zwart-wit

7 december 2015

***Voor een scherpere weergave even de foto’s aanklikken***

De laatste twee maanden van het jaar is voor mij meestal een rustige tijd wat fotograferen betreft. Andere zaken hebben mijn aandacht nodig en vaak is het op de zondagochtend (mijn enige mogelijkheid om er op uit te trekken) slecht weer. Maar dan heb je wel wat meer tijd om eens door je oude foto’s te neuzen. Soms kom je in vergeten hoekjes van je harde schijf nog mooie foto’s tegen, die je in eerste instantie over het hoofd heb gezien. En het is ook leuk om oude foto’s in een nieuw jasje te steken.

In dit blog heb ik een aantal portretfoto’s van dieren omgezet naar zwart-wit. Vooral bij zoogdieren kan dat mooi uitpakken, omdat de details van hun vacht dan prachtig naar voren komen. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind het goed gelukt.

Deze tamme vos in de Oostvaardersplassen had er geen moeite mee om even als model te dienen. Voor mij de eerste keer dat ik buiten de AWD een tamme vos tegen kwam. Ze loopt nog steeds rond bij het infocentrum van Staatsbosbeheer. Let ook op de teek die bij haar rechter oor zit.

OVP vos

De Westerheide bij Hilversum is een goede plek om reeën te fotograferen. Deze bok liet zich het gras tussen de heide goed smaken. Zo af en toe kwam hij met zijn kop even omhoog om te checken waar ik mee bezig was. Maar verder trok hij zich niet zoveel van me aan.

Reebok Westerheide

Eén van de oude hindes in de Oostvaardersplassen. Elke winter kom ik haar tegen op ongeveer dezelfde plek. Ze is te herkennen aan een metalen oormerk, welke niet te zien is op deze foto trouwens. Ze is goed benaderbaar.

HInde OVP

Net als de reebok heb ik ook deze Schotse Hooglander gefotografeerd op de Westerheide bij Hilversum. Prachtige beesten met hun lange ruige vacht. Alleen jammer dat ze altijd zo’n lelijk geel oormerk in hebben. Bij zo’n extreme close-up heb je daar gelukkig geen last van.

Schotse hooglander Westerheide

Dit Pater Davidshert heb ik gefotografeerd in natuurpark Lelystad. De hormonen speelden op en hij had zich getooid met een kroon van grassen en onkruid.

Pater Davidshert

Dit is één van mijn favoriete foto’s van de konikpaarden in de Oostvaardersplassen. Deze foto had ik gelijk al omgezet naar zwart-wit en is dus geen nieuwe bewerking. Maar omdat hij zo mooi past bij de anderen mag hij nogmaals in dit blog verschijnen.

Konikspaarden OVP

Deze wisent uit het natuurpark Lelystad heb ik geprobeerd eens anders te portretteren door een andere compositie te maken. De achtergrond is de besneeuwde weide, waardoor de kop mooi afsteekt.

Wisent Lelystad

Ik ben benieuwd wat jullie van deze zwart-witters vinden. Commentaar, kritiek en tips zijn altijd welkom.

20 Reacties

  1. Patrick

    Mooie serie René. Ik was vandaag in AWD voor de vos. https://patrickhberg.wordpress.com/2015/12/24/opzoek-naar-de-vos/

    24 december 2015 om 22:12

  2. Mooie zwart wit serie, die ik het meest geslaagd vind bij de konikspaarden en de laatste foto. De vos vind ik ook erg mooi. De reebok had ik liever in kleur want ik denk dat je daar heel mooi licht had. Toch een leuk idee om foto’s in zwart-wit om te zetten. Is wel wat voor deze wat kleurloze tijd van het jaar.
    groetjes Ghita

    17 december 2015 om 13:31

  3. Een hele mooie serie, waarbij zwart/wit het goed doet. Een genoegen om naar te kijken!

    10 december 2015 om 10:08

  4. Such wonderful animal portraits!

    9 december 2015 om 17:01

  5. Leuk hoor zo’n zw blogje en dan vooral de konikspaarden vind ik een topplaat ! Idd een goed idee om eens te frobelen op een sombere zondag. De witte rand is al genoeg over gezegd….. Groeten Adria

    9 december 2015 om 14:39

  6. Hoi René,
    Zwart-wit fotografie is een kunst op zich, waarbij het niet alleen om een verandering van kleur naar zwart-wit gaat. Persoonlijk zie ik de beelden liever in kleur, al is een vergelijking nu niet mogelijk. Wat ik wel zie is dat je een aantal fraaie beelden laat zien, met de Koniks als hoogtepunt. De witte balk onder de foto’s leidt af. Aanvankelijk dacht ik dat er iets was fout gegaan.
    Groet, Kees

    8 december 2015 om 09:12

  7. Dat ziet er heel mooi uit in zwart / wit René.
    Vooral nr 1 vind bijzonder mooi.
    Groetjes Tinie

    7 december 2015 om 22:13

  8. Stuk voor stuk zijn het evenwichtig opgebouwde grijstonen. Ik zal het zeker niet beter kunnen 🙂 Een uitschieter naar boven (wat mijn smaak betreft) zijn de konikpaarden. Zoals sommige mensen hier vermelden: de witte band met je naam leid teveel af.

    7 december 2015 om 14:59

  9. Stuk voor stuk knappe close-ups, René, vooral de foto van de paarden die de koppen bijeen hebben gestoken vind ik erg mooi. Zwartwit doet het wat mij betreft prima bij deze foto’s.

    7 december 2015 om 12:37

  10. Je Z/W omzettingen zijn zonder meer geslaagd, maar de brede witte baan met je naam onder de foto’s leidt me erg van het beeld af, die vind ik dus minder geslaagd.

    Groet Loes

    6 december 2015 om 21:08

  11. Mooi zo in zwart-wit

    6 december 2015 om 13:55

  12. Mooi klassiek deze zwart/wit serie, in kleur vind ik ze ook erg mooi.

    6 december 2015 om 10:50

  13. ik zeg vaker doen, ik ben verliefd op zwart/wit, maar dat zal nog wel uit de doka tijd zijn..;-)

    Groetjes Von

    6 december 2015 om 09:24

  14. yemrev

    Ik vind dit wel een vondst en hoewel ik de meeste persoonlijk liever in kleur zie, levert het in ieder geval een origineel blogje op. De eerst en de laatste vind ik het mooist. Voor de konikpaarden maakt het niet zoveel uit, als ik het me goed herinner.
    Men met Sandra eens dat de witte balk eronder niet zo geslaagd is. Ik had in eerste instantie de tekst er niet eens in zien staan. Misschien iets minder hoog (als WP dat toelaat) en een donkerder lettertje?
    Groet, Dick

    5 december 2015 om 22:49

  15. Die 4 paarden bij elkaar ……prachtig , en op het juiste moment !
    Een vraag: verkoop je ook foto’s?

    5 december 2015 om 20:14

  16. Schitterend werk.Meestal ga ik voor kleur maar hier zitten heel knappe omzettigen bij

    5 december 2015 om 19:54

  17. De hooglander vindt ik de minste van deze prachtige serie. misschien wel omdat er geen zichtbaar oogcontact is. De paardje met de bijeen gestoken kopjes is echt Top. Moeilijk in te schatten als je de kleurenversie er niet bij hebt maar voor mijn gevoel heeft z/w de meeste meerwaarde bij foto 2 en de beide laatste foto’s

    5 december 2015 om 18:03

  18. Die teek is in zwart wit waarschijnlijk pas goed te zien, toch in het geval van de vos lijkt me de prachtige kleur toch mooier. Maar, voor de afwisseling moet ik zeggen dat de hele reeks er prima uitziet zonder kleur. De witte naambalk eronder bevalt me een stuk minder eigenlijk.

    5 december 2015 om 17:42

  19. stef

    Mooi!

    5 december 2015 om 17:30

Geef een reactie

