Een oude vriendin

14 april 2013

De allereerste blog die ik op deze site schreef heet “Op zoek naar de blauwborst“. Ik heb hem toen inderdaad gevonden, maar de foto was nu niet bepaald een topper. Ook al omdat ik toen nog niet zo lang bezig was met fotografie. Inmiddels zijn we twee jaar verder en nog steeds heb ik dit prachtige zangvogeltje niet in mijn fotocollectie. Tijd voor actie dus. Tijd voor “Op zoek naar de blauwborst, deel 2!

En dus ga ik vandaag weer naar de Oostvaardersplassen. Als ik de auto parkeer bij het infocentrum staat het ontvangstcomité mij al op te wachten.

Ontvangstcomité

Ontvangstcomité

Om deze foto te maken blijf ik in de auto zitten en zet deze zo neer dat ik precies tussen de bomen door de groep in beeld heb. Hierdoor kijken de herten niet mijn kant op, behalve de bok, en krijg je een mooi natuurlijk plaatje.

Ik laat de groep achter en wandel met mijn statief op de nek het veld in. Op zoek naar de blauwborst dus. Van te voren heb ik op internet een aantal keren de zang beluisterd om deze te leren herkennen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het herkennen van al die vogeldeuntjes nu niet bepaald mijn sterkste kant is. Maar ja, ik blijf het proberen.

Al snel hoor ik een vrolijke fluiter in het riet naast me. Zou het dan nu al? Dan vliegt een vogeltje op en landt pardoes vlak voor mijn neus op een tak. Geen blauwborst, maar een rietgors. Hij trekt zich niets van mij aan en vol overgave verkondigt hij dat de lente echt begonnen is.

Rietgors

Rietgors

Geen blauwborst dus, maar ook mooi toch?

Met tegenzin laat ik deze kleine Pavarotti achter en zoek verder langs de rietkraag naar de blauwborst. En ja hoor….. daar zie ik hem zitten. Laag in het riet en bijna niet te zien. Maar hij is er dus wel! Het grote wachten kan beginnen. En mijn geduld wordt danig op de proef gesteld. Steeds weer gaat ie op een plekje buiten mijn zicht zitten. Maar dan opeens verlaat hij het riet en gaat hij op het pad zitten. Niet de mooiste plek voor een foto, maar wel vol in beeld dus. Ik haal snel mijn camera van het statief (makkelijk zo’n snelkoppelplaatje!) en ga op mijn buik liggen. En net als ik de ontspanknop in wil drukken vliegt die grappenmaker weer het riet in. @#!$*@$#!!!!!!!

Maar deze keer zit hij wel mooi aan de rand. Dus camera weer snel op het statief. Ja fotograferen is hard werken zoals je merkt. En nu is het wel raak!

Hebbes!

Hebbes!

Drie foto’s is me gegund en dan verdwijnt hij weer tussen het riet. Maar ik heb hem! Nog niet helemaal naar mijn zin, maar wel een stuk beter dan die eerste keer twee jaar geleden. Ik blijf in de buurt rondhangen, maar meer dan af en toe een flits zie ik niet. Ik besluit dan ook nog een stukje verder te lopen.

En dan kom ik iemand tegen die het verdient dat dit blog naar haar genoemd wordt. Eén van de oudste edelherten van Nederland. Als ik in de winterperiode hier wandel kom ik haar eigenlijk altijd tegen. Zij behoorde tot de eerste groep edelherten die in 1992 werd uitgezet. Ze was toen ongeveer een jaar. Ze zal dus nu om en nabij de 23 jaar zijn. Er zijn op dit moment nog twee hindes van die groep in leven. Ze is totaal niet schuw en goed te benaderen. Wat mager na de lange winter, maar nu het weer warmer is schiet het malse gras bijna zichtbaar de grond uit. En dat laat ze zich goed smaken.

Mals voorjaarsgras

Mals voorjaarsgras

Ook dit jaar lijkt het haar weer gelukt te zijn de winter te overleven.

Omdat ze zo goed benaderbaar is, als je tenminste rustig blijft bewegen, komt er een plannetje op in mijn hoofd. Hoe zou het zijn om haar er met de groothoek lens op te zetten? Zou ik zo dichtbij kunnen komen? Ik verwissel mijn telelens voor de groothoek en ga rustig op een aantal meters voor het hert zitten. Zo blijf ik een tijdje zitten en zij kijkt even op, maar gaat dan weer verder met belangrijkere zaken: eten! Heel voorzichtig schuif ik nog een stukje dichterbij en dan kan ik een paar foto’s maken. Door de klik van de camera kijkt ze even op en dat levert dan deze foto op.

Up close

Up close

Ik weet zelf niet of ik dit nu een mooie foto vind, maar het is wel een apart beeld. En de ervaring om zo dichtbij haar te kunnen komen was geweldig. Nu weet ik wel dat ze erg tam is, maar toch…

En daarom is de titel van dit blog niet “Op zoek naar de blauwborst, deel 2”, maar een eerbetoon aan mijn oude vriendin!

17 Reacties

  1. Wat een mooie serie !!

    Gr Mirjam

    26 april 2013 om 18:37

  2. Hoi René,
    heel erg leuk op op deze manier weer een ‘vriendin’ tegen te komen.
    Mooie serie geworden.
    Groet uit het regenachtige Stieltjeskanaal,
    Geert.

    26 april 2013 om 11:03

  3. Mooie serie René.
    Wat de laatste betreft, vind ik wel bijzonder dat je zo dichtbij kon komen.
    Mooie ervaring lijkt mij dat.
    Groetjes Tinie

    21 april 2013 om 22:32

  4. ada

    Naast je prachtige foto’s weet je het geweldig te vertellen. Ik heb weer genoten van het geheel.
    Je vriendin mag dan wel oud zijn maar staat er toch heel goed op. Heel apart effect met de groothoeklens vanuit dit lage standpunt. Een hele bijzondere belevenis dat geloof ik graag.
    groetjes Ada

    19 april 2013 om 21:54

  5. Heel mooi geschreven, René en prachtige foto’s!

    19 april 2013 om 13:12

  6. Prachtige vogel die blauwborst. En heel mooi die oude vriendin van je……

    19 april 2013 om 12:35

  7. Bedankt allemaal weer voor jullie reacties. Dat wordt erg op prijs gesteld!

    Gr. René

    19 april 2013 om 12:22

  8. Piet Fleuren

    Ik kijk altijd uit naar je berichten René, ga zo door
    Groet uit Venlo
    Piet

    19 april 2013 om 08:55

  9. yemrev

    Leuk verhaal weer, René. Een reisje naar de OVP moet ik ook maar eens inplannen!
    Vogelplaatjes vind ik het leukst, maar die oude hertenkop is ook fraai. Zie ik goed dat ze geoormerkt is? Waar is dat goed voor?
    De groothoekplaat is wel heel apart…

    Groet,
    Dick

    18 april 2013 om 23:46

  10. Hoi Rene,
    Wat een mooie OVP blog, het ontvangscomité vind ik al een top foto, zo leuk als je al meteen aan het begin zo’n groepje tegenkomt. De blauwborst, je hebt hem. Ik mocht dit zelf ervaren in de poelgeest polder dit weekend, ja daar wordt je blij van (ook van de zang van dit vogeltje). Dat oude edelhert, ik denk dat ik haar ook wel eens heb gefotografeerd, ze bleef zo rustig staan, dus ik denk dat het hetzelfde hertje is.
    groetjes Ghita

    18 april 2013 om 22:03

  11. ik herken het maar al te goed René, maar komende zaterdag ga ik ook weer een poging wagen. Vorig jaar had ik hem dan gelukkig wel mooi voor de lens maar nu heb ik hem nog niet kunnen spotten.
    Die rietgors staat er ook heel mooi op. Zingt uit volle borst. Dan de hertjes ja….. die blijven leuk om te zien 🙂
    Groet, Helma

    18 april 2013 om 19:29

  12. Een mooi verhaaltje weer en wat een mooie resultaten. Zo’n groepsfoto is heel leuk, en dat oudje is ook heel leuk hoewel geen schoonheid. Maar zo’n blauwborstje … dat is voor mij smullen, ik hoop die ook ooit eens te treffen.

    18 april 2013 om 18:57

  13. Een wonder is de natuur op je blog.

    18 april 2013 om 16:23

  14. Heel mooi moeilijk een keuze te maken Wat ben Jij toch een bofkont !! Groetjes

    18 april 2013 om 13:45

  15. Na zo’n dag is het toch genieten. lekker jaloers, de blauwborst nog niet gehoord maar dan moeten wij ook naar de Peel. een rietgors is wat dat betreft misschien nog wel leuker.
    en die blauwborst…… ach heerlijk toch als je nog een keertje moet proberen.

    18 april 2013 om 12:53

  16. P

    Hallo Renée. Ja wat had je toch weer een heel mooie dag. En nog maar niet eens te zeggen, wat een prachtige foto’s. En je verhaal, het lijkt bijna of ik erbij ben. Pauwla

    18 april 2013 om 11:21

  17. Wat zie jij toch veel moois en hoe jij dat dan ook weet vast te leggen. Bijzonder!
    Prachtfoto’s en een super betoon aan je oude vriendin, voelde zelfs die gespannen verwachting 🙂

    18 april 2013 om 09:28

Geef een reactie

