Speldenprik van de winter

21 december 2016

***Voor een grotere en scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Hoewel we niet verwend zijn geweest de laatste jaren met winterweer, deelt Koning Winter zo af en toe een speldenprikje uit. Zo ook begin december toen we een paar koude nachten en dagen hadden. Gelukkig voor mij viel dat deze keer samen met het weekend, zodat ook ik de witte wereld in kon trekken.

Ik besloot naar de Hoorneboegse Heide aan de zuidkant van Hilversum te gaan. Daar was ik nog nooit geweest en het is altijd leuk om nieuwe gebieden te ontdekken. Nadeel is dat je nooit weet hoe het er precies uitziet en je moet dus ter plekke beslissen waar de mooiste stukken zijn.

Ik was er al voor zonsopkomst. Het was kraakhelder en de kou prikte in mijn gezicht. Heerlijk!!!

Hoorneboegseheide 1

Wat is de vroege ochtend toch een mooi moment. Hoewel vroeg? In deze tijd is het toch al kwart voor negen voordat de zon opkomt. Maar de sfeer is hetzelfde.

Nog mooier vind ik het als je de andere kant op kijkt. Dan komen de pasteltinten tevoorschijn.

Hoorneboegseheide 2

De kou straalt er van af.

Omdat het onbekend gebied is loop ik wel een beetje heen en weer te rennen. Zo lang duurt het mooie licht ook weer niet. Maar ik weet nu al dat ik hier vaker kom. Het is een prachtig stukje heide!

De rijp heeft alles bedekt met een laagje poedersuiker.

Hoorneboegseheide 3

De zon komt nu boven de bomenrij in de verte uit en het veld kleurt langzaam oranje/roze door het vroege zonlicht.

Hoorneboegseheide 4

Het maakt volgens mij niet uit naar welke kant je je camera richt. Overal zie je feeërieke plaatjes.

Nadeel van het late licht worden is dat al heel snel de hondenuitlaters, mountainbikers en wandelaars de heide overnemen. Het is dus al snel tijd voor een laatste landschapsopname. Ik probeer het eens recht tegen de zon in.

Hoorneboegseheide 5

Niet ontevreden over het resultaat.

Vanwege de drukte vervang ik de groothoek- voor de macrolens. Een kijken of ik iets kan maken van de rijp. Ik zie een klein stukje hangen aan een draad spinnenrag. Het kost even wat moeite om de achtergrond goed te krijgen, maar uiteindelijk komt er een leuke foto uit.

Hoorneboegseheide 6

Ook de grasjes zijn bedekt met een laagje ijskristallen en buigen onder het gewicht. Een mooi onderwerp voor een macrofoto.

Hoorneboegseheide 7

Omdat ik nog moet werken vandaag is het tijd om mijn boeltje bij elkaar te pakken. Het waren een paar heerlijke uren in een winterwonderland. Dat was echt lang geleden. Terugkijkend op mijn blog zie ik dat ik in december 2014 de laatste winterserie heb kunnen maken. Twee jaar geleden dus!

Nu maar hopen op een strenge winter in januari 2017.

9 Reacties

  1. Prachtige winterserie, waarbij ik de tegenlicht foto van het landschap de allermooiste vind. Die erboven ook en het ijskristal op het grasje vind ik ook prachtig. Hopelijk gaan we in januari en februari nog wat meer van dit soort winterdagen krijgen.
    groetjes Ghita

    31 december 2016 om 17:08

  2. Hallo René,
    Een serie prachtige winterlandschappen. Je was er op het juiste moment.
    Toch wel frappant dat kleur en sfeer in de foto’s zo kunnen verschillen bij opnames die je toch kort na elkaar genomen hebt. Maar ze zijn stuk voor stuk erg mooi.
    Hartelijke groet, Corrie

    23 december 2016 om 14:31

  3. Hoi René,
    Stuk voor stuk heeft ieder beeld zijn eigen charme en sfeer. Het zijn inderdaad de mooie momenten in de natuur. Bij mij is het er niet van gekomen om dit vast te leggen, dus nu maar hopen op herkansingen in 2017. Jij hebt in ieder geval een mooie serie te pakken.
    Ik wens je prettige feestdagen.
    Groet, Kees

    22 december 2016 om 11:43

  4. Prachtig René
    Maar zelfs rijp hadden we hier nog niet

    22 december 2016 om 00:20

  5. Heel mooi. Ieder foto heeft hier z’n eigen charme maar zelf vindt ik de koude uitstraling op foto 2 erg mooi wegkijken. Bij foto 3 vindt ik het polletje op de voorgrond erg mooi meegenomen

    21 december 2016 om 19:26

  6. Met deze heerlijke serie winterse platen moet je bij thuiskomst wel een voldaan gevoel hebben gehad, lijkt me.
    Dat flitswintertje van begin december beviel me met zijn prachtige licht over een berijpte wereld een stuk beter dan de donkere kortste dag van vandaag. Op naar het licht, te beginnen mooi winters licht in januari! 🙂

    21 december 2016 om 15:15

  7. yemrev

    Mooie winterse landschappen, die zelfs ik in deze tijd van het jaar ook zou kunnen maken :P. Zoals je zegt, maakt het niet veel uit naar welker kant je kijkt, overal is het mooi, hoewel de sfeer wel steeds anders is. Er was wat meer naar het binnenland duidelijk meer rijpvorming dan hier aan de kust. Dat zag ik ook al bij anderen voorbijkomen. De macro van de rijp aan de spinnedraad is erg fraai, de daaropvolgende trouwens ook, maar iets minder ‘apart’. Rest mij nog je te bedanken voor de gekozen titel…die had ik ook in gedachte voor mijn volgende blog. Nou ja, verzin wel iets anders. 🙂
    Groetjes, Dick

    21 december 2016 om 14:38

  8. Mooi serie , mijn voorkeur heeft het landschapbeeld tegen de zon in opgenomen.

    21 december 2016 om 13:49

  9. FotoAnna

    Heel mooi en heel sfeervol!
    Lieve geniet-groetjes van Anna 😀

    21 december 2016 om 12:56

Geef een reactie

