De Opdracht

8 juni 2016

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

Zo af en toe verkoop ik wel eens een foto via mijn webshop bij Werkaandemuur.nl. Niet zoveel dat ik mijn baan er voor op kan zeggen (ca. 6 per jaar), maar het is gewoon een leuk idee dat anderen mijn foto’s zo mooi vinden dat zie die aan de wand willen hebben hangen. Vorig jaar verkocht ik twee canvassen aan een gezin voor hun vakantiehuisje  in de Belgische Ardennen. We hadden wat mailcontact en daaruit volgde een heel mooi aanbod: ik zou een weekendje in hun huisje mogen verblijven en tijdens dat weekend zou ik dan wat foto’s voor hun website en promotiemateriaal maken van de omgeving. Dat lijkt me een win-win situatie!

Dus vertrek ik eind mei, met mijn gezin naar Durbuy. De weersvoorspellingen zijn wisselend: zaterdag zomers en zondags de hele dag regen. Ik heb dus maar één ochtend om te fotograferen. Er was me namelijk op het hart gedrukt om vooral niet alleen te fotograferen, maar ook te genieten van het weekendje met mijn gezin.

Zaterdag gaat om half zes de wekker en vertrek ik lopend vanaf het park. Ik had me natuurlijk wel wat voorbereid, maar het is altijd lastig om op een onbekende plek te fotograferen. Ik kies een wandeling uit die in een wandelboekje stond en kijk dan wel wat ik tegen kom. De omgeving is heuvelachtig en een afwisseling van bos en landerijen. Het eerste wat ik tegenkom is gelijk al een grote verrassing. Ik ben bezig om het landschap te fotograferen, als ineens een groot wild zwijn over de landerijen aan komt lopen. Het is nog schemerig en ik heb de verkeerde lens op de camera, maar wat een prachtig moment! Honderd meter van me vandaan steekt hij het pad over en verdwijnt in een veld met hoog gras. Een beter begin van de dag kan ik me niet wensen. Al helemaal niet als ook nog een geelgors zijn lied begint te zingen boven in de bloeiende meidoorn.

DSC_1753

Omdat ik met een opdracht op pad ben, moet ik ook andere foto’s maken dan dat ik normaal gesproken doe. Vooral de omgeving wil ik laten zien en misschien nog wat detailopnames van leuke plekjes. Je kunt een vakantiefolder natuurlijk niet alleen maar vullen met bloemetjes en bijtjes! En dus fotografeer ik huisjes en boerderijtjes. Of een paaltje op het land.

Ik vind het een verfrissende ervaring om eens anders om me heen te kijken. Op een gegeven moment blijf je toch hangen in je vaste gewoontes en zie je andere fotogenieke dingen minder snel. De omgeving is er in ieder geval mooi genoeg voor!

Groene weide

Natuurlijk vergeet ik niet mijn “normale” foto’s te maken. In een bos zie ik een veld met daslook. Helaas ben ik net wat te laat in het jaar en staan ze niet meer volop in bloei. Toch levert het nog wel een mooie foto op.

Daslook

Naast het wit van de daslook proberen ook een aantal roze bloemetjes mijn aandacht te trekken. Het zijn volgens mij ooievaarsbekjes. Een plantje dat je ook bij het tuincentrum kan kopen.

Ooievaarsbekje

Terug naar het landschap nu. De velden staan vol bloeiende boterbloemen en in de singels bloeien de meidoorns. De koeien maken het plaatje af. Helaas is het beloofde zonnetje nog verborgen achter grijze wolken.

Koeien in het veld

Ondertussen ben ik bij de rivier de Ourthe terecht gekomen. Een best wel grote rivier die door de Ardennen meandert. Vroeger op vakantie met mijn ouders heb ik heel wat uurtjes in het water van deze rivier gespeeld.

L'Outhe

Ik wandel nu langs de rivier en geniet van de omgeving. Als ik een meidoorn naast de rivier zie moet ik die natuurlijk ook vastleggen. Hij kost even wat moeite om op dit punt af te dalen naar de rivier, maar na een klauterpartij over de stenen lukt het me toch.

L'Ourthe 2

Ik heb vandaag mijn grijsfilter meegenomen om stromend water met langere sluitertijden vast te kunnen leggen. Nu is een mooi moment om dat eens uit te proberen. Ik heb dit filter al jaren, maar gebruik het eigenlijk zelden. Zoveel snelstromende beken en watervallen hebben we nou ook weer niet in Nederland. Het geeft in ieder geval hier een heel ander beeld van de rivier.

L'Ourthe 3

Ik laat de rivier achter me en trek weer de velden in. Inmiddels ben ik ver afgedwaald van de wandelroute in het boekje. Ik moet dus goed opletten hoe ik loop om niet te verdwalen. Voor je het weet ben je uren onderweg om het vakantiepark terug te vinden. Ik beland op een landweggetje. Een plaatselijke boer komt me tegemoet op de tractor. Normaal gesproken zou ik wachten tot hij voorbij is, maar nu lijkt het mij een prima foto voor op een vakantiewebsite.

De boer

Op hetzelfde plekje maak ik ook nog een foto als de boer voorbij is. Twee paarden mogen nu figureren in het landschap.

Paarden in de wei

In de berm van dit weggetje ga ik op zoek naar insecten met mijn macrolens. Vlinders zie ik ondanks de bloemrijke weides niet, maar wel een ander beestje. Zwart met rode stippen. Ik weet eerst niet wat het is, maar dan bedenk ik me dat het wel eens een bloedcicade zou kunnen zijn. En dat blijkt ook te kloppen. Een prachtig insect, dat familie is van het bekende schuimbeestje.

Bloedcicade

Het is inmiddels laat in de ochtend en het zonnetje doet steeds meer zijn best om tussen de wolken door te prikken. Het belooft een prachtige middag te gaan worden. Voor mij is het tijd om terug te gaan naar het huisje. Eens kijken of ik die nog kan vinden! Gelukkig is mijn richtingsgevoel nog aanwezig en zonder veel omwegen kom ik op de weg naar het park. Langs die weg stroomt een paar meter lager een kleine beek met wat stroomversnellingen. Daar wil ik nog wel even tijd aan besteden. Na de tweede klauterpartij van de dag sta ik midden in de beek. Het grijsfilter gaat weer voor de lens en ook nu probeer ik het stromende water in een foto te vangen.

Stromende beek 1

Hetzelfde plekje vanuit een ander perspectief levert weer een andere foto op. Voor mij net even wat mooier dan de eerste.

Stromende beek 2

Hiermee eindigt mijn ochtendwandeling. Het was inspirerend om eens op een andere manier met fotografie bezig te zijn en steeds in het achterhoofd te houden waarvoor je aan het fotograferen bent. Dat levert dus ook andere foto’s op.

Helemaal als ik ’s middags in Durbuy nog een serie foto’s maak. Omdat het geen natuurfoto’s zijn passen ze eigenlijk niet op mijn blog, maar ik laat ze toch even zien in onderstaande gallerij. Mocht je ze groot willen zien dan kun je er eentje aanklikken en dan door de serie heen bladeren. Zoals je ziet is het prachtig zonnig weer geworden.

Al met al een heerlijk weekend in de Ardennen. Ik denk dat we hier nog wel eens terug gaan komen. Mocht je enthousiast zijn geraakt dan kan ik je zeker het huisje aanraden waar we zaten. Kijk dan maar eens op vakantieindurbuy.nl En nee, deze ‘reclame’ hoorde niet bij De Opdracht! Maar het is gewoon een hele leuke plek voor een weekje of weekend in de Ardennen. Wij hebben er ons in ieder geval prima vermaakt!

13 Reacties

  1. Schitterende fotografie van je wandeling in vakantiegebied.

    2 juli 2016 om 21:45

  2. Leuke opdracht! En missie geslaagd zou ik zo zeggen.

    Groetjes Loes

    17 juni 2016 om 08:48

  3. Wat heerlijk dat je zoiets op je bordje krijgt René.
    Prachtige omgeving daar en je hebt er een mooie serie van gemaakt.
    De daslook is een waar kunstwerk voor aan de muur.
    Groetjes Tinie

    12 juni 2016 om 17:44

  4. Een goeie deal Rene, zoiets lukt mij ook wel eens middels mijn reisverslagen. Op deze manier presenteer je wel een heel gevarieerd blog en er zitten hele mooie tussen. Jammer dat je het zwijn niet kon fotograferen maar ja, je kunt niet alles hebben.

    11 juni 2016 om 22:12

  5. Wat mij betreft ben je geslaagd voor je fotoopdracht, ik ben door jouw foto’s hier namelijk heel nieuwsgierig geworden naar dat vakantiehuisje. Lijkt me een hele mooie omgeving om lekker te wandelen (en te fotograferen), vooral die beekjes en dat heuvelachtige spreken mij aan, dorpje ziet er ook heel gezellig uit.
    groetjes Ghita

    11 juni 2016 om 19:56

  6. Je hebt er een prachtige en vooral ook boeiende serie van gemaakt! Inspirerend om naar te kijken. In opdracht werken is altijd net iets anders, wel heel erg leuk om te doen! Groet, Angeniet

    11 juni 2016 om 18:29

  7. yemrev

    Je mag wel uitkijken dat je hobby niet op werken begint te lijken, René!
    Maar de combinatie natuurfotografie en reclamefotografie heb je goed gemaakt. De laatse serie is natuurlijk prachtig reclamefolder/websitemateriaal van Durbuy, hoewel ik natuurlijk wel een prachtige actiefoto van mountainbikers mis 😉 (maar daar kan ik je nog wel aan helpen, hoor). Wij hebben in 2002 in hetzelfde vakantiepark gezeten en van daaruit mooie tochten gemaakt. Er is daar vlakbij ook nog een gigantisch kasteel waar een hare-krishnagemeenschap woont (of woonde) als ik het me goed herinner. Maar ja in twee dagen, waarvan je maar één ochtend mag ‘werken’, kan je natuurlijk niet alles zien. Volgende keer minstens een week vragen!
    Groet, Dick

    10 juni 2016 om 23:29

  8. Zo te zien is je promotiemateriaal goed gelukt ! Hele mooie plaatjes van de omgeving heb je vastgelegd, de boer op zn tractor met de bloeiende meidoorn, de paardjes , de rivier met lange sluitertijd en het ooievaarsbekje is ook prachtig. Vooral de laatste twee zijn toch wel toppertjes, leuk als je zo met je hobby een goede ruil kunt doen , gr. Adria.

    10 juni 2016 om 10:12

  9. Prachtig

    10 juni 2016 om 08:21

  10. Het is inderdaad een andere serie geworden, dan we van je gewend zijn. Maar dat wil geenszins zeggen dat hij daarmee ook minder is, integendeel, het zijn weer mooie foto’s en ze geven een aardig beeld van hetgeen er momenteel zoals rond Durbuy te zien is.
    Zelf werk ik ook graag met gesloten beurzen, wanneer ik eens een vraag om één of meerdere foto’s krijg, maar zo’n weekendje is me helaas nog nooit ten deel gevallen.

    9 juni 2016 om 22:12

  11. Waar een verkoop van een foto toe kan leiden, leuk voor je en hele mooie reportage van de omgeving.

    9 juni 2016 om 21:50

  12. Wat een leuke samenwerking! Erg mooie foto’s

    9 juni 2016 om 16:06

  13. Heel mooie reeks over het landschap van Durbuy en je verblijf.

    8 juni 2016 om 18:46

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.