De Groene Jonker

29 maart 2014

Vandaag ligt er een voor mij nieuw gebied te wachten: De Groene Jonker bij Mijdrecht. Best een eindje rijden, maar ik heb er goede verhalen over gehoord. Doel voor vandaag zijn de geoorde fuut en de blauwborst. Al vanaf de tijd dat ik net begon met fotograferen is de blauwborst één van mijn favoriete vogels. Een combinatie van uiterlijk, zang en het feit dat ie elk voorjaar weer terugkomt uit Afrika om de lente in te luiden. Als je een blauwborst heb gehoord in het riet, dan is de lente pas echt begonnen.

Na een mooie autorit met een opkomende zon (balen dat ik de groothoeklens niet bij me had 😦 ) kom ik aan bij het gebied. Het is lekker overzichtelijk qua grootte en goed te verkennen dus in een ochtendje. Ik loop nog geen honderd meter en daar hoor ik het al voor mij zo heerlijke geluid. Een blauwborst zit boven in een rietstengel! Ik maak een foto, maar het is nog vrij donker. Maar na de bewerking in photoshop kan ik er toch een toonbaar plaatje van maken.

De eerste van 2014

De eerste van 2014

Nou dat was snel!

Ik loop verder het gebied in en geniet van de geluiden van de vroege ochtend. Vooral veel vogelgeluiden en het ruisen van het riet in de wind. Dit alles overgoten met een heerlijk lentezonnetje. Wat kan een mens nog meer wensen?

Nou misschien nog een blauwborst! En die vind ik een eindje verder op. Verscholen tussen het riet laat hij horen dat ie er is. Zo af en toe opvliegend. Meestal verdwijnt hij dan weer tussen de begroeiing, maar af en toe zit hij wat meer in het zicht. Daar maak ik dan dankbaar gebruik van.

In zijn biotoop

In zijn biotoop

Mijn eerste doel van vandaag is dus zeker bereikt. Ik ga dus op zoek naar mijn tweede wenssoort: de geoorde fuut. Die heb ik één keer eerder gezien. Dat was in het Fochteloërveen. Maar hier schijnen ze ook te zitten, dus op zoek dan maar.

Maar blijkbaar zijn ze niet thuis, want ik zie ze niet. Er zijn natuurlijk genoeg plekjes waar ze zich kunnen verstoppen, dus ik hou moedig vol. Niet dat ik me verveel hoor. Er is genoeg anders moois te zien. Zoals deze rietgors.

Rietgors

Rietgors

Heerlijk in het zonnetje is hij door het riet aan het struinen. Op zoek naar eten denk ik. Zo af en toe komt hij via een rietstengel naar boven geslopen. En daar sta ik dan weer klaar met mijn camera. Klik ik heb je!

In het zonnetje

In het zonnetje

Na dit mooie intermezzo is het weer tijd om verder te zoeken naar de geoorde fuut. Als ik bijna weer terug ben bij de plek waar ik de tweede blauwborst zag, zie ik ineens drie van deze futen ver weg op de plas. Te ver weg voor echt mooie foto’s, maar toch ben ik wel tevreden met dit plaatje.

Geoorde futen

Geoorde futen

Een behoorlijke crop en daardoor niet haarscherp. Maar ze willen niet dichterbij komen vandaag. Ik zal dus nog een keer terug moeten! Maar dat is geen straf bij zo’n mooi gebied. Nu blijkt dat de futen verder niet mee willen werken ga ik nog maar eens op zoek naar de blauwborst. Maar eerst kom ik nog een rietgors tegen. Een beetje een koukleum want deze heeft nog een lekker warm bontkraagje om.

Bontkraagje

Bontkraagje

Aan het eind van mijn tochtje kom ik weer bij de plek aan waar ik eerder de blauwborst zag. En hij is nog steeds aan het zingen in het zelfde rietveldje. Nu zelfs nog wat dichterbij dan de eerste keer. En mooi boven in het riet! Dat levert dan onderstaande foto op.

Zanger in het riet

Zanger in het riet

Ik ben blij dat ik hem ook zingend heb kunnen vastleggen. Helaas ben ik weer eens vergeten dat mijn camera ook een filmfunctie heeft. Dat moet ik toch eens gaan doen. Het geluid zal zoveel toevoegen aan de beleving van dit prachtige vogeltje. Ook dit staat dus op mijn to-do-lijstje!

Als de blauwborst dan nog wat dichterbij komt zitten kan ik, met een behoorlijke crop, dit portret maken van deze zanger.

Blauwborst portret

Blauwborst portret

Wat een prachtige vogel niet? En dan te bedenken dat ik tot drie jaar geleden nog nooit van dit vogeltje gehoord had. Wat een enorme verrijking is de natuurfotografie gebleken. En er is voor mij nog zoveel meer te ontdekken.

Dus tot een volgende keer!

 

 

13 Reacties

  1. hugove52

    Prachtig!

    26 april 2014 om 20:01

  2. Een prachtige en verzorgde serie!

    11 april 2014 om 13:37

  3. Wauw, wat een topserie, blauwborst en geoorde futen, allebei zo mooi op de foto. En je was er voor het eerst, super dat je dan deze twee mooie soorten zo goed kon fotograferen. Ik hoop er ook binnenkort weer eens heen te kunnen.
    groetjes Ghita

    10 april 2014 om 21:23

  4. Prachtige serie foto,s, dat is genieten dan daar. Ben er pas ook geweest alleen maar de rietgors gezien.

    Gr Cees

    10 april 2014 om 20:18

  5. Een hele mooie serie. Vooral de foto van de zingende blauwborst is prachtig.
    Groetjes Senna

    9 april 2014 om 18:35

  6. Kan niet anders dan dat jij van je dag genoten hebt met zo’n resultaat! Ik kijk graag naar deze vogels die ik nog niet van dichtbij heb kunnen bewonderen.

    9 april 2014 om 11:40

  7. yemrev

    Mooie blauwborstfoto’s! Jammer dat je geen filmpje hebt gemaakt, dan had ik nu ook geweten waar ik naar moet luisteren…. volgende week maar eens die kant op.
    Waar je mee eindigt, herken ik ook wel: sinds ik aan het fotograferen geslagen ben, ontdek ik steeds weer nieuw soorten. Mooi toch?
    Groet, Dick

    8 april 2014 om 21:10

  8. Mooie plaatjes van de vogeltjes. Blijven leuke beestjes die rietzangers en de blauwborst heb je er goed op.

    8 april 2014 om 20:46

  9. Dat mag je weer een geslaagde dag noemen, René, je bent weer met prachtige foto’s thuis gekomen. De blauwborst heb ik hier één keer gezien, maar hij was weg voordat ik mijn camera op hem kon richten. Ik heb me voorgenomen om binnenkort weer eens op een mooie dag bij het Fochtelooërveen te kijken, misschien lukt het om de geoorde futen daar te spotten, maar tegen jouw foto’s zal ik vast niet opkunnen.

    8 april 2014 om 20:44

  10. Mooi natuurgebied, de Groene Jonker, ben er een aantal keren geweest, al is het voor mij zonder auto wat moeilijk te bereiken. De foto’s van de blauwborst zijn werkelijk prachtig, René, da’s mij nog nooit zo mooi gelukt. Geoorde futen zag in onlangs nog wel, in de Reeuwijkse plassen. Helaas waren de lichtomstandigheden extreem ongunstig, dus een echt mooi plaatje leverde ook dat niet op:
    http://edmather.wordpress.com/2014/03/31/reeuwijkse-plassen-2/#jp-carousel-6196

    8 april 2014 om 20:29

  11. Wat heb ik weer genoten van vitueel mee in je spoor te lopen. Prachtige ontdekkingen deed je Renè

    8 april 2014 om 19:57

  12. P

    René, jonge jonge. Het is toch fantastisch om weer van je natuurwandelingen te mogen meegenieten. Heeeel mooie opnames !!!!

    8 april 2014 om 19:52

  13. Nel Bekema

    Wat een fantastische dag heb jij gehad, René! En wat prachtige opnames heb je kunnen maken. Héél mooi!

    8 april 2014 om 19:52

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.