Van exotisch tot doodgewoon

22 oktober 2011

Vandaag was mijn foto-ochtend één van de tegenstelling. Naast het meest exotische vogeltje van Nederland kon ik ook een aantal leuke foto’s maken van het meest gewone vogeltje. Maar beide soorten zijn op hun eigen manier prachtig om te zien.

Om met de meest exotische te beginnen: de ijsvogel! Weer had ik het voorrecht dit vogeltje te zien. Met zijn helder blauwe en oranje kleuren een tropische verschijning in ons lage landje. Deze keer niet op een stok, maar in een boom die naast de kijkhut stond. Best wel dichtbij. Ze leek zich ook weinig aan te trekken van de ratelende camera’s.

IJsvogelvrouwtje

Een beetje tussen de takken en de andere fotografen door. Eerst vanuit de hand, maar toen toch maar op statief. Dat geeft toch scherpere beelden. Ik denk dat dit mijn mooiste ijsvogelfoto is tot nu toe.

Hierna ging ze op een andere tak zitten, waar we beter zicht hadden. Ze ging alleen met haar rug naar de hut toe zitten, dus was het wachten op de momenten dat ze omkeek. Gelukkig deed ze dat regelmatig.

In de wilg

Wat is het toch een prachtige verschijning. Je voelde het ook in de hut. Een vreemde opwinding maakte zich meester van iedereen en je voelt je gelijk met elkaar verbonden als je met anderen dit vogeltje hebt kunnen zien. Over de andere mensen in de hut is ook nog wel wat te vertellen. Ik moet altijd een beetje lachen als ik iemand in volledige camouflage uitrusting zie zitten. In een hut, dus niet te zien van buiten. Wat zou de functie van die outfit dan toch zijn?

Toen het tijd was om naar huis te gaan, heb ik nog even een klein rondje gelopen door het bos. Wel een paar vogels gezien (roodborstjes, grote bonte specht) maar geen leuke foto’s kunnen maken.

Aangekomen bij de auto zag ik twee huismusjes in de bramenstruik ernaast zitten. Ze lieten zich het goed smaken zo te zien.

Huismusje in de bramen

Weer zo’n moment wat je eigenlijk niet meer verwacht. Dat maak ik bijna altijd wel een keer mee op mijn fototochtjes. Naast mevrouw mus, was ook meneer lekker aan het smullen.

Meneer Huismus

Een doodgewone soort, maar zo’n momentje is heerlijk. Dan maakt het niet uit of het een ijsvogel is of een mus. Twee soorten dus vandaag, die erg van elkaar verschillen. Maar allebei prachtig op hun eigen manier!

Eén reactie

  1. Precies wat je zegt ze zijn alle vier even mooi! Prachtige foto’s heb je van het ijsvogeltje! En die bekjes van de mussen met zo’n klein stukje braam erin, dat het snaveltje dan weer mooi rood kleurt, is toch helemaal geweldig!
    Ik heb nog nooit een ijsvogeltje gefotografeerd, waar en in welke hut was je dan geweest? De poelruiter? Zijn daar dan zoveel mensen aanwezig?

    5 november 2011 om 21:31

Geef een reactie

