst met bestaande personen of situaties berust zeker op louter toeval, hè?

    8 april 2013 om 21:04

Geef een reactie

