Terug naar de ijsvogels

22 maart 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Het was in juni vorig jaar dat ik voor het laatst bij de ijsvogels was. Hoog tijd dus om weer eens langs te gaan! Best wel spannend: zouden ze er nog zijn? Als ik op de plek kom zie ik dat er al een collega fotograaf aanwezig is. Ik kende hem al via Facebook. Leuk om nu persoonlijk kennis te maken. Gelukkig kunnen we beide een plekje vinden. Dan is het wachten op de vogels. Na ongeveer drie kwartier komt het mannetje op de tak zitten.

Op de stok

Ik weet natuurlijk niet of dit hetzelfde mannetje is als vorig jaar, maar zijn gedrag doet me daar wel aan denken. Relaxed blijft hij op de tak zitten. Dat geeft genoeg mogelijkheden om foto’s te maken.

Relaxed

Dan duikt ie opeens naar beneden en komt met een stekelbaarsje in de snavel weer terug. De eerste keer dat ik hem vanaf deze plek zie vissen. Het visje zet zijn stekels op, maar dat mag niet baten. Een paar ferme tikken op de stok zijn genoeg om hem knock-out te slaan en voor mijn ogen verdwijnt hij in de keel van de ijsvogel.

Ochtendsnack

Hierna verdwijnt ie en begint het grote wachten. Ik vermaak me ondertussen met de vogeltjes die om me heen in de bomen en struiken aan het zingen en kwetteren zijn. Twee staartmeesjes komen zelfs even op de tak naast me zitten. Prachtig om mee te maken.

De zon is intussen zo gedraaid dat ik direct tegenlicht heb. Eerst was het nog bewolkt, maar nu schijnt hij volop vanuit de helder blauwe hemel. Ik verhuis naar een ander plekje. Nog steeds wat tegenlicht, maar niet zo direct als op de eerste plek. En ik zit hier wat verder weg, dus dat levert weer andere foto’s op. Een beetje afwisseling is nooit verkeerd!

Zo af en toe hoor en zie ik een ijsvogel langs schieten. En zo nu en dan ook het nest in. Al met al duurt het twee uur voordat het mannetje weer mooi in beeld verschijnt.

Van een afstandje

Het harde zonlicht maakt het lastig om goede foto’s te maken. Maar ideale omstandigheden bestaan niet en je moet er maar het beste van maken. Het vogeltje maakt het allemaal niet uit en begint aan een uitgebreide poetsbeurt. Dat is altijd leuk om mee te maken. Onderstaande foto vind ik wel een leuke. Niet helemaal scherp, maar vond hem mooi genoeg voor dit blog.

Wingman

Na de poetsen verdwijnt hij weer. Gelukkig duurt het nu minder lang voordat ie terugkomt. Het blijft mooie momentjes opleveren. Ook al zie je dat niet altijd direct. Zo zag ik pas op de computer dat er een insect op zijn snavel zit.

Met insect

Wel een heel apart gezicht vind ik.

Het water wordt natuurlijk goed in de gaten gehouden. Misschien zwemt er wel een lekker hapje onder je door.

Loerend naar het water

En zo is mijn eerste bezoek dit jaar aan de ijsvogels een succes geworden. Hopelijk kan ik de volgende keer ook het vrouwtje vastleggen. Ik weet namelijk dat ze er wel is. Ze is alleen een beetje cameraschuw. Het mannetje heeft daar geen last van en zit heerlijk te genieten in het lentezonnetje.

In't zonnetje

En dat is wat ik ook gedaan heb: genieten!

 

22 Reacties

  1. schitterende serie, ben ook wel een tikkie jaloers, zo mooi als jij hem hebt gefotografeerd in verschillende poses, en ook met een visje. Dat hoop ik komend weekend ook zo te kunnen als ik naar de hut van Glenn Vermeersch ga, maar hopen dat de beestjes zich dan laten zien.
    groetjes Ghita

    6 april 2015 om 12:24

  2. Wat heb je weer een bijzonder mooie serie neergezet, en ook van je pestvogels geniet ik heel erg! Dank je wel weer voor zoveel fraais! Groet, Angeniet

    29 maart 2015 om 18:04

  3. Prachtige plaatjes van de ijsvogel, je hebt er wel wat voor over ! Ik zie ze wel eens over een beekje scheren maar heb niet het geduld om er een paar uur voor te gaan zitten. Complimentjes hoor, groeten Adria

    29 maart 2015 om 14:25

  4. yemrev

    Had ik al gezegd dat ik jaloers ben? Nog maar een keer voor de zekerheid dan: ik ben stinkend jaloers! Niet normaal meer hoe mooi allemaal, vooral die met de stekelbaars. Mooi dat je kan zien in deze serie dat de kleuren ineens veranderen van blauw naar groenachtig, kennelijk afhankelijk van de lichtval. Super, gefeliciteerd!
    groeten, Dick

    28 maart 2015 om 20:34

  5. Ik geniet even met je mee, wat is het toch een prachtig mooie vogel. Heel mooi op de foto weten te zetten. Je moet een beetje geduld hebben maar dan heb je ook iets moois.

    Groetjes Von

    28 maart 2015 om 19:37

  6. Mooi als je een plek weet waar je de ijsvogel goed kunt bekijken. Natuurlijk heb je wel veel geduld nodig, maar dat loont uiteindelijk wel.
    Een ijsvogel met vis is altijd bijzonder om te zien.
    Groet, Kees

    28 maart 2015 om 09:47

  7. Prachtig!!!!

    27 maart 2015 om 23:06

  8. Een jaloers makende serie René.
    Pracht foto’s van de ijsvogel.
    Groetjes Tinie

    27 maart 2015 om 14:02

  9. Prachtige serie, in de omgeving Zaandam heb ik de ijsvogel wel eens gespot maar dat is lang geleden.

    27 maart 2015 om 09:59

  10. Ongelooflijk mooi René.Heb er hier nog nooit gezien.

    26 maart 2015 om 22:39

  11. Jan Voskuil

    wat is dit weer een prachtige serie

    26 maart 2015 om 21:37

  12. Wat een prachtvogel is het ook die ijsvogel.. Mooi in beeld gebracht en ik hou van je verhaaltjes erbij.

    groetjes Robert

    26 maart 2015 om 21:06

  13. Wat een heerlijke serie weer, René, de foto waar hij het stekelbaarsje in zijn snavel heeft is mijn favoriet in deze serie. Het is al een paar jaar geleden dat ik hier voor het laatst een ijsvogel heb gezien. Fotograferen zat er toen niet in, maar ik hoop daar ooit nog eens een kansje voor te krijgen.

    26 maart 2015 om 21:02

  14. De foto’s van de ijsvogel zijn schitterend! Een prachtige reeks waarvan ik echt geniet.

    26 maart 2015 om 20:49

  15. Prachtig!

    26 maart 2015 om 19:40

  16. bas

    Geweldig Rene je hebt er een pracht serie van weten te maken,mij waren ze te vlug af.

    26 maart 2015 om 19:34

  17. Super dit blog, mooi scherp allemaal. Gek genoeg zijn de ijsvogels die ik hier in omgeving zie eigenlijk altijd vrouwtjes. die zijn hier blijkbaar niet schuw.
    Ik vind de kleuren wel een beetje erg fel, kan aan mijn pc liggen natuurlijk.

    26 maart 2015 om 19:26

  18. p

    Heel mooi Rene.

    26 maart 2015 om 18:36

  19. Prachtige serie René. Je onderwerp is glasscherp op de meeste foto’s.

    26 maart 2015 om 18:24

  20. Mooie serie, en ook bijzonder mooie foto met het stekelbaarsje in de bek 🙂

    26 maart 2015 om 17:14

  21. Fantastische serie! Om jaloers op te worden 🙂

    26 maart 2015 om 17:03

  22. Super ik heb ze al 2 keer gezien in de vlucht 🙂 gelukkig kan ik hier meegenieten heel mooi !!!!

    26 maart 2015 om 16:34

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.