Bidden voor het eten

23 februari 2014

Het lijkt een vreemde titel voor een blog met natuurfoto’s, maar vandaag is het toch toepasselijk. Dit blog gaat namelijk over een torenvalk. En die bidden voordat ze aan de maaltijd kunnen. Niet uit godsdienstige overwegingen, maar om vanuit de lucht hun prooi op te kunnen sporen. Vandaag trof ik opnieuw een valkje in de Eempolder. Misschien wel hetzelfde vrouwtje als de vorige keer: zie Een mooie dame.

Deze keer dus niet op een paaltje, maar in de lucht.

Torenvalkje

Torenvalkje

Ik heb al vaker biddende torenvalkjes gefotografeerd, maar of ze zaten te ver weg, of het licht was niet goed, of ik verprutste het zelf. Maar vandaag had ik mazzel. Na deze eerste foto kwam de zon wat meer door de sluierbewolking.

Strakke blik

Strakke blik

Dat ziet er gelijk een stuk helderder uit! Alleen heb je nu ook meer last van schaduwen.

Het valkje blijft mooi naast de auto hangen. Dan kijkt ze opeens op en werpt me een blik toe. Het kopje is niet helemaal scherp, maar wel een mooie pose.

De blik

De blik

Ze kijkt zeker even waar dat geklik vandaan komt. Maar meteen concentreert ze zich weer op grond onder zich. Op zoek naar muizen.

Loerend naar de prooi

Loerend naar de prooi

Maar blijkbaar is hier niets te vinden en ze verhuisd een paar honderd meter verderop. Ik volg haar en kijk nu iets meer van voren tegen haar aan. De zon is inmiddels weer verdwenen, maar toch vind ik deze foto nog wel de moeite waard. Juist omdat hij van voren genomen is.

Biddend

Biddend

Als ze opnieuw een andere plek op zoekt laat ik haar verder met rust. Wat kan ik toch genieten van zo’n moment! Het was prachtig om te zien hoe stil haar kop in de lucht blijft hangen, terwijl haar lijf en vleugels steeds aan het corrigeren zijn. Wat ze ook doet haar kop blijft precies op dezelfde plek!

En zo kan ik weer een mooie ervaring toevoegen aan mijn foto-avonturen.

14 Reacties

  1. Mooie serie Rene, vooral die ene waar die jou zag.
    Fijn weekend,gr. Tinie

    28 februari 2014 om 19:51

  2. Hallo Rene, dat zijn mooie foto’s wou

    27 februari 2014 om 23:47

  3. Frank

    het is weer een prachtige serie. Ik vind dit een van de moeilijkste objecten om te fotograferen. Ik werk met Canon. Weet dat ik moet instellen op Al Servo , automatische selectie en een snelle sluitertijd moet kiezen. Heb jij nog tips?

    26 februari 2014 om 09:14

    • Hoi Frank,

      ook ik had dit al meerdere keren geprobeerd en steeds zonder goed resultaat. Het ligt ook erg aan hoe het licht valt. Naast wat je al zegt over de instellingen kan ik nog aangeven dat ik probeer scherp te stellen op het oog d.m.v. 1 focus punt. Deze foto’s zijn genomen vanuit de auto, met een rijstzak op het omlaag gedraaide raam voor stabiliteit.

      En je moet natuurlijk Nikon spullen gebruiken 😉

      Gr. René

      26 februari 2014 om 09:36

  4. een mooie reeks ,superbe .

    26 februari 2014 om 04:53

  5. Wat een bijzonder knappe serie van de valk René

    25 februari 2014 om 23:30

  6. Prachtige serie, René, het moet vooral met het licht even meezitten, en als het torenvalkje dan ook nog eens in de buurt blijft, dan kan zo’n dag niet meer stuk.

    25 februari 2014 om 23:06

  7. yemrev

    Mooie serie hoor, René! De laatste twee vind ik het mooist, maar de derde het leukst. Ik denk inderdaad dat ze je betrapte door je geklik. Was me ook al eens opgevallen dat bepaalde vogels wel een heel erg scherp gehoor hebben. Moeten we dan toch over op een systeemcamera??
    Groet, Dick

    25 februari 2014 om 21:43

  8. Heel overtreffende mooie beelden, René.

    25 februari 2014 om 21:26

  9. Hallo Rene, prachtige foto;s, de laatste twee zijn heel erg mooi.

    25 februari 2014 om 21:00

  10. mooi,, en ja met de natuur moet je wat geluk hebben en dat had je met de laatste foto
    al moet ik zeggen de blauwe lucht van de andere foto’s is ook erg mooi.

    25 februari 2014 om 20:29

  11. mooie serie Rene

    25 februari 2014 om 20:19

  12. Ook voor mij is de laatste foto het mooist René. Diffuus licht geeft kennelijk de meeste kans op een goed belichte foto

    25 februari 2014 om 20:16

  13. Prachtige foto’s, dat is altijd genieten om te zien. Ik had dit weekend in zeeland ook aardig geluk met ze.

    Gr Cees

    25 februari 2014 om 20:03

Geef een reactie

