Wisenten

22 februari 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Vandaag moet ik de fotografie combineren met mijn dienst in het VU medisch centrum. Dus niet te ver van Amsterdam en na het fotograferen direct door naar het ziekenhuis. Het plan was eerst om naar de pestvogels in Zandvoort te gaan. Maar op vrijdag en zaterdag is er geen één melding gedaan op waarneming.nl. Ik schakel daarom over naar plan B: de wisenten in de Kennemerduinen. Over een week is het gebied afgesloten en dus is dit voorlopig de laatste kans.

Ik heb maar een paar uurtjes tussen zonsopkomst en werktijd. Ik kom dan ook bij de ingang aan als de zon opkomt. Er loopt een pad door het gebied van de wisenten. In tegenstelling tot de Waterleidingduinen is het niet de bedoeling dat je buiten het pad gaat. Een beetje geluk moet je wel hebben om de dieren tegen te komen. Als ze net aan de andere kant van het gebied zitten heb je pech en zie je niets. Het duurt dan ook even voordat ik ze zie staan. Een klein groepje van 6 dieren komt rustig grazend mijn kant op. Ik wacht rustig af tot ze dichtbij genoeg zijn.

Wisent

Wisent

Ze zijn best groot van dichtbij. Gelukkig heb ik mijn telelens, zodat ik wat afstand kan bewaren.

Acht jaar geleden zijn deze dieren hier “losgelaten”. Ooit liepen deze giganten vrij rond in ons land, maar dat is eeuwen geleden. Rond 1920 stierf de laatst echte wilde wisent in Europa. Gelukkig overleefde de soort in dierentuinen en -parken. Op verschillende plekken worden ze nu weer in het wild uitgezet. De kudde in dit duingebied telt nu zo’n twintig dieren. De zes dieren die ik hier tegenkom zijn dus maar een klein gedeelte van de hele kudde.

Ik loop met het groepje mee. Ze grazen wat en wandelen dan weer rustig een stukje verder. Het valt me op dat ze niet lang stil blijven staan. Een paar happen en dan lopen ze weer verder.

Grazen

Grazen

In tegenstelling tot bijvoorbeeld kuddes wilde paarden is er weinig interactie tussen de dieren. Meer dan  op bovenstaande foto heb ik niet gezien. Het blijven natuurlijk koeien. Toch een beetje een saaie, herkauwende graseter. Ik vind het dan ook best lastig om boeiende foto’s van ze te maken. Ondanks hun indrukwekkende uiterlijk.

Na een hele serie close-ups met de telelens wil ik toch proberen wat foto’s te maken van de groep in het landschap. Daarvoor heb ik mijn groothoek nodig en zal ik toch dichterbij moeten komen. Ik probeer me uit hun zicht te onttrekken door ze vanachter een heuveltje te benaderen. Als ik over het randje kijk ben ik dichterbij dan mijn bedoeling was. Ik blijf heel stil liggen en kijk hoe ze reageren. Ze kijken me aan. Dit duurt voor mijn gevoel een eeuwigheid en dan gaan ze verder met grazen. En ik adem weer uit.

Staarwedstrijd

Staarwedstrijd

Zodra ze verder gaan met grazen is het fotografisch gelijk minder interessant. Pas als ze in beweging komen vind ik het weer leuk worden.

Aan de wandel

Aan de wandel

Eigenlijk zou je hier moeten zijn met een dik pak sneeuw of sfeervolle mist. Ach, je moet wat te wensen hebben. Voor nu ben ik eigenlijk best tevreden met het resultaat. Voor hetzelfde geld zie je helemaal geen wisent.

De groep is nu aangekomen op een grotere grasvlakte en het lijkt of ze daar wel even blijven. Ik loop nog een eindje het wandelpad af, maar zie verder niets meer. Daarnaast roept de plicht van het werk. Ik loop nog één keer langs de kleine kudde. Eéntje kijkt me aan met een blik van: ben je nu nog steeds hier? Op de één of andere manier heb ik het idee dat ie wel klaar met me is. Waar zou dat gevoel vandaan komen?

Tot ziens

Tot ziens

Conclusie: prachtige, imponerende dieren. Wel een beetje saai, zoals een goed rund betaamt. En ik kom nog eens terug bij spannender weersomstandigheden.

Oh ja, die pestvogels waren na twee dagen afwezigheid weer volop aanwezig in Zandvoort. Ze blijven me pesten.

16 Reacties

  1. Ik ben jouw naam al vaker tegengekomen op diverse blogs. Nieuwsgierig geworden ben ik ook eens op jouw blog gaan kijken. Dat ga ik vaker doen.

    Het is al weer veel te lang geleden dat ik de wisenten heb opgezocht. Voorlopig zal ik het moeten doen met o.a. jouw foto’s. De foto’s in kleur vind ik duidelijk het mooist. De laatste is een mooie afsluiter.
    Groet, Kees

    4 maart 2015 om 12:03

  2. Mooi setje zo Rene. Die laatste is leuk zo met de tong buitenboord.

    2 maart 2015 om 12:42

  3. Je hebt geluk gehad dat ze zich zo goed lieten zien, en ook nog op fotogenieke plekken. De laatste foto is wel héél gaaf. Neem aan dat je er niet zó dichtbij stond 😉

    Groetjes Loes

    2 maart 2015 om 11:10

  4. Prachtige foto’s van deze machtig mooie dieren.

    1 maart 2015 om 18:00

  5. yemrev

    Net wat je zegt, René: het zijn toch gewoon een soort koeien. Niet erg spannend dus en dat wordt in zwart wit niet veel beter….. Maar je laatste foto is fraai en de voorlaatste is voor mij de mooiste van deze serie. Zou met sneeuw idd nog mooier geweest zijn.
    Groet, Dick

    26 februari 2015 om 22:12

  6. Prachtige foto’s Rene.
    Zeker imponerende dieren en als je dan ook nog eens van uit een mooi standpunt neemt komen ze nog imposanter over.
    Dat laat je op je laatste goed zien.
    Groetjes Tinie

    26 februari 2015 om 19:09

  7. Prachtig, die wisenten, ze hebben zich goed laten zien en jij hebt ze heel mooi vastgelegd. De foto met die ene enorme wisent die zijn tong uitsteekt, daar zie je wat voor kolos het is.
    groetjes Ghita

    26 februari 2015 om 18:32

  8. wist niet eens dat ze in Nederland zijn uitgezet, maar wat een bijzondere dieren, en wat hebben ze een machtige uitstraling. Ik ga voor het portret op laatste foto

    25 februari 2015 om 18:59

  9. Hoi René, leuk dat je onze krachtpatsers nu ook hebt opgezocht in de Kennemerduinen.

    We hebben elkaar net een weekje misgelopen. Ik moet mijn foto’s nog verwerken, maar ik heb al een aantal blogs aan de wisent gewijd, dus ik vraag mij af wat ik nog meer kan vertellen … Misschien gewoon een kort stuk tekst waarbij de foto’s genoeg zeggen 🙂

    Je hebt ze aardig dichtbij kunnen halen met je teletoeter, maar ook tevens mooi gefotografeerd in het landschap. Leuk dat die laatste nog even zijn tong uitsteekt.

    Gr, Carl

    25 februari 2015 om 11:55

  10. peternadort

    Hallo René, nooit geweten dat ze ook ergens anders dan in Natuurpark Lelystad rondliepen. Dacht dat ze toch redelijk gevaarlijk waren. Zoals jij het beschrijft zijn het net Schotse hooglanders. `imposant hoor. groet, peter

    24 februari 2015 om 18:39

  11. Mooie serie Rene

    24 februari 2015 om 15:43

  12. Mooi fotoverslag maar deze dieren zijn niet echt ongevaarlijk dat zal dan ook de rede zijn dat je op het pad moet blijven.

    24 februari 2015 om 14:25

  13. bas

    Heerlijk als je ergens voor gaat en het lukt nog ook wat zijn ze groot en ze hebben z,on stoere uitdrukking.

    24 februari 2015 om 14:05

  14. Mooi verslag weer, René.
    Over de foto’s ben ik wat dubbel, qua pose vind ik de zwartwit foto’s het mooist, maar over dat zwartwit heb ik zo mijn twijfels. Eigenlijk zou ik die zwartwit foto’s nog wel eens in kleur willen zien.

    24 februari 2015 om 14:00

  15. p

    Hallo Rene, Mooi die laatste. En ja ik vind de kleurenfoto’s ook het mooist.

    24 februari 2015 om 13:28

  16. Leo

    De kleuren foto’s zijn heel mooi, in zw/w komen ze er niet uit.

    24 februari 2015 om 12:51

Geef een reactie

