Op stap met de fotoclub

9 september 2016

***Voor een grotere en scherpere weergave even de foto’s aanklikken!***

Vandaag staat er weer een excursie op het programma samen met de anderen van fotoclub VNF-Nijkerk. Een groep enthousiaste natuurfotografen met uiteenlopende interesses en niveaus. Gezellig en leerzaam. Eén keer in de maand komen we bij elkaar en een paar keer per jaar trekken we er samen op uit. En vandaag gaan we naar het verre Vledder, om bij Edo van Uchelen boomkikkers en ander moois te fotograferen.

Na een rondleiding door Edo over het terrein worden we losgelaten. Iedereen duikt op de braamstruiken af op zoek naar de kleine groene kikkertjes. Het is nu half 11 en de zon staat al volop te branden in de wolkenloze hemel. Het belooft weer een warmterecordbrekende warme septemberdag te worden. Niet het meest ideale fotoweer, maar we moeten het er maar mee doen. Natuurlijk willen we allemaal die foto van een boomkikker op een braam, maar ik zie ze alleen maar suf op een blad zitten. Dan maar door de bramen heen fotograferen.

Boomkikker tussen bramen

Het geeft wel een leuk sfeertje aan het geheel. Maar meestal zitten ze open en bloot op een blad op te warmen in de zon. Het is elke keer weer verrassend hoe klein ze eigenlijk zijn.

boomkikker op blad

Je ziet hoe de felle zon het lastig maakt om de kikker mooi in beeld te brengen. Het lijfje schittert al snel in het harde licht.

Ik laat de kikkertjes even voor wat ze zijn. Er zijn namelijk nog veel meer mooie bewoners van dit één hectare grote natuurgebiedje. Door deskundig beheer kunnen hier veel soorten overleven. Naast de boomkikkers zijn er hagedissen, slangen en verschillende amfibieën te zien. En daarnaast een heel scala aan insecten.

Op de strategisch neergelegde stapels keien heb je grote kans om hagedissen te zien. Bij benadering schieten ze snel weg, maar als je even blijft wachten komen ze na verloop van tijd weer terug.

Muurhagedis

Ik dacht eerst dat het een levendbarende hagedis was, maar het blijkt een muurhagedis te zijn. Een in Nederland zeldzame soort. Mij gaat het trouwens niet zo zeer om de soort en of die zeldzaam is, maar meer om het beeld dat ik kan vastleggen. Als deze hagedis dus een mooie pose aanneemt ben ik erg blij met de foto die ik daarvan kan maken.

pose muurhagedis

Na een snelle hap van de meegebrachte broodjes en een blik op de resultaten van de anderen stort ik mij na de korte lunch opnieuw op de boomkikkers. Toch zie ik er minder dan eerder op de dag. Het is waarschijnlijk te warm geworden in de zon. Maar her en der zitten er nog een paar diehards.

biinkikker tegen zwarte achtergrond

Door flink onder te belichten hou ik de schittering binnen de perken en krijg ik een bijna zwarte achtergrond. Heeft wel iets toch? Een ander exemplaar had een plekje uitgezocht in de schaduw. Dus minder schittering en daarom een minder donkere achtergrond. Iedereen mag zelf beslissen wat ie het mooist vindt.

Boomkikker op braamtak

Tijd om me weer op een ander onderwerp te richten. Op het terrein ligt een poeltje met een glazen wandje er voor. Daar zitten o.a. geelbuikvuurpadden in. Van boven een saai beest, maar met een fel geel gekleurde buik. Het zou mooi zijn om die onder water te kunnen fotograferen. Helaas willen de volwassen dieren niet naar het wandje komen. Maar een kleintje is wat minder verlegen. Nadeel voor mij is dat hij nog niet de gekleurde buik heeft, maar dat mag de pret niet drukken.

Geelnbuikvuurpad

Ik heb wel wat tijd moeten steken in achteraf het weghalen van allerlei vlekjes en rommeltjes die op het glas zaten of in het water dreven. Maar uiteindelijk levert het een mooi beeld op. Als hij dan bij het afscheid nog even naar me zwaait zie ik toch nog iets van de gele kleur waaraan hij zijn naam te danken heeft. Al is het niet op de buik.

Zwaaiende geelbuikvuurpad

Daar wordt een mens vrolijk van! Ik in ieder geval wel.

Had ik al gezegd dat er ook veel insecten rondvliegen? De meest opvallende is de hoornaar. De grootste wespensoort van Nederland zoemt tussen de heide door. Ze kunnen tot 3,5 cm groot worden. Omdat ze niet ergens gaan zitten, probeer ik er eentje vliegend te fotograferen. Dat is helaas niet gelukt. Dus verleg ik mijn aandacht naar de libellen en juffers. Mijn eerste slachtoffer is een tengere pantserjuffer. Hangend aan een bloeiend takje heide.

Tenger pantserjuffer

Even later zie ik dat er al weer hard wordt gewerkt om een volgende generatie tengere pantserjuffers op de wereld te zetten.

Paringswiel tenger pantserjuffer

Een heidelibel hoort je natuurlijk in de heide te fotograferen. Wel een beetje een drukke achtergrond, maar voor deze keer mag het. Welke heidelibel het is laat ik maar even in het midden: bloed-, steen- of bruinrode, wat mij betreft zouden ze het allemaal kunnen zijn.

Rode heidelibel

De dag loopt al op zijn einde. Ik heb weer genoten van de natuur en van het gezamenlijke uitje. Op het laatst leg ik nog snel even een gewone groene kikker vast. Tussen de waterplanten valt hij bijna niet op.

Groene kikker

Ik ben benieuwd wat mijn clubgenoten allemaal hebben gefotografeerd en vooral hoe. Het is altijd leuk om te zien dat iedereen weer een andere stijl van fotograferen heeft en een andere kijk op de natuur. Dat maakt het ook zo leuk om lid te zijn van een natuurfotoclub.

Ik sluit dit blog af met een laatste foto van een boomkikkertje. Omdat hij toch de hoofdrolspeler is in dit prachtige stukje natuur.

Boomkikker op blad

13 Reacties

  1. Wat een leuke locatie om te fotograferen (even onthouden), veel te zien, want naast de boomkikkers heb je ook nog mooie andere soorten vastgelegd. De tussen de bramen door foto, de tweede muurhagedis en de onderwaterfoto’s spreken mij het meest aan.
    En de donkere achtergrond vind ik prima werken hier. Die glinsteringen door de zon zijn lastig, heb ik deze zomer in de AWD ook gemerkt bij de boomkikkers.

    17 oktober 2016 om 18:38

  2. Prachtige foto’s René.
    Fijne zondag, groetjes Tinie

    2 oktober 2016 om 10:42

  3. De heidelibel heeft zo te zien egaal zwarte poten zonder gele lengtestrepen: dan is het een bloedrode 🙂

    Leuk zo´n zeldzame muurhagedis! Maar ´k ben het helemaal eens met je commentaar: niet de zeldzaamheid van de waarneming, maar de kwaliteit van de foto geeft de doorslag!

    Weer een hele mooie serie, René!

    1 oktober 2016 om 00:21

  4. Pracht foto’s zoals altijd René.
    Ik vind ze stuk voor stuk mooi, maar de kikker zo achter het glas is wel erg mooi om te zien.

    23 september 2016 om 19:14

  5. Hoi René,
    Het is daar een mooie locatie, met verrassende mogelijkheden zoals je zelf hier ook laat zien. De zon kan wel een spelbreker zijn, maar met onderbelichten kan je inderdaad een eind komen. De onderwaterfoto vind ik leuk, je ziet ze zo niet zo vaak. Boomkikkers origineel fotograferen valt niet altijd mee. Door de bramen heen is een mooi effect geworden. Overigens, de tweede foto van de muurhagedis vind ik eveneens een hele mooie.
    Groet, Kees

    19 september 2016 om 18:15

  6. Een heel prettig fotodagje vind ik.Veel leuke foto’s waar ik erg heb van genoten

    18 september 2016 om 22:51

  7. Het zijn zo’n schattige en mooie beestjes die boomkikkers maar ze zijn inderdaad wel lui en enigszins saai om te fotograferen. Toch kun je het niet laten en dan krijg je meestal heel veel dezelfde foto’s. Je hebt je best gedaan om het anders te doen. Die met zwarte achtergrond is behoorlijk mooi en die laatste … Haha, daar spreekt echt de sulligheid van af maar heel mooi.
    Die salamanders zijn heeeel gaaf. Hoe leuk ook om ze door een glaswandje te kunnen zien. Een buitenkansje lijkt me.

    18 september 2016 om 21:44

  8. Lijkt me leuk om zo met een clubje fotografen de natuur in te trekken, je steekt er altijd wel wat van op. Wat zijn ze toch klein die boomkikkertjes en fotogeniek vooral de laatste heb je heel mooi vastgelegd. Groetjes Adria

    18 september 2016 om 20:02

  9. die natuurtuin van Edo van Uchelen is natuurlijk wel optimaal ingericht als leefgebied voor deze bijzondere dieren. Als ik me niet vergis is er onlangs nog een artikel over hem geplaatst in de zoom.nl.

    18 september 2016 om 18:36

  10. Mooie foto’s! Erg leuk dat al die verschillende dieren in dat gebied te vinden zijn.

    18 september 2016 om 13:31

  11. Mooie diversiteit in soorten en beelden. De foto’s van de geelbuikvuurpadden zijn mijn absolute favorieten in je serie. Het oogcontact spreekt me aan en het spannende onder water beeld vind ik heel gaaf! Zoals je van Jan weet, zijn wij naar de terugkomdag geweest, met beter licht. Vorig jaar hadden wij ook de zon en dat nadat het had geregend en de kikkers dus ook nog nat waren. Ook de vogelhut vonden we leuk om te ervaren. Wij hadden nog niet eerder in een boshut gezeten en als je dan toch helemaal in Vledder bent….. 😉

    18 september 2016 om 13:23

  12. Leo

    Mooie fotodag gehad met dit clubje.

    18 september 2016 om 12:42

  13. Hillechien

    Mooie foto’s

    18 september 2016 om 12:30

Geef een reactie

