Nog steeds winter

24 februari 2013

Terwijl driekwart van Nederland hunkert naar de lente lig ik weer eens met mijn camera in de sneeuw. Opnieuw werd ik op zondagochtend wakker en zie een witte wereld verschijnen als ik de gordijnen open doe. Niet dat ik het erg vind, want ik hou van deze winterse omstandigheden. De sneeuwlaag bedekt lekker alle rommel die anders alleen maar afleidt op de foto’s en geeft een lekker sfeertje. En op de kou kun je je kleden.

Ik ga er daarom weer op uit en wel naar het Hulshorsterzand. Het lijkt me mooi om de vliegdennen met hun mooie silhouetten vast te leggen in de sneeuw. Net als de vorige keer in de sneeuw, ben ik ook vandaag de eerste die het maagdelijke witte tapijt betreedt. Overal zie ik dierensporen (was dus toch niet de eerste!) en probeer te raden wat het is. Misschien me toch maar eens in verdiepen.

Ondertussen ben ik aangekomen op de zandverstuiving. Een prachtige witte wereld met inderdaad hier en daar groepjes dennen. Nu is het een kwestie van goed kijken en zoeken naar een compositie. Ik zie een eenzame den op een heuvel staan. Het zand lijkt tussen zijn wortels te zijn weggeblazen. Alsof hij zich met zijn benen staande moet houden in het mulle zand, wat nu dus vervangen is door sneeuw.

Vliegden

Vliegden

Voor een nog lager standpunt lig ik hier dus op mijn knieën in de sneeuw, zoals ik al zei aan het begin van dit verhaal.

Het Hulshorsterzand is een zandverstuiving met dennen, stukken heide en gras. Een open gebied dat nu nog uitgestrekter lijkt nu alles wit is. Als ik verder het pad volg loop ik vlak langs een wat grotere groep dennen. Het gras langs de kant vormt een mooie invoerende lijn in deze foto. en een leuk kleuraccent.

Groepsvorming

Groepsvorming

Jammer is wel dat door de stevige wind de sneeuw niet op de takken is blijven liggen. Dat zou een nog meer winters beeld geven. Aan de andere kant steken de donkere bomen nu wel mooi af tegen de witte omgeving. Toch zie je nog wel wat sneeuw op de takken liggen, als je tenminste even van het pad af gaat en je tussen de dennen begeeft. Hier heeft de wind geen vrij spel en ligt er dus nog wat sneeuw op de takken. Alleen is het niet makkelijk om een leuke compositie te maken tussen de wirwar van takken. Na wat proberen is dit uiteindelijk het resultaat geworden

Sneeuwtak

Sneeuwtak

Het was nog een hele toer om hier weer weg te komen, zonder een berg sneeuw in de nek te krijgen.

Ik ben al fotograferend de hele zandvlakte overgestoken en ik besluit om dezelfde route terug te lopen. Om een beeld te krijgen van het hele gebied, loop ik naar de top van een zandduin. Ook hier staat weer een groepje dennen.

Op de top

Op de top

De terugweg heb ik de wind in mijn rug en dat is toch wel een stuk aangenamer. Als ik de zandvlakte verlaat ben ik weer in het bos. Ik besluit nog even naar de Hierdense beek te gaan. Misschien zie ik nog een mogelijkheid om te oefenen met mijn nieuwe grijsfilter. Aangekomen bij de beek zie ik heel rustig stromend water. Geen goede kansen dus om mijn filter te gebruiken. Maar als ik verder langs het water loop kom ik bij een plekje waar een aantal omgevallen bomen voor een kleine stroomversnelling zorgen. Ja! Nu kan mijn filter uit zijn houder komen en ga ik eens kijken wat ik er mee kan.

Als eerste een wat groter overzicht van dit “watervalletje”

Stroomversnelling

Stroomversnelling

Hiervoor ben ik wel even aan het klooien geweest met de belichting. Omdat ik nog geen ervaring heb met dit filter check ik steeds het histogram. Een goed instrument om je belichting in de gaten te houden. De sluitertijd bij bovenstaande foto is 5 seconden.

Nu is het tijd om wat meer in te zoomen op de details. Door de nachtvorst en het spetterende water zijn er mooie ijssculpturen gevormd.

IJssculpturen

IJssculpturen

Het doet voor mij on-Nederlands aan, maar deze winter weet mij steeds weer te verrassen. Als laatste nog een andere detail-opname.

IJsbeek

IJsbeek

Voor mij een leuke oefening om het gebruik van een grijsfilter onder de knie te krijgen.

Zou dit dan nu wel mijn allerlaatste winter- cq sneeuwblog zijn van dit seizoen? Dat dacht ik twee weken geleden ook. Je weet het dus niet, maar zelfs van mij mag het nu wel voorjaar worden. Kan ik weer hele andere foto’s maken. En zo blijf ik het hele jaar rond lekker bezig met de fantastische hobby fotograferen.

12 Reacties

  1. Voor we het goed en wel beseffen is het weer zo ver en kunnen we deze witte wereld weer op foto vast leggen.Ieder seizoen heeft toch zijn charme

    28 augustus 2013 om 23:33

  2. prachtig, het heeft iets surrealistisch

    28 februari 2013 om 09:48

  3. Peter Duijndam

    Mooi gedaan René.

    Peter

    27 februari 2013 om 16:58

  4. Ohh die laatste foto, die vind ik geweldig. Wat een mooie fotogenieke plek is het toch, het hulshorsterzand, ik ga het op mijn lijstje zetten, leuk voor een weekendje weg. De landschapsfoto’s zijn ook weer top, maar ehh,….van mij mag het ook wel lente worden nu (al heb ik veel plezier beleefd aan de sneeuw).
    groetjes Ghita

    27 februari 2013 om 16:06

  5. Zeer zeer knappe foto’s! Jullie hebben een flink pak gekregen zondag, wij juist een laagje de moeite niet om echte foto’s van te maken…
    Ik geniet van je knappe foto’s.

    27 februari 2013 om 14:49

  6. Hoi René,

    Je winterse blogs doen het goed. Hele mooie beelden van Hulshorsterzand bedekt met sneeuw. De schuine foto van de sneeuwtak doet mij goed; ik ben gelukkig niet de enige die schuin fotografeerd 😉 Het kunstwerk van ijssculpturen is prachtig. Leuk dat je weer hebt kunnen oefenen met het grijsfilter, en wat mij betreft met positieve resultaten.

    Gr, Carl

    27 februari 2013 om 12:04

  7. yemrev

    De eerste foto kan zo in je winkeltje! (Of aan de muur in de koffiekamer…)

    Groet
    Dick

    26 februari 2013 om 21:20

  8. hoewel ik ZO toe ben aan de lente (en warmte) vind ik dat je mooie foto’s hebt gemaakt.
    sneeuw heeft iets…. en is zeker mooi!
    de sneeuwtak vind ik mooi (mooi standpunt ook) en de laatste foto vind ik super!
    ik heb zelf geen grijsfilter, maar het lijkt me bijzonder welkom 🙂
    groetjes

    26 februari 2013 om 18:48

  9. Ook hier hadden we zondag zoveel sneeuw, heerlijk toch.
    Prachtige serie die je maakte, vooral de laatste.
    Gr. Tinie

    26 februari 2013 om 16:18

  10. Karen Pas

    Ik ben de sneeuw nog lang niet beu (wèl de koude wind!), al helemaal niet als iemand er zulke mooie prenten van maakt! Ik vind ze prachtig, vooral die met ijssculpturen. Wat ik jammer vind is het stromende water dat als een vage vlek afgebeeld wordt. Je bent niet de enige die dat doet, hoor, het is een hype die de laatste jaren (door de digitale fotografie?) bij veel fotografen zichtbaar wordt. In een natuurplaatje vind ik het een b’tje een vloek, zo’n vlek; die past beter in een artistieke compositie. Kwestie van smaak?

    26 februari 2013 om 11:53

  11. Mooie blogpost René! Prachtig gebied, zeker in deze witte omstandigheden. Hierdensebeek is ook er mooi op dit moment met al die ijssculpturen. Het uittesten van je filter is geslaagd hoor! Groet Hans

    26 februari 2013 om 10:02

  12. P

    Hallo Renée. Je blijft mij steeds weer verrassen. Mooi de natuur in de winter. Vooral de ijssculpturen vind ik heel mooi.

    26 februari 2013 om 09:52

Geef een reactie

