Koude start en kleurrijk bos

4 november 2012

De weersverwachting voorspelde een koude nacht met kans op nevel in de ochtend. Ideale omstandigheden om landschappen te fotograferen. Ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer in de ban raak van landschapsfotografie. Ik vind het een moeilijke tak van fotografie, maar daardoor des te mooier als het lukt. Het vangen van een landschap in een foto is lastig. Je moet echt goed kijken naar de verschillende lijnen in het landschap en dingen die in het landschap staan om een pakkende foto te maken. En nog meer dan bij andere vormen van natuurfotografie speelt het (zon)licht een grote rol.

Vandaag ga ik naar het Hulshorsterzand en ben van plan om ook nog een stukje van Leuvenumse bos mee te nemen. De weersvoorspelling lijkt uit te komen, want ik moet eerst de voorruit van mijn auto ijsvrij maken als ik ’s ochtends vroeg vertrek. Net voor zonsopkomst kom ik aan op de plaats van bestemming en ook hier kun je goed zien dat het koud is.

Koude ochtend

Op de beschutte plekken is duidelijk de grondvorst te zien. Graag had ik nog wat meer nevel gezien, maar ook met dit resultaat ben ik wel tevreden hoor. Op dit tijdstip is het nog heerlijk rustig en ik geniet van de omgeving en de stilte.

Verder lopend door het gebied valt me de mooie kleur van het gras op. Vooral als het, inmiddels volop aanwezige, zonlicht er op valt.

Grasvlakte

Het lichte gras gecontrasteerd mooi met de donker dennen. Ik had de verzadiging misschien nog wel wat kunnen optrekken om nog meer kleur in de foto te krijgen, maar zo komt  het gevoel van een koude herfstochtend beter over vind ik. Ik zie al snel dat dit een prachtig gebied is, met ook nog een stuk stuifzand. Omdat ik vandaag ook nog naar het naastgelegen Leuvenumse bos wil laat ik dat deze keer links liggen. Maar het is zeker dat ik hier vaker terug kom!

Ik loop nu richting bos en kom al snel in een stuk dennenbos. Niet echt mooi voor herfstfoto’s zou je denken, maar als je goed zoekt zie je ook hier herfsttafereeltjes. Zoals dit kleine zwammetje dat op een dennenkegel groeit. Met op de achtergrond de kleuren van afgevallen blad van een eenzame eik, geeft dit een kleurrijk geheel.

Dennenkegelzwam

Die naam heb ik niet zelf verzonnen hoor, die bestaat echt. Soms is het zo simpel om de juiste naam aan een paddenstoel te hangen 😉 .

Na niet al te lange tijd loop ik door een prachtig beukenbos. Dat is toch wel de boom die de mooiste kleuren laat zien in de herfst. Een prachtig palet van geel, bruin, oranje en groen vult het bos met de prachtigste  kleuren. Omdat het zonlicht gefilterd door het bladerdak tussen de bomen door schijn en omdat het toch nog wat nevelig is zie ik mooie lichtbanen. Altijd een dankbaar verschijnsel om vast te leggen.

Spotlights

Zulke lichtbanen worden ook wel een zonneharp genoemd, hoewel je dan eigenlijk langere banen moet zien. Al met al geeft het een feeërieke sfeer in het bos, die zo kenmerkend is voor deze tijd van het jaar. De volgende foto geeft dat nog het beste weer vind ik zelf.

Feeënbos

Ik heb er voor gekozen om de zon nog net in beeld te brengen. Door de instelling van een klein diafragma krijg je de stervorm. Ben erg blij met dit resultaat!

Door het bos stroomt de Hierdense beek. In een vorig blog De herfst  is begonnen! heb ik deze al eens vastgelegd, maar toen was het nog een stuk groener dan nu.

Herfstbeek

Een heerlijk stuk bos. Ik blijft foto’s maken. Daarom nog één van dit fotogenieke beekje.

Hierdense beek

Mijn laarzen komen nu goed van pas. Daardoor kan ik midden in het water gaan staan voor het beste standpunt. Ik zou nog wel tien foto’s hier neer kunnen zetten, maar dat wordt toch te veel van het goede. Jullie moeten het dus doen met deze twee.

Je merkt trouwens wel dat het wat paddenstoelen betreft wat minder is geworden ten opzichte van een paar weken geleden. Ik denk dat de nachtvorst zijn sporen heeft nagelaten. Ik zie veel boomstammen die onder een bruinzwarte smurrie zitten van wat ooit paddenstoelen zijn geweest. Toch zijn er nog wel wat exemplaren te vinden hoor.

Op het randje

Voor mezelf geldt dat ik na een maand paddenstoelen fotograferen er wel een beetje klaar mee ben. Het is wel een goed paddenstoelen jaar geweest en ik heb een aantal mooie platen kunnen maken. Meer dan vorig jaar in ieder geval. Om het af te leren stort ik me nog even op dit mooie groepje. Omdat ik de belichting niet goed krijg probeer ik het met een flits en belicht daarbij een paar stappen onder om uitgebeten wit te voorkomen.

Takkestoelen

Aan al het goede komt een eind en dus is het tijd om naar huis te gaan. Maar voordat ik dit blog afsluit wil ik jullie toch nog één foto voorleggen. De laatste tijd ben ik bezig geweest met photoshop om een aantal foto’s te bewerken en ze een meer artistieke waarde mee te geven. Ook een foto van vandaag heb ik op die manier bewerkt. Zelf vind ik het wel mooi en ik probeer de foto’s door de bewerking extra zeggingskracht en/of sfeer mee te geven.  Ben benieuwd wat jullie er van vinden. En als je het afschuwelijk vind mag je dat ook gewoon zeggen natuurlijk!

Panorama Hulshorsterzand

Leuk dat je weer de moeite hebt genomen om mijn verhaal te lezen en tot een volgende keer.

17 Reacties

  1. Hoi René. Ik ben nieuw en heb ook genoten van je foto’s. De beek herkende ik gelijk als de Hierdense Beek. Dat stroompje moet toch wel iets heel eigens hebben dat jij goed hebt gepakt.

    Gr. Henk

    30 november 2012 om 17:47

  2. Karen

    Als altijd weer genoten van je prachtige foto’s!
    Je bewerking van het Hulshorsterzand vind ik weliswaar mooi
    – het is een aquarel geworden – maar het ik word niet graag
    gefopt. (Evengoed gewoon lekker doorgaan, hoor.)

    Karen

    22 november 2012 om 11:57

  3. ceesvg

    Hoi Rene,
    Prachtige serie, dat is genieten.

    Gr Cees

    14 november 2012 om 20:30

  4. Wow René,

    Heb net je vorige herfstblog bekeken maar deze overtreft 100%!!! Wat een heerlijke herfstachtige beelden zeg. Foto 4,5,6,7 kunnen rechtstreeks groot aan de muur wat mij betreft. Over je laatste foto. Of deze foto extra zeggingskracht en/of sfeer uitstraalt door je bewerking. Ik vind dat altijd moeilijk. Lelijk is die in ieder geval niet. De foto komt mij nu meer over alsof die uit een ouder magazine is gescant. Ik weet alleen niet of dat jou bedoeling is geweest. 🙂

    Gr,

    Remco

    14 november 2012 om 10:37

  5. Heel mooie landschapsfoto’s René.Je experimenteren met Photoshop levert je precies een aquarelletje op

    11 november 2012 om 23:51

  6. Peter Duijndam

    René,

    Prachtiger kleuren hoor, mooie sfeer zeg!

    Peter

    10 november 2012 om 14:43

  7. ps Misschien zou de tweede foto in zwart/wit, met flink extra contrast, sprekender zijn?

    7 november 2012 om 22:03

  8. Hoi René, wat een schitterend gebied is dit! Ik ben vooral helemaal weg van je feeënbos, maar ook de eerste foto vind ik erg mooi. De tweede vind ik helaas veel minder, de witte lucht overheerst teveel.
    De dennenkegelzwam is ook prachtig, wat een achtergrondkleur!
    Je bewerking heeft best wel wat, het is een schilderij geworden 😉
    groet
    Loes

    7 november 2012 om 22:02

  9. Ik geniet weer volop van je foto’s, prachtige serie!

    7 november 2012 om 20:12

  10. Hoi René,

    Prachtige serie zet je hier neer. Ik vind je landschapsfoto’s, in dit bericht tenminste, nog niet van het niveau van je weergalozen bosfoto’s; tjonge wat een voltreffers. De feeënbos foto daar moet toch een markt voor zijn; kan zo in duizenden huishoudens aan de muur; zou ‘m inzenden voor een wedstrijd, zonder dollen.

    Groeten, Robert

    7 november 2012 om 20:06

  11. Prachtige foto’s René. Je hebt de sfeer mooi weten te pakken in het bos.
    Pracht kleuren en lichtval.
    Ook je paddo’s zijn mooi om te zien, scherp met de achtergrond mooi dof.
    Zelf vind ik landschappen ook moeilijker om mooi vast te leggen, het is kijken, kijken en nog eens kijken ;-))
    Groetjes Tinie

    7 november 2012 om 18:19

  12. yemrev

    Fraaie herfstlandschappen, René! Ook de paddo’s staan er mooi op, vooral de dennenkegelzwam (ik wist dat-ie bestond, maar dacht dat-ie kleiner was). Lekker rustige achtergrondjes.
    Alleen de foto van het Hulhorsterzand is jammer 😉 Niet echt afschuwelijk, maar toch; ik zou het niet doen (maar dat wist je al) 😉

    6 november 2012 om 23:01

  13. p

    Hallo Renee, wat een verrassing is het toch weer om je prachtige fotoos te beleven. Want dat gebeurt als ik naar je fotoos kijk. Ik vind ze allemaal schitterend. En wat je aan het proberen bent is wel apart. Dat lijkt bijna een schilderij. Alles is MOOI. mvg

    6 november 2012 om 21:25

  14. Hoi René, wat maak je toch prachtige foto`s!
    De Zwam op de Dennenkegel, schitterend en ook de landschaps foto`s vind ik erg mooi.

    Ik vind het leuk hoe je aan het experimenteren bent met fotobewerking, ik vind de bewerkte foto knap gedaan maar het is niet mijn ding.
    Ik vind het een beetje een oude krantenfoto, vooral de vlekkerige lucht vind ik niet mooi.
    Gewoon lekker mee doorgaan als je dat leuk vindt hoor!

    Groetjes Greet

    6 november 2012 om 21:06

  15. Wat een prachtige serie, de paddestoeltjes met die mooie geelbruine achtergrond, het beekje, het bos met de zonnestralen, de hei..allemaal even mooi. Ik ben daar ook eens geweest, het Leuvenumse bos, erg mooi plekje.

    6 november 2012 om 20:59

  16. A3

    Prachtplaten René … puur genieten !!!

    6 november 2012 om 20:29

  17. Jacob van de Pol

    Werkelijk een schitterend site , wat geweldig dat wij hiervan kunnen en mogen genieten .
    Hoop nog vele malen een kijkje te komen nemen , echt genieten en een beetje afkijken naar compositie en vorm daar kan ik nog wat van leren .

    Vriendelijke groet Jacob van de Pol.

    6 november 2012 om 20:26

Geef een reactie

